Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-198/10-2/MG
z 2 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-198/10-2/MG
Data
2010.06.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
odpisy na zakładowy fudusz świadczeń socjalnych
wynagrodzenia
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
zwolnienie z opodatkowania wypłat dokonywanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w sytuacji zwiększenia odpisu podstawowego.



Wniosek ORD-IN 406 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2010 r. (data wpływu 12.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłat dokonywanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w sytuacji zwiększenia odpisu podstawowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłat dokonywanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w sytuacji zwiększenia odpisu podstawowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje zwiększyć wysokość odpisu podstawowego na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych do wysokości 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na pracowników wykonujących pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych w rozumieniu zapisów Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy art. 10 (w załączeniu). Pracownicy ci na podstawie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującego w Spółce, za czas efektywnie przepracowany w wymienionych w ZUZP warunkach szkodliwych, otrzymują dodatek za pracę w warunkach szkodliwych.

W związku z wprowadzeniem przepisów o emeryturach pomostowych w Spółce nie ma aktualnie stanowisk pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1656).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zwiększone do wysokości 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej odpisy na pracowników wykonujących pracę w szkodliwych warunkach w rozumieniu zapisów obowiązującego w Spółce Układu Zbiorowego Pracy będą stanowiły dla pracodawcy koszt uzyskania przychodów w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1992 r. Nr 21, poz. 86 ze zm.)...
  2. Czy wypłata z tak zgromadzonego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 pkt 1 ust. 26 67, 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 ze zm.)...

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w odniesieniu do pytania Nr 2 wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wniosek w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w odniesieniu do pytania Nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną z dnia 14.05.2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka uważa, że zwiększenie odpisu podstawowego za czas przepracowany w warunkach szkodliwych i uciążliwych określonych w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1994 r. Nr 43, poz. 163 ze zm.) będzie stanowił koszt uzyskania przychodu Spółki.

Ad. 2

Wypłata środków z tak zgromadzonego Funduszu Świadczeń Socjalnych będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 pkt 1 ust. 26, 67, 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 67 cytowanej ustawy wynika, że wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno -szkoleniowych i leczniczo - opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z treści przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka planuje zwiększyć wysokość odpisu podstawowego na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych do wysokości 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na pracowników wykonujących pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych, w rozumieniu zapisów artykułu 10 Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Aktualnie w Spółce nie ma stanowisk pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1656).

Wątpliwości Spółki budzi kwestia, czy wypłata środków z tak zgromadzonego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zwolniona będzie od opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 26, 67 i 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze opisane we wniosku o wydanie interpretacji zdarzenie przyszłe oraz przywołane powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych organ podatkowy stwierdza, iż wypłaty jakich Spółka dokona z środków zgromadzonych na Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych, przyjmując, iż Fundusz tworzony w Spółce zgodny będzie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), tj. m. in. z postanowieniami art. 4-6 ww. ustawy, skorzystają ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 26, 67 i 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że spełnione będą wszystkie przesłanki zawarte art. 21 ust. 1 pkt 26, 67 i 78, upoważniające do przedmiotowych zwolnień.

W tym miejscu organ podatkowy pragnie wyjaśnić, iż powołanego przez Spółkę w treści zadanego pytania oraz własnego stanowiska w sprawie art. 21 pkt 1 ust. 26, 67, 78 nie zawiera ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje przepis art. 21 ust. 1 pkt 26, 67, 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka powołując w treści wniosku przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych błędnie wskazała Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 ze zm., bowiem w niniejszej sprawie w dniu złożenia wniosku o wydanie interpretacji obowiązywał tekst jednolity ustawy opublikowany w Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm., natomiast w dniu wydania interpretacji indywidualnej obowiązuje tekst jednolity ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opublikowany w Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm., który wszedł w życie z dniem 31.03.2010 r.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów, ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj