Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-207/10-4/KT
z 7 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-207/10-4/KT
Data
2010.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Delegacje ustawowe


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
podmiot zagraniczny
przedstawicielstwa
zwrot podatku


Istota interpretacji
Spółka będzie miała prawo, jako podmiot zagraniczny działający poprzez swoje przedstawicielstwo w Polsce, do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w Polsce.



Wniosek ORD-IN 405 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.02.2010r. (data wpływu 01.03.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 05.05.2010r. (data wpływu 10.05.2010r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-207/10-2/KT z dnia 29.04.2010r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku dla przedstawiciela podmiotu zagranicznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.03.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku dla przedstawiciela podmiotu zagranicznego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 05.05.2010r. (data wpływu 10.05.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-207/10-2/KT z dnia 29.04.2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z siedzibą w Niemczech zarejestrowała w Polsce swoje Przedstawicielstwo na podstawie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonego przez Ministra Gospodarki. Celem działania Przedstawicielstwa jest pozyskiwanie informacji dla Spółki w Niemczech. Zgodnie z zapisami Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Przedstawicielstwo nie stanowi zakładu. Przedstawicielstwo uzyskało numer REGON z określonym rodzajem działalności - PKD 7311Z - działalność agencji reklamowych, zostało zarejestrowane jako płatnik podatku od osób fizycznych (od wynagrodzeń) i uzyskało numer NIP.

W związku z tym, iż Przedstawicielstwo nie będzie uzyskiwało dochodów, nie będzie odpłatnie świadczyło usług ani prowadziło sprzedaży, nie będzie dokonywało eksportu ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tym samym nie podlega rejestracji jako podatnik VAT.

W trakcie swej działalności Przedstawicielstwo będzie ponosiło koszty, z których część będzie potwierdzona fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z ponoszeniem kosztów udokumentowanych fakturami VAT Przedstawicielstwo spełnia warunki do ubiegania się o zwrot VAT na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 oraz art. 89 ust. 1a i 1d pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z zapisami ww aktów prawnych, Przedstawicielstwo:

  • nie posiada siedziby na terytorium kraju,
  • jest zarejestrowanym podatnikiem od wartości dodanej w państwie członkowskim siedziby,
  • nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terenie kraju,
  • nie wykonuje na terytorium kraju sprzedaży,

tym samym może ubiegać się o zwrot podatku VAT z faktur VAT dokumentujących ponoszenie kosztów, na zasadach określonych w art. 89 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a i 1d Ustawy o podatku od towarów i usług i art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przez pojęcie sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy, w odniesieniu do podmiotów nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, zwykłego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zwykłego pobytu na terytorium kraju, niedokonujących sprzedaży oraz niezarejestrowanych na potrzeby podatku na terytorium kraju, mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w ust. 1a-1g oraz w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.

Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium kraju, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju (ust. 1a).

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz.U. Nr 224 poz. 1801), zwanego dalej rozporządzeniem, zwrot podatku przysługuje podmiotowi uprawnionemu z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej lub podmiotowi uprawnionemu z państw trzecich pod warunkiem, że podmiot ten:

  1. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy, w państwie członkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby;
  2. nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium kraju;
  3. nie wykonuje na terytorium kraju, w okresie, za który występuje o zwrot podatku, sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy <...>

- z wyjątkami określonymi w lit. a) do lit j).

Przy czym zgodnie z § 2 pkt 2 tego rozporządzenia przez podmiot uprawniony z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, zwykłego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zwykłego pobytu na terytorium kraju ubiegającą się o zwrot podatku - posiadającą siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z treści opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że siedziba Wnioskodawcy znajduje się w Niemczech i tam Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, natomiast nie jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Polsce. Spółka zarejestrowała w Polsce swoje Przedstawicielstwo (na podstawie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonego przez Ministra Gospodarki), którego celem działania jest pozyskiwanie informacji dla Spółki w Niemczech. Przedstawicielstwo nie będzie uzyskiwało dochodów, nie będzie odpłatnie świadczyło usług ani prowadziło sprzedaży, nie będzie dokonywało eksportu ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W trakcie swej działalności Przedstawicielstwo będzie ponosiło koszty, z których część będzie potwierdzona fakturami VAT.

Mając na uwadze treść powołanego art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy stwierdzić, iż Spółka, jako podmiot zagraniczny działający poprzez swoje przedstawicielstwo w Polsce, wypełnia przesłanki wynikające z przepisu regulującego zwrot podatku, przysługujący podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, określone w § 3 ust. 1 pkt 1-3 rozporządzenia, gdyż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce oraz nie wykonuje na terytorium kraju sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.

Reasumując, na mocy przywołanych wyżej przepisów, Wnioskodawca będzie miał prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w Polsce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj