Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-248/10/AZ
z 31 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-248/10/AZ
Data
2010.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
podatek naliczony
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
usługi zwolnione


Istota interpretacji
z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010r. (data wpływu 10 lutego 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2010r. (data wpływu 18 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia w obiektach powstałych w wyniku zrealizowanego projektu pod nazwą „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia w obiektach powstałych w wyniku zrealizowanego projektu pod nazwą „...”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2010r. (data wpływu 18 marca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-248/10/AZ z dnia 8 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital Wojewódzki świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 symbol PKWiU ex 85 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W roku 2009 Szpital otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w Ramach Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Szpital Wojewódzki jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999r. z tytułu wynajmu lokali hotelowych oraz wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gastronomicznej, deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu. Celem zrealizowanego projektu jest poprawa jakości świadczonych usług medycznych dla pacjentów. Przedmiotem projektu zrealizowanego w ramach Programu Operacyjnego Województwa była modernizacja Szpitala pt: „...ć”. Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych. Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85 PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital. Przedmiotem projektu był zakup dokumentacji projektowej, oraz przygotowanie placu budowy i budowa obiektu. Powstałe w wyniku projektu mienie jest własnością Szpitala i stanowi środek trwały Szpitala. W wybudowanym obiekcie Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż we wszystkich obiektach powstałych w wyniku realizacji projektu są wyłącznie świadczone usługi w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 16 marca 2010r.):

Czy Wnioskodawca (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej), ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w ramach świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia w obiektach powstałych w wyniku zrealizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy świadczeniu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków. Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są sklasyfikowane w dziale 85 i z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 symbol PKWiU ex 85 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W roku 2009 Szpital otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w Ramach Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Szpital Wojewódzki jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999r. z tytułu wynajmu lokali hotelowych oraz wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gastronomicznej, deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu.

Celem zrealizowanego projektu jest poprawa jakości świadczonych usług medycznych dla pacjentów. Przedmiotem projektu zrealizowanego w ramach Programu Operacyjnego Województwa była modernizacja Szpitala pt: „...ć”. Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych. Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85 PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital. Przedmiotem projektu był zakup dokumentacji projektowej, oraz przygotowanie placu budowy i budowa obiektu. Powstałe w wyniku projektu mienie jest własnością Szpitala i stanowi środek trwały Szpitala. W wybudowanym obiekcie Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż we wszystkich obiektach powstałych w wyniku realizacji projektu są wyłącznie świadczone usługi w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazał Wnioskodawca świadczy on usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 symbol PKWiU ex 85 ustawy o VAT, a we wszystkich obiektach powstałych w wyniku realizacji projektu są wyłącznie świadczone usługi w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia w obiektach powstałych w wyniku zrealizowanego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostało dokonane nabycie towarów, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj