Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-498/10/KG
z 22 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-498/10/KG
Data
2010.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
biblioteki
brak prawa do odliczenia
edukacja
internet
szkoła wyższa


Istota interpretacji
Uniwersytet nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dostosowaniem zasobu Biblioteki Cyfrowej do rozszerzonego dostępu internetowego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010r. (data wpływu 31 marca 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu 13 maja 2010r.) oraz z dnia 16 czerwca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu 13 maja 2010r.) oraz z dnia 16 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet uzyskał dofinansowanie realizując projekt „…”. Celem projektu jest rozszerzenie dostępu oraz powiększenie poziomu niezawodności dostępu do internetu czytelnikom Biblioteki Cyfrowej, zwłaszcza dla grupy osób niedowidzących i niewidzących oraz innych użytkowników.

Beneficjentem projektu jest Uniwersytet.

Końcowym beneficjentem będzie kadra naukowo-dydaktyczna, studenci oraz mieszkańcy regionu, którzy uzyskają stały dostęp do nowej rozszerzonej oferty biblioteki.

Urząd Marszałkowski Województwa pełniący rolę Instytucji zarządzającej PPOWSL zwrócił się do Uniwersytetu o dostarczenie wydanej przez Krajową Informację Podatkową interpretacji indywidualnej dotyczącej pytania:

Czy Uniwersytet ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu...

Biblioteka Cyfrowa jest cyfrowa platformą, która umożliwia gromadzenie, opracowanie i prezentację elektronicznych wersji publikacji, przygotowywanych przez redaktorów w instytucjach współtworzących jej zasób oraz udostępnia je użytkownikom Internetu.

Organizacyjnym koordynatorem porozumienia jest Biblioteka. Zasób i centralna infrastruktura BC zlokalizowana jest na terenie Biblioteki, która utrzymuje także domeny BC, zapewnia internetowe łącze oraz administruje jej system.

Kopia bezpieczeństwa zasobu (mirror) zlokalizowana jest na terenie Biblioteki Uniwersytetu.

BC jest włączona w krajowy system rozproszonych bibliotek cyfrowych.

Zasób BC jest tworzony w sposób rozproszony – przez każdego z uczestników porozumienia.

Publikowanie cyfrowego zasobu w BC jest dla jej uczestników nieodpłatne.

Uczestnicy publikują cyfrowy zasób na równych prawach, decydując autonomicznie o wyborze i liczbie umieszczonych w BC publikacji.

Celem BC jest prezentacja w Internecie kulturowego dziedzictwa regionu historycznego i obecnego Województwa w jego dawnej i współczesnej różnorodności, wspieranie działalności dydaktycznej i edukacyjnej oraz publikowanie naukowego dorobku regionu.

Cele szczegółowe BC to:

  1. utworzenie i stałe powiększanie w ramach BC cyfrowych kolekcji prezentujących:
    • dziedzictwo kulturowe regionu,
    • narodowe, europejskie i światowe dziedzictwo kulturowe zgromadzone w regionie,
    • piśmiennictwo naukowe,
    • materiały edukacyjne i dydaktyczne,
    • oraz inne, wniesione przez uczestników porozumienia.
  2. udostępnianie cyfrowego zasobu w Internecie,
  3. scalane na wspólnej platformie zasobu cyfrowego kopii oryginalnych zbiorów rozproszonych w regionie,
  4. budowa warsztatu badawczego opartego o urządzenia elektroniczne,
  5. ochrona zbiorów poprzez ograniczenie konieczności sięgania do oryginałów,
  6. koordynacja digitalizacji prowadzonej przez uczestników.

Porozumienie ma charakter otwarty i mogą do niego przystąpić wszystkie instytucje reprezentujące sferę kultury, edukacji i nauki, pragnące realizować jego cele.

W ramach ww. projektu realizowane są m. in. następujące zakupy, które będą na stanie Wnioskodawcy:

  • skaner dokumentowy 19 780,00
  • skanery książkowe 16 917,00
  • terminale z monitorami LCD 69 550,00
  • serwery typu Blade z macierzą 442 998,70
  • serwer typu Sun Fire z macierzą 630 000,00
  • licencja systemu wirtualnych maszyn z rocznym suportem 182 218,06
  • suport Penntinum dla systemu wirtualnych maszyn 160 555,90

Zasoby publikowane w BC będą dostępne wszystkim niekomercyjnym użytkownikom Internetu, tj. kadrze naukowo-dydaktycznej, studentom oraz społeczność Województwa – nie odpłatnie

Projekt nie będzie generował przychodów.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zakupem towarów i usług związanych z realizacją opisanego stanu faktycznego Uniwersytetowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie z dnia 11 maja 2010r.), towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, w związku z tym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie realizując projekt „…”.

Celem projektu jest rozszerzenie dostępu oraz powiększenie poziomu niezawodności dostępu do internetu czytelnikom Biblioteki Cyfrowej, zwłaszcza dla grupy osób niedowidzących i niewidzących oraz innych użytkowników.

Beneficjentem projektu jest Uniwersytet.

W ramach ww. projektu realizowane są m. in. następujące zakupy, które będą na stanie Wnioskodawcy:

  • skaner dokumentowy,
  • skanery książkowe,
  • terminale z monitorami LCD,
  • serwery typu Blade z macierzą,
  • serwer typu Sun Fire z macierzą,
  • licencja systemu wirtualnych maszyn z rocznym suportem,
  • suport Penntinum dla systemu wirtualnych maszyn.

Zasoby publiczne w BC będą dostępne wszystkim niekomercyjnym użytkownikom Internetu, tj. kadrze naukowo-dydaktycznej, studentom oraz społeczność Województwa – nie odpłatnie. Projekt nie będzie generował przychodów.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych,

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj