Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-156/10-2/IG
z 28 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-156/10-2/IG
Data
2010.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
limit
odliczenie wydatków na zakup kasy rejestrującej


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży artykułów używanych do których ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku ewidencji do dnia przekroczenia kwoty 40.000,- obrotu ze sprzedaży wszystkich artykułów (tj. zwolnionych i tych nie podlegających zwolnieniu) w roku 2010?
2. Czy spełnione zostały warunki do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej?



Wniosek ORD-IN 486 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010r. (data wpływu 18 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży artykułów używanych, do których ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku ewidencji do dnia przekroczenia kwoty 40.000, - obrotu ze sprzedaży wszystkich artykułów (tj. zwolnionych i tych nie podlegających zwolnieniu) w roku 2010 oraz spełnienia warunków do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży artykułów używanych, do których ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku ewidencji do dnia przekroczenia kwoty 40.000, - obrotu ze sprzedaży wszystkich artykułów (tj. zwolnionych i tych nie podlegających zwolnieniu) w roku 2010 oraz spełnienia warunków do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 1997 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (nie zatrudnia pracowników) na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w zakresie sprzedaży detalicznej artykułów używanych (PKD2007-4779Z), prawie w całości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - wybierając zwolnienie z podatku od towarów i usług VAT oraz korzystając ze zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotu ze sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ponieważ sprzedaż w tym zakresie korzystała ze zwolnienia z obowiązku podatkowego i ewidencji i nie przekraczał limitów kwot obrotu.

Od stycznia 2010 r. wprowadził do sprzedaży detalicznej artykuły używane z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, które nie podlegają zwolnieniu z obowiązku podatkowego i ewidencji. W związku z tym z dniem 1 stycznia 2010 r. powstał obowiązek podatkowy i ewidencji.

W dniu 23 grudnia 2009 r. dokonał zgłoszenia do urzędu skarbowego na druku VAT-R o rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2010 r. Od tego dnia stał się podatnikiem VAT. Deklaracje podatkowe będzie składał za okresy kwartalne.

W miejscu prowadzenia działalności zainstalował jedną kasę rejestrującą w celu ewidencji obrotu ze sprzedaży artykułów używanych z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, od dnia 1 stycznia 2010 r. zgodnie z obowiązkiem.

Obrotu ze sprzedaży pozostałych artykułów używanych, do których ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku ewidencji, nie ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty 40.000,- obrotu ze sprzedaży wszystkich artykułów w roku 2010.

Wyżej wymienioną kasę rejestrującą zakupił w dniu 14 grudnia 2009 r. (posiada dowód zapłaty całej kwoty), i w tym dniu dokonano jej instalacji i fiskalizacji. Do dnia 31 grudnia 2009 r. nie prowadził ewidencji przy jej zastosowaniu.

W dniu 18 grudnia 2009 r. tj. przed obowiązkiem ewidencji, dokonał zgłoszenia tej jednej kasy do urzędu skarbowego, na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, w celu otrzymania nr ewidencyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży artykułów używanych do których ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku ewidencji do dnia przekroczenia kwoty 40.000,- obrotu ze sprzedaży wszystkich artykułów (tj. zwolnionych i tych nie podlegających zwolnieniu) w roku 2010...
  2. Czy spełnione zostały warunki do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży artykułów używanych do których ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku ewidencji, do dnia przekroczenia kwoty 40.000,- obrotu ze sprzedaży wszystkich artykułów (tj. artykułów zwolnionych i tych nie podlegających zwolnieniu łącznie) w roku 2010.

Wnioskodawca uważa, że spełnione zostały warunki do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 8 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Powyższa delegacja ustawowa została zrealizowana poprzez wydanie w dniu 23 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Stosownie do zapisu § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą prawie w całości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - wybierając zwolnienie z podatku od towarów i usług VAT oraz korzystając ze zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotu ze sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ponieważ sprzedaż w tym zakresie korzystała ze zwolnienia z obowiązku podatkowego i ewidencji i nie przekraczał limitów kwot obrotu.

Od stycznia 2010 r. wprowadził do sprzedaży detalicznej artykuły używane z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, które nie podlegają zwolnieniu z obowiązku podatkowego i ewidencji. W związku z tym z dniem 1 stycznia 2010 r. powstał obowiązek podatkowy i ewidencji na kasie rejestrującej.

W dniu 23 grudnia 2009 r. dokonał zgłoszenia do urzędu skarbowego na druku VAT-R o rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2010 r. Od tego dnia stał się podatnikiem VAT. Deklaracje podatkowe będzie składał za okresy kwartalne.

W miejscu prowadzenia działalności zainstalował jedną kasę rejestrującą w celu ewidencji obrotu ze sprzedaży artykułów używanych z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, od dnia 1 stycznia 2010 r. zgodnie z obowiązkiem.

Obrotu ze sprzedaży pozostałych artykułów używanych, do których ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku ewidencji, nie ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty 40.000,- obrotu ze sprzedaży wszystkich artykułów w roku 2010.

Analizując powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 3 rozporządzenia, podlega dostawa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 4-8 rozporządzenia.

Przy dostawie pozostałych towarów, podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do momentu przekroczenia limitu obrotów, tj. 40.000 zł. Należy zaznaczyć, że do kwoty limitu obrotów wlicza się dostawę dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 4-8, czyli już ewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy oraz pozostałą dostawę, która dotychczas korzysta ze zwolnienia.

Reasumując, Wnioskodawca od dnia 01 stycznia 2010r. jest obowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie dostawy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych artykułów używanych z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, które niepodlegają zwolnieniu z ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

W pozostałym, wymienionym we wniosku zakresie prowadzonej działalności, dokonywana sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych, jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania, przy uwzględnieniu zastrzeżeń zawartych w § 3 ust. 4 rozporządzenia do czasu łącznego przekroczenia kwoty 40.000 obrotu z całej działalności.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Art. 111 ust. 4 ustawy stanowi, że Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.12.2008r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1519 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej "odliczeniem", może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

§ 3 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia stanowią, że dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, o ile zgłoszenie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.

Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Natomiast § 7 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.) stanowi, że Podatnicy są obowiązani spełniać m. in. następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas: dokonywać zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że z dniem 1 stycznia 2010 r. powstał u Wnioskodawcy obowiązek ewidencji sprzedaży artykułów używanych z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali za pomocą kasy rejestrującej. W miejscu prowadzenia działalności zainstalował jedną kasę rejestrującą w celu ewidencji obrotu ze sprzedaży artykułów używanych z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, od dnia 1 stycznia 2010 r. zgodnie z obowiązkiem. Wyżej wymienioną kasę rejestrującą zakupił w dniu 14 grudnia 2009 r. (posiada dowód zapłaty całej kwoty), i w tym dniu dokonano jej instalacji i fiskalizacji. Do dnia 31 grudnia 2009 r. nie prowadził ewidencji przy jej zastosowaniu.

W dniu 18 grudnia 2009 r. tj. przed obowiązkiem ewidencji, dokonał zgłoszenia tej jednej kasy do urzędu skarbowego, na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, w celu otrzymania nr ewidencyjnego.

Z analizy powyżej cytowanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca spełnił wszystkie warunki do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj