Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-178/09-2/TW
z 28 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-178/09-2/TW
Data
2010.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą


Słowa kluczowe
handlowiec zarejestrowany
handlowiec zarejestrowany
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
stawka
stawka


Istota interpretacji
Czy Spółka, może uzyskać zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec w odniesieniu do gazu propan-butan o kodzie CN 2711 13 97 i gazu o kodzie CN 2711 19 00?



Wniosek ORD-IN 481 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko x, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji wyrobów kosmetycznych oraz chemii gospodarczej, na potrzeby której zużywa m.in. specjalnie oczyszczony, kosmetyczny gaz propan-butan o kodzie CN 2711 13 97 oraz specjalnie oczyszczony, kosmetyczny gaz isopentan-isobutan o kodzie CN 2711 19 00.

Spółka prowadzi aktualnie skład podatkowy w zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym w P., na podstawie zezwolenia nr (...) wydanego w dniu 12 lutego 2009 r. przez Naczelnika Urzędu Celnego. w czerwcu 2009 r. Spółka otworzyła drugi zakład zlokalizowany w S.

Ponieważ całość produkcji ma zostać docelowo przeniesiona do nowego zakładu w R., w dniu 5 czerwca 2009 r. Spółka wystąpiła do Urzędu Celnego o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w tym zakładzie.

Wnioskodawca wskazał następnie, iż decyzją nr (...) z dnia 15 września 2009 r. Naczelnik Urzędu Celnego odmówił wydania zezwolenia. w uzasadnieniu wskazano, że Spółka nie prowadzi działalności polegającej na produkcji wyrobów akcyzowych oraz nie spełnia dodatkowych warunków określonych w art. 48 ust. 3 pkt 2, 3 i 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, dla podmiotu zamierzającego prowadzić w składzie podatkowym działalność polegającą wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych. Spółka nie złożyła odwołania od powyższej decyzji, która stała się ostateczna.

Dla celów produkcji wyrobów kosmetycznych i chemii gospodarczej Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo specjalnie oczyszczony gaz propan-butan o kodzie CN 2711 13 97 do napełniania kosmetyków i innych aerozoli. Gaz ten jest nieosiągalny w Polsce ponieważ jest on specjalnie oczyszczany, bezwonny, o wysokiej jakości. Przez to jest też dużo droższy. Gaz propan-butan produkowany w Polsce jest gazem technicznym, który nie może być wykorzystany do napełniania kosmetyków, gdyż nie spełnia norm pod względem jakości (głównie czystość i zapach). Dlatego też Spółka zamierza nabywać kosmetyczny gaz propan-butan wewnątrzwspólnotowo, głównie od dostawców z terenu Niemiec.

Drugi gaz, który przedsiębiorstwo zamierza nabywać, isopentan-isobutan, to również gaz o bardzo wysokiej jakości. Gaz ten będzie wykorzystywany do produkcji żeli do golenia. Ponieważ żele mają kontakt ze skórą człowieka i to ze skórą podrażnioną podczas golenia, zastosowane surowce muszą być bardzo dużej czystości. Taki gaz również nie jest produkowany w Polsce. Dlatego też Spółka zamierza nabywać gaz isopentan-isobutan wewnątrzwspólnotowo, także głównie od dostawców z terenu Niemiec.

Zarówno gaz propan-butan o kodzie CN 2711 13 97, jak i gaz isopentan-isobutan o kodzie CN 2711 19 00, należą do grupy wyrobów energetycznych (art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie ww. wyrobów do produkcji innych wyrobów. w trakcie procesu produkcji powstanie zatem obowiązek podatkowy.

Zgodnie jednak z art. 89 ust. 2 ustawy stawka podatku akcyzowego w takim przypadku została określona przez ustawę jako 0 zł.

Ponieważ firmy niemieckie zamierzają wysyłać ww. gaz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Spółka zamierza wystąpić o zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec zgodnie z art. 57 ustawy.

Wnioskodawca nadmienia, iż spełnia obecnie wymagania określone przepisami art. 57 ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka spełniająca wymagania wymienione w art. 57 ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, może uzyskać zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec w odniesieniu do gazu propan-butan o kodzie CN 2711 13 97 i gazu isopentan-isobutan o kodzie CN 2711 19 00...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na powyższe pytanie powinna być twierdząca. Spółka spełniająca wymagania wymienione w art. 57 ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 ustawy i może uzyskać zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec w odniesieniu dla gazu propan-butan o kodzie CN 2711 13 97 i gazu isopentan-isobutan o kodzie CN 2711 19 00.

Zarówno gaz propan-butan o kodzie CN 2711 13 97 jak i gaz isopentan-isobutan o kodzie CN 2711 19 00 należą do grupy wyrobów energetycznych (art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie ww. wyrobów do produkcji innych wyrobów. w trakcie procesu produkcji powstanie zatem obowiązek podatkowy. Dlatego też, aby uniknąć przerodzenia się obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe, koniecznym jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy, na co pozwala posiadanie statusu zarejestrowanego handlowca. Ma to szczególne znaczenie w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych, albowiem brak tego statusu będzie powodować, że Spółka nie będzie mogła nabywać wyrobów akcyzowych na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, co z kolei skutkuje postaniem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym w kraju dostawcy z terenu Wspólnoty Europejskiej (np. w Niemczech).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 tego załącznika wskazano gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711. Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Dodatkowo w poz. 21 załącznika nr 2 do ustawy, zwierającego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, wskazano dla kodu CN ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo specjalnie oczyszczony gaz propan-butan o kodzie CN 2711 13 97 do napełniania kosmetyków i innych aerozoli oraz kosmetyczny gaz isopentan-isobutan o kodzie CN 2711 19 00. Firmy niemieckie zamierzają wysyłać ww. gaz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zainteresowany spełnia również warunki, o których mowa w przepisach art. 57 ust. 2 oraz 48 ust. 1 pkt 2-6 ustawy.

Wątpliwości Zainteresowanego związane są z uzyskaniem zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

Wyjaśnić zatem należy, iż w myśl art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca na terytorium kraju lub do wymienionych w art. 31 ust. 1 i 2 instytucji, organizacji lub sił zbrojnych na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu spełniającego warunki wymienione w ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 wydaje zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec”. Dany podmiot może uzyskać więcej niż jedno zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

Jeśli więc wskazane we wniosku wyroby będą wysłane przez kontrahentów Wnioskodawcy z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, spełniony zostanie ww. warunek umożliwiający uzyskanie przez Spółkę zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

Dodatkowo wyjaśnić jednak należy, iż zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy, zarejestrowany handlowiec nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast przedmiotem opodatkowania w myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Obowiązek podatkowy w niniejszym przypadku powstaje w trybie art. 10 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Obowiązek podatkowy w opisanym we wniosku przypadku powstanie zatem z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostaną wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Przepis art. 8 ust. 6 ustawy stanowi natomiast, że jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Mając na względzie powyższe przepisy, stwierdzić należy, iż nietrafnie wskazuje Wnioskodawca, iż w przedstawionym we wniosku przypadku obowiązek podatkowy powstanie w trybie art. 8 ust. 4 ust. 1 ustawy. Powstanie on – przy uwzględnieniu wskazanego w art. 8 ust. 6 ustawy warunku – w trybie cyt. powyżej art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj