Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-280b/10/DM
z 4 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-280b/10/DM
Data
2010.06.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
usługi ochrony zabytków
zabytek
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania prac konserwatorskich sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prac o charakterze konserwatorskim w obiekcie zabytkowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 marca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 15 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prac o charakterze konserwatorskim w obiekcie zabytkowym.


W złożonym wniosku, jak również jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca - muzeum rejestrowane, jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i statutu muzeum. W zabytkowym budynku klasycystycznym wzniesionym przed 1850 r. mieści się muzeum, jest to oddział Wnioskodawcy, budynek ten wpisany jest w księdze rejestru. W 2010 r. planuje się następujące prace o charakterze konserwatorskim: uzupełnienie i wzmocnienie więźby dachowej, izolacja termiczna ścian i stropu poddasza, położenie nowego, ceramicznego pokrycia dachowego i tytano-cynkowych obróbek blacharskich, rekonstrukcja pierwotnego układu wnętrz II kondygnacji, rekonstrukcja podestu i schodów przed wejściem głównym, wymiana tynków wewnętrznych i zewnętrznych, konserwacja i malowanie schodów wewnętrznych i stolarki drzwiowej, malowanie wnętrz i elewacji, zakup i montaż instalacji przeciwpożarowej, przeciwwłamaniowej i odgromowej. Wymienione prace są zatwierdzone i prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Zadanie realizowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO województwa, z budżetu województwa oraz ze środków własnych muzeum. Muzeum ulokowane jest w najbardziej eksponowanym miejscu historycznego centrum miasta, mieści się w zabytkowym budynku o pow. użytkowej 211 m2 i kubaturze 963 m3 adaptowanym na muzeum w 1983 r. i od tej pory nie remontowanym. Struktura architektoniczna i zewnętrzna substancja zabytkowa budynku są w znacznym stopniu zdegradowane. W stanie obecnym zabytek wymaga pilnego, kapitalnego remontu obejmującego przede wszystkim wzmocnienie więźby, wymianę pokrycia dachowego i 10% wymianę tynków. Jednocześnie zostaną podjęte prace rekonstrukcyjne zaniechane przy adaptacji budynku na cele muzealne. Zadanie jest częścią projektu modernizacji i rozbudowy Muzeum rozpoczętego w 2009 r. Realizacja zadania pozwoliłaby na zabezpieczenie, zachowanie, utrwalenie zabytku oraz przywrócenie walorów estetycznych, jednego z bardziej eksponowanych i reprezentacyjnych budynków miasta. Dodatkowym rezultatem realizacji zadania jest przywrócenie pierwotnego układu wnętrz, a co za tym idzie zwiększenie powierzchni udostępnianej do celów kulturalnych. Sejmik Województwa przyznał uchwałą dla Muzeum dotację celową na zadanie p.n. „prace konserwatorsko-remontowe domu S. (obecnie muzeum)”: ze środków budżetu województwa w wysokości 18.750,00 zł (15% wartości zadania), ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 81.250,00 zł (65% wartości zadania), ze środków własnych Muzeum 25.000,00 zł (20% wartości zadania).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy prowadzone prace konserwatorskie, wykonywane na obiekcie wpisanym do rejestru zabytków, mogą być zwolnione od podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, opisane prace na obiekcie zabytkowym zakwalifikowano zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 „Usługi ochrony zabytków”. Biorąc pod uwagę przepisy prawa podatkowego, świadczenie sklasyfikowanych w powyższym grupowaniu usług konserwacji zabytków zwolnione jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 załącznika nr 4 zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku, zostały wskazane usługi zaliczone do grupowania ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:


  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),


    1. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    2. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.


Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Dział 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem. Pod poz. 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (PKWiU: 92.52.12.00.00 – Usługi ochrony zabytków).

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace na tych obiektach podlegają szczególnym rygorom. Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 ze zm.), przez określenie zabytek należy rozumieć nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową. Natomiast stosownie do zapisu art. 3 pkt 6 powołanej ustawy, prace konserwatorskie to działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań, zaś roboty budowlane to roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku (art. 3 pkt 8).

Z powołanych norm prawnych wynika, że świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00, polegających na ochronie zabytków korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako niewymienione w wyłączeniach ze zwolnienia, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Muzeum planuje prace o charakterze konserwatorskim, mające na celu zabezpieczenie, zachowanie, utrwalenie oraz przywrócenie walorów estetycznych obiektu muzealnego znajdującego się w zabytkowym budynku klasycystycznym. Według Muzeum opisane w zdarzeniu przyszłym prace wchodzące w skład przedmiotowego zamierzenia, wykonane pod nadzorem konserwatora zabytków, mieszczą się w grupowaniu statystycznym PKWiU 92.52.12-00.00 „Usługi ochrony zabytków”.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego w konfrontacji z powołanymi przepisami prawa stwierdzić należy, że o ile przedmiotem robót będą usługi zaliczane do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 „Usługi ochrony zabytków”, przy założeniu, że wskazana przez Wnioskodawcę klasyfikacja dla wykonywanych czynności jest prawidłowa, to wykonywane prace, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu dodatkowo wskazać należy, że w sytuacji, gdy wskazane we wniosku prace nie będą klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00, lecz będą to czynności zaliczane do robót budowlanych w zakresie remontów, rozbudowy, nadbudowy, adaptacji tych obiektów do potrzeb współczesnych lub związanych ich bieżącą konserwacją, a więc czynności zgrupowane w dziale PKWiU 45, to usługi te nie będą podlegać ww. zwolnieniu.

Należy ponadto zauważyć, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji statystycznej usług. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi, czyli na świadczącym usługę. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług.

Końcowo informuje się, że kwestia opodatkowania otrzymanych dotacji została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej znak ITPP1/443-280a/10/DM.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj