Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.71.2018.1.PK
z 1 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 marca 2018 r. (data wpływu 4 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie sukcesji prawnej w przypadku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie sukcesji prawnej w przypadku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej też „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w oparciu o wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (dalej też „KRS”). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego i w ramach wykonywanej działalności gospodarczej nabywa wyroby akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca, w oparciu o zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca z dnia 2 sierpnia 2013 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego na czas: od dnia 11 sierpnia 2013 r. na czas nieoznaczony (dalej jako „Zezwolenie”). Spółka otrzymała tym samym również numer akcyzowy dla zarejestrowanego odbiorcy.

Spółka spełnia warunki wymienione w art. 57 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o Podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 43 ze zm. dalej jako „Ustawa o podatku akcyzowym”).

Wnioskodawca zatem spełnia warunek określony w art. 57 ust. 2 Ustawy o podatku akcyzowym, tj. posiada tytuł prawny do korzystania z wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych, jak również wszystkie wymogi określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-6 Ustawy o podatku akcyzowym, tj.:

  1. jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
  2. jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowa pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowa;
  3. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
  4. posiada odpowiednie zabezpieczenie akcyzowe;
  5. nie zostało mu cofnięte żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. l ustawy o podatku akcyzowym, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych, jaką zobowiązany jest prowadzić zarejestrowany odbiorca. Wnioskodawca wypracował procedury akcyzowe niezbędne do tego, aby proces wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych, w szczególności w zakresie powyższych czynności, przebiegał prawidłowo.

Do prowadzonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może w przyszłości przystąpić nowy wspólnik. Spółka planuje zmianę formy organizacyjno-prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca planuje przekształcenie w spółkę komandytową (dalej: „Przekształcona spółka”) w trybie określonym w art. 551 i nast. ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1566 ze zm. dalej jako „k.s.h.”).

Na obecnym etapie, Wnioskodawca przygotowuje plan przekształcenia, który będzie podlegał badaniu przez biegłego rewidenta, wyznaczonego przez sąd rejonowy. W dalszej kolejności, planowanie jest przystąpienie do Spółki wspólnika tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, podpisanie uchwały o przekształceniu oraz umowy spółki, a następnie złożenie wniosku o wpis Przekształconej spółki do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z odrębnymi przepisami, w wyniku przekształcenia nie zmieni się numer NIP przekształcanej spółki oraz nie zmieni się jej numer REGON (będzie ten sam, co Spółki przed przekształceniem). Przekształcona spółka będzie miała tę samą siedzibę co Spółka przed przekształceniem.

Komplementariuszem w Przekształconej spółce będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcona spółka po przekształceniu zamierza kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą w niezmienionym kształcie i zakresie jak w Spółce przed przekształceniem. Nie zmieni się także miejsce odbioru wyrobów akcyzowych. Przekształcona spółka będzie spełniać wszystkie relewantne kryteria wydania zezwolenia na nabywanie wyrobów jako zarejestrowany odbiorca określone w przepisie art. 57 w zw. z art. 48 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym. Prowadzenie spraw Przekształconej spółki powierzone zostanie komplementariuszowi (spółce z o.o.), w imieniu i na rzecz którego będą działały osoby fizyczne (jedna bądź kilka) tworzące jego zarząd.

Intencją Wnioskodawcy jest zachowanie po przekształceniu w spółkę komandytową prawa do nabywania wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca w niezmienionej formie. Wnioskodawca ma zamiar zachować prawa i obowiązki na gruncie Ustawy o prawie akcyzowym, jakie będą jej przysługiwać w chwili przekształcenia

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku wystąpienia przedstawionego zdarzenia przyszłego, Przekształcona spółka z dniem przekształcenia wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy, wynikających z zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca na czas nieokreślony z dnia 02 sierpnia 2013r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego („Zezwolenie”)?
  2. Czy Przekształcona spółka będzie musiała wnioskować o wydanie nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca z art. 57 Ustawy o podatku akcyzowym?
  3. Czy okoliczność przekształcenia Spółki w Przekształconą spółkę (tj. w spółkę komandytową) w zakresie udzielonego Zezwolenia spowoduje jedynie konieczność powiadomienia przez Przekształconą spółkę właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianach danych zawartych w Zezwoleniu w terminie 7 dni licząc od dnia wpisu Przekształconej spółki do KRS, a przez Spółkę, konieczność powiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanym przekształceniu w Przekształconą spółkę?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Przekształcona spółka wstąpi z mocy prawa we wszystkie prawa i obowiązki Spółki wynikających z zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca na czas nieokreślony z dnia 2 sierpnia 2013r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego.
  2. Przekształcona spółka nie będzie musiała wnioskować o wydanie nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca z art. 57 Ustawy o podatku akcyzowym.
  3. Okoliczność przekształcenia Spółki w spółkę komandytową w zakresie udzielonego Zezwolenia spowoduje jedynie konieczność powiadomienia przez Przekształconą spółkę właściwego naczelnika urzędu skarbowego o aktualizacji danych zawartych w Zezwoleniu w terminie 7 dni licząc od dnia wpisu Przekształconej spółki do KRS, a przez Spółkę, konieczność powiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanym przekształceniu w Przekształconą spółkę.

Stanowisko wnioskodawcy do odpowiedzi na pytanie nr 1:

Wnioskodawca jest podatnikiem akcyzy. Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 5 Ustawy o podatku akcyzowym, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący zarejestrowanym odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca - z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 Ustawy o podatku akcyzowym, zarejestrowanym odbiorcą jest podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

Ponadto zgodnie z art. 6 Ustawy o podatku akcyzowym do postępowań w sprawach wynikających z przepisów niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.

W świetle art. 58 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, wydając zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca lub zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, nadaje podmiotowi numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych. Następnie zgodnie art. 58 ust. 2 Ustawy o podatku akcyzowym zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca określa w szczególności: 1) numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych; 2) adres siedziby lub miejsca zamieszkania zarejestrowanego odbiorcy; 3) adres miejsca odbioru wyrobów akcyzowych; 4) rodzaj nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych; 5) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego. Zgodnie z art. 84 ust. 1 pkt 2 Ustawy o podatku akcyzowym wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca następuje w drodze decyzji.

Zgodnie z art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na wniosek podmiotu, który spełnia warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-6 tej ustawy, tj.:

  1. jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
  2. jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
  3. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz jest podmiotem, wobec którego nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyjątkiem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
  4. złożył zabezpieczenie akcyzowe;
  5. jest podmiotem, któremu nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 57 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym zarejestrowany odbiorca jest obowiązany posiadać tytuł prawny do korzystania z wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca spełnia powyższe warunki, zarówno w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak i po przekształceniu w spółkę komandytową.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka komandytowa powstała w wyniku przekształcenia Spółki, z dniem przekształcenia wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy wynikających z Zezwolenia. Tym samym Wnioskodawca nie dokonuje żadnych czynności, aby zaistniała sukcesja praw i obowiązków akcyzowych, gdyż sukcesja następuje z mocy prawa i ma podstawy ustawowe.

W pierwszej kolejności należy odwołać się do brzmienia art. 551 § 1 k.s.h., zgodnie z którym spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Zgodnie z art. 552 k.s.h., spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną. Co więcej, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 1 i 2 k.s.h.).

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią przepisu art. 93a § 2 pkt 1 lit. b) w zw. z art. 93a § 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U.z 2017 poz. 201 ze zm. dalej jako „Ordynacja podatkowa”), Przekształcona spółka z momentem przekształcenia wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej Spółki. Wydane Zezwolenie jest źródłem praw i obowiązków Spółki przewidzianych w przepisach prawa podatkowego materialnego, a tym samym z momentem przekształcenia Przekształcona spółka wstąpi w prawa i obowiązki Spółki wynikające z wydanego Zezwolenia.

Warto mieć na uwadze, aktualną tezę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 30 kwietnia 2014 r., sygn. I SA/Go 148/14, z którego jednoznacznie wynika, iż: „Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową prawa handlowego, oznacza następstwo prawne podmiotów, a spółka przekształcona nie jest nowym podmiotem, lecz stanowi kontynuację spółki przekształconej w zmienionej formie prawnej. Na gruncie podatkowym, zasada sukcesji generalnej została wyrażona w art. 93a § 1 pkt 1 lit. b w zw. z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.), zgodnie z którym osobowa spółka prawa handlowego powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki

Ponadto stosownie do art. 57 ust. 9 Ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że zmiana miejsca odbioru wyrobów akcyzowych lub zarejestrowanego odbiorcy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca lub nowego zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w Ordynacji podatkowej.

Należy zauważyć, że następstwo prawne (sukcesja praw i obowiązków) w prawie podatkowym to wstąpienie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (poprzednika prawnego), w tym również nabyte na mocy decyzji wydawanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Instytucja ta związana jest ze zdarzeniami prawnymi określanymi jako: łączenie (zawiązanie), przejęcie, przekształcenie, podział. Przepisy normujące następstwo prawne należy traktować jako wprowadzające do prawa podatkowego zasadę sukcesji generalnej (uniwersalnej). Sukcesja podatkowa jest możliwa jedynie w przypadku, jeżeli dojdzie do następstwa prawnego, co oznacza wstąpienie w sytuację prawną dotychczasowego podatnika.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że działalność Wnioskodawcy w zakresie nabywania wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, będzie mogła być prowadzona w oparciu o uzyskane uprzednio (jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) Zezwolenie, również po przekształceniu w spółkę komandytową. Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę komandytową nie będzie także zobligowany do występowania o ponowne uzyskanie numerów akcyzowych nadanych uprzednio Wnioskodawcy. Powstała w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy spółka komandytowa będzie bowiem następcą prawnym Wnioskodawcy i z mocy prawa wstąpi w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy, wynikających z przedmiotowego Zezwolenia. Mówiąc wprost, Spółka zmienia jedynie formę prawną, zaś majątek w tym prawa z licencji i zezwoleń pozostają dalej w Przekształconej spółce.

Argumentacja Wnioskodawcy jest tożsama z wykładnią operatywną przepisów Ustawy o podatku akcyzowym. Stanowisko zgodne z przedstawionym przez Wnioskodawcę wyrażono przykładowo w:

Konkludując, zdaniem wnioskodawcy, art. 57 ust. 9 Ustawy o podatku akcyzowym będzie miał zastosowania do zdarzeń przyszłych, opisanych we wniosku, a Przekształcona spółka nie będzie miała obowiązku uzyskania nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Stanowisko wnioskodawcy do odpowiedzi na pytanie nr 2:

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na sukcesję prawno-podatkową, o której mowa w pytaniu nr 1, Przekształcona spółka nie będzie musiała wnioskować o wydanie nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, gdyż w rezultacie wspomnianej sukcesji wstąpi w prawa i obowiązki Spółki wynikające z aktualnego Zezwolenia. Przekształcona spółka nie będzie musiała ponadto wnioskować o wydanie nowego zezwolenia, gdyż nie nastąpi zmiana podmiotu nabywającego wyroby akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca, określonego w Zezwoleniu, a jedynie zmiana formy organizacyjno-prawnej podmiotu nabywającego wyroby akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 13 września 2017 r. (sygn. IV CSK 603/16), w którym to orzeczeniu Sąd Najwyższy stwierdził, że „Przekształcenie podmiotowe spółki handlowej stanowi kontynuację dotychczasowej spółki, tylko w nowej formie prawnej, co oznacza, że jest to nadal ta sama, choć nie taka sama spółka. Staje się ona jako spółka przekształcona podmiotem wszystkich praw i obowiązków spółki przekształcanej, o charakterze cywilnoprawnym i organizacyjnym (art. 551 § 1 i art. 553 KSH). Jest to podobne, ale nie tożsame z sukcesją uniwersalną, która jako skutek występuje w razie łączenia lub podziału spółek handlowych, bo w wypadku przekształcenia nie ma sukcesora (jak w przypadku nabycia spadku) i przeniesienia praw na inną osobę. Wynika to ze zmiany organizacyjno - prawnej struktury spółki przy zachowaniu tożsamości podmiotu i jest to neutralne dla praw i obowiązków, których podmiotem spółka ta cały czas pozostaje”.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 04 września 2014 r. (sygn. I PK 12/14), w którym Sąd Najwyższy orzekł, iż „Zgodnie z art. 553 § l KSH, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej, co oznacza, że zarówno przed jak i po przekształceniu mamy do czynienia z tym samym podmiotem, który jedynie zmienia swą formę („szatę”) prawną. Istnieje zatem tożsamość podmiotu przekształcanego i przekształconego.”

Warto też mieć na uwadze, aktualną tezę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 kwietnia 2014 r. (sygn. I PK 12/14), o treści: „W kontekście art. 553 KSH oraz art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) prawidłowe jest twierdzenie, że w przypadku przekształcenia, podmiot przekształcony jest kontynuatorem bytu i działalności podmiotu przekształcanego. Istotą przekształcenia jest bowiem jedynie zmiana formy prawnej danego podmiotu. W związku z tym, w wyniku przekształcenia dochodzi do kontynuacji bytu prawnego podmiotu przekształcanego, bowiem przekształcany podmiot nadal funkcjonuje, a jedynie w zmienionej formie prawnej. W konsekwencji, spółce przekształconej przysługują wszelkie prawa i obowiązki jakie miała spółka przekształcana. Spółka przekształcona kontynuuje działalność spółki przekształcanej i staje się stroną - na zasadzie kontynuacji - wszelkich stosunków prawnych spółki przekształcanej”.

Mając na uwadze tezy powyższych orzeczeń, z uwagi na ich uniwersalny charakter, zdaniem Wnioskodawcy pozostają aktualne także na gruncie przedmiotowego zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca, który uzyskał Zezwolenie, w wyniku przekształcenia w Przekształconą spółkę, zachowuje swój byt prawny - zmienia się jedynie forma ustrojowa podmiotu będącego adresatem Zezwolenia.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza ponadto bogaty dorobek piśmiennictwa i doktryny prawniczej. Z publikacji autorstwa S. Sołtysińskiego, A. Szajkowskiego, A. Szumański, J. Szwaja, „Kodeks spółek handlowych, Tom IV, Komentarz do artykułów 459-633”, Warszawa 2004, wynika że ,,przekształcenie spółki w inną spółkę polega na modyfikacji formy ustrojowej (typu) spółki bez zmiany przedmiotu jej działalności, sposobu jej prowadzenia, a także bez zmiany większości wspólników. Modyfikacja ta zakłada że nie jest konieczne rozwiązanie dotychczasowej spółki i utworzenie na jej miejsce innej, nowej spółki. Zarówno przed i po przekształceniu mamy do czynienia z tym samym podmiotem (przedsiębiorcą), który jedynie zmienią swą formę („szatę”) prawną. Istnieje więc tożsamość podmiotu przekształcanego i przekształconego.” Podobny pogląd został wyrażony przez H. Dzwonkowskiego „Ordynacja podatkowa. Komentarz. Wyd. 7”, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2018. Doktryna i piśmiennictwo prezentują w tym zakresie wyjątkowo jednolite stanowisko.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze zmianą formy prawnej i organizacyjnej konieczna będzie jedynie aktualizacja danych objętych Zezwoleniem.

Stanowisko wnioskodawcy do odpowiedzi na pytanie nr 3:

Na podstawie art. 57 ust. 1 i la Ustawy o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu spełniającego warunki wymienione w art. 57 ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 Ustawy o podatku akcyzowym - wydaje zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Zgodnie z art. 57 ust. 3 Ustawy o podatku akcyzowym, wniosek o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca powinien zawierać:

  1. dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile podmiot taki numer posiada, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej, a także planowaną lokalizację miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
  2. informację o rodzaju wyrobów akcyzowych, które będą nabywane wewnątrzwspólnotowo;
  3. proponowane zabezpieczenie akcyzowe;
  4. informację o liczbie wydanych temu podmiotowi zezwoleń na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

W świetle art. 57 ust. 6 Ustawy o podatku akcyzowym zarejestrowany odbiorca jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 3, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 7 i 9.

Zgodnie z art. 57 ust. 7 Ustawy o podatku akcyzowym, powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 9.

Następnie zgodnie z art. 57 ust. 8 Ustawy o podatku akcyzowym, powiadomienie, o którym mowa w ust. 7, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany. Do zmiany zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca przepis art. 48 ust. 7 Ustawy o podatku akcyzowym stosuje się odpowiednio.

Zmiana miejsca odbioru wyrobów akcyzowych lub zarejestrowanego odbiorcy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca lub nowego zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w Ordynacji podatkowej (art. 57 ust. 9 Ustawy o podatku akcyzowym).

Na podstawie art. 58 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu skarbowego, wydając zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca lub zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, nadaje podmiotowi numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do ww. art. 57 ust. 9 Ustawy o podatku akcyzowym, pomimo że w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu posiadającego status zarejestrowanego odbiorcy, którym po planowanym przekształceniu stanie się spółką komandytową, Spółka ta jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego praw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą nie będzie zobligowana na gruncie ustawy o podatku akcyzowym do ubiegania się o uzyskanie nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca i będzie mogła działać pod dotychczasowym numerem akcyzowym zarejestrowanego odbiorcy. Przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne jest powiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych podmiotu zarejestrowanego odbiorcy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 4 Ustawy o podatku akcyzowym, Przekształcona spółka będzie zobowiązana do odpowiedniej aktualizacji danych wskazanych w formularzu AKC-R (zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego).

Ponadto zgodnie z przepisem art. 552 k.s.h. spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w okresie pomiędzy zawarciem umowy spółki komandytowej, a ujawnieniem Przekształconej spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym nie zmienią się żadne z danych Spółki ujawnionych w KRS. W rezultacie nie zmieni się podmiot Zezwolenia, jak również nie zmienią się dane w Zezwoleniu, ani warunki na jakich zostało ono udzielone. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Przekształcona spółka będzie mogła normalnie i nieprzerwanie funkcjonować jako zarejestrowany odbiorca we wskazanym okresie (tj. na czas nieoznaczony). Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie zmian danych objętych Zezwoleniem ma charakter deklaratoryjny, a nie konstytutywny.

Podsumowując zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nastąpi jedynie zmiana formy prawnej i w ślad za tym również zmiana danych podmiotu nabywającego wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca określonych w Zezwoleniu. Zmiana ta będzie obejmowała więc: a) formę prawną oraz w konsekwencji b) firmę podmiotu nabywającego wyroby akcyzowego jako zarejestrowany odbiorca jak również c) numer pod którym Przekształcona spółka będzie ujawniona w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Pozostałe dane określone w Zezwoleniu pozostaną bez zmian. W związku z powyższym, zgodnie z treścią przepisów art. 57 ust. 6 Ustawy o podatku akcyzowym Przekształcona spółka będzie jedynie obowiązana do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianach danych podmiotu zawartych w Zezwoleniu w terminie 7 dni, licząc od dnia ujawnienia przekształcenia w KRS. Natomiast przed dokonaniem planowanej zmiany danych objętych treścią Zezwolenia Spółka powinna poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanych zmianach tych danych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj