Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1278/09/AK
z 22 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1278/09/AK
Data
2010.03.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
kapitały pieniężne
nadwyżka bilansowa
płatnik
spółdzielnie
udział
udział w nadwyżce bilansowej


Istota interpretacji
Czy przychód (dochód) członka Spółdzielni z tytułu wypłaty oprocentowania posiadanych w Spółdzielni udziałów i zwiększenia stanu jego udziałów w Spółdzielni, pochodzące z zysku netto (nadwyżki bilansowej) Spółdzielni, stanowi w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych, opodatkowany zgodnie z art. 30a ust. 1 podatkiem zryczałtowanym w stawce 19%, pobieranym przez płatnika (Spółdzielnię) i wykazywanym w deklaracji zbiorczej PIT-8AR?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 28 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu (dochodu) członka Spółdzielni z tytułu wypłaty oprocentowania posiadanych w Spółdzielni udziałów i zwiększenia stanu jego udziałów w Spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu (dochodu) członka Spółdzielni z tytułu wypłaty oprocentowania posiadanych w Spółdzielni udziałów i zwiększenia stanu jego udziałów w Spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Pracy ma zamiar podzielić zysk netto (czystą nadwyżkę bilansową) za rok 2009 w sposób następujący:

  1. wypłacić część zysku jako oprocentowanie posiadanych przez członków Spółdzielni na dzień 31 grudnia 2009r. udziałów członkowskich,
  2. kolejną część zysku netto przeznaczyć na zwiększenie (dopisanie) stanu udziałów członkowskich, zwiększając saldo udziałów członkowskich, każdego z członków Spółdzielni.

Spółdzielnia Pracy, po podjęciu uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków w sprawie podziału zysku netto (nadwyżki bilansowej), zamierza dokonać wypłat ustalonych uchwałą kwot oprocentowania dla członków Spółdzielni oraz zaksięgować (dopisać) zwiększenia stanu udziałów członkowskich dla poszczególnych członków Spółdzielni, pochodzących z części zysku przeznaczonej uchwałą Walnego Zgromadzenia na zwiększenie funduszu udziałowego. Przychody (dochody) członków Spółdzielni pochodzące z obydwu powyższych tytułów, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód (dochód) członka Spółdzielni z tytułu wypłaty oprocentowania posiadanych w Spółdzielni udziałów i zwiększenia stanu jego udziałów w Spółdzielni, pochodzące z zysku netto (nadwyżki bilansowej) Spółdzielni, stanowi w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych, opodatkowany zgodnie z art. 30a ust. 1 podatkiem zryczałtowanym w stawce 19%, pobieranym przez płatnika (Spółdzielnię) i wykazywanym w deklaracji zbiorczej PIT-8AR...

Zdaniem wnioskodawcy, posiadającego status prawny spółdzielni pracy, wypłata członkowi Spółdzielni oprocentowania od stanu jego udziału w funduszu udziałowym Spółdzielni oraz przekazane (zaksięgowane) zwiększenia stanu udziałów członkowskich, pochodzących z zysku netto Spółdzielni (nadwyżki bilansowej), stanowią przychód z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowanych podatkiem zryczałtowanym, w stawce 19%.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółdzielnia powołuje: orzecznictwo sądowe - wyrok NSA oz. we Wrocławiu, sygn. akt SA/Wr 87/94, wyjaśnienia organów podatkowych -pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sokołowie Podlaskim sygn. akt US.29-PD-AB/415-7/04 oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. akt IPPB2/415-1631/08-2/AZ, jak również dostępne w sprawie piśmiennictwo – „Rzeczpospolita”- dodatek „Dobra Firma” z dnia 02 marca 2005r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową. Przepis art. 76 ww. ustawy stanowi, iż nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Z przepisu art. 77 § 1 ww. ustawy wynika, że część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ww. ustawy). Zgodnie z art. 77 § 4 ww. ustawy jeżeli podział części nadwyżki bilansowej między członków ma nastąpić w formie oprocentowania udziałów, w podziale tym uwzględnia się byłych członków (ich spadkobierców), którym przysługują roszczenia o wypłatę udziałów.

Natomiast zgodnie z art. 78 § 1 pkt 1 ustawy Prawo spółdzielcze fundusz udziałowy spółdzielni powstaje z następujących źródeł:

  1. wpłat na udziały członkowskie,
  2. odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej,
  3. innych źródeł, określonych w odrębnych przepisach.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że spółdzielnia ma zamiar podzielić zysk netto (czystą nadwyżkę bilansową) za rok 2009 w sposób następujący:

  1. wypłacić część zysku jako oprocentowanie posiadanych przez członków Spółdzielni na dzień 31 grudnia 2009r. udziałów członkowskich,
  2. kolejną część zysku netto przeznaczyć na zwiększenie (dopisanie) stanu udziałów członkowskich, zwiększając saldo udziałów członkowskich, każdego z członków Spółdzielni.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach – dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej.

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, (w tym osoby prawne) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 5.

Płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jednak zgodnie z art. 41 ust. 5 ww. ustawy w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze, a w szczególności art. 76 oraz 77 § 1 i 2 i art. 183 § 1 tego Prawa o podziale nadwyżki bilansowej decyduje walne zgromadzenie (zebranie przedstawicieli), a zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków określa statut. Prawo spółdzielcze nie zawiera zatem w tym względzie żadnych wytycznych, pozostawiając członkom spółdzielni swobodę w ustalaniu w postanowieniach statutu kryteriów podziału nadwyżki bilansowej między członków. Zatem podział nadwyżki bilansowej w spółdzielniach może nastąpić według różnych kryteriów.

Jednym z tych kryteriów może być decyzja o wypłacie nadwyżki bilansowej w formie oprocentowania udziałów. Udział członków spółdzielni w nadwyżce bilansowej w formie oprocentowania udziałów stanowić będzie, stosownie do ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b) przychód z tytułu udziału w zysku osoby prawnej, którą jest spółdzielnia. Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika bowiem, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach.

Również podział nadwyżki bilansowej spółdzielni poprzez zwiększenie (dopisanie) stanu udziałów członkowskich, zwiększając saldo udziałów członkowskich, każdego z członków Spółdzielni stanowić będzie, stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 4 źródło przychodu z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej – Spółdzielni. Dokonując bowiem odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej nastąpi podwyższenie funduszu udziałowego Spółdzielni. Natomiast zgodnie z powołanym art. 24 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy dochód przeznaczony w spółdzielniach na podwyższenie funduszu udziałowego stanowi dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych.

Reasumując, kwoty nadwyżki bilansowej otrzymanej przez członków Spółdzielni w formie oprocentowania udziałów jak również powiększenia funduszu udziałowego (dopisanie stanu udziałów członkowskich, zwiększając saldo udziałów członkowskich, każdego z członków Spółdzielni) będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego przychodu, zgodnie z art. 30a punkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć jednak należy, że Spółdzielnia od wypłaconej członkom nadwyżki bilansowej poprzez oprocentowanie udziałów jest zobowiązana do pobrania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Natomiast od wypłaconej członkom nadwyżki bilansowej poprzez przekazanie (zaksięgowanie) zwiększenia stanu udziałów członkowskich winna będzie, stosownie do art. 41 ust. 5 ustawy, również pobrać zryczałtowany podatek dochodowy jednak w terminie 14 dni od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

Przekazanie pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego odbywać się będzie w obu przypadkach w terminie określonym w art. 42 ust. 1 powołanej ustawy, tj. do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Przesłanie deklaracji PIT-8AR do urzędu skarbowego kończy rozliczenie zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Osoba uzyskująca przychody z tego tytułu nie wykazuje ich w zeznaniu podatkowym. Obowiązki rozliczenia tego podatku obciążają płatnika.

Stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanego przez wnioskodawcę wyroku NSA należy stwierdzić, że orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie może być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Odnosząc się natomiast do powołanych interpretacji i postanowień organ podatkowy podkreśla, iż jakkolwiek orzeczenia podatkowe kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie prawnym. Ponadto zauważyć należy, że powołane przez wnioskodawcę rozstrzygnięcia a także piśmiennictwo dotyczą innego niż będące przedmiotem zapytania zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj