Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1628/09-2/EWW
z 19 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1628/09-2/EWW
Data
2010.02.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia usług
obowiązek podatkowy
podstawa opodatkowania
pośrednictwo finansowe
usługi
usługi finansowe


Istota interpretacji
Czy w przedstawionym stanie faktycznym można uznać, że Spółka nie świadczy żadnych usług w rozumieniu podatku od towarów i usług na rzecz Agenta ani na rzecz pozostałych uczestników Systemu, a jedynie nabywa od Banku i Agenta usługi, które z perspektywy podatku od towarów i usług powinny zostać rozliczone jako import zwolnionych usług finansowych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług finansowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1. Funkcjonowanie systemu

Wnioskodawca jest polskim podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, posiadającym siedzibę na terytorium Polski. Spółka jest częścią międzynarodowego koncernu z główną siedzibą w Szwecji, zajmującego się sprzedażą środków higieny osobistej.

Zainteresowany przystąpił do istniejącego w ramach koncernu systemu zarządzania płynnością finansową (w nomenklaturze finansowej określanego jako tzw. „one way zero balancing cash-pool”), którego celem jest optymalizacja pozycji finansowej podmiotów należących do koncernu („System”). System ten funkcjonuje na podstawie umowy z dnia 24 maja 2004 r. zawartej pomiędzy:

  • Bank z siedzibą w X („Bank”);
  • należącą do koncernu spółką , która pełni rolę Agenta Systemu („Agent”) - spółka ta ma w Szwecji siedzibę w rozumieniu Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. u. z 2006 r. Nr 26 poz. 193, „Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania”);
  • oraz pozostałymi uczestnikami Systemu - spółkami należącymi do koncernu , które przystąpiły do Systemu („Uczestnicy Systemu”).

Umowa przystąpienia przez Spółkę do Systemu została zawarta przez nią w 2009 r.

Obie powyższe umowy podlegają prawu brytyjskiemu. Wszelkie spory i postępowania wynikające z, lub związane z tymi umowami będą wszczynane i prowadzone wyłącznie przed właściwymi sądami brytyjskimi.

W związku z przystąpieniem do Systemu, Zainteresowany otworzył w Banku dwa rachunki bankowe („Rachunki”), w walutach USD oraz EUR, które podlegają konsolidacji finansowej w ramach Systemu. Rachunki te są wykorzystywane również do obsługi bieżących zobowiązań i należności Wnioskodawcy wyrażonych w USD oraz w EUR, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Konsolidacja finansowa Rachunków Spółki z rachunkami pozostałych Uczestników Systemu przebiega w następujący sposób:

  1. na koniec każdego dnia Bank dokonuje przelewów pomiędzy rachunkami Uczestników Systemu, w tym Rachunkami Wnioskodawcy, a rachunkami konsolidacyjnymi Agenta Systemu („Rachunki Konsolidacyjne”), które są prowadzone przez Bank;
  2. w przypadku, gdy któryś z Rachunków Spółki na koniec dnia:
    1. wykazuje saldo ujemne, Bank dokonuje przelewu środków pieniężnych z odpowiedniego Rachunku Konsolidacyjnego na ten Rachunek Spółki, tak, aby saldo Rachunku było zerowe;
    2. wykazuje saldo dodatnie, Bank dokonuje przelewu środków pieniężnych z tego Rachunku Spółki na odpowiedni Rachunek Konsolidacyjny, tak, aby saldo Rachunku było zerowe;
    3. wykazuje saldo zerowe, żadna czynność nie jest wykonana przez Bank w odniesieniu do tego Rachunku;
  3. powyższe czynności są wykonywane przez Bank automatycznie w stosunku do każdego rachunku podlegającego konsolidacji w Systemie;
  4. w rezultacie, każdego dnia następuje kompensowanie przejściowych nadwyżek środków pieniężnych na rachunkach Uczestników Systemu wykazujących saldo dodatnie z przejściowymi niedoborami środków pieniężnych na rachunkach Uczestników Systemu wykazujących saldo ujemne.

W ramach rozliczenia każdego dnia, zostaje wyliczone przez Agenta aktualne saldo należności/zobowiązania Zainteresowanego wobec Agenta, wynikające z przelewów dokonywanych pomiędzy Rachunkami Spółki oraz Rachunkami Konsolidacyjnymi. Codziennie, na podstawie takiego salda, naliczane są odsetki należne Agentowi od Wnioskodawcy i z tytułu wykonywanej na jego rzecz usługi zarządzania płynnością, w tym z tytułu przekazywanych na jego Rachunki środków w przypadku wystąpienia przejściowego niedoboru na Rachunkach Zainteresowanego lub odsetki mu należne z tytułu udostępnienia przez niego wolnych środków. w przypadku wystąpienia ujemnego salda na którymś z Rachunków Spółki, zarówno ona, jak i Agent, nie są w stanie określić, który uczestnik Systemu, ewentualnie Agent, efektywnie zniwelował niedobór środków pieniężnych na Rachunku Spółki (poza przypadkiem, w którym wszyscy uczestnicy Systemu wykazują saldo ujemne na konsolidowanych rachunkach i takie ujemne salda są niwelowane ze środków Agenta).

W przypadku, gdy suma sald rachunków Uczestników Systemu, podlegających konsolidacji finansowej razem z Rachunkami Wnioskodawcy, skalkulowana danego dnia jest ujemna, takie ujemne saldo jest niwelowane przez Agenta z jego własnych środków bądź też z linii kredytowej Agenta w Banku lub innych bankach.

W przypadku, gdy suma sald rachunków Uczestników Systemu, podlegających konsolidacji finansowej razem z Rachunkami Zainteresowanego, skalkulowana danego dnia jest dodatnia, powstała nadwyżka środków pieniężnych na Rachunkach Konsolidacyjnych może zostać przekazana na rachunek bankowy Agenta prowadzony w Szwecji. Rachunek ten podlega dalszej konsolidacji finansowej z innymi rachunkami podmiotów należących do koncernu S, w tym również z innymi rachunkami konsolidacyjnymi prowadzonymi w celu zarządzania płynnością finansową. Nadwyżka środków pieniężnych na Rachunkach Konsolidacyjnych może zostać również wykorzystana do uregulowania bieżących zobowiązań Agenta.

2. Rozliczenie operacji w ramach Systemu

Faktyczne rozliczenie salda należności/zobowiązania, wynikającego z przelewów dokonanych pomiędzy rachunkami Uczestników Systemu a Rachunkami Konsolidacyjnymi, następuje raz w miesiącu w wybranym dniu przypadającym pomiędzy 23. a 27. dniem miesiąca (w zależności od decyzji Agenta) za okres od dnia następującego po ostatnim rozliczeniu do dnia danego rozliczenia włącznie. Spółka otrzymuje informację od Agenta dotyczącą terminów rozliczenia na początku każdego roku kalendarzowego na następnych 12 miesięcy.

Rozliczenie to przeprowadzane jest przez Agenta i obejmuje:

  1. wyliczenie (w EUR i USD) łącznego salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta z tytułu przelewów wykonanych w trakcie danego okresu rozliczeniowego oraz odsetek należnych Spółce lub odsetek do zapłaty przez Spółkę naliczonych za dany okres rozliczeniowy;
  2. wskazanie łącznego salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta oraz odsetek w PLN (wg aktualnych kursów wymiany walut stosowanych przez koncern s dla wewnętrznych rozliczeń finansowych w dniu, w którym następuje rozliczenie).


Kwoty wynikające z rozliczenia są płatne w ciągu 2 dni od podania informacji o rozliczeniu od Agenta. Płatność taka obejmuje zapłatę salda należności/zobowiązania Wnioskodawcy wobec Agenta (z tytułu przelewów wykonanych w trakcie danego okresu rozliczeniowego) oraz odsetek;

  1. w formie potrącenia z innymi należnościami/zobowiązaniami Zainteresowanego niewynikającymi z uczestnictwa w Systemie (wyrażonymi w PLN lub w walucie obcej), z tym że:
    1. w pierwszej kolejności potrąceniu podlegają należności i zobowiązania wyrażone w walucie obcej (tj. odpowiednio EUR z EUR oraz USD z USD), a następnie
    2. pozostająca do rozliczenia kwota wynikająca z uczestnictwa w Systemie jest potrącana z należnościami/zobowiązaniami Spółki wyrażonymi w PLN (po uprzednim przeliczeniu tych należności/zobowiązań na PLN przy zastosowaniu aktualnych kursów wymiany walut stosowanych przez koncern s dla wewnętrznych rozliczeń finansowych w dniu, w którym następuje potrącenie);
  2. kwota pozostała po potrąceniu podlega zapłacie na oddzielny/z oddzielnego rachunku Zainteresowanego prowadzonego w PLN.

W rezultacie, po zakończeniu okresu rozliczeniowego następuje ostateczne rozliczenie się Spółki i Agenta z tytułu transakcji dokonanych w ciągu danego okresu rozliczeniowego, tj. saldo należności/zobowiązania Wnioskodawcy wobec Agenta (z tytułu przelewów wykonanych w trakcie danego okresu rozliczeniowego) oraz saldo odsetek za dany okres zostają uregulowane.

3. Rola i wynagrodzenie Agenta (odsetki)

W związku z funkcjonowaniem Systemu, czynności wykonywane przez Agenta obejmują w szczególności:

  1. rozliczenie operacji realizowanych w ramach Systemu (patrz powyżej);
  2. przygotowanie codziennych wyciągów informujących o wysokości salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta oraz o wysokości naliczonych odsetek;
  3. przygotowanie okresowej informacji na temat łącznej, za dany okres rozliczeniowy, kwoty salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta oraz salda naliczonych odsetek, a także informację na temat kursów walutowych zastosowanych do przeliczenia powyższych kwot na PLN.


Z tytułu wykonywania powyższych czynności oraz z tytułu przekazania na Rachunki Spółki środków, Agentowi przysługują odsetki naliczane od dziennego salda jej zobowiązania wobec Agenta na podstawie stopy procentowej składającej się z elementu stałego (obecnie 0,8%; potencjalnie może ulec zmianie) oraz elementu zmiennego - rynkowej stopy procentowej. Odsetki te naliczane są tylko w przypadku salda zobowiązania Wnioskodawcy wobec Agenta. w przypadku salda należności Zainteresowanego wobec Agenta przysługują mu odsetki (z tytułu udostępnienia przez niego wolnych środków), które są kalkulowane na podstawie stopy procentowej w wysokości sumy elementu stałego (obecnie 0,15%; potencjalnie może ulec zmianie) i rynkowej stopy procentowej.

Odsetki należne Agentowi lub odsetki należne Spółce są naliczane na bazie dziennej (codziennie od salda należności/zobowiązania na zamknięcie danego dnia), jednakże kalkulacja ich ostatecznej wysokości za dany okres rozliczeniowy następuje wraz z zamknięciem (rozliczeniem) danego okresu rozliczeniowego. Ostatecznie kwota wynagrodzenia Agenta za dany okres zostaje obliczona w drodze pomniejszenia kwoty odsetek należnych za dany okres Agentowi o kwotę odsetek należnych za ten okres Spółce. Okres rozliczeniowy w przypadku czynności wykonywanych przez Agenta pokrywa się z okresem rozliczeniowym operacji wykonywanych w ramach Systemu.

4. Rola i wynagrodzenie Banku

W stosunku do Rachunków Wnioskodawcy czynności dokonywane przez Bank w ramach Systemu obejmują:

  1. codzienne przelewy pomiędzy Rachunkami Zainteresowanego oraz Rachunkami Konsolidacyjnymi w celu osiągnięcia zerowego salda na jego Rachunkach;
  2. wykonywanie standardowych przelewów wychodzących i przychodzących związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą;
  3. przygotowywanie wyciągów bankowych.


Bank pobiera od Spółki stałe miesięczne wynagrodzenie z tytułu prowadzenia Rachunków Spółki, które powiększane jest o opłaty za przelewy wykonywane w danym miesiącu z jej Rachunków, na podstawie zleceń płatniczych. Bank nie pobiera od Spółki wynagrodzenia za codzienne przelewy wykonywane pomiędzy jej Rachunkami a Rachunkami Konsolidacyjnymi.

Okresem rozliczeniowym w przypadku czynności wykonywanych przez Bank jest miesiąc kalendarzowy.

Wynagrodzenie Banku z tytułu wykonywania czynności umożliwiających funkcjonowanie Systemu, w szczególności, z tytułu dokonywania codziennych przelewów pomiędzy rachunkami Uczestników Systemu a Rachunkami Konsolidacyjnymi, jest płatne na rzecz Banku przez Agenta i jest pokrywane z wynagrodzenia pobieranego przez Agenta od uczestników Systemu.

5. Dodatkowe informacje dot. stanu faktycznego

Bank nie podaje do wiadomości kursu stosowanego do przeliczenia USD na PLN oraz EUR na PLN (kursy nie są ujęte w wyciągach bankowych otrzymywanych przez Zainteresowanego ani nie są upubliczniane przez Bank w oficjalnych tabelach zawierających kursy walutowe).

Wnioskodawca nie jest powiązany kapitałowo z Agentem ani z Bankiem, w sposób określony w art. 16 ust. 1 pkt 60 i pkt 61 ustawy o CU.

Spółka stosuje tzw. „podatkową” metodę kalkulacji różnic kursowych dla celów podatku CIT, tj. na podstawie art. 15a ustawy o CIT.

Dla celów rachunkowych oraz wyceny historycznej wartości środków pieniężnych wyrażonych w walucie obcej Spółka stosuje tzw. metodę FIFO („pierwsze weszło, pierwsze wyszło”) określoną w art. 34 ust. 4 pkt 2 ustawy o rachunkowości (t. j. Dz. u. z 2009 r., Nr 152 poz. 1223).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym można uznać, że Spółka nie świadczy żadnych usług w rozumieniu podatku od towarów i usług na rzecz Agenta ani na rzecz pozostałych uczestników Systemu, a jedynie nabywa od Banku i Agenta usługi, które z perspektywy podatku od towarów i usług powinny zostać rozliczone jako import zwolnionych usług finansowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, że nie świadczy ona żadnych usług w rozumieniu podatku VAT na rzecz Agenta ani na rzecz pozostałych uczestników Systemu, a jedynie nabywa od Banku i Agenta usługi, które z perspektywy VAT powinny zostać rozliczone jako import zwolnionych od VAT usług finansowych.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. u. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: „ustawa VAT”), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki.

Zainteresowany przywołał stanowisko Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2004 r. wyrażone w odpowiedzi na interpelację poselską nr 6005 dotyczącą kwalifikacji dla celów podatkowych porozumień o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową przez grupę podmiotów. w piśmie tym Minister Finansów, powołując się na przekazaną mu przez Główny Urząd Statystyczny informację, wskazuje, że „usługi wykonywane w ramach porozumień o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową przez grupę spółek - klasyfikuje się w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Jak zostało to przedstawione w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca przystąpił do umowy o zarządzaniu płynnością finansową (System), której celem jest optymalizacja pozycji finansowej uczestników Systemu, a w szczególności efektywna gospodarka finansowa uczestników Systemu i kompleksowe zarządzanie ich płynnością finansową. Zainteresowany nie wykonuje żadnych czynności na rzecz innych podmiotów, a jedynie uczestniczy w Systemie korzystając z usług zarządzania płynnością finansową uczestników Systemu wykonywanych przez Agenta i Bank. z tej perspektywy w ramach Systemu niewątpliwie Spółka pełni wyłącznie rolę usługobiorcy, natomiast nabywane przez nią usługi, stanowiące usługi w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów, opierając się na cytowanym wyżej stanowisku Ministra Finansów, są usługami z zakresu pośrednictwa finansowego. Tym samym, są to usługi pośrednictwa finansowego objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Biorąc pod uwagę zakres czynności wykonywanych przez Bank i Agenta, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nabywa usługi zarządzania płynnością finansową od obu tych podmiotów. Bank prowadzi jego Rachunki, Rachunki Konsolidacyjne Agenta oraz rachunki innych uczestników Systemu, dostarczając w ten sposób swoistą „infrastrukturę” dla funkcjonowania Systemu. Jednocześnie Bank realizuje codzienne przelewy środków pomiędzy Rachunkami Spółki oraz Rachunkami Konsolidacyjnymi, a także przelewy wynikające z okresowych rozliczeń z Agentem i inne przelewy, które mogą być przez nią zlecone. z kolei Agent, wykonuje szereg czynności umożliwiających rozliczenie poszczególnych operacji wykonywanych w ramach Systemu oraz zapewniających efektywność zarządzania płynnością finansową uczestników Systemu. Czynności te obejmują między innymi wyliczenie salda należności/zobowiązania Zainteresowanego wobec Agenta, kalkulację wysokości odsetek, przygotowanie zestawień dziennych i sumarycznych zestawień na koniec danego okresu rozliczeniowego.

Nabywanym przez Spółkę od Banku i Agenta usługom odpowiadają dwa odrębne strumienie płatności: miesięczne wynagrodzenie dla Banku oraz miesięczne wynagrodzenie dla Agenta.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca w ramach Systemu nabywa usługi zarządzania płynnością finansową zarówno od Banku, jak i od Agenta. w obu przypadkach nabywane usługi mają charakter usług pośrednictwa finansowego podlegających zwolnieniu od podatku VAT. w konsekwencji, mając na względzie status usługodawcy, a w szczególności fakt, iż zarówno Bank, jak i Agent są podmiotami nieposiadającymi siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, dla potrzeb podatku VAT, Spółka powinna rozliczyć import usług zwolnionych, wykazując w deklaracji jedynie wartość netto nabywanych usług, tj. bez wykazywania podatku VAT.

Jednocześnie w opisanym stanie faktycznym Zainteresowany nie wykonuje żadnych czynności (świadczeń) na rzecz jakiegokolwiek uczestnika Systemu (w tym Agenta), które skutkowałyby obowiązkiem rozliczenia przez niego podatku VAT z tego tytułu. w szczególności należne mu odsetki z tytułu posiadania dodatniego salda należności nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług. w myśl bowiem przepisów ustawy o VAT, Dyrektywy Rady Unii Europejskiej nr 2006/112/EC z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. u. UE l 347/1 z dnia 11 grudnia 2006 r.) oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (por. C-77/01, C-142/99, C-16/00) posiadanie i lokowanie kapitału nie stanowi świadczenia usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Świadczenie usług na gruncie podatku od towarów i usług ma szersze znaczenie niż świadczenie usług w rozumieniu potocznym. Stosownie do treści powołanych przepisów każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, uznawane jest na gruncie ustawy za usługę. Ta z kolei, w przypadku gdy jest odpłatna, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany przystąpił do istniejącego w ramach koncernu s systemu zarządzania płynnością finansową, którego celem jest optymalizacja pozycji finansowej podmiotów należących do koncernu S. System ten funkcjonuje na podstawie umowy z dnia 24 maja 2004 r. zawartej pomiędzy Bankiem mającym siedzibę w X, należącą do koncernu s spółką a z siedzibą w Szwecji, która pełni rolę Agenta Systemu oraz pozostałymi uczestnikami Systemu. Zadaniem funkcjonowania Systemu jest konsolidacji finansowa Rachunków Wnioskodawcy z pozostałymi rachunkami Uczestników Systemu.

W związku z funkcjonowaniem Systemu, czynności wykonywane przez Agenta obejmują w szczególności: rozliczenie operacji realizowanych w ramach Systemu, przygotowanie codziennych wyciągów informujących o wysokości salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta oraz o wysokości naliczonych odsetek, przygotowanie okresowej informacji na temat łącznej za dany okres rozliczeniowy kwoty salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta oraz salda naliczonych odsetek, a także informację na temat kursów walutowych zastosowanych do przeliczenia powyższych kwot na PLN. z tytułu wykonywania powyższych czynności oraz z tytułu przekazania na Rachunki Spółki środków Agentowi przysługują odsetki naliczane od dziennego salda jej zobowiązania wobec Agenta na podstawie stopy procentowej składającej się z elementu stałego (obecnie 0,8%; potencjalnie może ulec zmianie) oraz elementu zmiennego - rynkowej stopy procentowej. Odsetki te naliczane są tylko w przypadku salda zobowiązania Wnioskodawcy wobec Agenta. w przypadku salda należności Zainteresowanego wobec Agenta przysługują mu odsetki (z tytułu udostępnienia przez niego wolnych środków), które są kalkulowane na podstawie stopy procentowej w wysokości sumy elementu stałego (obecnie 0,15%; potencjalnie może ulec zmianie) i rynkowej stopy procentowej. Odsetki należne Agentowi lub odsetki należne Spółce są naliczane na bazie dziennej (codziennie od salda należności/zobowiązania na zamknięcie danego dnia), jednakże kalkulacja ich ostatecznej wysokości za dany okres rozliczeniowy następuje wraz z zamknięciem (rozliczeniem) danego okresu rozliczeniowego.

Z tytułu wykonywania powyższych czynności oraz z tytułu przekazania na Rachunki Spółki środków Agentowi przysługują odsetki (z tytułu udostępnienia przez niego wolnych środków), naliczane od dziennego salda jej zobowiązania wobec Agenta. Kwota wynagrodzenia Agenta za dany okres zostaje obliczona w drodze pomniejszenia kwoty odsetek należnych za dany okres Agentowi o kwotę odsetek należnych za ten okres Spółce.

Natomiast w stosunku do Rachunków Wnioskodawcy czynności dokonywane przez Bank w ramach Systemu obejmują: codzienne przelewy pomiędzy Rachunkami Zainteresowanego oraz Rachunkami Konsolidacyjnymi w celu osiągnięcia zerowego salda na jego Rachunkach, wykonywanie standardowych przelewów wychodzących i przychodzących związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, przygotowywanie wyciągów bankowych.

Bank pobiera od Spółki stałe miesięczne wynagrodzenie z tytułu prowadzenia Rachunków Spółki, które powiększane jest o opłaty za przelewy wykonywane w danym miesiącu z jej Rachunków na podstawie zleceń płatniczych. Bank nie pobiera od Spółki wynagrodzenia za codzienne przelewy wykonywane pomiędzy jej Rachunkami a Rachunkami Konsolidacyjnymi.

Jak wynika z analizy przedstawionego stanu faktycznego, w niniejszej sprawie nie dochodzi do świadczenia usług przez Zainteresowanego. Nie wykonuje on bowiem żadnych czynności, które można zaklasyfikować jako usługi. w szczególności, przekazywanie wolnych środków finansowych na konto podmiotu zarządzającego Systemem (Agenta), nie może być klasyfikowane jako świadczenie usług, lecz jako umożliwianie temu podmiotowi wykonywania usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową Wnioskodawcy.

Zainteresowany przystąpił do przedmiotowego Systemu w celu optymalizacji swojej pozycji finansowej i jako jego uczestnik korzysta z wymienionych powyżej usług świadczonych na jego rzecz przez Bank i Agenta, w zamian za które otrzymują oni od niego wynagrodzenie. Zatem, w opisanym stanie faktycznym nie dochodzi do świadczenia usług przez Spółkę na rzecz Agenta, ani pozostałych uczestników Systemu.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. u. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Dla usług będących przedmiotem wniosku Zainteresowany wskazał klasyfikacje statystyczną PKWiU 65.23.10-00.00 „Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Na mocy art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju (…).

Wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 8 ust. 4 ustawy, przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy, miejscem świadczenia usług finansowych - w przypadku, gdy usługi te świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - jest miejsce, gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem, w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy, świadczonych na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 3 tego artykułu, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia jest ich usługobiorca.

Tak więc nabycie przez Zainteresowanego, usług zarządzania płynnością finansową, od podatników nieposiadających zarówno siedziby, jak i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, należy uznać za import usług w rozumieniu ustawy, podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Spółka, jako usługobiorca tych usług jest zobowiązana do jego rozliczenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż zarówno Bank z siedzibą w Anglii oraz Agent z siedzibą w Szwecji świadczą usługi pośrednictwa finansowego na rzecz podatnika mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę. Zatem, miejscem ich świadczenia jest miejsce gdzie nabywca usług posiada siedzibę, czyli Polska, a Wnioskodawca z tego tytułu rozpoznaje import usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

Art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, wprowadza zwolnienie od podatku usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 3 wskazanego wyżej załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji j ex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Ponadto, ustawodawca w objaśnieniach do ww. załącznika wskazał, iż „ex” dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W zamkniętym katalogu usług wyłączonych ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w poz. 3 załącznika, nie znajdują się wymienione przez Wnioskodawcę usługi.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy, usługi zarządzania płynnością finansową będą przedmiotowo zwolnione od podatku.

Zainteresowany wskazał we wniosku, że „usługi wykonywane w ramach porozumień o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową przez grupę spółek - klasyfikuje się w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Zatem, usługi świadczone zarówno przez Agenta, jaki i Bank na rzecz Wnioskodawcy korzystają ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca są one sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 „Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a więc są wymienione w sekcji j ex (65-67) w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 195, poz. 1504), zgodnie z którą uchylone zostały art. 27 i art. 28, a dodano art. 28a do art. 28o regulujące kwestię określenia miejsca świadczenia usług. Zmianie uległo także brzmienie art. 8 ust. 4, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 17 ust. 3.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanie faktycznym oraz w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie importu usług finansowych. Natomiast pozostała część wniosku dotycząca podstawy opodatkowania usług finansowych, braku podstawy opodatkowania usług finansowych oraz momentu powstania obowiązku podatkowego zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 19 lutego 2010 r. znak: ILPP2/443-1628/09 3/EWW, ILPP2/443-1628/09-4/EWW, ILPP2/443-1628/09-5/EWW.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj