Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-412/10-2/ISz
z 7 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-412/10-2/ISz
Data
2010.06.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
działalność rolnicza
faktura VAT
podstawa opodatkowania
przesunięcie towarów


Istota interpretacji
opodatkowanie i dokumentowanie przesunięcia towarów z działalności produkcyjnej do działalności rolniczej prowadzonych przez tą samą osobę fizyczną, czynnego podatnika podatku VAT



Wniosek ORD-IN 370 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12.03.2010 r. (data wpływu 16.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz właściwego dokumentowania przesunięcia towarów z działalności produkcyjnej do działalności rolniczej prowadzonych przez tą samą osobę fizyczną, czynnego podatnika podatku VAT– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz właściwego dokumentowania przesunięcia towarów z działalności produkcyjnej do działalności rolniczej prowadzonych przez tą samą osobę fizyczną, czynnego podatnika podatku VAT .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pani od 1997 r. prowadzi fermowy chów i hodowlę drobiu rzeźnego, głównie indyków pod nazwą „Ferma Drobiu”. Działalność ta jest działalnością rolniczą prowadzoną w ramach działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do postanowień art. 43 w. wym. ustawy, dochód i podatek dochodowy ustalany jest decyzją Urzędu Skarbowego na podstawie składanej przez Zainteresowaną deklaracji PIT — 6, do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, w której podawany jest rodzaj i rozmiar produkcji. Dla tej działalności nie są prowadzone księgi wykazujące przychody i koszty.

Pani jest także podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Dla potrzeb tej działalności rolniczej tj. Fermy Drobiu, w lipcu 2007 r. rozpoczęto produkcję mieszanek paszowych uruchamiając działalność o nazwie Centrum Drobiarskie. Cała pasza wyprodukowana przez „Centrum” jest przeznaczona na własne potrzeby i wykorzystywana do własnej produkcji indyka rzeźnego w prowadzonej Fermie Drobiu.

Przekazywanie wyprodukowanych pasz przez „Centrum” na „Fermę” następuje na podstawie faktur VAT wystawionych przez „Centrum” jako sprzedawcę (dostawcę) dla „Fermy” jako kupującego (odbiorcę). Centrum Drobiarskie opodatkowane jest na zasadach ogólnych tzn. prowadzona jest podatkowa książka przychodów i rozchodów. Dla potrzeb podatku od towarów i usług prowadzone są rejestry sprzedaży i zakupów. Produkowana przez Centrum Drobiarskie pasza w całości wykorzystywana jest w Fermie Drobiu. Od lipca 2007 r. do chwili obecnej nie sprzedawano paszy na zewnątrz, czyli innym hodowcom czy też odbiorcom indywidualnym. Z tego też względu przychód wykazywany w książce przychodów i rozchodów kol. 7 i 9, to wyłącznie sprzedaż z „Centrum” na „Fermę”. Natomiast kosztami uzyskania przychodu w głównym stopniu są zakupy surowca i komponentów do produkcji paszy, tj. pszenicy, śruty sojowej, premiksów, oleju, kredy, itp., które ewidencjonowane są w kol. 10 książki.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 4 ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, Pani jest podatnikiem podatku VAT (tj. jako rolnik i osoba fizyczna). Stosownie do obowiązujących przepisów składa w Urzędzie Skarbowym deklaracje podatkowe VAT - 7 w których rozlicza całą wielkość sprzedaży i dostaw towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, łącznie ze wszystkich źródeł przychodu tj. z Fermy Drobiu i Centrum Drobiarskiego. Cała działalność tj. Ferma Drobiu i Centrum Drobiarskie prowadzone są pod tym samym numerem NIP i tym samym numerem REGON.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług.

Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, sprzedaż paszy z „Centrum” na „Fermę” jest dostawą i świadczeniem usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy, czy też jest to przesunięcie towarów pomiędzy zakładami tego samego podatnika i w związku z tym operacja ta nie powinna być ewidencjonowana w rejestrach VAT sprzedaży i zakupu...

W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, sprzedaż (przekazywanie) paszy z „Centrum” na „Fermę” nie jest sensu stricte sprzedażą, a przesunięciem towarów pomiędzy zakładami tego samego płatnika. Nie można w związku z tym uznawać tej operacji za dostawę towarów i usług.

Z tego względu na dokonywanie tej operacji nie powinny być wystawiane faktury VAT, lecz inne dokumenty, np. wydanie magazynowe. Również wartość wydań magazynowych (sprzedaży) z „Centrum” na „Fermę” nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel(...). Stosownie do postanowień ust. 2 cytowanego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przez sprzedaż zaś, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Pani jest podatnikiem VAT czynnym, prowadzącym zarówno działalność gospodarczą w zakresie produkcji pasz jako osoba fizyczna oraz działalność rolniczą, przy czym nie jest rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wątpliwości Zainteresowanej sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania oraz właściwego udokumentowania dostaw towarów dokonywanych z działalności gospodarczej do działalności rolniczej tj. paszy dla drobiu rzeźnego, głównie indyków.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy zauważyć, iż przedmiotowe przekazanie towarów w ramach prowadzonego przez Panią przedsiębiorstwa produkcyjnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Kluczowym zagadnieniem pozwalającym rozwiązać wskazany we wniosku problem jest definicja dostawy towarów uregulowana w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tą definicją przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując ten przepis należy wskazać, że czynności przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, musi jednak towarzyszyć wydanie przedmiotowego towaru nabywcy. Tylko wówczas powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tej czynności. Mowa jest w tym przepisie o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar (a więc potencjalnemu nabywcy) prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Zatem z celowościowej wykładni przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że aby doszło do dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT muszą istnieć dwa podmioty – zbywca i nabywca towaru.

Z uwagi na fakt, iż gospodarstwo rolne oraz działalność gospodarcza w zakresie produkcji paszy, stanowią jeden podmiot, który dla potrzeb rozliczeń z podatku VAT powinien rozliczać się składając jedną deklarację podatkową VAT-7, należy uznać, że przekazywanie towarów należących do przedsiębiorstwa produkcyjnego na rzecz prowadzonego gospodarstwa rolnego przez tego samego podatnika, nie stanowi dostawy towarów w myśl przepisów ustawy o VAT, z uwagi na brak potencjalnego nabywcy tych towarów. Przedmiotowe przekazanie stanowi jedynie przesunięcie międzymagazynowe, które może być potwierdzone za pomocą dokumentu wewnętrznego.

Mając na uwadze okoliczności sprawy zaprezentowane w przedmiotowym wniosku oraz przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa produkcyjnego Pani na rzecz prowadzonego również przez Zainteresowaną gospodarstwa rolnego, na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem stanowiącym jedną całość, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na brak przesłanek do zastosowania dostawy towarów uregulowanej w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto nadmienia się, iż Pani nie będzie również obowiązana do udokumentowania niniejszego przesunięcia towarów fakturą VAT, gdyż nie znajdują zastosowania regulacje zawarte w art. 106 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, że nie występuje odrębny podmiot, pełniący rolę nabywcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj