Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1278/09/AK
z 22 marca 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1278/09/AK
Data
2010.03.22
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych
Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
kapitały pieniężne
nadwyżka bilansowa
płatnik
spółdzielnie
udział
udział w nadwyżce bilansowej
Istota interpretacji
Czy przychód (dochód) członka Spółdzielni z tytułu wypłaty oprocentowania posiadanych w Spółdzielni udziałów i zwiększenia stanu jego udziałów w Spółdzielni, pochodzące z zysku netto (nadwyżki bilansowej) Spółdzielni, stanowi w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych, opodatkowany zgodnie z art. 30a ust. 1 podatkiem zryczałtowanym w stawce 19%, pobieranym przez płatnika (Spółdzielnię) i wykazywanym w deklaracji zbiorczej PIT-8AR?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 28 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu (dochodu) członka Spółdzielni z tytułu wypłaty oprocentowania posiadanych w Spółdzielni udziałów i zwiększenia stanu jego udziałów w Spółdzielni - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 grudnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu (dochodu) członka Spółdzielni z tytułu wypłaty oprocentowania posiadanych w Spółdzielni udziałów i zwiększenia stanu jego udziałów w Spółdzielni. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Spółdzielnia Pracy ma zamiar podzielić zysk netto (czystą nadwyżkę bilansową) za rok 2009 w sposób następujący:
Spółdzielnia Pracy, po podjęciu uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków w sprawie podziału zysku netto (nadwyżki bilansowej), zamierza dokonać wypłat ustalonych uchwałą kwot oprocentowania dla członków Spółdzielni oraz zaksięgować (dopisać) zwiększenia stanu udziałów członkowskich dla poszczególnych członków Spółdzielni, pochodzących z części zysku przeznaczonej uchwałą Walnego Zgromadzenia na zwiększenie funduszu udziałowego. Przychody (dochody) członków Spółdzielni pochodzące z obydwu powyższych tytułów, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy przychód (dochód) członka Spółdzielni z tytułu wypłaty oprocentowania posiadanych w Spółdzielni udziałów i zwiększenia stanu jego udziałów w Spółdzielni, pochodzące z zysku netto (nadwyżki bilansowej) Spółdzielni, stanowi w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych, opodatkowany zgodnie z art. 30a ust. 1 podatkiem zryczałtowanym w stawce 19%, pobieranym przez płatnika (Spółdzielnię) i wykazywanym w deklaracji zbiorczej PIT-8AR... Zdaniem wnioskodawcy, posiadającego status prawny spółdzielni pracy, wypłata członkowi Spółdzielni oprocentowania od stanu jego udziału w funduszu udziałowym Spółdzielni oraz przekazane (zaksięgowane) zwiększenia stanu udziałów członkowskich, pochodzących z zysku netto Spółdzielni (nadwyżki bilansowej), stanowią przychód z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowanych podatkiem zryczałtowanym, w stawce 19%. Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółdzielnia powołuje: orzecznictwo sądowe - wyrok NSA oz. we Wrocławiu, sygn. akt SA/Wr 87/94, wyjaśnienia organów podatkowych -pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sokołowie Podlaskim sygn. akt US.29-PD-AB/415-7/04 oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. akt IPPB2/415-1631/08-2/AZ, jak również dostępne w sprawie piśmiennictwo – „Rzeczpospolita”- dodatek „Dobra Firma” z dnia 02 marca 2005r. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową. Przepis art. 76 ww. ustawy stanowi, iż nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Z przepisu art. 77 § 1 ww. ustawy wynika, że część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ww. ustawy). Zgodnie z art. 77 § 4 ww. ustawy jeżeli podział części nadwyżki bilansowej między członków ma nastąpić w formie oprocentowania udziałów, w podziale tym uwzględnia się byłych członków (ich spadkobierców), którym przysługują roszczenia o wypłatę udziałów. Natomiast zgodnie z art. 78 § 1 pkt 1 ustawy Prawo spółdzielcze fundusz udziałowy spółdzielni powstaje z następujących źródeł:
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że spółdzielnia ma zamiar podzielić zysk netto (czystą nadwyżkę bilansową) za rok 2009 w sposób następujący:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:
Stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach – dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej. Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, (w tym osoby prawne) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 5. Płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jednak zgodnie z art. 41 ust. 5 ww. ustawy w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy). Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze, a w szczególności art. 76 oraz 77 § 1 i 2 i art. 183 § 1 tego Prawa o podziale nadwyżki bilansowej decyduje walne zgromadzenie (zebranie przedstawicieli), a zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków określa statut. Prawo spółdzielcze nie zawiera zatem w tym względzie żadnych wytycznych, pozostawiając członkom spółdzielni swobodę w ustalaniu w postanowieniach statutu kryteriów podziału nadwyżki bilansowej między członków. Zatem podział nadwyżki bilansowej w spółdzielniach może nastąpić według różnych kryteriów. Jednym z tych kryteriów może być decyzja o wypłacie nadwyżki bilansowej w formie oprocentowania udziałów. Udział członków spółdzielni w nadwyżce bilansowej w formie oprocentowania udziałów stanowić będzie, stosownie do ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b) przychód z tytułu udziału w zysku osoby prawnej, którą jest spółdzielnia. Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika bowiem, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach. Również podział nadwyżki bilansowej spółdzielni poprzez zwiększenie (dopisanie) stanu udziałów członkowskich, zwiększając saldo udziałów członkowskich, każdego z członków Spółdzielni stanowić będzie, stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 4 źródło przychodu z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej – Spółdzielni. Dokonując bowiem odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej nastąpi podwyższenie funduszu udziałowego Spółdzielni. Natomiast zgodnie z powołanym art. 24 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy dochód przeznaczony w spółdzielniach na podwyższenie funduszu udziałowego stanowi dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych. Reasumując, kwoty nadwyżki bilansowej otrzymanej przez członków Spółdzielni w formie oprocentowania udziałów jak również powiększenia funduszu udziałowego (dopisanie stanu udziałów członkowskich, zwiększając saldo udziałów członkowskich, każdego z członków Spółdzielni) będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego przychodu, zgodnie z art. 30a punkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć jednak należy, że Spółdzielnia od wypłaconej członkom nadwyżki bilansowej poprzez oprocentowanie udziałów jest zobowiązana do pobrania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Natomiast od wypłaconej członkom nadwyżki bilansowej poprzez przekazanie (zaksięgowanie) zwiększenia stanu udziałów członkowskich winna będzie, stosownie do art. 41 ust. 5 ustawy, również pobrać zryczałtowany podatek dochodowy jednak w terminie 14 dni od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego. Przekazanie pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego odbywać się będzie w obu przypadkach w terminie określonym w art. 42 ust. 1 powołanej ustawy, tj. do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Przesłanie deklaracji PIT-8AR do urzędu skarbowego kończy rozliczenie zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Osoba uzyskująca przychody z tego tytułu nie wykazuje ich w zeznaniu podatkowym. Obowiązki rozliczenia tego podatku obciążają płatnika. Stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. W odniesieniu do powołanego przez wnioskodawcę wyroku NSA należy stwierdzić, że orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie może być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Odnosząc się natomiast do powołanych interpretacji i postanowień organ podatkowy podkreśla, iż jakkolwiek orzeczenia podatkowe kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie prawnym. Ponadto zauważyć należy, że powołane przez wnioskodawcę rozstrzygnięcia a także piśmiennictwo dotyczą innego niż będące przedmiotem zapytania zdarzenia przyszłego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.