Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.252.2017.1.JS
z 9 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie sukcesji prawnej w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej w jednoosobową spółkę kapitałową  jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sukcesji prawnej w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej w jednoosobową spółkę kapitałową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi obecnie jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego i w ramach wykonywanej działalności gospodarczej m.in. prowadzi skład podatkowy mieszczący się w miejscowości K. w oparciu o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z dnia 17 kwietnia 2014 r., wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskał także zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. w dniu 19 stycznia 2011 r.

Ponadto, wskazać należy, że:

  1. decyzją z dnia 3 listopada 2015 r. wydaną przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. wyrażono zgodę na złożenie przez Wnioskodawcę zabezpieczenia akcyzowego generalnego w wysokości 60.000,00 złotych, w postaci weksla własnego, na pokrycie zobowiązań podatkowych mogących powstać w związku z prowadzeniem działalności w charakterze podmiotu pośredniczącego, z terminem ważności od dnia 8 listopada 2015 r. do dnia 9 listopada 2018 r.;
  2. decyzją z dnia 11 lutego 2016 r. wydaną przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. zwolniono Wnioskodawcę z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia akcyzy w związku z magazynowaniem i przetwarzaniem wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym w terminie od dnia 11 lutego 2016 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. (wysokość zwolnienia 48.000,00 złotych).

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność w formie jednoosobowej działalności gospodarczej może ulec w 2017 r. lub 2018 r. przekształceniu w spółkę kapitałową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) w trybie określonym w art. 5841 - 58413 Kodeksu spółek handlowych).

Na obecnym etapie, Wnioskodawca przygotowuje plan przekształcenia, który będzie podlegał badaniu przez biegłego rewidenta, wyznaczonego przez sąd rejonowy. W dalszej kolejności, planowane jest podpisanie oświadczenia o przekształceniu oraz aktu założycielskiego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a także powołanie jej organów, a następnie złożenie wniosku o wpis spółki do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Z chwilą przekształcenia Wnioskodawca stanie się jedynym wspólnikiem spółki przekształconej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w przypadku wystąpienia przedstawionego zdarzenia przyszłego, tj. przekształcenia prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka przekształcona z dniem przekształcenia wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy, wynikających z:

  1. zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z dnia 17 kwietnia 2014 r., wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w S.;
  2. zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. w dniu 19 stycznia 2011 r.;
  3. decyzji z dnia 3 listopada 2015 r. wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. wyrażającej zgodę na złożenie przez Wnioskodawcę zabezpieczenia akcyzowego generalnego w wysokości 60.000,00 złotych, w postaci weksla własnego, na pokrycie zobowiązań podatkowych mogących powstać w związku z prowadzeniem działalności w charakterze podmiotu pośredniczącego oraz
  4. decyzji z dnia 11 lutego 2016 r. wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. zwalniającej Wnioskodawcę z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia akcyzy w związku z magazynowaniem i przetwarzaniem wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym w terminie od dnia 11 lutego 2016 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka kapitałowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) powstała w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy, z dniem przekształcenia wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy wynikających z:

  1. zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z dnia 17 kwietnia 2014 r., wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w S.;
  2. zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. w dniu 19 stycznia 2011 r.;
  3. decyzji z dnia 3 listopada 2015 r. wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. wyrażającej zgodę na złożenie przez Wnioskodawcę zabezpieczenia akcyzowego generalnego w wysokości 60.000,00 złotych, w postaci weksla własnego, na pokrycie zobowiązań podatkowych mogących powstać w związku z prowadzeniem działalności w charakterze podmiotu pośredniczącego oraz
  4. decyzji z dnia 11 lutego 2016 r. wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. zwalniającej Wnioskodawcę z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia akcyzy w związku z magazynowaniem i przetwarzaniem wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym w terminie od dnia 11 lutego 2016 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.

Uzasadniając prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko, w pierwszej kolejności należy odwołać się do brzmienia art. 551 § 5 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą). Zgodnie z art. 5841 Kodeksu spółek handlowych, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia). Co więcej, Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Przedsiębiorca staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej (art. 5842 § 1, 2, 3 Kodeksu spółek handlowych).

Natomiast zgodnie z art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Stosownie do art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określone w Ordynacji podatkowej. Jednocześnie przepis art. 49 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym przewiduje, że podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w art. 49 ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10. Przy czym art. 49 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym wymaga aby powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem jednak przypadków wskazanych w ust. 10.

Art. 56 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, stanowi, że zmiana podmiotu prowadzącego działalność jako podmiot pośredniczący wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Przy tym przepis art. 56 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym przewiduje, że podmiot pośredniczący jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 7 i 9. Stosownie do art. 56 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 9.

Należy zauważyć, że następstwo prawne (sukcesja praw i obowiązków) w prawie podatkowym to wstąpienie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (poprzednika prawnego), w tym również nabyte na mocy decyzji wydawanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Instytucja ta związana jest ze zdarzeniami prawnymi określanymi jako: łączenie (zawiązanie), przejęcie, przekształcenie, podział. Przepisy normujące następstwo prawne należy traktować jako wprowadzające do prawa podatkowego zasadę sukcesji generalnej (uniwersalnej). Sukcesja podatkowa jest możliwa jedynie w przypadku, jeżeli dojdzie do następstwa prawnego, co oznacza wstąpienie w sytuację prawną dotychczasowego podatnika.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że działalność Wnioskodawcy w zakresie prowadzenia składu podatkowego oraz prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący, będzie mogła być prowadzona w oparciu o uzyskane uprzednio (jako przedsiębiorca będący osobą fizyczną) zezwolenia, również po przekształceniu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka przekształcona nie będzie także zobligowana do występowania o ponowne uzyskanie numerów akcyzowych nadanych uprzednio Wnioskodawcy. Powstała w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie bowiem następcą prawnym Wnioskodawcy i z mocy prawa wstąpi w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy, wynikających z ww. decyzji i zezwoleń, z zastrzeżeniem, że w przypadku wstąpienia w ogół praw i obowiązków wynikających z decyzji z dnia 3 listopada 2015 r. wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. wyrażającej zgodę na złożenie przez Wnioskodawcę zabezpieczenia akcyzowego generalnego w wysokości 60.000,00 złotych, w postaci weksla własnego, na pokrycie zobowiązań podatkowych mogących powstać w związku z prowadzeniem działalności w charakterze podmiotu pośredniczącego, z uwagi na formę udzielonego zabezpieczenia, Spółka przekształcona zobowiązana będzie do złożenia organowi nowego weksla własnego wystawionego przez spółkę, stosownie do treści tej decyzji.

Przy czym należy mieć na uwadze, że konieczne będzie powiadomienie właściwego organu podatkowego o zmianie danych objętych treścią zezwoleń. Stosownie do przepisów art. 49 ust. 7-8 oraz art. 56 ust. 6-7 Ustawy o podatku akcyzowym zawiadomienie to winno nastąpić w terminie 7 dni od wpisu do rejestru przedsiębiorców spółki przekształconej.

Stanowisko zgodne z przedstawionym wyrażono m.in. w:

  1. Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 lipca 2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.82.2017.1.MAZ;
  2. Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 listopada 2013 r., znak: ILPP3/443-59/13-2/TK;
  3. Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 lipca 2012 r., znak: IPPP3/443-409/12-2/SM;
  4. Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 kwietnia 2013 r., znak: IPTPP3/443A-7/13-2/BJ.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1578, ze zm.; dalej jako: „ksh”), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015 r., poz. 584, z późn. zm.) – (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Stosownie do art. 5841 ksh, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia). Spółce przekształcanej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego (art. 5842 § 1 ksh).

Zgodnie z art. 5842 § 2 ksh, spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

W świetle powyższych przepisów przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową skutkuje sukcesją uniwersalną w zakresie praw i obowiązków na gruncie prawa handlowego.

Sukcesję na gruncie prawa podatkowego regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”) oraz przepisy dotyczące poszczególnych podatków.

Na podstawie art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego (art. 93d Ordynacji podatkowej).

Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej (art. 93e Ordynacji podatkowej).

Zauważyć należy, że następstwo prawne (sukcesja praw i obowiązków) w prawie podatkowym to wstąpienie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (poprzednika prawnego), w tym również nabyte na mocy decyzji wydawanych na podstawie regulacji podatkowych. Instytucja ta związana jest ze zdarzeniami prawnymi określanymi jako: łączenie (zawiązanie), przejęcie, przekształcenie, podział. Przepisy normujące następstwo prawne należy traktować jako wprowadzające do prawa podatkowego zasadę sukcesji generalnej (uniwersalnej), doznającą ograniczeń jedynie w przypadkach, o których mowa w art. 93e ustawy Ordynacja podatkowa. Sukcesja podatkowa jest możliwa jedynie w przypadku, jeżeli dojdzie do następstwa prawnego, co oznacza wstąpienie w sytuację prawną dotychczasowego podatnika.

W ocenianej sprawie, Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w przypadku przekształcenia formy prawnej jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka ta wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy, wynikających w szczególności z zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, decyzji na złożenie zabezpieczenia akcyzowego generalnego oraz zwolnienia z obowiązku złożenia tego zabezpieczenia.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”), przez skład podatkowy rozumie się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

  1. pro¬¬¬wadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;
  2. jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
  3. jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
  4. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
  5. złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;
  6. nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych;
  7. posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.

Na mocy art. 49 ust. 1 ustawy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu.

Wniosek o zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego stanowi również wniosek o nadanie podmiotowi numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy (art. 49 ust. 5 ustawy).

Zgodnie z art. 49 ust. 7 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10. Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 10 art. 49 ust. 8 ustawy.

Na podstawie art. 49 ust. 10 ustawy, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Ponadto stosownie do art. 50 ust. 3 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:

  1. numer akcyzowy składu podatkowego;
  2. adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;
  3. rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;
  4. rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;
  5. formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia – przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego podlegającego zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Stosownie do ww. przepisów ustawy, a także ww. przepisów Ordynacji podatkowej, w przypadku planowanego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w spółkę kapitałową, spółka ta z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Wnioskodawcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym również we wszelkie jego prawa związane z prowadzonym obecnie przez Wnioskodawcę składem podatkowym.

Pomimo że w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którym po planowanym przekształceniu stanie się spółka kapitałowa, spółka ta, jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie praw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie będzie zobligowana na gruncie ustawy do ubiegania się o uzyskanie nowych zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego.

Powyższe konkluzje zgodne są z celem zmian dokonanych przez ustawodawcę w zakresie brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy (stosownie do uprzedniego brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymagała uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego). Celem wprowadzonej zmiany jest umożliwienie następcom prawnym i podmiotom przekształconym korzystania w pełni z praw i obowiązków wynikających z uzyskanych wcześniej zezwoleń, poprzez eliminację konieczności długotrwałego procesu uzyskiwania zezwoleń.

Tym samym, po przekształceniu w jednoosobową spółkę z o.o., Wnioskodawca będzie mógł kontynuować prowadzenie składu podatkowego w oparciu o uzyskane uprzednio (jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. W zezwoleniu tym właściwy organ podatkowy nadał podmiotowi odrębną decyzją numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy oraz wydał dla składu podatkowego zezwolenie na prowadzenie składu oraz określił numer akcyzowy składu podatkowego. Zatem Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę z o.o. nie będzie zobligowany do występowania o ponowne uzyskanie numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jak również numeru akcyzowego składu podatkowego. Przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne jest powiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych objętych treścią zezwolenia.

W przypadku posiadania przez Wnioskodawcę aktualnych zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego w miejscu, w którym Zainteresowany aktualnie ww. skład prowadzi, spółka powstała po przekształceniu nie będzie zobligowana do wystąpienia o wydanie nowych zezwoleń na jego prowadzenie. W przypadku zaś, gdyby spółka zamierzała prowadzić kolejne składy podatkowe będzie musiała wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na każdy kolejny skład podatkowy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy, podmiotem pośredniczącym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczeniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, pochodzących również bezpośrednio z importu.

Stosownie do art. 56 ust. 1 cyt. ustawy, zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie następujące warunki:

  1. jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
  2. jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
  3. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
  4. złożył zabezpieczenie akcyzowe;
  5. nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych.

Wniosek, o którym mowa w art. 56 ust. 1 ustawy, powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile podmiot taki numer posiada, numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie zakresu działalności, która będzie prowadzona przez podmiot, a także proponowane zabezpieczenie akcyzowe. Do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w art. 56 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 56 ust. 4 ustawy, zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący określa w szczególności:

  1. numer podmiotu pośredniczącego;
  2. adres siedziby lub zamieszkania podmiotu pośredniczącego;
  3. formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego;
  4. zakres prowadzonej działalności;
  5. rodzaj wyrobów akcyzowych.

Podmiot pośredniczący jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 7 i 9 (art. 56 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 56 ust. 7 i 9 ustawy, powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, przy czym zmiana podmiotu prowadzącego działalność jako podmiot pośredniczący wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Powiadomienie, o którym mowa w ust. 7, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany. Do zmiany zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący przepis art. 48 ust. 7 ustawy stosuje się odpowiednio (art. 56 ust. 8 ustawy).

Z powyższych przepisów ustawy, jak również z ww. przepisów Ordynacji podatkowej wynika, że Wnioskodawca po przekształceniu w jednoosobową spółkę kapitałową, będzie mógł nadal kontynuować działalność jako podmiot pośredniczący, w oparciu o uzyskane uprzednio (jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący. Przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne jest powiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych objętych treścią zezwolenia.

Stosownie do art. 63 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy, do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, jest obowiązany m.in. podmiot pośredniczący oraz podmiot prowadzący skład podatkowy.

Na mocy art. 64 ust. 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu skarbowego zwalnia podmiot prowadzący skład podatkowy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli podmiot ten spełnia następujące warunki:

  1. ma swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
  2. stosuje procedurę zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku;
  3. jego sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej;
  4. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, opłaty paliwowej, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
  5. zobowiązał się do zapłacenia, na pierwsze pisemne żądanie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, kwoty akcyzy oraz kwoty opłaty paliwowej, przypadających do zapłaty z tytułu powstania zobowiązania podatkowego oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest udzielane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 2 lata, w drodze decyzji, na pisemny wniosek podmiotu. Na pisemny wniosek zwolnionego podmiotu zwolnienie może być przedłużone, w drodze decyzji, na kolejne okresy nie dłuższe niż 2 lata (art. 64 ust. 3 ustawy)

W myśl art. 64 ust. 4 i 5 ustawy, wnioski, o których mowa w ww. przepisie, powinny zawierać dane dotyczące podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu, a także określenie przewidywanych maksymalnych kwot zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu oraz terminu, na jaki zwolnienie ma być udzielone lub przedłużone. Wniosek o udzielenie zwolnienia, składany przez podmiot prowadzący skład podatkowy, powinien zawierać ponadto określenie rodzaju działalności prowadzonej przez podmiot w składzie podatkowym. Do wniosków, o których mowa w ust. 3 cyt. artykułu, załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w ust. 1.

Stosownie do art. 64 ust. 5a ustawy, w przypadku złożenia przez podmiot zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego wniosku o przedłużenie tego zwolnienia, spełniającego wymagania określone w ust. 4 i 5, nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu, na jaki zwolnienie zostało udzielone, zwolnienie to stosuje się do dnia doręczenia temu podmiotowi decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego w sprawie przedłużenia albo odmowy przedłużenia zwolnienia, nie dłużej jednak niż przez 90 dni od dnia, w którym upływa termin, na jaki zwolnienie zostało udzielone.

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - art. 64 ust. 6 ustawy.

Złożenie zabezpieczenia akcyzowego jest warunkiem niezbędnym do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz skorzystania z wielu przywilejów i możliwości przewidzianych w ustawie. Zasadniczym celem tego zabezpieczenia jest gwarancja pokrycia zobowiązań podatkowych. Przepis wprowadza możliwość zwolnienia podmiotu prowadzącego skład podatkowy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Zwolnienie to nie obejmuje jednak przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Podmiot zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianach danych zawartych we wniosku o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub we wniosku o przedłużenie zwolnienia, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana (art. 64 ust. 8 ustawy).

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie, należy stwierdzić, że jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością utworzona w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wstąpi również w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Wnioskodawcy, wynikające z decyzji o złożeniu zabezpieczenia akcyzowego w związku z prowadzeniem działalności w charakterze podmiotu pośredniczącego oraz decyzji o zwolnieniu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla wyrobów produkowanych/magazynowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym, prowadzonym przez Wnioskodawcę przed przekształceniem. W ocenie Organu oznacza to, że nie będzie ona zobowiązana do uzyskania nowej decyzji wyrażającej zgodę na

złożenie zabezpieczenia akcyzowego oraz decyzji zwalniającej z obowiązku złożenia tego zabezpieczenia.

Należy jednak zaznaczyć, że w związku z wspomnianym przekształceniem, konieczne jest powiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanej zmianie i zmianie danych podmiotu, który złożył zabezpieczenie akcyzowe oraz podmiotu zwolnionego z obowiązku złożenia tego zabezpieczenia.

Po dokonaniu analizy powyższych przepisów prawa podatkowego oraz opisu sprawy przedstawionej we wniosku Organ stwierdza zatem, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W tym miejscu należy jednakże zauważyć, że w przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zdarzenia przyszłego decyzja Naczelnika Urzędu Celnego w S. w sprawie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w związku z magazynowaniem i przetwarzaniem wyrobów akcyzowych obowiązuje do 31 grudnia 2017 r. Tym samym, jeżeli przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w spółkę kapitałową nie nastąpiło do końca 2017 r., decyzja ta nie będzie objęta sukcesją podatkową. Może natomiast taką sukcesja zostać objęta decyzja wydana dla Wnioskodawcy (po spełnieniu przez niego odpowiednich warunków dla jej uzyskania), przedłużająca okres obowiązywania ww. zwolnienia lub też nowa decyzja dotycząca przedmiotowego zwolnienia, uzyskana przez Wnioskodawcę przed planowanym przekształceniem

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj