Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-420/10/AZ
z 5 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-420/10/AZ
Data
2010.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja
instalacja kasy rejestrującej
podatek naliczony
sankcja


Istota interpretacji
obowiązek sporządzenia korekt deklaracji VAT-7 oraz naliczania sankcji w związku z nieterminowym zainstalowaniem kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 822 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2010r. (data wpływu 16 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia korekt deklaracji VAT-7 oraz naliczania sankcji w związku z nieterminowym zainstalowaniem kasy rejestrującej - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia korekt deklaracji VAT-7 oraz naliczania sankcji w związku z nieterminowym zainstalowaniem kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W maju 2005r. Wnioskodawca przekroczył limit 40 000 zł obrotu kasowego tzn. fakturowana i niefakturowana sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z powyższym obowiązek stosowania kasy fiskalnej nastąpił z dniem 1 września 2005r. O samym fakcie przekroczenia limitu Wnioskodawca zorientował się sam dopiero w lutym 2010r. i dlatego kasę fiskalną zakupił i sfiskalizował dopiero z dniem 18 lutego 2010r. W miejscowym urzędzie skarbowym poinformowano Wnioskodawcę o obowiązku dokonania korekt deklaracji VAT-7 za okres od września 2005r. do listopada 2008r. zgodnie z art. 111 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w wersji ustawy obowiązującej od 22 sierpnia 2005r. do 30 listopada 2008r.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, iż w stosunku do niego nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca powinien skorygować deklaracje za okres od września 2005r. do listopada 2008r. zgodnie z zaleceniem miejscowego urzędu skarbowego...
  2. Czy też zastosować się do art. 111 ust. 2 w wersji ustawy obowiązującej na dzień 18 lutego 2010r. i tym samym nie dokonywać żadnych korekt deklaracji...

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę, że stan faktyczny został ujawniony w lutym 2010r., czyli po zmianie treści art. 111 ust. 2 ustawy o VAT, zastosowanie ma przepis art. 111 ust. 2 przedmiotowej ustawy w wersji obowiązującej na luty 2010r. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że za okres od września 2005r. do listopada 2008r. nie powinien sporządzać korekt deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z treści wniosku wynika, iż w maju 2005r. Wnioskodawca przekroczył limit 40 000 zł obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z powyższym obowiązek stosowania kasy fiskalnej nastąpił z dniem 1 września 2005r. O samym fakcie przekroczenia limitu Wnioskodawca zorientował się sam dopiero w lutym 2010r. i dlatego kasę fiskalną zakupił i sfiskalizował dopiero z dniem 18 lutego 2010r.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca naruszył obowiązek wynikający z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ nie zainstalował kasy rejestrującej w obowiązującym terminie.

Zgodnie z treścią art. 111 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., podatnicy naruszający obowiązek określony w ust. 1 do czasu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących tracą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Z dniem 1 grudnia 2008r. powyższy przepis został zmieniony w swej treści mocą przepisów ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. brzmienia art. 111 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek określony w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.

W świetle powyższych przepisów, należy uznać, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. ograniczenie kwoty podatku naliczonego mogło być dokonane przez samego podatnika bez uprzedniej decyzji urzędu skarbowego. W wyniku nowelizacji ustawy o VAT, od dnia 1 grudnia 2008r. dodatkowe zobowiązanie może być jednak dokonane wyłącznie przez organy podatkowe lub skarbowe.

Stosownie do treści art. 13 powołanej ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, do postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 109-111 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Mając powyższe na uwadze, oraz to, że w zakresie będącym przedmiotem niniejszej sprawy brak jest przepisów przejściowych, zdaniem tut. Organu słusznym będzie zastosowanie art. 111 ust. 2 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

W rozpatrywanej sytuacji, gdy Wnioskodawca był zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z dniem 1 września 2005r., a zainstalował kasę dopiero w lutym 2010r. należy więc stosować art. 111 ust. 2 do całego okresu (wrzesień 2005r. - luty 2010r.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. Zatem dodatkowe zobowiązanie za nieterminowe rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług za okres wrzesień 2005r. – luty 2010r.– może ustalić wyłącznie naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej.

Jednocześnie, zgodnie z treścią znowelizowanego zapisu art. 111 ust. 2 ustawy o VAT (zdanie drugie), jeśli Wnioskodawca, jako osoba fizyczna za ten sam czyn ponosi odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, nie ustala się dodatkowego zobowiązania, o którym mowa w powołanym przepisie.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku samodzielnego dokonywania korekt deklaracji VAT-7 za okres od września 2005r. do listopada 2008r., bowiem w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie przepis art. 111 ust. 2 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj