Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-399/10/MS
z 28 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-399/10/MS
Data
2010.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty bezpośrednie
nocleg
poczęstunki
posiłki
reklama
reprezentacja
targi
usługi gastronomiczne
usługi hotelarskie


Istota interpretacji
Czy wydatki związane z hotelarstwem, cateringiem, biletami do kin i teatrów, kartami wstępu i wejściówkami, wydawnictwami (plan targów, katalog, informator branżowy, materiały konferencyjne itp.) wycieczkami krajoznawczymi, uroczystymi posiłkami, usługami transportowymi oraz usługami tłumaczy związanymi z zaproszeniem na targi:
a) zwiedzających - m. in. przedstawicieli ministerstw, rządu, władz samorządowych, parlamentarzystów, przedstawicieli placówek dyplomatycznych, kierownictw firm, izb i samorządów gospodarczych - potencjalnych kontrahentów dla wystawców, obecność których to osób stanowi dla wystawców przesłankę do uczestnictwa w targach,
b) członków rad programowych poszczególnych targów, członków komisji konkursowych oceniających jakość produktów,
c) przedstawicieli instytucji będących współorganizatorami targów są kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami w rozumieniu art. 15 ust. 4 ustawy o CIT?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 10 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami wydatków związanych z hotelarstwem, cateringiem, biletami do kin i teatrów, kartami wstępu i wejściówkami, wydawnictwami (plan targów, katalog, informator branżowy, materiały konferencyjne), wycieczkami krajoznawczymi, uroczystymi posiłkami, usługami transportowymi oraz usługami tłumaczy dla zwiedzających - m.in. przedstawicieli ministerstw, rządu, władz samorządowych, parlamentarzystów, przedstawicieli placówek dyplomatycznych, kierownictw firm, izb i samorządów gospodarczych - potencjalnych kontrahentów dla wystawców, członków rad programowych poszczególnych targów, członków komisji konkursowych oceniających jakość produktów, przedstawicieli instytucji będących współorganizatorami targów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami wydatków związanych z hotelarstwem, cateringiem, biletami do kin i teatrów, kartami wstępu i wejściówkami, wydawnictwami (plan targów, katalog, informator branżowy, materiały konferencyjne), wycieczkami krajoznawczymi, uroczystymi posiłkami, usługami transportowymi oraz usługami tłumaczy dla zwiedzających - m.in. przedstawicieli ministerstw, rządu, władz samorządowych, parlamentarzystów, przedstawicieli placówek dyplomatycznych, kierownictw firm, izb i samorządów gospodarczych - potencjalnych kontrahentów dla wystawców, członków rad programowych poszczególnych targów, członków komisji konkursowych oceniających jakość produktów, przedstawicieli instytucji będących współorganizatorami targów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka utworzona została w 1992 roku. Podstawowym zakresem działalności Spółki jest organizacja targów i wystaw. Spółka organizuje blisko 60 wystaw rocznie, wynajmując ponad 153 000 m2 powierzchni.

Imprezy gromadzą około 6 000 wystawców, 160 000 zwiedzających i gości z 56 krajów oraz 160 oficjalnych delegacji z zagranicy. Obiekty wystawiennicze są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, posiadają infrastrukturę targową dostępną na każdym stoisku w pawilonie i na terenie otwartym. Spółka posiada nowoczesne Centrum Konferencyjne, w którym rocznie organizowanych jest ponad 400 spotkań - w 2009 roku udział wzięło około 13 000 osób.

W celu uatrakcyjnienia targów dla wystawców, odbiorców i zwiedzających Spółka zaprasza na imprezy targowe ważnych gości z kraju i z zagranicy: oficjalne delegacje przedstawicieli dużych instytucji, szefów firm, przedstawicieli Rządu i Władz Miast i Regionów. Koszty zaproszeń są pokrywane przez organizatora targów. Obecność VIP-ów jest bardzo istotna dla wystawców, gdyż mogą prezentować swoje produkty, wyroby i osiągnięcia przed specjalnym gronem odbiorców. Duża ilość zapraszanych ważnych gości przyciąga wystawców i podnosi rangę targów. Informacje wysyłane do potencjalnych wystawców o tym kto będzie w gronie zwiedzających bardzo często wpływają na podjęcie decyzji o wzięciu udziału w targach, jak i wielkości wynajętych powierzchni pod ekspozycję.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki związane z hotelarstwem, cateringiem, biletami do kin i teatrów, kartami wstępu i wejściówkami, wydawnictwami (plan targów, katalog, informator branżowy, materiały konferencyjne itp.) wycieczkami krajoznawczymi, uroczystymi posiłkami, usługami transportowymi oraz usługami tłumaczy związanymi z zaproszeniem na targi:

  1. zwiedzających - m. in. przedstawicieli ministerstw, rządu, władz samorządowych, parlamentarzystów, przedstawicieli placówek dyplomatycznych, kierownictw firm, izb i samorządów gospodarczych - potencjalnych kontrahentów dla wystawców, obecność których to osób stanowi dla wystawców przesłankę do uczestnictwa w targach,
  2. członków rad programowych poszczególnych targów, członków komisji konkursowych oceniających jakość produktów,
  3. przedstawicieli instytucji będących współorganizatorami targów

- są kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami w rozumieniu art. 15 ust. 4d ustawy o CIT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach organizowanych targów Spółka sprzedaje swoim klientom - wystawcom kompleksową usługę organizacji targów. Na kompleksową usługę organizacji targów składają się m.in. czynności związane z hotelarstwem, cateringiem, biletami do kin i teatrów, kartami wstępu i wejściówkami, wydawnictwami (plan targów, katalog, informator branżowy, materiały konferencyjne itp.), wycieczkami krajoznawczymi, uroczystymi posiłkami, usługami transportowymi oraz usługami tłumaczy związanymi z zaproszeniem na targi zwiedzających (m.in. przedstawicieli ministerstw, rządu, władz samorządowych, parlamentarzystów, przedstawicieli placówek dyplomatycznych, kierownictw firm, izb i samorządów gospodarczych - potencjalnych kontrahentów dla wystawców, obecność, których to osób stanowi dla wystawców przesłankę do uczestnictwa w targach), członków rad programowych poszczególnych targów, członków komisji konkursowych oceniających jakość produktów, przedstawicieli instytucji będących współorganizatorami targów. Zapewnienie osób zwiedzających targi jest jednym z najważniejszych elementów usługi organizacji targów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Powyższe oznacza, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też na zachowanie źródła pozyskiwania przychodu.

Wydatki ponoszone przez podatnika muszą być celowe, to znaczy ponoszone być muszą dla uzyskania (zwiększenia) przychodów podatkowych, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zdefiniowanie celu osiągnięcia przychodu nie jest traktowane jedynie w kategoriach formalnych, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 nie wymaga wykazania, że konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu.

Natomiast najwłaściwsza i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu, zasadność dla zachowania źródła uzyskiwania przychodów) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Stosownie więc do art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej, pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatników musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. Związek ten może być natomiast bezpośredni lub pośredni, tzn. kosztem uzyskania przychodu będą wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ustawy podatkowej (koszty bezpośrednie uzyskania przychodów) oraz wydatki związane z ogólnie pojętym funkcjonowaniem podatnika i wywiązywaniem się przez niego z obowiązków nałożonych innymi przepisami prawa (koszty pośrednie uzyskania przychodów).

Warunki, jakie muszą być spełnione, aby wydatki poniesione na organizację targów zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów powinny być następujące:

  1. Wydatki te powinny zostać przez Spółkę faktycznie poniesione. Wszelkie wydatki ponoszone przez Spółkę na kompleksową usługę organizacji targów pokrywane są z majątku Spółki. NSA w wyroku z 05 lutego 1999r., Sygn. I SA/Gd 500/97, LEX 386890 stwierdził, iż „gramatyczna wykładnia przepisu art. 15 zdanie pierwsze jednoznacznie wskazuje, iż podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów ich uzyskania, pod tym warunkiem, a ich poniesienie ma bądź może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, tj. wydatek taki powinien przyczynić się do zwiększenia tego przychodu”.
  2. Wydatki te powinny mieć charakter definitywny (rzeczywisty).Definitywność wydatku oznacza, że wartość poniesionego wydatku nie została Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona.
  3. Wydatki te powinny pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.Wydatki poniesione przez Spółkę na organizację targów pozostają w oczywistym związku z prowadzoną oraz zapisaną w statucie działalnością gospodarczą.NSA w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, iż spółka ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu (wyrok NSA z 02 sierpnia 1995r., Sygn. III SA 502/94, ONSA 1996/2/95; wyrok NSA z 24 kwietnia 1996r., Sygn. SA/Gd 1380/95, LEX 26771; wyrok NSA z 11 marca 1998r. Sygn. SA/Sz 3288/95, LEX 27173; wyrok NSA z 28 listopada 1996r. Sygn. SA/Rz 1020/95, LEX 27394). Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów (wyrok NSA z 13 marca 1998r., Sygn. SA/Lu 230/97, LEX 33832).
  4. Wydatki te powinny zostać poniesione w celu uzyskania przychodów lub dla zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.Z unormowania przepisu art. 15 ust. 1 ustawy wynika, iż ma on charakter klauzuli generalnej (wyrok WSA z dnia 28 stycznia 2004r., Sygn. III SA 1106/02). Kwalifikacja danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów będzie uzależniona od ścisłego określenia warunków „realizujących tę klauzulę generalną. Do warunków tych zalicza się poniesienie wydatku oraz odpowiednie - celowe działanie podatnika, skierowane na osiągniecie przychodu lub też zachowanie bądź zabezpieczenie źródła przychodów. Zarówno w literaturze, jak i w orzecznictwie NSA niemal powszechnie podkreśla się konieczność istnienia związku między wydatkiem, a przychodem (np. wyrok NSA z 18 sierpnia 2004r. Sygn. FSK 359/04). Wydaje się, że związek ten można ujmować w kategoriach realizacji przesłanki celowego działania spółki, skierowanego na osiągnięcie przychodów lub też zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Konieczność tego związku jest właściwie sprawą oczywistą, pojawia się jednak problem jego rozumienia, co jednoczenie prowadzi do określenia jego zakresu. Wydaje się, iż bardzo dobrze istotę związku między wydatkiem, a przychodem ujął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 grudnia 2004r. (Sygn. FSK 768/04). Zgodnie z tym orzeczeniem „aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, to między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo skutkowy, tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie czy też zwiększenie przychodu".

Wystawcy decydują się na udział w targach, gdyż chcą zweryfikować swą dotychczasową strategię marketingową lub sprzedażową. Targi dla wystawców to znakomita okazja dla oceny, czy stosowane przez nich metody działania są efektywne i czy należy je korygować. Wreszcie targi dla wystawców to znakomity sposób dla budowania prestiżu marki i firmy.

Uczestnictwo w targach jest dla wystawców także doskonałą okazją do pozyskania nowych klientów i podpisania nowych kontraktów. Mając to na uwadze wystawca gotów jest zapłacić określoną cenę (za wynajęcie powierzchni wystawienniczej, montaż stoiska, udział w imprezach towarzyszących targom - dobry marketing wymaga bezpośrednich kontaktów itp.) dla realizacji wyżej wymienionych celów. Znaczący wpływ na decyzje wystawcy o wzięciu udziału w targach i stopniu jego zaangażowania mają zaproszeni przez organizatora goście. Potencjalny wystawca otrzymując zaproszenie (ofertę) o planowanych targach dostaje także informację jacy goście będą zaproszeni, czy też obecni, co pozwala mu podjąć ostateczną decyzję wybierając daną ofertę targów spośród wielu mu oferowanych. Taką tendencję obserwuje się szczególnie wśród wystawców będących dużymi podmiotami, zainteresowanymi pozyskaniem tylko znacznych odbiorców ich usług i towarów. Przykładowo podmioty z branży przemysłu zbrojeniowego nie są nastawione, co do zasady na drobnych konsumentów, ale na zlecenia o znacznie większym zasięgu np. ogólnokrajowym. Stąd bardzo ważna dla nich jest informacja o obecności gości reprezentujących potencjalnych ich klientów jak np. delegacje rządów, władz samorządowych, parlamentarzystów, przedstawicieli placówek dyplomatycznych, kierownictw firm, izb i samorządów gospodarczych. Podobnie sprawa wygląda np. w branży budownictwa drogowego, gdzie wartość transakcji powoduje, iż liczą się tylko odbiorcy o zasięgu regionalnym i szerszym. Konkurencja panująca na rynku organizatorów targów w Polsce powoduje, iż również Wnioskodawca musi dostosować się do pewnych zwyczajów, które zyskały już miano standardów. Wystawcy są bowiem zainteresowani zakupem całej kompleksowej usługi, tak aby na samych targach skupić się jedynie na promocji swojej firmy, a nie poświęcać czas na kwestie organizacyjne, logistyczne czy też marketingowe. Miano takiego standardu zyskały już zapewnienie ochrony całej imprezy, organizacja konferencji, spotkań branżowych, sympozjów, wykładów w jej trakcie, organizację poczęstunków i bankietów itp. Brak któregokolwiek z tych elementów w ofercie Wnioskodawcy spowodowałby natychmiastowy spadek zainteresowania i przejście wystawców do konkurencji.

Podobnie standardem i to jednym z najważniejszych stało się zapewnienie przez organizatorów targów uczestnictwa zwiedzających i gości podczas danego wydarzenia i pokrywanie wydatków z tym związanych. Wpływa to na zwiększenie rangi targów jak również ceny usługi dla wystawców, bowiem powyższe koszty w sposób naturalny są uwzględniane przy wycenie usługi targów. To organizator targów bierze na siebie ciężar zapewnienia maksymalnie dużej ilości zwiedzających, która przekłada się także na większe zainteresowanie wśród wystawców. Dzięki temu wystawca nie musi skupiać się na zabieganiu o pozyskanie klienta, które jest nierzadko pracochłonnym i kosztownym zabiegiem marketingowym wymagającym zaangażowania zespołu osób i odpowiedniej infrastruktury. Zakupując kompleksową usługę organizacji targów ma zapewniony, przynajmniej w znacznej części, udział potencjalnych klientów w jednym miejscu i czasie, podczas jednego wydarzenia, co stwarza mu możliwość skupienia się jedynie na opracowaniu strategii promocji, zamiast organizacji spotkań na własną rękę. Organizatorowi targów jest także zdecydowanie łatwiej „przyciągnąć" gości - potencjalnych klientów niż samemu wystawcy dysponuje bowiem wypracowanymi schematami działania i doświadczeniem w tym zakresie. Całkowity brak takich gości spowodowałby spadek atrakcyjności oferty organizatora targów i znaczny spadek zainteresowania targami. Uczestnictwo gości przyciąga także przedstawicieli różnego rodzaju mediów zachęconych możliwością przeprowadzenia wywiadów itp. w trakcie trwania imprezy. Pojawią się zarówno reprezentanci prasy branżowej, lokalnej jak i prasy o ogólnokrajowym zasięgu. W targach nierzadko uczestniczy także telewizja regionalna, a także tematyczna i rozgłośnie radiowe. Zapowiedziana obecność mediów na imprezie zwiększa jej atrakcyjność i rangę przekładając się w sposób bezpośredni na wzrost zainteresowania wśród samych wystawców, jak i potencjalnych zwiedzających. Podczas targów odbywają się także krajowe i światowe premiery produktów oferowanych przez wystawców, do których dokonywania zachęca także obecność mediów i zaproszonych gości. Niezwykle istotna dla wystawców jest również możliwość otrzymania prestiżowej „nagrody targowej" za najlepszy produkt prezentowany na danych targach. Oceny wniosków dokonuje Komisja Konkursowa powołana specjalnie w tym celu przez organizatorów targów spośród osób o wysokim autorytecie w danej branży. Organizacja wspomnianych konkursów jest powszechnie przyjętym już zwyczajem wśród organizatorów targów.

Profesjonalny charakter jury konkursu i doświadczenie jej członków powoduje, iż doniosłość i ranga przyznanej nagrody znacznie wykracza poza jej „targowy charakter". Przedsiębiorcy bardzo często w swoich stosunkach gospodarczych chlubią i szczycą się uzyskanymi nagrodami, (np. umieszczając o tym wzmiankę na swoim produkcie, informując w reklamach) zwiększając tym samym swój prestiż i zaufanie klientów. Dla niektórych przedsiębiorców - wystawców uzyskanie danego trofeum - medalu (często kolejnego z rzędu) staje się jednym z głównych celów uczestnictwa w targach, dlatego też tak istotne jest dla organizatora targów zadbanie o jak największy stopień fachowości i autorytet członków danej komisji konkursowej i w efekcie pokrycie kosztów związanych z ich pobytem. Brak organizacji takich konkursów spowodowałby spadek rangi samych targów i w efekcie zmniejszenie zainteresowania nimi na rzecz innych organizatorów, którzy w swoich programach takie wydarzenia przewidują. W niektórych przypadkach charakter targów powoduje, iż ich organizacja wymaga bezpośredniego zaangażowania także innych instytucji często spoza kraju (zarówno publicznych jak i niepublicznych) i podmiotów działających w branży i na rzecz branży objętej zakresem tematycznym targów, które uzyskują wówczas status współorganizatorów. Samodzielna organizacja targów przez Spółkę byłaby w niektórych przypadkach nieopłacalna, nadmiernie utrudniona lub też w ogóle niemożliwa. Stąd też niezwykle istotnym dla Spółki jest pozyskanie takich współorganizatorów, a tym samym pokrycie związanych z tym kosztów. Również zwiedzający kupują bilety wstępu na targi, stając się źródłem przychodów spółki po to by zapoznać się z aktualną ofertą rynkową, wziąć udział w sympozjach, konferencjach z danej dziedziny, branży gospodarki, ale także zobaczyć i się spotkać ze znanymi osobami, autorytetami, zasięgnąć informacji, czy też nawet dostać autograf itp. Dla uczestników targów przygotowywana jest specjalna oferta, z której można korzystać wyłącznie w dniu targów zawierająca wykaz produktów, które mogą zostać nabyte po cenach promocyjnych.

Powyższe zależności i powiązania powodują, iż koszty zapewnienia uczestnictwa gości w trakcie targów w sposób bezpośredni przyczyniają się do pozyskania wystawców i odwiedzających, a tym samym przekładają się na przychody organizatora. Są one jednym z niezbędnych warunków ich uzyskania.

Są to wydatki niezbędne stanowiące niezwykle istotny element usługi organizacji targów poniesione po to, aby spełnić oczekiwania wystawców Spółki i pozyskać ich na przyszłe imprezy. Istota usługi organizacji targów polega bowiem na pozyskaniu wystawców w celu „wystawiania się" na wydarzeniach targowych organizowanych przez Spółkę. To właśnie wystawcy generują strumień przychodów z tytułu sprzedaży powierzchni wystawienniczej oraz innych usług związanych z ich pobytem na targach. Stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast, na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W świetle powyższego koszty, które Spółka ponosi w toku prowadzonej działalności gospodarczej, należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w następujący sposób: koszty bezpośrednio przyczyniające się do osiągnięcia przychodu - w roku uzyskania tego przychodu, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4b i ust 4c; z kolei koszty pośrednio przyczyniające się do powstawania przychodów Spółki - potrąca się od przychodów podatkowych w dacie poniesienia, z uwzględnieniem sytuacji, gdy koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy Spółki.

Kosztem uzyskania przychodu mogą być zatem wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego strumienia przychodów osiągniętego w danym momencie, w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ustawy o CIT (koszty bezpośrednie uzyskania przychodów). Wydatki zaś związane z ogólnie pojętym funkcjonowaniem Spółki i wywiązywaniem się przez nią z obowiązków nałożonych innymi przepisami prawa - to koszty pośrednie uzyskania przychodów. Koszty bezpośrednie, zdaniem Spółki, są to koszty, które bez zastosowania żadnych przeliczników, współczynników da się powiązać z konkretnym przychodem, zaś koszty pośrednie to wszelkie inne koszty.

Bezpośrednim kosztem uzyskania przychodu będą wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie, w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ustawy o CIT. Typowym przykładem kosztów bezpośrednich jest wartość towarów, czy produktów wyprodukowanych w toku działalności produkcyjnej. W związku ze sprzedażą towarów, produktów podatnicy osiągają przychód należny, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ustawy, który to przychód powstaje w momencie określonym w art. 12 ust. 3a. W dacie powstania przychodu podatnicy mają prawo odnieść w koszty uzyskania przychodów wydatki wcześniej poniesione na zakup lub wytworzenie sprzedanych produktów - przed sprzedażą wydatki takie nie stanowią kosztów podatkowych. W miarę więc sprzedaży towarów, produktów, w związku z art. 15 ust. 4 ustawy, będą też rosły koszty danej jednostki. Koszty bezpośrednio związane z przychodami będą obciążać koszty podatkowe w dacie osiągnięcia przychodu. Tak więc za koszty bezpośrednio związane z przychodami można uznać tylko takie koszty, które jako przypisane do danego towaru, produktu, będzie można skorygować w przypadku ewentualnego zwrotu towaru do sprzedającego. Jeśli taka korekta nie jest możliwa, to uznać należy, iż nie mamy do czynienia z kosztami bezpośrednimi uzyskania przychodów, a jedynie z kosztami pośrednimi. Na podobnym stanowisku stoi orzecznictwo sądów administracyjnych - przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 czerwca 2006r. (sygn. akt II FSK 861/2005) sąd wskazał, iż „z powołanego przepisu art. 15 ust. 4 updop (identyczne unormowanie zawiera art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1993r. Nr 90 poz. 416 ze zm.)) wynika generalna zasada, że koszty poniesione w celu uzyskania przychodów można potrącić w roku podatkowym, w którym przychód związany z kosztami wystąpił albo racjonalnie oceniając - powinien wystąpić - chyba, że zachodzą inne możliwości potrącenia przewidziane w dalszej części tego przepisu".

Źródłem konkretnego przychodu Spółki jest kompleksowa usługa organizacji targów, która wyświadczona została konkretnemu, poszczególnemu wystawcy. Ten konkretny przychód będzie w terminie określonym w art. 12 ust. 3a ustawy podatkowej, wpływał na podstawę opodatkowania Spółki.

Zgodnie z regulacją art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Kosztami o charakterze bezpośrednim, zdaniem Spółki, są wszelkie koszty związane z wytworzeniem usługi. Koszty bezpośrednie obejmują te składniki kosztów poniesionych w fazie realizacji (wykonywania) usługi organizacji targów, które można ściśle odnieść na podstawie dokumentów źródłowych do świadczonej usługi. Związek między wydatkiem, a uzyskanym przychodem jest w przypadku świadczenia kompleksowej usługi organizacji targów, zdaniem Spółki, bezspornie bezpośredni.

Do kosztów pośrednich spółka zalicza zaś wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, które trudno jest przypisać do konkretnego strumienia przychodów, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnoadministracyjne. W stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się bezpośredniej relacji z przychodami nie wchodzi w rachubę. Takie bowiem koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganym strumieniem przychodów, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnym strumieniem przychodów. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód podatkowy - uzasadniający potrącanie takich kosztów, bądź jaka będzie wielkość tego przychodu. Koszty te nie są przyporządkowane do konkretnego źródła przychodów. Są to niewątpliwie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów i chociaż istnieje związek przyczynowo - skutkowy między poniesionym kosztem, a przychodem, są to koszty ogólne i ich wysokość w żaden sposób nie przedkłada się bezpośrednio na uzyskiwane przychody.

Wydatki wymienione przez Spółkę we wniosku spełniają warunki przepisu art. 15 ust. 4d ustawy, pozwalające na zaliczenie ich do bezpośrednich kosztów podatkowych (podobnie postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20 września 2007r. sygn. ZD/4061-136/07, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu).

Wskazać należy, iż powyższe stanowisko w pełni potwierdzają organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji z dnia 14 lutego 2008r. (znak ILPB3/423-240/07-2/HS) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że „(...) również koszty związane z organizacją poczęstunku kawowego i kanapki dla uczestników spotkania, które dotyczy realizacji projektów w ramach targów X stanowią bezpośrednie koszty uzyskania przychodów. Związek tych wydatków z uzyskanym przychodem z tytułu usługi polegającej na zorganizowaniu targów X jest nierozerwalny. Jako koszty bezpośrednie, wydatki poniesione na poczęstunek winny być zatem potrącone w trybie przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym, że targi X odbyły się w styczniu 2008r., wydatki na organizację poczęstunku kawowego i kanapek dla uczestników spotkań związanych z realizacją projektów wchodzących w skład usługi wystawienniczej stanowią koszty uzyskania przychodów tegoż okresu podatkowego.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przepisem stanowiącym o kosztach uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami jest art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., określanej w dalszej części skrótem „updop”), a nie art. 15 ust. 4d ww. ustawy powoływany przez Wnioskodawcę.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 updop. Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu.

Dla ustalenia momentu potrącalności kosztów konieczna jest ocena charakteru związku przyczynowego istniejącego pomiędzy wydatkami, a osiąganymi przychodami. Ustawodawca wyróżnia bowiem koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie).

Z przepisu art. 15 ust. 4 updop wynika, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Stosownie natomiast do postanowień art. 15 ust. 4d updop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl natomiast art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu „reprezentacja”, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową. Przez reprezentację rozumie się „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną” - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007). Wydatki na reprezentację to koszty, jakie podatnik ponosi w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż ponoszone przez Spółkę jako organizatora targów wydatki związane są ze świadczoną przez Nią kompleksową usługą organizacji targów. Ponadto jak wielokrotnie podkreśla Spółka mają bezpośredni wpływ na uzyskane w związku z usługą organizacji targów przychody, a także na ich wysokość. Ponoszone przez Spółkę koszty wpływają na zwiększenie rangi targów i na wzrost ceny świadczonej usługi, bowiem powyższe koszty są uwzględniane w wycenie świadczonej przez Spółkę usługi organizacji targów.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż ponoszone przez Spółkę wydatki, mające bezpośredni związek z przychodem uzyskanym z tytułu świadczonej usługi organizacji targów nie będą rozpatrywane w aspekcie wydatków o charakterze reprezentacyjnym, bowiem stanowią one jeden z elementów mających wpływ na wysokość ceny świadczonej usługi.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. Stosownie bowiem do przepisu art. 9 ust. 1 updop podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Przepis ten, w powiązaniu z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. 2002r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oznacza, że tylko prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe mogą być uznane za bezpośredni dowód m.in. poniesienia wydatków zaliczonych w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, należy stwierdzić, że wydatki dotyczące organizacji poszczególnych wydarzeń targowych spełniają przesłanki wskazane w art. 15 ust. 1 updop i stanowią bezpośrednie koszty uzyskania przychodów z tytułu usługi organizowania tych właśnie targów. W związku z tym, iż stanowią one bezpośrednie koszty uzyskania przychodów, winny być potrącone zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 4 updop, czyli w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody z wykonania usługi organizacji targów, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4b i 4c.

Zatem, o ile wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydatki znajdują odzwierciedlenie w cenie usługi, stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądu i interpretacji organów podatkowych, należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj