Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-241/10-4/SP
z 16 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-241/10-4/SP
Data
2010.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
odrębna własność lokalu
przychody z innych źródeł
skutki podatkowe
spółdzielnie
wartość
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż otrzymana przez Wnioskodawczynię od Spółdzielni kwota 1.482,34 (zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej) stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 528 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2010 r. (data wpływu 23.03.2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 19.05.2010 r. (data nadania 19.05.2010 r., data wpływu 20.05.2010 r.) na wezwanie z dnia 14.05.2010 r. (data nadania 14.05.2010 r., data doręczenia 18.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zwrotu od spółdzielni wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez osobę posiadającą prawo odrębnej własności lokalu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zwrotu od spółdzielni wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez osobę posiadającą prawo odrębnej własności lokalu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2004 r. Komisja powołana przez Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „U.” w R., ul. W., sporządziła protokół, w którym jednoznacznie stwierdziła, że okna w mieszkaniu Wnioskodawczyni są do wymiany. Dotyczyło to wszystkich okien i drzwi balkonowych. Wnioskodawczyni ma trzypokojowe mieszkanie, w którym mieszka od września 1973 r. (czyli od zasiedlenia bloku przy ul. G.). Mimo stwierdzenia komisji, że okna są do wymiany, spółdzielnia ich nie wymieniła. Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni zgodę na wymianę stolarki okiennej we własnym zakresie zgodnie z protokołem kwalifikacyjnym. Jednocześnie Spółdzielnia zobowiązała się, że należność w wysokości 50% wartości kosztorysowej za okna standardowe, drewniane zostanie zaliczona na poczet czynszu w lipcu 2005 r. Mimo, że okna były w złym stanie, Wnioskodawczyni nie miała pieniędzy na ich wymianę. Jedyny jej dochód to renta rodzinna. Wnioskodawczyni postanowiła oszczędzać, aby okna wymienić. W międzyczasie dzięki korzystnej ustawie o możliwości wykupienia mieszkania i przekształcenia go w odrębną własność, zdecydowała się przeznaczyć swoje oszczędności na ten cel. W dniu 23.09.2008 r. Wnioskodawczyni podpisała akt notarialny, dzięki któremu ma wyodrębnioną własność mieszkania z członkowstwem w Spółdzielni. Nadal płaci (jak wcześniej) wszystkie należności za mieszkanie do Spółdzielni, w tym fundusz remontowy. W dniu 26.09.2008 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę w zakresie wymiany stolarki okiennej w dwóch pokojach. Na wymianę okien w kuchni i w jednym pokoju zabrakło pieniędzy. W 2009 r. otrzymała od Spółdzielni pismo, że kwota 1.482,34 zł. (zwrot za wymianę okien) zostanie zaliczona na poczet czynszu. Nie było żadnej informacji, że od tej kwoty będzie musiała odprowadzać podatek. Wnioskodawczyni była bardzo zdziwiona gdy w 2010 r. otrzymała od Spółdzielni PIT-8C z informacją, że kwota 1.482,34 zł. podlega opodatkowaniu.

Pismem z dnia 14.05.2010 r. wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez sprecyzowanie pytania (pytań) oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego odnośnie zadanych pytań. Powyższe uzupełniono w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymaną od Spółdzielni kwotę 1.482,34 (zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej) należy zakwalifikować do art. 20 pkt 1 ustawy o PDOF...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kwota zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej, jaką Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej nie powinna być zakwalifikowana do art. 20 pkt 1 ustawy o PDOF. Ww. artykuł ustawy o PDOF nie zwiera zapisu o opodatkowaniu „zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej” a takie sformułowanie zawarte jest w PIT-8C, który Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi „inne źródła". Stosownie do art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wskazany przez ustawodawcę, w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe. Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl postanowień ustawy dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3). Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4). Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości. Jak z powyższego wynika osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali, a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2004 r. Komisja powołana przez Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej sporządziła protokół, w którym jednoznacznie stwierdziła, że okna w mieszkaniu Wnioskodawczyni są do wymiany. Dotyczyło to wszystkich okien i drzwi balkonowych. Mimo stwierdzenia komisji, że okna są do wymiany, spółdzielnia ich nie wymieniła. Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni zgodę na wymianę stolarki okiennej we własnym zakresie zgodnie z protokołem kwalifikacyjnym. Jednocześnie Spółdzielnia zobowiązała się, że należność w wysokości 50% wartości kosztorysowej za okna standardowe, drewniane zostanie zaliczona na poczet czynszu w lipcu 2005 r. W dniu 23.09.2008 r. Wnioskodawczyni podpisała akt notarialny, dzięki któremu ma wyodrębnioną własność mieszkania z członkowstwem w Spółdzielni. Nadal płaci (jak wcześniej) wszystkie należności za mieszkanie do Spółdzielni, w tym fundusz remontowy. W dniu 26.09.2008 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę w zakresie wymiany stolarki okiennej w dwóch pokojach. Na wymianę okien w kuchni i w jednym pokoju zabrakło pieniędzy. W 2009 r. otrzymała od Spółdzielni pismo, że kwota 1.482,34 zł. (zwrot za wymianę okien) zostanie zaliczona na poczet czynszu. Nie było żadnej informacji, że od tej kwoty będzie musiała odprowadzać podatek. Wnioskodawczyni była bardzo zdziwiona gdy w 2010 r. otrzymała od Spółdzielni PIT-8C z informacją, że kwota 1.482,34 zł. podlega opodatkowaniu. Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową osobom posiadającym prawo odrębnej własności lokalu, części poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej, po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe. Spółdzielnia mieszkaniowa obowiązana jest do wystawiania informacji PIT-8C właścicielom lokali, a podatnicy ci do opodatkowania przedmiotowego dochodu w zeznaniu składanym za rok, w którym otrzymali refundację.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymana przez Wnioskodawczynię od Spółdzielni kwota 1.482,34 (zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej) stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj