Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-282/10/ESZ
Data
2010.05.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu
Słowa kluczowe
dochód
likwidacja działalności
obowiązek podatkowy
pozarolnicza działalność gospodarcza
remanent likwidacyjny
Istota interpretacji
skutki podatkowe wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorstwa po zarejestrowaniu spółki z o.o.
Wniosek ORD-IN
1004 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 08 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 16 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie: - skutków podatkowych wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorstwa w związku z jego wniesieniem w formie aportu do spółki z o.o. – jest prawidłowe,
- braku obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego w przypadku wniesienia przedsiębiorstwa do nowoutworzonej spółki– jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wykreślenia przedsiębiorstwa z ewidencji działalności gospodarczej związku z jego wniesieniem w formie aportu do spółki z o.o. oraz braku obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego w przypadku wniesienia przedsiębiorstwa do nowoutworzonej spółki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i rozlicza podatek dochodowy na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową księgę przychodów rozchodów. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W 2009r. otrzymała dotację z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) z programu operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka”. Drugą część dotacji otrzymała i rozliczyła w br. Zgodnie z przepisami ma prowadzić działalność przez 3 lata od otrzymania dotacji.
Składając dokumenty do przetargów w zakresie usług, które wykonuje, miałaby większe szanse na ich wygranie, gdyby występowała jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sprawdzalne dane bilansowe w KRS). W PARP dowiedziała się, że przekształcając firmę (wnosząc przedsiębiorstwo) do nowo tworzonej jednoosobowej spółki z o.o., nie musiałaby zwracać dotacji, gdyż jest to kontynuacja tej samej działalności, lecz w innej formie. Zamierza zatem wnieść całe przedsiębiorstwo do jednoosobowej spółki z o.o. wnosząc środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, księgi oraz prawa wynikające z umowy najmu wraz z przeniesieniem pracowników. Po zarejestrowaniu spółki z o.o. w KRS, zamierza wykreślić z ewidencji działalności gospodarczej swoją dotychczasową działalność.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej po zarejestrowaniu spółki z o.o. powoduje jakieś skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych... (część pytania oznaczonego we wniosku nr 3)
Zdaniem Wnioskodawczyni, wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej po zarejestrowaniu spółki z o.o. nie powoduje żadnych skutków w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie występuje obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego, gdyż cały majątek przedsiębiorstwa został wniesiony do utworzonej spółki z o.o.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 5a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. W myśl art. 55#61446; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności: - oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
- koncesje, licencje i zezwolenia,
- patenty i inne prawa własności przemysłowej,
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
- tajemnice przedsiębiorstwa,
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Należy zauważyć, iż katalog elementów (składników) przedsiębiorstwa, o których stanowi art. 551 ustawy Kodeks cywilny nie ma charakteru zamkniętego, o czym świadczy użyte w nim sformułowanie "w szczególności". Zgodnie zaś z przepisem art. 552 ustawy Kodeks cywilny, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Analizując powyższe należy wywieść, iż przedsiębiorstwo – dla celów prawa podatkowego – należy rozumieć jako ogół praw podmiotowych, stosunków faktycznych (np. zakresu i walorów dostawców i klienteli czyli odbiorców, opinii o przedsiębiorstwie czyli jego renomy, lokalizacji, stopnia ściągalności jego wierzytelności itd.) oraz różnych innych wartości (np. systemu organizacyjnego, doświadczeń w zakresie działalności przedsiębiorstwa, jakości znanej i stosowanej technologii itd.), jakie prowadzący przedsiębiorstwo (jego właściciel) sam lub ze współpracującymi osobami wiąże w zorganizowany zespół majątkowy.
Przy tym należy jednak wyraźnie zaznaczyć, iż definitywnej oceny przedmiotu czynności prawnej dokonuje sam podatnik, który jest w pełni zorientowany, czy składniki majątku będące przedmiotem czynności prawnej stanowią przedsiębiorstwo, o którym mowa w przytoczonych powyżej przepisach Kodeksu cywilnego.
Stosownie do przepisu art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił – w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim.
W myśl art. 24 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem. W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni wskazała, iż planowane jest wniesienie aportu w postaci całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego do nowo powstałej lub istniejącej już spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Stwierdzić zatem należy, iż w związku z dokonaniem ww. czynności prawnej na Wnioskodawczyni nie będzie ciążył obowiązek ustalenia dochodu z likwidacji, a w konsekwencji i jego opodatkowania.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy jednak zauważyć, iż w wyniku wniesienia aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej, w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny, przedsiębiorstwo prowadzone samodzielnie przez osobę fizyczną traci swój byt. W opisanej we wniosku sytuacji w związku z wniesieniem przedsiębiorstwa do spółki z o.o. i wykreśleniem z ewidencji dotychczasowej działalności gospodarczej nastąpi likwidacja firmy jednoosobowej. Z tej też przyczyny na dzień likwidacji firmy jednoosobowej ciążył będzie na Wnioskodawczyni obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego.
Omawiany obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego wynika wprost z odrębnych przepisów, którymi dla podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). § 27 ust. 1 ww. rozporządzenia przewiduje obowiązek sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, m.in. w razie likwidacji działalności.
Zatem, w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, mając na uwadze przedstawione uprzednio przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że wniesienie przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nie spowoduje obowiązku zapłacenia podatku, o którym mowa w art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sprawie znajdzie bowiem zastosowanie uregulowanie zawarte w cytowanym art. 24 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, z którego wynika, że nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli osoba fizyczna wniosła w formie aportu do spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem. Omawiane wyłączenie z obowiązku ustalenia dochodu nie jest jednak równoznaczne ze zwolnieniem z obowiązku sporządzania remanentu likwidacyjnego. Zatem na dzień likwidacji należy sporządzić remanent likwidacyjny.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie skutków podatkowych wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorstwa w związku z jego wniesieniem w formie aportu do spółki z o.o. jest prawidłowe. Natomiast w zakresie braku obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego w przypadku wniesienia przedsiębiorstwa do nowoutworzonej spółki jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 oraz w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 w części dotyczącej podatku VAT, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|