Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-179/10/AW
z 31 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-179/10/AW
Data
2010.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
basen
bilety
karnet
sauna
usługi rekreacyjne
usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych


Istota interpretacji
Usługi o PKWiU 92.61 i 92.72 (bilety wstępu na basen, siłownię, jacuzzi, fitness, jogę, saunę, boiska piłkarskie, korty tenisowe, boks) podlegają stawce 7% jako wymienione w poz. 158 i 159a załącznika do ustawy o VAT



Wniosek ORD-IN 798 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010r. (data wpływu 25 lutego 2010r.), uzupełnionego pismem z dnia 10 maja 2010r. (data wpływu 14 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania stawki 7% dla usług wstępu na obiekty sportowe i rekreacyjne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania stawki 7% dla usług wstępu na obiekty sportowe i rekreacyjne.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2010r. (data wpływu 14 maja 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży biletów wstępu, w celu korzystania z usług rekreacyjnych i sportowych, dla osób fizycznych oraz osób prowadzących działalność gospodarczą – symbol PKWiU 92.61, ex 92.72.

Bilety wstępu są sprzedawane na wejście na następujące obiekty: basen, siłownia, jacuzzi, fitness, joga, sauna, boiska piłkarskie, korty tenisowe, boks.

Oprócz wejść indywidualnych, Wnioskodawca oferuje w sprzedaży karnety, które obejmują np. następujące warianty wejść:

  1. Basen – sauna
  2. Basen – siłownia
  3. Piłka nożna / boisko – basensauna

Wnioskodawca stosuje stawkę 7% VAT-u na powyższe usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosowana stawka 7% na usługi rekreacyjne i sportowe w zakresie wstępu na basen, siłownię, jacuzzi, fitness, jogę, saunę, boiska piłkarskie, korty tenisowe, boks jest stosowana prawidłowo w zakresie sprzedaży biletów oraz karnetów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 158 i poz. 159a do ustawy z dnia 11 marca 2004r., powyższe usługi sa objęte stawką 7% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 tej ustawy, pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 3 tej ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zatem dla celów ustalenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług należy odnieść się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zaliczenie określonego produktu (towaru lub usługi) do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta tego produktu, gdyż to właśnie producent posiada wszystkie niezbędne do tego informacje. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby lub usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 41 ust. 13 ww. ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 tej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży biletów wstępu, w celu korzystania z usług rekreacyjnych i sportowych, dla osób fizycznych oraz osób prowadzących działalność gospodarczą – symbol PKWiU 92.61, ex 92.72.

Bilety wstępu są sprzedawane na wejście na następujące obiekty: basen, siłownia, jacuzzi, fitness, joga, sauna, boiska piłkarskie, korty tenisowe, boks.

Oprócz wejść indywidualnych, Wnioskodawca oferuje w sprzedaży karnety, które obejmują np. następujące warianty wejść:

  1. Basen – sauna
  2. Basen – siłownia
  3. Piłka nożna / boisko – basensauna

Wnioskodawca stosuje stawkę 7% VAT-u na powyższe usługi.

Wskazane usługi zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 92.61 – Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych oraz 92.72 – Usługi rekreacyjne pozostałe

W poz. 158 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, ustawodawca wskazał, że stawką VAT w wysokości 7% objęte są usługi o symbolu 92.61 – Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych, natomiast w poz. 159a wymieniono usługi o symbolu ex 92.72 – Usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu. Jak wynika z objaśnienia nr 1 do załącznika nr 3 do ustawy o VAT, ex – dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że o ile świadczone przez Wnioskodawcę usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.61 jako „Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych”, to podlegają one opodatkowaniu stawką 7% podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 158 załącznika nr 3 do tej ustawy. Natomiast o ile świadczone przez Wnioskodawcę usługi są sklasyfikowane w grupowaniu ex 92.72 jako „Usługi rekreacyjne pozostałe”, to – na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 159a załącznika nr 3 tej ustawy – podlegają one opodatkowaniu stawką 7% podatku VAT wyłącznie w zakresie wstępu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, ani też do weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj