Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-150a/10/AW
z 22 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-150a/10/AW
Data
2010.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
wynagrodzenie pracownicze


Istota interpretacji
Czy w związku z otrzymaniem dotacji należy dokonać jednorazowej korekty kosztów wynagrodzeń, czy też korekta powinna być dokonywana proporcjonalnie do ponoszonych wydatków, tj. w okresie dwóch lat? Czy w przypadku uznania za prawidłowe rozliczenia proporcjonalnego – korekta kosztów winna być dokonana w takim stosunku w jakim pozostają względem siebie koszty wynagrodzeń związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną (w kolejnych miesiącach 2008 i 2009 roku)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty kosztów podatkowych w związku z otrzymanym wsparciem finansowym - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty kosztów podatkowych w związku z otrzymanym wsparciem finansowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).


Wnioskodawca zawarł w dniu 6 grudnia 2006 r. z Ministerstwem Gospodarki umowę o wypłatę dotacji celowej. Umowa przewidywała wypłatę dotacji na:


  • tworzenie nowych miejsc pracy w wysokości dwuletnich kosztów pracy brutto nowo zatrudnionych pracowników powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne,
  • dofinansowanie kosztów inwestycji.


Dotacje z tego tytułu zostały przekazane na rachunek Spółki w 2008 r. W związku z tym Spółka skorygowała koszty uzyskania przychodu odpowiednio:


  • dla dotacji na dofinansowanie utworzenia nowych miejsc pracy – jednorazowo w dacie otrzymania środków,
  • dla dotacji na inwestycje – proporcjonalnie do dokonanych odpisów amortyzacyjnych.


W związku z niewypełnieniem zobowiązań dotyczących wielkości nakładów inwestycyjnych Spółka będzie prawdopodobnie musiała dokonać zwrotu części dotacji z tego tytułu.

Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia uzyskanego w 2006 r. Oprócz dochodów objętych zezwoleniem Spółka uzyskuje też dochody podlegające opodatkowaniu. Fakt ten wpłynął na sposób, w jaki rozliczano otrzymaną dotację.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z otrzymaniem dotacji należy dokonać jednorazowej korekty kosztów wynagrodzeń, czy też korekta powinna być dokonywana proporcjonalnie do ponoszonych wydatków, tj. w okresie dwóch lat... Czy w przypadku uznania za prawidłowe rozliczenia proporcjonalnego – korekta kosztów winna być dokonana w takim stosunku w jakim pozostają względem siebie koszty wynagrodzeń związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną (w kolejnych miesiącach 2008 i 2009 roku)...
  2. Czy Spółka będzie zobowiązana do dokonania ponownej korekty kosztów w dacie zwrotu dotacji na dofinansowanie kosztów inwestycji... Czy w takim przypadku korekta kosztów powinna zostać dokonana w taki sam sposób (rozliczenie na działalność zwolnioną na podstawie posiadanego zezwolenia i działalność opodatkowaną) w jaki dokonano rozliczenia dotacji w momencie jej otrzymania w 2008 r....


Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego. Stanowisko Spółki w zakresie pytania drugiego będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Precyzując swoje stanowisko – w zakresie pytania pierwszego – Wnioskodawca wskazuje, iż powziął wątpliwość, czy dokonując jednorazowej korekty kosztów, postąpił prawidłowo. Zgodnie z artykułem 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17, w tym z dotacji. Jeżeli dotacja została przyznana na sfinansowanie dwuletnich kosztów pracy, to Spółka – w jej ocenie – powinna dokonać rozliczenia tej dotacji na lata 2008 i 2009 r. (otrzymanie dotacji w 2008 r. – na miejsca pracy utworzone w 2008 r.). Korekta kosztów winna być z kolei dokonana w takim stosunku, w jakim w danym miesiącu pozostają koszty wynagrodzeń związanych z działalnością zwolnioną i opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.


W przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w 2008 r. Wnioskodawca otrzymał z Ministerstwa Gospodarki dotację celową na utworzenie nowych miejsc pracy w wysokości dwuletnich kosztów pracy brutto nowo zatrudnionych pracowników powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne oraz dofinansowanie kosztów inwestycji.

Spółka ma wątpliwości, w jaki sposób powinna ująć w koszty podatkowe ponoszone przez nią wydatki na utworzenie nowych miejsc pracy w związku z otrzymanym wsparciem.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:


  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Zatem za koszty uzyskania przychodów należy uznać wszelkie wydatki – po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, tj. wymienionych w negatywnym katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów – o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Mowa tu zarówno o kosztach bezpośrednio związanych z uzyskiwanym przychodem, jak i o kosztach dotyczących całokształtu działalności podatnika, czyli związanych z funkcjonowaniem firmy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca otrzymał od Ministra Gospodarki dotację celową na dofinansowanie utworzenia nowych miejsc pracy. Wydatki z tym związane odniósł już w koszty uzyskania przychodów (stąd pytanie o korektę tych kosztów). Ponadto, będzie także ponosić wydatki już po otrzymaniu kwoty wsparcia na swój rachunek bankowy.


W świetle powyższego, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z tego przychodu podlegają wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych. Należy przy tym wyodrębnić dwa przypadki:


  1. gdy otrzymane środki są przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków – wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów;
  2. gdy otrzymane środki stanowią refundację kosztów uprzednio zaliczonych przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów – ich otrzymanie skutkuje koniecznością dokonania korekty uprzednio wykazanych kosztów uzyskania przychodów. Zatem, w dacie otrzymanego dofinansowania należy dokonać stosownej korekty kosztów w wysokości odpowiadającej kwocie otrzymanego dofinansowania. W przypadku nie wystąpienia kosztów do dnia otrzymania dotacji należy skorygować koszty przyszłe. Jeżeli i te wystąpią Spółka nie ma obowiązku dokonywania korekty kosztów wstecz.


Stwierdzić więc należy, iż jeżeli otrzymana kwota wsparcia od Ministra Gospodarki w ramach zawartej umowy jest wolna od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy podatkowej (który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach), to wydatki bezpośrednio sfinansowane z tych środków, podlegają wyłączeniu z kategorii kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy. Jednocześnie – w momencie otrzymania wsparcia finansowego – kwotę przedmiotowych wydatków (sfinansowanych wcześniej ze środków własnych Wnioskodawcy) – na podstawie ww. przepisu Wnioskodawca będzie zobowiązany wyłączyć z kosztów podatkowych. Dlatego też, jeżeli poniesione wydatki Jednostka zakwalifikowała do kosztów podatkowych, powinna dokonać ich stosownej korekty. Należy przy tym nadmienić, iż korekta ta winna uwzględniać obowiązek przypisania kosztów uzyskania przychodów do przychodów z poszczególnych źródeł, w tym wyodrębnienie kosztów, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z ogółu kosztów uzyskania przychodów.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż dotychczasowe postępowanie Spółki, wskazane w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest prawidłowe, natomiast proponowane przez nią w stanowisku w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) rozliczenie dotacji na poszczególne lata 2008 i 2009 nie jest możliwe w przedmiotowej sprawie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj