Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-74/08-2/BD
z 9 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-74/08-2/BD
Data
2008.04.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
apteka
faktura korygująca
odliczanie podatku naliczonego
rabaty


Istota interpretacji
Czy apteka może dokonać obniżenia kwoty podatku VAT naliczonego o kwotę VAT wynikającą z not rabatowych tytułem udzielonego rabatu?



Wniosek ORD-IN 586 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu: 16 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z not rabatowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z not rabatowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Podatnik jest podmiotem prowadzącym aptekę, dalej Apteka. Zgodnie z przepisami prawa farmaceutycznego, Wnioskodawca kupuje sprzedawane przez siebie leki w hurtowniach farmaceutycznych, które zaopatrują się u producentów tych leków (lub w innych hurtowniach będących przedstawicielami producentów zagranicznych).

Apteka przystąpiła do programu rabatowego organizowanego przez przedstawiciela producenta zagranicznego (firmę XxxX Polska sp. z o.o., dalej „XxxX"), który jest wyłącznym dystrybutorem określonego leku w Polsce.

Lek ten w Polsce nie został objęty systemem refundacji, co powoduje, że jego cena znacznie przekracza możliwości finansowe polskich pacjentów. Z tych ekonomicznych względów, niezależnych od rzeczywistych potrzeb terapeutycznych, lek jest rzadko kupowany i używany przez polskich pacjentów. Pomimo przepisania leku przez lekarza, pacjenci odstępują od jego zakupu ze względu na zbyt wysoką cenę. Ustalona przez aptekę marża na sprzedaż leku nie pozwala ze względów ekonomicznych na dalsze obniżenie ceny, która i tak dla większości pacjentów jest zbyt wysoka. Wysoki koszt zakupu leku przez aptekę od hurtowni wynika z faktu, iż zaopatrująca aptekę hurtownia kupuje lek od XxxX po wysokiej cenie, wynikającej z jego ceny na rynku europejskim.

Zgodnie z uzyskanymi przez Aptekę informacjami, XxxX, nie może obniżyć ceny sprzedaży do hurtowni, ponieważ mógłby utracić prawo do dystrybucji leku w Polsce. Jest to spowodowane zjawiskiem tzw. importu równoległego. Hurtownie kupując lek od XxxX po obniżonej cenie (niższej niż cena na rynku europejskim) rozpoczęłyby jego sprzedaż, w ilościach hurtowych za granicę. Doprowadziłoby to do obniżenia ceny leku na rynku europejskim, na co, z oczywistych względów, nie chce się zgodzić producent leku zaopatrujący XxxX. Ponadto, zgodnie z uzyskanymi informacjami, XxxX nie może udzielić rabatu hurtowni, ze względu na fakt, iż te nie przekazują otrzymanego rabatu aptekom (jest to spowodowane faktem, iż hurtownie zaopatrują znaczną ilość aptek - jedna hurtownia zaopatruje kilka tysięcy aptek), dużą ilością faktur wystawianych przez hurtownie (kilkaset tysięcy rocznie) i dodatkowym nakładem pracy hurtowni związanym z identyfikacją dostaw oraz wystawianiem faktur korygujących. XxxX, ze względu na ograniczenia prawne, zakazujące tzw. zmowy cenowej, nie może zobowiązać hurtowni do obniżenia ceny hurtowej.

W konsekwencji XxxX stworzył program rabatowy polegający na udzieleniu Aptece potransakcyjnego rabatu kwotowego, dotyczącego każdej nabytej od hurtowni przez Aptekę jednostki leku w danym okresie (miesiącu).

W ramach programu:

  1. Apteka przesyła podatnikowi zestawienie pozwalające na identyfikację dostaw leku do Apteki oraz istotnych warunków tej dostawy (specyfikacja zawiera co najmniej informacje o dacie zakupu, ilości kupionych leków, ich cenie zakupu, numerze faktury zakupowej),
  2. XxxX sporządza kalkulację wartości należnego rabatu w oparciu o stałą kwotę rabatu przypadającą na jednostkę leku oraz jego ilości zakupionych przez aptekę,
  3. w oparciu o zestawienie, XxxX sporządza i wysyła do apteki notę rabatową - dokument zawierający wszystkie elementy dokumentu księgowego w myśl ustawy o rachunkowości, w szczególności:

  4.     a) dane identyfikujące XxxX i Aptekę,
        b) określenie leku (jego nazwę oraz grupowanie PKWiU),
        c) datę zakupu poszczególnych ilości produktu przez aptekę w określonych datach,
        d) wartości rabatu netto, VAT oraz wartość brutto rabatu zarówno dla poszczególnych jednostek, dostaw dokonanych dla apteki, jak i wartość ogółem w ciągu miesiąca,
        e) podpis osoby wystawiającej notę oraz podpis osoby przyjmującej notę (ze strony Apteki).
  5. kwoty udzielonego rabatu są przelewane na konto Apteki przez XxxX. W oparciu o wystawioną notę, XxxX obniża kwotę swojego podatku VAT należnego oraz przychodu ze sprzedaży,
  6. Apteka, w oparciu o otrzymany rabat, może obniżyć koszt zakupu leku oraz wartość podatku naliczonego VAT związanego z zakupem produktu.


Dzięki obniżce ceny zakupu, Apteka może ustalić cenę sprzedaży niższą, określoną na poziomie, który jest akceptowany przez pacjentów. Pozwoli to im na zakup leku. W efekcie obniżki ceny zakupu leku, spadek ceny sprzedaży może nie odbić się na marży apteki (ostateczny efekt zależy od stopnia obniżenia ceny przez Aptekę). Zwiększona, dzięki obniżeniu ceny, ilość sprzedawanych produktów pozwala na zwiększenie zysku Apteki.

Rabat wynosi 45 PLN (netto) na jednostkę kupowanego produktu, co stanowi 55% ceny (netto) zakupu leku w hurtowni.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy apteka może dokonać obniżenia kwoty podatku VAT naliczonego o kwotę VAT wynikającą z wystawionych przez XxxX not rabatowych, dotyczących przedmiotowego leku, tytułem udzielonego aptece rabatu...

Zdaniem Wnioskodawcy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ww. ustawy.

Wymaga podkreślenia fakt, iż cyt. wyżej przepis, nie odnosi się do formy udokumentowania przekazywanego rabatu, który powinien obniżać kwotę VAT naliczonego, czy też nie wskazuje, który z dostawców w łańcuchu dostaw może udzielić rabatu. Przepis ten jedynie odnosi się do samego faktu otrzymania rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4.

Art. 29 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że obrót zmniejsza się o „kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) (...), a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur".

Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że obrót sprzedawcy zmniejszają rabaty lub kwoty wynikające z korekt faktur. Tym samym, jeżeli art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy odnosi się do art. 29 ust. 4, to obniżenie kwoty podatku naliczonego u otrzymującego rabat nie jest ograniczone jedynie do rabatów dokumentowanych przez sprzedawcę fakturą - korektą¹.


Istotny dla sprawy jest także fakt, iż:

  • art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy nie daje prawa do korekty kwoty podatku naliczonego VAT wynikającego z otrzymanych rabatów, lecz czyni z tego obowiązek poprzez sformułowanie „z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4",
  • nieumniejszenie kwoty podatku naliczonego o kwotę VAT wynikającą z otrzymanej noty rabatowej powodowałoby, oprócz naruszenia art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, naruszenie fundamentalnych zasad funkcjonowania systemu VAT (tj. zasady neutralności i proporcjonalności) i wynikających z zawyżenia VAT naliczonego Apteki strat dla budżetu Państwa,
  • Apteka, przedstawiając specyfikację zakupionych produktów wykazuje zawsze produkty zakupione od XxxX, gdyż podatnik ten jest jedynym przedsiębiorcą prowadzącym obrót przedmiotowym lekiem w Polsce. Nie ma zatem znaczenia, z której hurtowni pochodzą zakupione przez Aptekę produkty, gdyż zawsze leki te zostały sprzedane hurtowni przez XxxX, co daje gwarancję, że wypłacone Aptece kwoty są zawsze związane ze sprzedażą leków przez tego podatnika.


Przepisy nie zawierają definicji rabatu. Komentarze do art. 29 cyt. ustawy, dostępne interpretacje oraz wyroki w sprawach podatkowych definiują rabat w kontekście odróżnienia go od bonusu czy premii².

Na tej podstawie, jak również definicji słownikowej, można stwierdzić, iż rabatem jest kwota obniżenia ceny konkretnego towaru lub usługi, pozostająca w bezpośrednim związku z dokonaną dostawą. Niewątpliwie zatem przekazywane przez XxxX aptekom kwoty stanowią rabat, gdyż dotyczą konkretnych towarów (produktów), dostarczonych w konkretnych, zdefiniowanych dostawach do apteki (przez podanie nazwy produktu, jego ceny zakupu, daty dokonania dostawy). Żadna z analizowanych definicji nie wskazuje, że rabatem jest kwota przekazywana między bezpośrednimi kontrahentami.

Kwoty wypłacane przez XxxX aptekom nie mogą być uznane za dopłaty do ceny sprzedaży apteki, gdyż nie spełniają podstawowych kryteriów, które powinny cechować zwiększające obrót VAT apteki dopłaty, czy subwencje#179;.

W szczególności:

  • otrzymywane przez Aptekę rabaty są niezależne od momentu i faktu dokonania sprzedaży produktu przez Aptekę,
  • wartość rabatów, fakt oraz termin otrzymania zależy jedynie od dokonania przez Aptekę zakupu przedmiotowego leku,
  • Apteka otrzymująca rabat nie jest zobowiązana do zastosowania obniżonej ceny.


W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że w opisanym zdarzeniu przyszłym wypłacana Aptece kwota rabatów, udokumentowana notami rabatowymi stanowi podstawę do obniżenia VAT należnego firmy XxxX.


Przypisy:


1Porównaj wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2007 r. (II SA/WA 3856/06)


2Porównaj:

  • interpretacja Ministra Finansów PP3-812-1222/04/AP/4026 z dnia 30 grudnia 2004 r. - gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy,
  • informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, np. Izba Skarbowa w Gdańsku z dnia 6 października 2004 r. nr PI/005-1668/04/CIP/01, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu z dnia 16 czerwca 2004 r. nr PSUS/OPBI/422/83/04/DK - pojecie rabatu musi być skorelowane z konkretną transakcją, towarem, w związku z którym został zastosowany i powoduje obniżenie ceny, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPP1/443-447/05/IS z dnia 26 sierpnia 2005 r. - w przypadku, gdy wypłacony rabat związany jest z konkretną dostawą powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.
  • wyrok NSA Warszawa l GSK 1178/05 LEX nr 222355 z dnia 10 stycznia 2006 r. (...) Jeżeli zatem po zawarciu umowy sprzedaży sprzedający udzielił kupującemu świadczenia dotyczącego bezpośrednio zakupionego towaru i powodującego obniżenie jego pierwotnie ustalonej ceny, to nie ma podstaw do przyjęcia, że to świadczenie nie jest elementem ceny, ponieważ nie pozostaje w ścisłym związku czasowym z zawarciem umowy sprzedaży (..). Rabat, jeżeli jest świadczeniem odnoszącym się do ceny towaru, kształtuje tę cenę niezależnie od tego, kiedy został faktycznie przyznany i jakie intencje kryją się za jego udzieleniem.


3Definicja dopłat do ceny, refundacji, subwencji zawarta w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. PP3-812-1341/2004/BL, stanowiąca, że „do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi (w przedmiotowej sprawie z tytułu sprzedaży leku przez aptekę do pacjenta). Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług."

Podobne stwierdzenie zawarte jest w postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego P 111/1/443-20/05 z dnia 7 czerwca 2005 r. Urzędu Skarbowego w Słupsku, III-2/446-1260/04/JP/714 z dnia 12 sierpnia 2004 r., Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście, PP1/443/56/OG-005/173/04
PP-1/443/56-U/OG-005-173/04 z dnia 10 sierpnia 2004 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt. 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Ustawodawca określa obrót jako kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Obrót, na mocy art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W tym miejscu zaznacza się, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „bonifikata”, czy „rabat”, w związku z powyższym pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową.

Przyjmując za „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str.303) „bonifikata” – to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi.

Natomiast zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego”, (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”.

W świetle powyższego rabat finansowy polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Jeżeli rabat jest udzielony w momencie sprzedaży towarów wówczas na fakturze podatnik powinien zmniejszyć cenę sprzedaży o kwotę udzielonego rabatu. Natomiast jeżeli udzielenie rabatu ma miejsce po dokonaniu sprzedaży, wówczas sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą zmniejszającą wartość sprzedanych towarów.

Z powyższych definicji wynika, że wszelkiego rodzaju bonifikaty, skonta lub rabaty mogą być stosowane tylko w relacji do kontrahenta (powodują obniżenie ustalonej uprzednio ceny).

Ponadto zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Z przytoczonych przepisów wynika, że aby zmniejszyć obrót o kwotę rabatu, fakt otrzymania rabatu należy udokumentować fakturą korygującą.


Stosownie do § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  3.     a) określone w § 9ust. 1 pkt 1-3,
        b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem,
        c) nazwy sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  4. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  5. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Na uwagę zasługuje fakt, iż ustawodawca w § 16 ust. 4 powołanego rozporządzenia wprowadził pewne uwarunkowania odnośnie obniżenia kwoty podatku należnego z wystawionych faktur korygujących. Stosownie do tegoż przepisu, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę (…). Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Ponadto stosownie do § 16 ust. 5 ww. rozporządzenia, nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy – w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymał.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym aptekę i nabywającym sprzedawane przez siebie leki w hurtowniach farmaceutycznych. Podatnik przystąpił do programu rabatowego zorganizowanego przez przedstawiciela zagranicznego producenta (wyłącznego dystrybutora określonego leku w Polsce), w wyniku którego otrzymuje od dystrybutora potransakcyjny rabat kwotowy, dotyczący każdej nabytej od hurtowni przez aptekę jednostki określonego produktu w danym okresie czasu.

W świetle powołanych wyżej definicji „bonifikaty” i „rabatu” brak jest podstaw do uznania, że w opisanym przypadku mamy do czynienia z pomniejszeniem czy odstępstwem od ustalonej poprzednio przez sprzedającego ceny leków. W szczególności nie można wykorzystać tych pojęć na potrzeby sytuacji, w której przedstawiciel producenta zagranicznego na podstawie „not rabatowych” udziela bonifikaty podmiotom (w tym przypadku aptekom), z którymi nie przeprowadzał uprzednio transakcji sprzedaży.

Stosowanie programu rabatowego nie ma związku ze zdarzeniami gospodarczymi, których strony określone zostały w pierwotnych dokumentach potwierdzających sprzedaż przedmiotowego produktu.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy podkreślić, iż tylko rabaty skorelowane z konkretną transakcją, mające bezpośredni wpływ na jej wartość traktuje się jako „udokumentowane, prawnie dopuszczalne i obowiązkowe rabaty”, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, które to podlegają udokumentowaniu zgodnie z cyt. wyżej z § 16 ust. 1 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. – za pomocą faktur korygujących.

Zatem zarówno prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przez podmiot udzielający rabatu, jak i zmniejszenie kwoty podatku naliczonego przez podatnika otrzymującego obniżkę ceny – przysługuje wyłącznie w oparciu o wskazane zasady zawarte w § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług . Wobec powyższego nie ma prawnych możliwości dokonania obniżki podatku VAT na podstawie otrzymanych not rabatowych.

Jednocześnie organ podatkowy zauważa, iż powołane przez Spółkę wyroki: WSA w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 3856/06 oraz wyrok NSA Warszawa z dnia 10 stycznia 2006 r. sygn. akt I GSK 1178/05 LEX nr 222355 jak i interpretacje prawa podatkowego wydane zostały w indywidualnych sprawach osadzonych w konkretnych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj