Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-332/10-4/LK
z 17 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-332/10-4/LK
Data
2010.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
biblioteki
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego …” nie może być odzyskany przez Bibliotekę w systemie VAT jak i poza tym systemem.



Wniosek ORD-IN 321 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31.03.2010 r. (data wpływu 06.04.2010 r.) uzupełnionego w dniu 17.05.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 05.05.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z projektem „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego …” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z projektem „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego …”

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13.05.2010 r. (data wpływu 17.05.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-332/10-2/LK z dnia 05.05.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminna Biblioteka Publiczna w P. z siedzibą w B. realizuje projekt pn. „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego .”. Realizacja ww. zadania będzie finansowana zarówno ze środków własnych jak również ze środków w ramach działania 413 „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” dla małych projektów, objętego PROW 2007-2013.

Głównym celem projektu będzie działanie, które wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie ich potrzeb społecznych, kulturalnych oraz promowanie obszarów wiejskich. Umożliwi rozwój tożsamości społeczności wiejskiej oraz wpłynie na wzrost atrakcyjności oferty turystycznej, obszarów wiejskich poprzez realizację projektu mającego na celu zwiększeniu zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości B. poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego oraz oznakowanie atrakcji turystycznej.

Biblioteka Gminna w wyniku realizacji ww. zadania otrzyma faktury VAT od wykonawcy obejmujące następujące czynności:

  • wykonanie obiektów małej architektury,
  • utwardzenie placu,
  • wykonanie tablic informacyjnych

Faktury VAT zawierać będą również kwotę podatku VAT. Zakończone zadanie nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17.05.2010 r. Wnioskodawca dodał, iż projekt pn. „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego …” będzie realizowany ze środków własnych jak również ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 413 „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” dla małych projektów, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Instytucją wdrażającą działanie 413 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich – „Małe projekty” jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego …” może być odzyskany przez Bibliotekę w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza tym systemem...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko i wyłącznie w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ze względu na specyfikę inwestycji pn. „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego …” nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, czyli nie wystąpi żaden podatek należny.

Realizacja zadania stworzy warunki do organizowania działalności kulturalnej, edukacyjnej i popularyzatorskiej – zadań statutowych Biblioteki. Instytucja kultury nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu do realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego …” Biblioteka nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towaru i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tyt. nabycia towarów i usług.

Ponadto wg art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż głównym celem projektu pn. „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego …” realizowanego przez Gminną Bibliotekę Publiczną w P. z siedzibą w B. będzie działanie, które wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie ich potrzeb społecznych, kulturalnych oraz promowanie obszarów wiejskich. Inwestycja ze względu na specyfikę nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, czyli nie wystąpi żaden podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Gminna Biblioteka nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc brak jest związku poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące od dnia 1 stycznia 2010 r., uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Reasumując, podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości poprzez eksponowanie dziedzictwa historycznego …” nie może być odzyskany przez Bibliotekę w systemie VAT jak i poza tym systemem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj