Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.82.2017.1.MAZ
z 6 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2017 r. (data wpływu -7 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie sukcesji prawnej w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie sukcesji prawnej w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi od 2011 roku - jako przedsiębiorca - w ramach posiadanych koncesji, działalność w zakresie sprzedaży detalicznej takich wyrobów jak oleje mineralne (paliwa silnikowe, oleje opałowe, gaz), napoje alkoholowe czy wyroby tytoniowe. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca uzyskał zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na własnej nieruchomości.

Obecnie, korzystając z uprawnień zawartych w art. 551 § 5 ksh Wnioskodawca chciałby przekształcić formę prowadzonej działalności w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Z chwilą przekształcenia spółka uzyska nowy NIP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy - w przypadku przekształcenia i związaną w tym zmianą NIP - przeniesione zostaną na spółkę dotychczasowe pozwolenia Wnioskodawcy pozwalające na prowadzenie składów podatkowych, a zwłaszcza posiadane dotychczas zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego?
  2. Czy przekształcenie działalności w trybie art. 5842 § 3 ksh w jednoosobową spółkę z o.o. spowoduje, że będą jej przysługiwały wszelkie prawa i obowiązki osoby przekształcanej w zakresie podatku akcyzowego?

W szczególności, czy wskazane przekształcenie nie spowoduje obowiązku:

  1. wystąpienia o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego?
  2. ponownego złożenia zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczanie między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy?
  3. ponownego wnioskowania o uzyskanie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów produkowanych/magazynowanych w składzie podatkowym?
  4. ponownego wprowadzenia, wymaganych przepisami prawa, ewidencji?
  5. ponownego wystąpienia o uzyskanie nowego numeru akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o., spółce tej będą przysługiwały wszelkie prawa i obowiązki podmiotu, z przekształcenia którego powstała, w zakresie podatku akcyzowego, ponieważ następuje jedynie przekształcenie formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. Stosownie bowiem do regulacji zawartej w art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Zgodnie zaś z treścią przepisu art. 551 § 5 ksh przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą, w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (przedsiębiorca przekształcany), we własnym imieniu działalność gospodarczą, może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą).

Odnosząc się z kolei do treści przepisu art. 5842 ksh:

  • spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego,
  • spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej,
  • osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5 ksh, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.

W świetle powyższych przepisów, przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową skutkuje sukcesją uniwersalną w zakresie praw i obowiązków na gruncie prawa handlowego.

Ponadto, jak już wspomniał Wnioskodawca, również na podstawie art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, w przypadku planowanego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w spółkę z o.o., spółka ta z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Wnioskodawcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym również we wszelkie jego prawa związane z prowadzonymi obecnie przez Wnioskodawcę składami podatkowymi.

Wnioskodawca w celu uściślenia nadmienił, że art. 49 ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym stanowi, że zmiana miejsca położenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki określone w Ordynacji podatkowej.

Dlatego też, stosownie do ww. art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, pomimo że w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którym po planowanym przekształceniu stanie się spółka z o.o., spółka ta jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego praw Wnioskodawcy związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie będzie zobligowana na gruncie ustawy do ubiegania się o uzyskanie nowych zezwoleń na prowadzenie składów podatkowych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 listopada 2013 r., sygn. ILPP3/443-59/13-2/TK.

Reasumując, w związku z tym, że nowym podmiotem prowadzącym skład podatkowy będzie następca prawny Wnioskodawcy - spółka z o.o. - będą mu przysługiwały wszelkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1578, ze zm.; dalej jako: „ksh”), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015 r., poz. 584, z późn. zm.) – (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Stosownie do art. 5841 ksh, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia).

Natomiast w myśl art. 5842 § 1 ksh, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Zgodnie z art. 5842 § 2 ksh, spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

W świetle powyższych przepisów przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową skutkuje sukcesją uniwersalną w zakresie praw i obowiązków na gruncie prawa handlowego.

Sukcesję na gruncie prawa podatkowego regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”) oraz przepisy dotyczące poszczególnych podatków.

Na podstawie art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego (art. 93d Ordynacji podatkowej).

Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej (art. 93e Ordynacji podatkowej).

Zauważyć należy, że następstwo prawne (sukcesja praw i obowiązków) w prawie podatkowym to wstąpienie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (poprzednika prawnego), w tym również nabyte na mocy decyzji wydawanych na podstawie regulacji podatkowych. Instytucja ta związana jest ze zdarzeniami prawnymi określanymi jako: łączenie (zawiązanie), przejęcie, przekształcenie, podział. Przepisy normujące następstwo prawne należy traktować jako wprowadzające do prawa podatkowego zasadę sukcesji generalnej (uniwersalnej), doznającą ograniczeń jedynie w przypadkach, o których mowa w art. 93e ustawy Ordynacja podatkowa. Sukcesja podatkowa jest możliwa jedynie w przypadku, jeżeli dojdzie do następstwa prawnego, co oznacza wstąpienie w sytuację prawną dotychczasowego podatnika.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

(Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”), przez skład podatkowy rozumie się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

  1. prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;
  2. jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
  3. jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
  4. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
  5. złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;
  6. nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych;
  7. posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.

Na mocy art. 49 ust. 1 ustawy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu.

Wniosek o zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego stanowi również wniosek o nadanie podmiotowi numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy. (art. 49 ust. 5 ustawy)

Zgodnie z art. 49 ust. 7 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10. Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 49 ust. 8 ustawy.

Na podstawie art. 49 ust. 10 ustawy, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Ponadto stosownie do art. 50 ust. 3 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:

  1. numer akcyzowy składu podatkowego;
  2. adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;
  3. rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;
  4. rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;
  5. formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia – przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego podlegającego zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

W związku z powyższym, w świetle ww. przepisów Ordynacji podatkowej, w przypadku planowanego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w spółkę kapitałową, spółka ta z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Wnioskodawcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym również we wszelkie jego prawa związane z prowadzonym obecnie przez Wnioskodawcę składem podatkowym.

Dlatego też, stosownie do ww. art. 49 ust. 10 ustawy, pomimo że w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którym po planowanym przekształceniu stanie się spółka kapitałowa, spółka ta, jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie praw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie będzie zobligowana na gruncie ustawy do ubiegania się o uzyskanie nowych zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego.

Powyższe konkluzje zgodne są z celem zmian dokonanych przez ustawodawcę w zakresie brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy (stosownie do uprzedniego brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymagała uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego). Celem wprowadzonej zmiany jest umożliwienie następcom prawnym i podmiotom przekształconym korzystanie w pełni z praw i obowiązków wynikających z uzyskanych wcześniej zezwoleń, poprzez eliminację konieczności długotrwałego procesu uzyskiwania zezwoleń.

Tym samym, po przekształceniu w jednoosobową spółkę z o.o., Wnioskodawca będzie mógł kontynuować prowadzenie składu podatkowego w oparciu o uzyskane uprzednio (jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. W zezwoleniu tym właściwy organ podatkowy nadał podmiotowi odrębną decyzją numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy oraz wydał dla składu podatkowego zezwolenie na prowadzenie składu oraz określił numer akcyzowy składu podatkowego. Zatem Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę z o.o. nie będzie zobligowany do występowania o ponowne uzyskanie numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jak również numeru akcyzowego składu podatkowego. Przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne jest powiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych objętych treścią zezwolenia.

Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, jest obowiązany m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy - art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Na mocy art. 64 ust. 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu skarbowego zwalnia podmiot prowadzący skład podatkowy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli podmiot ten spełnia następujące warunki:

  1. ma swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
  2. stosuje procedurę zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku;
  3. jego sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej;
  4. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, opłaty paliwowej, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
  5. zobowiązał się do zapłacenia, na pierwsze pisemne żądanie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, kwoty akcyzy oraz kwoty opłaty paliwowej, przypadających do zapłaty z tytułu powstania zobowiązania podatkowego oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej.

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - art. 64 ust. 6 ustawy.

Złożenie zabezpieczenia akcyzowego jest warunkiem niezbędnym do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz skorzystania z wielu przywilejów i możliwości przewidzianych w ustawie. Zasadniczym celem tego zabezpieczenia jest gwarancja pokrycia zobowiązań podatkowych. Przepis wprowadza możliwość zwolnienia podmiotu prowadzącego skład podatkowy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Zwolnienie to nie obejmuje jednak przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Podmiot zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianach danych zawartych we wniosku o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub we wniosku o przedłużenie zwolnienia, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana - art. 64 ust. 8 ustawy.

W związku z powyższym, w świetle ww. przepisów Ordynacji podatkowej, w powiązaniu

z art. 49 ust. 10 ustawy oraz rozdziałem 6 Działu III ustawy „Zabezpieczenie akcyzowe”, w przypadku planowanego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w spółkę z o.o., spółka ta z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Wnioskodawcy, wynikające z decyzji o zwolnieniu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla wyrobów produkowanych/magazynowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowych prowadzonym przez Wnioskodawcę przed przekształceniem. Powstała w wyniku przekształcenia spółka będzie również uprawniona do korzystania ze złożonego przez Wnioskodawcę przed przekształceniem zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczanie między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak i korzystania z dotychczasowych ewidencji wymaganych przepisami prawa dotyczących podatku akcyzowego.

Przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne jest powiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanej zmianie i zmianie danych podmiotu zwolnionego z obowiązku złożenia zabezpieczenia oraz podmiotu który złożył zabezpieczenie.

Reasumując, mając na uwadze przepisy art. 93a § 4, art. 93d Ordynacji podatkowej, w powiązaniu z art. 49 ust. 10 ustawy oraz rozdziałem 6 działu III ustawy „Zabezpieczenie akcyzowe”, powstała z przekształcenia Wnioskodawcy spółka wstąpi w prawa i obowiązki Wnioskodawcy, w zakresie:

  • uzyskanego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego,
  • posiadanego zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych z tytułu przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
  • uzyskanego zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego,
  • nadanego numery akcyzowego,
  • prowadzonych na mocy ustawy ewidencji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj