Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1107/09/LSz
z 16 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1107/09/LSz
Data
2010.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny


Istota interpretacji
Wnioskodawca będzie zobowiązany do zaewidencjonowania planowanej sprzedaży materiałów budowlanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Obowiązek ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej niewątpliwie wymaga od Wnioskodawcy dokonania zakupu takiego urządzenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009r. (data wpływu 2 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2010r., (data wpływu 4 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2010r., (data wpływu 4 lutego 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością działającą w branży budowlanej oraz w branży nieruchomości (pośrednictwo w obrocie nieruchomościami). W roku 2001 Wnioskodawca dokonał sprzedaży nieruchomości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wartość tej sprzedaży wynosiła netto 295.300 zł. Wnioskodawca przekroczył tym samym limit obrotu 40.000 zł zwalniający Wnioskodawcę z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz ww. osób na kasie fiskalnej.

W roku 2002 sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie wystąpiła.

W roku 2003 została sprzedana kolejna nieruchomość - również osobom wymienionym powyżej (nieprowadzącym działalności gospodarczej). Sprzedaż ta nie została jednak zaewidencjonowana na kasie fiskalnej gdyż pomimo jej dokonania na rzecz osób fizycznych jest to sprzedaż przedmiotowo zwolniona (zał. do rozp. Min. Fin. w sprawie kas rejestrujących).

W roku 2004 Wnioskodawca dokonywał na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyłącznie incydentalnej sprzedaży usług budowlanych, które korzystają z przedmiotowego zwolnienia na mocy ww. rozporządzenia (liczba usług mniejsza niż 50, liczba odbiorców mniejsza niż 20, zapłata na rachunek bankowy -wymagany do zwolnienia w 2004 roku).

W roku 2006 - 2008 jedyną sprzedażą na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej była sprzedaż usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami każdorazowo udokumentowana fakturą VAT (korzysta ze zwolnienia przedmiotowego).

W roku 2008 struktura sprzedaży kształtowała się następująco:

  • Sprzedaż usług budowlanych (wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych) 257.298,00zł,
  • Pośrednictwo finansowe (wyłącznie na rzecz instytucji - Banki) 8.262,58zł,
  • Materiały budowlane (wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych) 9.021,90zł,
  • Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami:
  • na rzecz podmiotów gospodarczych 82.787,98zł,
  • na rzecz osób nie prowadzących dział. gosp. 111.368,92zł, (w całości udokum. f-rą VAT)

W roku 2009 Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży drobnych materiałów budowlanych (nabywcami mogą być osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej). Planowana sprzedaż nie przekroczy kwoty 20.000 zł netto.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że jest podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym od dnia 7 czerwca 1993 roku (data wydania zaświadczenia VAT-5 o rejestracji podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego).

Spółka nie ewidencjonuje obrotu i kwot podatku za pomocą kasy rejestrującej.

Spółka utraciła prawo do zwolnienia podmiotowego w roku 2001 poprzez dokonanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nieruchomości o wartości netto 295.300,-zł - tym samym został przekroczony limit 40.000zł uprawniający do zwolnienia podmiotowego. Obrót ten nie został jednak zarejestrowany na kasie fiskalnej ponieważ zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami dostawa nieruchomości korzystała ze zwolnienia przedmiotowego.

Do dnia dzisiejszego Spółka nie ewidencjonuje obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ pomimo przekroczenia obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego w roku 2001, w latach następnych Spółka wykonywała na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej wyłącznie sprzedaż zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania na mocy rozporządzenia Ministra Finansów tj.:

  • usługi pośrednictwa finansowego (PKWIU 65-67)
  • usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie udokumentowane jest fakturą - pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (PKWiU 70.31.1)
  • usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (usługi budowlane) gdzie łącznie spełnione są następujące warunki:
    1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są szczegółowe dane identyfikujące odbiorcę;
    2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług nieprzekroczyła w kolejnych latach podatkowych 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w ww.okresach była mniejsza niż 20.
  • dostawa nieruchomości.

Do dnia dzisiejszego jedynym obrotem dokonywanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej był obrót wymieniony powyżej - przedmiotowo zwolniony z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. W roku 2010 Spółka planuje dokonać sprzedaży materiałów budowlanych (wyprzedaż magazynu). Sprzedaż ta nie przekroczy kwoty 20.000 netto.

W związku z faktem, że wniosek o interpretację składany był w miesiącu październiku 2009 roku Spółka wnioskowała o wydanie interpretacji w oparciu o obowiązujące na dzień złożenia wniosku przepisy tj. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W chwili obecnej, ze względu na fakt, że sprzedaż będąca przedmiotem zapytania do dnia dzisiejszego nie wystąpiła, Spółka wnosi o wydanie interpretacji zgodnie z przepisami obowiązującymi na dzień dzisiejszy tj. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym wystąpi obowiązek zaewidencjonowania takiej sprzedaży na kasie fiskalnej i co za tym idzie czy wystąpi konieczność zakupu takiej kasy przez Spółkę...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy obowiązujące w roku 2002 (par.1 ust.1 rozp. MF z dnia 20 grudnia 2001r. i obecne) mówią o obowiązku stosowania kas rejestrujących po przekroczeniu określonego obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a nie obrotu nie zwolnionego. W związku z tym, sprzedaż w roku 2001 nieruchomości na rzecz wspomnianych osób za kwotę netto 295.300,00zł zdecydowanie spowodowała przekroczenie limitu uprawniającego do zwolnienia (pomimo, iż sama jest przedmiotowo zwolniona) i powstania obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej od dnia 1 marca 2002r. (par. 1 ust.1 rozp. Min. Fin. z dnia 20 grudnia 2001)

Jednakże, podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnieni są z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był wyższy niż 70%.

W przypadku Wnioskodawcy wyniósł on w roku 2008 -100%. (Usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej to wyłącznie usługi sklasyfikowane w grupie 70.3 - 70.31.Z pośrednictwo w obrocie nieruchomościami - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą).

Zdaniem Spółki skorzysta ona ze zwolnienia wynikającego z § 3 pkt 1 ust.1 ww. rozporządzenia.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku nadmienia, że w roku 2009 (podobnie jak w roku 2008) nie wystąpiła sprzedaż na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej inna, niż zwolniona do dnia 31 grudnia 2009r., z obowiązku ewidencjonowania na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008. Stąd stanowisko spółki, że ma ona prawo w przypadku incydentalnej sprzedaży materiałów budowlanych skorzystać ze zwolnienia wynikającego z § 3 ust. 1 pkt. 1 (zarówno rozporządzenia obowiązującego w roku 2009 jak i rozporządzenia obowiązującego w roku 2010).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika obecnie bezpośrednio z art. 111 ustawy o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z brzmienia art. 111 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek określony w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższe zostało zrealizowane przez wydanie rozporządzeń w sprawie kas rejestrujących, gdzie określono przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu lub przedmiot sprzedaży.

Do dnia 31 grudnia 2009r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), natomiast od dnia 1 stycznia 2010r. obowiązującym rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym od dnia 7 czerwca 1993 roku, prowadzi działalność gospodarczą w branży budowlanej oraz w branży nieruchomości (pośrednictwo w obrocie nieruchomościami). W roku 2001 Wnioskodawca dokonał sprzedaży nieruchomości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wartość tej sprzedaży wynosiła netto 295.300 zł. Wnioskodawca przekroczył tym samym limit obrotu 40.000 zł zwalniający Wnioskodawcę z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz ww. osób przy zastosowaniu kasie fiskalnej. Obrót ten nie został jednak zarejestrowany na kasie fiskalnej, ponieważ zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami dostawa nieruchomości korzystała ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Do dnia dzisiejszego Spółka nie ewidencjonuje obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ pomimo przekroczenia obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego w roku 2001, w latach następnych Spółka wykonywała na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej wyłącznie sprzedaż zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania na mocy rozporządzenia Ministra Finansów tj.:

  • usługi pośrednictwa finansowego (PKWIU 65-67)
  • usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie udokumentowane jest fakturą - pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (PKWiU 70.31.1)
  • usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (usługi budowlane) gdzie łącznie spełnione są następujące warunki:
    1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są szczegółowe dane identyfikujące odbiorcę;
    2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług nie przekroczyła w kolejnych latach podatkowych 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w ww.okresach była mniejsza niż 20.
  • dostawa nieruchomości.

Do dnia dzisiejszego jedynym obrotem dokonywanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej był obrót wymieniony powyżej - przedmiotowo zwolniony z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. W roku 2010 Spółka planuje dokonać sprzedaży materiałów budowlanych (wyprzedaż magazynu). Sprzedaż ta nie przekroczy kwoty 20.000 netto.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika więc, że w roku 2001r. Wnioskodawca przekroczył obrót uprawniający do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, dokonał bowiem sprzedaży nieruchomości na rzecz takich właśnie osób na wartość netto 295.300,00 zł. Tym samym utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zgodnie bowiem z obowiązującym wówczas przepisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podatnicy sprzedający towary i świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z powyższego wynika zatem, że zasadą i obowiązkiem podatnika jest ewidencjonowanie obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wszelkie natomiast ewentualne zwolnienia z tego obowiązku należy traktować jako wyjątek od reguły, który może wystąpić wyłącznie w ściśle określonych okolicznościach wynikających jednoznacznie z przepisów podatkowych.

Obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących w okresie od dnia 1 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2001r. regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2000r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 121, poz. 1295).

Zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia w przypadku podatników, którzy nie byli obowiązani przed dniem 1 stycznia 2001r. do rozpoczęcia ewidencjonowania i jednocześnie nie przekroczyli w 2000r. kwoty obrotu, o której mowa w § 1 ust. 1, a którzy w trakcie 2001r. przekroczą tę kwotę, obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania powstaje po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca był zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w oparciu o ww. przepis. Jednakże należy zwrócić uwagę, że ustawodawca wprowadził także zwolnienie tzw. przedmiotowe, a zatem dotyczące konkretnych czynności, z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Mianowicie zgodnie z § 8 ww. rozporządzenia w okresie od dnia 1 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2001r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W poz. 3 tego załącznika wskazano jako zwolnione z ewidencjonowania:

sprzedaż nieruchomości, sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) oraz świadczenie usług, za które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, a z tych dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.1), 3)

Odnośniki 1) i 3) oznaczają, że zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2001r. oraz, że w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego, na rzecz której dokonano wysyłki towarów.

W świetle powyższego, jeśli Wnioskodawca nie był wcześniej (tj. przed rokiem 2001) zobowiązany do zainstalowania kasy rejestrującej oraz w 2001r., nie dokonał żadnej innej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to mimo przekroczenia w 2001r. obrotu uprawniającego do zwolnienia nie był zobowiązany do zainstalowania kasy rejestrującej, gdyż czynności jakich dokonał były przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.

Trzeba jednakże podkreślić, że przyczyną nieewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących był w przedmiotowej sprawie brak u Wnioskodawcy takiego obrotu, który podlegałby ewidencjonowaniu, a nie prawo do dalszego korzystania ze zwolnienia, gdyż prawo to zostało bezpowrotnie utracone, co oznacza, że wystąpienie jakiejkolwiek sprzedaży, w jakiejkolwiek wysokości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku takiego ewidencjonowania, wymaga zarejestrowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z dalszej części wniosku wynika, że w latach następnych (do nadal) jedynym obrotem dokonywanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej był obrót przedmiotowo zwolniony z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. Obecnie, tj. w roku 2010, Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży materiałów budowlanych (wyprzedaż magazynu).

W tym miejscu należy wskazać na przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, który stanowi, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z kolei przepis § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia (przepis który powołuje Wnioskodawca) stanowi, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70%.

Natomiast w myśl § 3 ust. 6 pkt 1 ww. rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie natomiast z przepisem § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zaś przepis § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia (przepis który również powołuje Wnioskodawca) stanowi, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70%.

Natomiast w myśl § 3 ust. 6 pkt 1 ww. rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2010r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie był zobowiązany do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących tylko i wyłącznie z tego powodu, że czynności które wykonywał na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej były, jak zaznacza Wnioskodawca, czynnościami przedmiotowo zwolnionymi z takiego obowiązku, nie zmienia to jednak faktu, że obrót został przekroczony i utrata prawa do zwolnienia nastąpiła już w 2001r.

Tym samym w oparciu o ww. przepisy, które nie pozwalają stosować zwolnień z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do podatników, którzy w oparciu o wcześniej obowiązujące przepisy utracili prawo do takiego zwolnienia, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zaewidencjonowania planowanej sprzedaży materiałów budowlanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Obowiązek ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej niewątpliwie wymaga od Wnioskodawcy dokonania zakupu takiego urządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że kryteria i warunki techniczne jakim muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunki stosowania tych kas przez podatników określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338).

Ponadto należy podkreślić, że przedmiotem niniejszej interpretacji zgodnie z zapytaniem Wnioskodawcy była wyłącznie kwestia konieczności zaewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej planowanej w 2010r. sprzedaży materiałów budowlanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy jednoczesnym założeniu, że w latach wcześniejszych Wnioskodawca dokonywał sprzedaży wyłącznie czynności, które mogły korzystać, zgodnie z obowiązującymi w poszczególnych latach przepisami ze zwolnienia z takiego obowiązku. Interpretacją nie objęto natomiast ewentualnego obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę w latach wcześniejszych, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj