Interpretacja Ministra Finansów
DD6/033/139/KWW/09/PK-1273
z 25 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD6/033/139/KWW/09/PK-1273
Data
2010.05.25



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
grupa
grupa producentów rolnych
producenci
produkcja rolna
rolnictwo
środek obrotowy
środek trwały
środki produkcji
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy zakup środków produkcji - materiału wyjściowego w postaci nieukorzenionych roślin ozdobnych, maszyn i urządzeń niezbędnych do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy producentów oraz poniesienie nakładów inwestycyjnych w środki trwałe służące do produkcji rolnej będące własnością członków grupy producentów, a następnie ich nieodpłatne przekazanie członkom grupy producentów rolnych, daje Spółce prawo do zastosowania zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2. Czy użyte w art. 17 ust. 9 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie „przekazanych” jest tożsame z nieodpłatnym przekazaniem?



Wniosek ORD-IN 3 MB

Zmiana Interpretacji Indywidualnej


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu, jako częściowo nieprawidłową, interpretację indywidualną wydaną w dniu 20 grudnia 2007 r., Nr ITPB3/423-42/07/MK, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego, w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez Spółkę (grupę producentów rolnych):

  • wydatkowanego na zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy – jest prawidłowe,
  • przeznaczonego na nakłady inwestycyjne w środki trwałe służące do produkcji rolnej będące własnością członków grupy - jest nieprawidłowe.


Uzasadnienie


Jak wynika z wniosku, Spółka będąca grupą producentów rolnych, wykazała w 2007 r. dochód. Pochodził on ze sprzedaży produktów rolnych, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków. Dochód ten wydatkowany został na zakup środków do produkcji rolnej (materiału wyjściowego w postaci nieukorzenionych roślin ozdobnych) oraz maszyn (urządzeń) niezbędnych do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy, przekazanych następnie członkom (udziałowcom) grupy (Spółki). Część osiągniętego dochodu przeznaczona została także na nakłady inwestycyjne w środki trwałe służące do produkcji rolnej będące własnością członków grupy.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego Spółka zadała pytania:


1. Czy dochód uzyskany przez Spółkę w sytuacji:

  • wydatkowania na zakup środków produkcji (materiału wyjściowego w postaci nieukorzenionych roślin ozdobnych) oraz maszyn i urządzeń niezbędnych do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy i następnie im przekazanym,
  • przeznaczenia na nakłady inwestycyjne w środki trwałe służące do produkcji rolnej będące własnością członków grupy,

wolny jest od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop)...

2. Czy użyte w art. 17 ust. 9 updop sformułowanie „przekazanych” odnosi się także do nieodpłatnego przekazania...

3. Czy u członków grupy producentów rolnych, którym Spółka nieodpłatnie przekaże środki produkcji powstaną jakiekolwiek zobowiązania podatkowe...

4. Czy Spółka od „przekazanych” członkom grupy producentów rolnych środków produkcji powinna odprowadzić podatek VAT...

5. Czy wydatki na zakupione, a następnie przekazane członkom grupy, środki produkcji Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 i 2. Wniosek Spółki w zakresie pytań nr 3-5 został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Spółki dochód osiągnięty przez grupę (ze sprzedaży produktów rolnych członków grupy) wydatkowany na zakup w/wym. środków produkcji, przekazanych następnie nieodpłatnie członkom grupy, wolny jest od podatku dochodowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 20 grudnia 2007 r. interpretację indywidualną (Nr ITPB3/423-42/07/MK), w której stanowisko Spółki uznał za nieprawidłowe.

Zdaniem Dyrektora Izby „ze zwolnienia podatkowego korzystać będą wyłącznie dochody grupy pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków – w części wydatkowanej na materiał wyjściowy (nieukorzenione rośliny ozdobne) na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym”. Ze zwolnienia nie będzie natomiast korzystać dochód przeznaczony na zakup środków produkcji, tj. maszyn (urządzeń) niezbędnych do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy. Odnosi się to także do dochodu przeznaczonego na nakłady inwestycyjne w środki trwałe służące do produkcji rolnej będące własnością członków grupy.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest nieprawidłowe. Prezentowany jest w nim bowiem pogląd, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49 oraz ust. 9 updop odnosi się tylko do dochodu wydatkowanego na zakup środków produkcji rozumianych jako środki obrotowe (np. materiał siewny, nawozy). Nie dotyczy natomiast dochodu wydatkowanego na zakup środków trwałych (maszyn, urządzeń wykorzystywanych w działalności rolniczej).

Zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 49 oraz ust. 9 i ust. 10 updop wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków – w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym. Grupa producentów rolnych, aby mogła skorzystać ze zwolnienia, musi osiągnięty dochód wydatkować na zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy lub na szkolenie członków grupy.

Zdaniem Ministra Finansów, zarówno z przepisów w/wym. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jak i przepisu art. 4 ust. 2 ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (na który powołuje się Dyrektor Izby), nie wynika, że użyte w tych ustawach pojecie „środki produkcji” odnosi się wyłącznie do środków obrotowych. Mając na uwadze, iż dla celów w/wym. ustaw nie określono definicji tego pojęcia, to zasadne jest posługiwanie się jego słownikowym rozumieniem. Zgodnie z nim „środki produkcji”, to przedmioty, którymi się człowiek posługuje w procesie pracy (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996 r.). Jest to więc ogół środków pracy (maszyny, urządzenia, narzędzia, itp.) oraz przedmiotów pracy (surowce, materiały, półprodukty) stwarzających warunki niezbędne do podjęcia i realizowania procesu produkcyjnego przedsiębiorstwa.

Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia „środki produkcji” uzasadnione jest stwierdzenie, że przez środki produkcji użyte w wyżej wymienionych ustawach należy rozumieć zarówno środki obrotowe jak i środki trwałe zaangażowane w proces produkcyjny (działalność rolniczą) u członków grupy producentów rolnych.

Właściwy jest zatem pogląd Spółki, że dochód osiągnięty przez grupę (ze sprzedaży produktów rolnych członków grupy) wydatkowany na zakup środków produkcji, tj. materiału wyjściowego w postaci nieukorzenionych roślin ozdobnych oraz maszyn (urządzeń) niezbędnych do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy, przekazanych następnie nieodpłatnie członkom grupy, wolny jest od podatku dochodowego.

Niewłaściwe tym samym jest stanowisko Dyrektora Izby w tym zakresie.

Właściwe jest natomiast stanowisko Dyrektora Izby nieuznające za wolny od podatku dochód, który przeznaczony został na nakłady inwestycyjne w środki trwałe służące do produkcji rolnej będące własnością członków grupy. W takim przypadku dochodzi bowiem do przekazania członkom grupy środków pochodzących z dochodu osiągniętego przez grupę na zakup przez nich środków trwałych, a nie do zakupu przez grupę i przekazania środków produkcji (środków trwałych) na rzecz jej członków. W tej części niewłaściwe jest więc stanowisko Spółki.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj