Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-76/10-2/IG
z 11 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-76/10-2/IG
Data
2010.05.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
cele mieszkaniowe
modernizacja
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
roboty budowlano-montażowe


Istota interpretacji
1. Jaką stawkę podatkową w podatku od towarów i usług należy zastosować dla wykonanych robót remontowo-odtworzeniowych na części dachu („dach zielony”) oraz elewacji budynku? 2. Czy wykonane roboty remontowo-odtworzeniowe na części dachu („dach zielony”) oraz elewacja budynku stanowią w świetle art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) „dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym”?



Wniosek ORD-IN 399 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010r. (data wpływu 15 lutego 2010r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonanych robót remontowo-odtworzeniowych na części dachu (dach zielony) i elewacji budynku oraz uznania takich robót jako remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonanych robót remontowo-odtworzeniowych na części dachu (dach zielony) oraz elewacji budynku oraz uznania takich robót jako dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą Usługi Budowlane Mariusz D. W dniu 10 listopada 2009 roku wnioskodawca zawarł umowę ze Wspólnotą Mieszkaniową nieruchomości przy ul. K w W, reprezentowaną przez Zarząd Spółki Jawnej w likwidacji „W. K i Ska”. Zgodnie z treścią powyższej umowy wnioskodawca przyjął do wykonania roboty remontowo-odtworzeniowe na części dachu („dach zielony”) i elewacji budynku mieszkalnego przy ul. K w W. Prace zostały wykonane w terminie od dnia 12.11.2009 r. do dnia 19.12.2009 r.

Należy zaznaczyć, iż „dach zielony” stanowił element konstrukcyjny budynku mieszkalnego, który także miał służyć realizacji celów mieszkaniowych. Wskazać również należy, iż na części dachu, na której wnioskodawca wykonał roboty remontowo- odtworzeniowe znajdował się teren zielony służący lokatorom wyłącznie do zaspokajania ich potrzeb. Dodatkowo trzeba podkreślić, iż budynek przy ul. K w W, którego to ‚„dach zielony” stanowi nieodłączny element konstrukcyjny, miał charakter mieszkalny, a jedynie na parterze budynku znajdowały się lokale usługowe.

Dodać należy, iż „dach zielony” stanowi zadaszenie nad parkingiem (miejscami postojowymi dla lokatorów budynku mieszkalnego, którego zadaszenie stanowi nieodłączny element konstrukcyjny), a ponadto poza strefami zieleni na dachu, który pełni funkcję tarasu użytkowego, występują różne nawierzchnie i strefy obciążeń zewnętrznych - m.in. piaskownice dla dzieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaką stawkę podatkową w podatku od towarów i usług należy zastosować dla wykonanych robót remontowo-odtworzeniowych na części dachu („dach zielony”) oraz elewacji budynku...
  2. Czy wykonane roboty remontowo-odtworzeniowe na części dachu („dach zielony”) oraz elewacja budynku stanowią w świetle art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) „dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym”...

Zdaniem wnioskodawcy na tle przestawionego stanu faktycznego rodzi się pytanie, czy wykonane przez wnioskodawcę zgodnie z umową roboty remontowo-odtworzeniowe na części dachu „dach zielony”) oraz elewacja budynku spełniają kryteria wymagane do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, tj. 7%...

Należy nadmienić, iż ustawodawca wprowadził dwa rodzaje stawek podatku VAT, a mianowicie stawkę podstawową w wysokości 22% oraz stawki obniżone w wysokości 0%, 3% i 5% (stawki wycofane) oraz 7%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Powyższa ustawa zawiera również znaczenie zwrotu „budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym” - są to obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziele 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych (art. 41 ust. 12a ustawy o VAT). Przy czym należy dodać, iż art. 41 ust. 12b i 12c ustawy o VAT zawiera pewne zastrzeżenie do powyższego, a mianowicie do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2. Zgodnie z ustawą w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej powyższe limity, 7% stawkę podatku stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Należy jednak podkreślić, iż powyższe ograniczenie nie ma żadnego praktycznego znaczenia, z uwagi na regulacje zawarte w rozporządzeniu wykonawczym VAT, które rozszerzają zakres stosowania 7% stawki podatku na wszystkie obiekty budownictwa mieszkaniowego niezależnie od ich powierzchni (tak A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT Komentarz, Lex, 2009, wyd. III).

Zdaniem wnioskodawcy przedstawiony stan faktyczny kwalifikuje się pod dyspozycję normy przewidzianej w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż budynek, którego elewacji wnioskodawca dokonał oraz którego „dach zielony” (na którym również dokonano robót remontowo- odtworzeniowych) stanowi nieodłączny element konstrukcyjny, a dodatkowo również zadaszenie parkingu, który do budynku owego przynależy i którego miejsca postojowe stanowią własność lokatorów klasyfikuje się z całą pewnością jako „budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym”. Takie stwierdzenie wnioskodawca uzasadnia, tym iż zgodnie z powyżej przytaczanym art. 41 ust. 12a ustawy o VAT przez „budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym” rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, natomiast objaśnienia do PKOB zawierają definicję budynku mieszkalnego, zgodnie z którą są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Skutkiem powyższego budynek przy ul. K w W, pomimo wykorzystania lokali usytuowanych na parterze do celów usługowych jest budynkiem mieszkalnym, gdyż ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej budynku jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Jak podkreśla się w doktrynie, obecnie od dnia 1 stycznia 2008 roku do obiektów budownictwa mieszkaniowego kwalifikuje się wszystkie budynki z działu 11 PKOB. Tak więc do obiektów budownictwa mieszkaniowego zaliczyć zatem należy: budynki mieszkalne jednorodzinne, budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, budynki zbiorowego zamieszkania. W kontekście zaliczenia do programu budownictwa społecznego budynków mieszkalnych wielomieszkaniowych oraz budynków zbiorowego zamieszkania, należy mieć na uwadze, że zgodnie z objaśnieniami do PKOB, „część mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytku (np. wózkarnie, suszarnie). Te części budynku zaliczać się będą do obiektów budownictwa mieszkaniowego. (tak A. J3artosżewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2009, wyd. III).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem wnioskodawcy zasadne jest uznanie „dachu zielonego” za część budynku, która zalicza się do obiektu budownictwa mieszkaniowego. Swoje stanowisko uzasadnia stwierdzeniem, iż „dach zielony” pełniący dodatkowo funkcję tarasu użytkowego stanowi de facto pomieszczenie ogólnego użytku wyłącznie dla lokatorów, które według objaśnień PKOB stanowią „część mieszkaniową” budynku mieszkalnego, podobnie jak wymienione powyżej wózkarnie czy suszarnie. Nadmienić ponadto na marginesie należy, iż zgodnie z owymi objaśnieniami do PKOB, podzbiory - „zieleń na ulicach i placach”, „zieleń w osiedlach”, ‚„zieleń przydrożna” oraz „tereny zielone pozostałe” według PKOB są klasyfikowane zgodnie z obiektem, do którego przynależą. Zdaniem wnioskodawcy analogicznie należy uznać, iż teren zielony znajdujący się na „dachu zielonym” klasyfikuje się zgodnie z budynkiem przy ul. K w W, ponieważ do niego przynależy.

Do obiektów budownictwa mieszkaniowego nie zalicza się lokali użytkowych wchodzących w skład budynków mieszkalnych. Ustawa nie definiuje wprost, co należy rozumieć przez lokale użytkowe. Definicję pojęcia lokalu użytkowego odnajdziemy dopiero w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, które dla celów ww. rozporządzenia definiuje je następująco (…) lokal użytkowy - należy przez to rozumieć jedno pomieszczenie lub zespól pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym”.

Wskazać należy, iż zdaniem wnioskodawcy wykonane przez niego roboty dotyczyły obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przy takim założeniu należałoby stwierdzić, iż wnioskodawca wystawiając fakturę VAT za wykonane usługi powinien zastosować 7% stawkę podatku VAT. Dodać należy, iż „dach zielony” służy jedynie zaspokajaniu potrzeb lokatorów oraz stanowi zadaszenie parkingu, którego miejsca postojowe stanowią własność poszczególnych lokatorów.

Należy zaś zauważyć, iż w orzecznictwie sądów administracyjnych wielokrotnie podkreślano pogląd, że wyodrębnione miejsca parkingowe są nieodłącznym elementem budynku mieszkalnego i objęte są 7% stawką VAT. Wnioskodawca analogicznie przyjmuje, iż zadaszenie parkingu stanowiące także jego element konstrukcyjny, przy czym równocześnie element konstrukcyjny budynku mieszkalnego również powinno być objęte tą samą stawką podatkową.

Mając na uwadze powyższe zasadne jest przytoczenie następujących tez, które zdaniem wnioskodawcy należy stosować analogicznie w opisanym stanie faktycznym. Wyodrębnione miejsca postojowe nie mogą być przedmiotem odrębnej umowy sprzedaży, gdyż nie stanowią samodzielnych lokali użytkowych ze względu na fakt, ze nie stanowią wydzielonych trwałymi ścianami izb w obrębie budynku. Sprzedaż lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z tak wydzielonych miejsc postojowych, znajdujących się w danym budynku, podlegać będzie jednej stawce podatku od towarów i usług właściwej dla lokalu mieszkalnego - tak Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 października 2009r. I SA/Po 700/09 LEX nr 525745. Zgodnie z częstą praktyką rynkową deweloperzy sprzedają własność lokalu mieszkalnego wraz z prawem do miejsca postojowego przeznaczonego do parkowania samochodu. Prawo do miejsca postojowego jest wówczas nierozerwalnie związane z własnością lokalu. W sytuacji, o której mowa powyżej cała transakcja jest opodatkowana według preferencyjnej 7% stawki VAT, przewidzianej dla dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego. Interpretacja, według której należałoby wyodrębniać sprzedaż miejsca postojowego i stosować do niego stawkę 22% - jest błędna. Miejsce postojowe nie jest odrębnym lokalem, a ponadto służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych - tak Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 września 2009 r. I S.A/Kr 506/09.

Na marginesie można zaznaczyć, iż przepisy ustawy podatku o VAT nie precyzują pojęcia remontu oraz modernizacji. Należy je rozumieć zgodnie z ich potocznym rozumieniem, jako prace o charakterze odtworzeniowym bądź ulepszeniowym dotyczące danego lokalu, bądź budynku. Stawką 7% są objęte usługi o charakterze remontowym bądź modernizacyjnym, natomiast z obniżonej stawki nie korzysta sprzedaż materiałów z przeznaczeniem do remontu lub modernizacji. Na podstawie przepisów ustawy stawka 7% nie znajduje zastosowania do wszystkich robót budowlanych (budowlano-montażowych), ale tylko do „dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy”. Jednakże trzeba podkreślić, że ostatecznie rozszerzono stosowanie 7% stawki podatku na wszystkie roboty budowlane (budowlano-montażowe) dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego. Nastąpiło to poprzez stosowne zmiany w rozporządzeniu wykonawczym VAT (tak A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT Komentarz, Lex, 2009, wyd. III).

Reasumując, mając na uwadze powyższe zdaniem wnioskodawcy wykonane przez niego roboty remontowo-odtworzeniowe na części dachu („dach zielony”) oraz elewacja budynku stanowią w świetle art. 41 ust. 12 ustawy podatku o VAT remont obiektu budowlanego oraz jego części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i skutkiem tego powinien on zastosować 7% stawkę podatkową w podatku od towarów i usług dla wykonanych robót.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust.1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy).

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336) obowiązującego od dnia 01.12.2008 r., do 31.12.2009r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Od dnia 01.01.2010r. obowiązuje w tym zakresie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799r.), który w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża do wysokości 7% w w/w zakresie.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca dokonał w okresie od 12.11.2009r. do 19.12.2009r. robót remontowo-odtworzeniowych na części dachu („dach zielony”) i elewacji budynku. „Dach zielony” stanowi element konstrukcyjny budynku i służy realizacji celów mieszkaniowych. Dach ten pełni funkcję tarasu użytkowego, występują na nim różne nawierzchnie i strefy obciążeń zewnętrznych – m.in. piaskownice dla dzieci. Cały budynek jest budynkiem mieszkalnym, gdyż ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej budynku jest wykorzystywana do celów mieszkaniowych, co spełnia definicję budynku mieszkalnego zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), która stanowi, że budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

PKOB wyjaśnia również że część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).

Zdaniem organu wydającego niniejszą interpretację nie ulega wątpliwości, że roboty remontowo-odtworzeniowe na części dachu („dach zielony”) stanowiącego element konstrukcyjny budynku i stanowiącego taras użytkowy oraz roboty związane z elewacją tego budynku mieszkalnego spełniają warunki dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Należy zauważyć, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W związku z tym roboty remontowo-odtworzeniowe na części dachu („dach zielony”) stanowiącego element konstrukcyjny budynku oraz elewacji budynku spełniającego warunki budynku mieszkalnego wg PKOB, stanowią w świetle art. 12 ustawy o podatku od towarów i usług remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i do dnia 31 grudnia 2010r. stawka podatku dla takich robót budowlanych wynosi 7%.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj