Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-414/10/AJ
z 30 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-414/10/AJ
Data
2010.06.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
odzyskanie podatku naliczonego
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odzyskania podatku zawartego w wydatkach związanych z realizowanym projektem?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.), uzupełnionym dnia 9 czerwca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja i rozbudowa placówek kształcenia zawodowego – Modernizacja kształcenia w zawodach gastronomicznych i hotelarskich w Powiecie” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 9 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja i rozbudowa placówek kształcenia zawodowego – Modernizacja kształcenia w zawodach gastronomicznych i hotelarskich w Powiecie” .


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Powiatowy Zespół Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych (zwany dalej Powiatowym Zespołem) realizuje projekt Powiatu pn. „Modernizacja i rozbudowa placówek kształcenia zawodowego – Modernizacja kształcenia w zawodach gastronomicznych i hotelarskich w Powiecie”, który został beneficjentem projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Głównym celem projektu jest uzyskanie wysokiej jakości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Zawodowych, w zawodach gastronomicznych i hotelarskich. Celem szczegółowym jest zapewnienie uczniom ZSZ (technik usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, kucharz, kucharz małej gastronomii) realizacji zajęć związanych z kształceniem zawodowym w pracowniach posiadających wyposażenie zgodne ze standardami określonymi w podstawach programowych, co zostanie osiągnięte poprzez:

  • organizację pracowni podstaw gastronomii,
  • organizację pracowni technologii gastronomicznej,
  • organizację sali obsługi klienta,
  • organizację pracowni hotelarskiej,
  • organizację pracowni ćwiczeń praktycznych,
  • zapewnienie uczniom realizacji zajęć w odpowiednio wyposażonych pracowniach gastronomicznych.


W ramach tego projektu Powiatowy Zespół dokonał remontu poszczególnych sal dydaktycznych (nowa instalacja elektryczna, kanalizacyjna, wentylacyjna, kładzenie posadzek, malowanie ścian i sufitów i inne roboty budowlane), a także zakupił sprzęt niezbędny do wyposażenia pracowni, między innymi: meble ze stali nierdzewnej do pracowni technologii gastronomicznej, zmywarkę, pralko-suszarkę, drobny sprzęt kuchenny, naczynia kuchenne, kilka kompletów obrusów, szafki ubraniowe, szafy chłodnicze, patelnie elektryczne, piec konwencyjny, krajalnice, kuchnia gazowa, oraz inny sprzęt gastronomiczny niezbędny do prowadzenia zajęć w pracowniach gastronomicznych wyposażonych według „Standardów wyposażenia dydaktycznego pracowni kształcenia zawodowego dla zawodu kucharza”. Pracownie ćwiczeń praktycznych zostały zlokalizowane w kuchniach internatów Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu i w Zespole Szkół Elektronicznych i Informatycznych. W tych pracowniach przeprowadzono również prace remontowo-budowlane oraz wyposażono je w sprzęt gastronomiczny i hotelarski.

Zakupione wyposażenie pracowni zostało nieodpłatnie przekazane przez Powiatowy Zespół poszczególnym szkołom w celu realizacji działań edukacyjnych.

Powiatowy Zespół jest jednostką organizacyjną Powiatu powołaną do zapewnienia obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat, organizacji działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej, organizacji międzyszkolnych zajęć i imprez turystycznych, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, prowadzenia spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego Powiatu, realizowanie zadań Powiatu wynikających z ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela. Inicjuje, redaguje i z upoważnienia Zarządu Powiatu realizuje projekty finansowane z funduszy zewnętrznych.

We wniosku aplikacyjnym Powiatowy Zespół został wskazany jako jednostka realizująca projekt. Zakup dokonany w ramach projektu nie był związany z czynnościami opodatkowanymi. Powiatowy Zespół nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Powiatowemu Zespołowi przysługuje prawo do odzyskania podatku zawartego w wydatkach związanych z realizowanym projektem...


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku, jak również w jego uzupełnieniu, roboty budowlane oraz wyposażenie pracowni dydaktycznych, zakupione w ramach projektu, nie wiążą się ze sprzedażą opodatkowaną i w związku z tym Powiatowemu Zespołowi nie przysługuje prawo do odliczenia oraz odzyskania, podatku naliczonego poniesionego w ramach realizacji projektu. Wskazał, że wyposażenie dydaktyczne zostało bezpłatnie przekazane szkołom świadczącym usługi edukacyjne zwolnione od podatku (załącznik nr 4 Wykaz usług zwolnionych od podatku – ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). W przypadku dokonywania zakupów związanych z takimi usługami nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści opisu stanu faktycznego wynika, że Powiatowy Zespół nie będący podatnikiem podatku od towarów i usług, jest jednostką organizacyjną Powiatu powołaną do realizacji zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty. We wniosku aplikacyjnym o przyznanie pomocy ze środków UE został wskazany jako jednostka realizująca projekt. W jego ramach dokonano zakupu wyposażenia sal, niezbędnego do prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego oraz wykonano prace remontowo-budowlane związane z przystosowaniem poszczególnych sal dydaktycznych do wymogów kształcenia. Zakupione towary zostały następnie nieodpłatnie przekazane dwóm szkołom w celu prowadzenia działalności edukacyjnej. Również za wykonane roboty adaptacyjne szkoły nie zostały obciążone.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Powiatowemu Zespołowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie jest czynnym podatnikiem, a zakupione towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj