Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-177/09-2/TK
z 16 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-177/09-2/TK
Data
2010.02.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
opodatkowanie
oświadczenia


Istota interpretacji
Czy w przypadku sprzedaży oleju opałowego na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, na którą to osobę wystawiona jest faktura oraz oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze (dalej - nabywca), gdy osoby tej nie zastanie się w miejscu zamieszkania, a fizycznego odbioru oleju dokona domownik lub członek rodziny dysponujący dowodem osobistym nabywcy uwidocznionego na fakturze, to czy domownik taki, albo członek rodziny może na podstawie ustnego upoważnienia nabywcy odebrać dostarczony olej oraz podpisać swoim nazwiskiem i imieniem w imieniu nabywcy oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze z dopiskiem „z upoważnienia”?



Wniosek ORD-IN 535 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie upoważnienia do podpisywania w imieniu nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego przez domownika lub członka rodziny – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podpisywania w imieniu nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego przez domownika lub członka rodziny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność w zakresie dystrybucji oleju opałowego przeznaczonego na cele grzewcze.

Przy sprzedaży tego produktu Spółka jako sprzedawca jest zobowiązana do pobierania oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze. Kwestia pobierania tego typu oświadczeń uregulowana została w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.

W praktyce Spółka na tle regulacji ustawowej ma szereg wątpliwości jakie wymogi powinno spełniać oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze, aby odpowiadało ono kryteriom ustawowym, w opisanych poniżej przypadkach szczególnych.

Spółka fizycznie dostarczając olej czasami nie zastaje nabywcy (czyli osoby, na którą wystawiona jest faktura oraz oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze) osobiście (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców), względnie w imieniu nabywcy olej chcą odebrać oraz podpisać oświadczenie o przeznaczeniu oleju osoby trzecie dysponujące pisemnym lub tylko ustnym upoważnieniem nabywcy, ewentualnie również wraz z dowodem osobistym nabywcy (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców).

W praktyce rynkowej Spółka zobowiązana jest dostarczać olej oraz wystawiać faktury na rzecz podmiotów o pośrednim statusie prawnym, nie będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej ani podmiotami prowadzącymi taką działalność, jak np. Parafie Kościelne, Wspólnoty Mieszkaniowe czy Gminne Zarządy Oświaty.

Spółka spotyka się z różnymi interpretacjami pojęcia „czytelny podpis” oraz „liczba posiadanych urządzeń grzewczych” jako elementów koniecznych oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży oleju opałowego na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, na którą to osobę wystawiona jest faktura oraz oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze (dalej - nabywca), gdy osoby tej nie zastanie się w miejscu zamieszkania, a fizycznego odbioru oleju dokona domownik lub członek rodziny dysponujący dowodem osobistym nabywcy uwidocznionego na fakturze, to czy domownik taki, albo członek rodziny może na podstawie ustnego upoważnienia nabywcy odebrać dostarczony olej oraz podpisać swoim nazwiskiem i imieniem w imieniu nabywcy oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze z dopiskiem „z upoważnienia”...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 95 Kodeksu cywilnego z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela (w tym pełnomocnika), przy czym dla skuteczności udzielonego pełnomocnictwa nie jest wymagana forma pisemna. W konsekwencji także czynność złożenia oświadczenia woli lub wiedzy w imieniu nabywcy oleju opałowego o jego przeznaczeniu, podobnie jak fizyczny odbiór oleju mogą stanowić przedmiot upoważnienia (pełnomocnictwa) udzielonego osobie trzeciej. Szczególnych do wyżej opisanych wymogów co do formy ewentualnego upoważnienia (pełnomocnictwa) nie wprowadza ustawa o podatku akcyzowym, stąd zdaniem Spółki w przypadku, gdy nabywcy oleju nie zastanie się w miejscu zamieszkania, a fizycznego odbioru oleju dokona domownik lub członek rodziny dysponujący dowodem osobistym nabywcy uwidocznionego na fakturze, domownik taki albo członek rodziny może na podstawie pisemnego lub nawet ustnego upoważnienia nabywcy odebrać dostarczony olej oraz podpisać w imieniu nabywcy oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 89 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) zwanej dalej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Stosownie zaś do art. 89 ust. 8-10 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, powinno zawierać:

  1. imię i nazwisko nabywcy, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy;
  2. adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;
  3. określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;
  4. określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;
  5. wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;
  6. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.


Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 jest obowiązana do okazania sprzedawcy dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, w celu potwierdzenia jej tożsamości (art. 89 ust. 9 ustawy).

W myśl art. 89 ust. 9 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy osoba nabywająca te wyroby odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, gdy dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1.

Zgodnie z powyższym jednym z warunków sprzedaży przedmiotowych wyrobów podmiotowi określonemu w art. 89 ust. 5 pkt 2 ustawy, jest uzyskanie od nabywcy wyrobów oświadczenia o przeznaczeniu tych wyrobów do celów opałowych, zawierającego czytelny podpis nabywcy.

W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazała, że jako sprzedawca jest zobowiązana do pobierania oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze. Wnioskodawca ma wątpliwości jakie wymogi powinno spełniać oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze, aby odpowiadało ono kryteriom ustawowym.

Spółka fizycznie dostarczając olej czasami nie zastaje nabywcy (czyli osoby, na którą wystawiona jest faktura oraz oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze) osobiście (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców), względnie w imieniu nabywcy olej chcą odebrać oraz podpisać oświadczenie o przeznaczeniu oleju osoby trzecie dysponujące pisemnym lub tylko ustnym upoważnieniem nabywcy, ewentualnie również wraz z dowodem osobistym nabywcy (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców).

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 63), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Stosownie zaś do art. 96 ustawy Kodeks cywilny, umocowanie do działania w cudzym imieniu musi opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Nabywca będący osobą fizyczną może zatem upoważnić do wykonania określonych czynności w swoim imieniu, w tym również upoważnić określoną osobę do odbioru wyrobów będących przedmiotem wniosku. W takim przypadku dopuszczalne będzie przy zachowaniu warunków zawartych w art. 89 ust. 8-10 złożenie podpisu na oświadczeniu przez osobę upoważnioną do odbioru wyrobów i do podpisania oświadczenia w imieniu mocodawcy. Zauważyć jednocześnie należy, iż posiadanie przez członków rodziny dowodu osobistego nabywcy samo w sobie nie świadczy o udzieleniu upoważnienia tym osobom do czynności wykonywanych w imieniu nabywcy, tym bardziej, że Wnioskodawca przy dokonaniu sprzedaży przedmiotowych wyrobów jest uprawniony jedynie do sprawdzenia danych wynikających z dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy i nie jest uprawniony do sprawdzania powiązania rodzinnego tych osób.

Złożenie natomiast podpisu na oświadczeniu przez nieupoważnioną (nieuprawnioną osobę) przez nabywcę do tej czynności osobę, należy traktować jako złamanie warunków uprawniających do zastosowania stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl powyższego w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego, że dla wyrobów nieobjętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 posiada on prawidłowe oświadczenie o przeznaczeniu tych wyrobów, upoważniające do zastosowania stawek akcyzy określonych w cyt. przepisach. W celu wyeliminowania mogących powstać wątpliwości co do prawidłowości oświadczenia, udzielone pełnomocnictwo może zostać dołączone do oświadczenia.

Reasumując, w przypadku złożenia podpisu na przedmiotowym oświadczeniu przez domownika lub członka rodziny nabywcy, którzy nie zostali właściwie umocowani będzie skutkowało brakiem możliwości zastosowania stawek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj