Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-1048/09-5/KS
z 9 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-1048/09-5/KS
Data
2010.02.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja rozwojowa
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
Europejski Fundusz Społeczny
fundusz strukturalny
koszty uzyskania przychodów
projekt
przychód
Sektorowy Program Operacyjny
zeznanie roczne
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do nie ujmowania przychodów i kosztów w ramach projektów w naliczeniach zaliczek miesięcznych na poczet podatku dochodowego w trakcie roku obrotowego i deklaracji CIT – 8?



Wniosek ORD-IN 668 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia podatkowego otrzymanego dofinansowania przedstawionych projektów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 15.01.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia podatkowego otrzymanego dofinansowania przedstawionych projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka podpisała z Urzędem Marszałkowskim Umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na realizację Projektu pt.: „Edukacja przedszkola – lepszy rozwój dziecka” i Umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na realizację Projektu pt.: „Rozwój Twojego dziecka jest zależny od edukacji przedszkolnej”. Prowadząc bieżącą działalność gospodarczą, Spółka stosuje przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Realizując ww. projekty, Spółka otrzymała środki finansowe na pokrycie kosztów projektów.

Zdaniem Spółki, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 17 i 23, przychody i koszty związane z realizacją projektów nie powinny być ujmowane w naliczeniach zaliczek miesięcznych na poczet podatku dochodowego w trakcie roku obrotowego i w deklaracji rocznej CIT – 8.

Pismem uzupełniającym Spółka wskazała, iż:

  • środki zostały pozyskane przez Spółkę na podstawie ustawy z dnia 06 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 ze zm.),
  • Spółka otrzymała dofinansowanie na dwa projekty w następujący sposób: do dnia 31 grudnia 2009 r. otrzymała zaliczkowo kwotę 101.000 zł na realizację projektu Punktu Przedszkolnego w X oraz kwotę 95.000 zł na realizację projektu Punktu Przedszkolnego w Y. Pozostałe końcowe transze Spółka otrzyma w 2010 r.,
  • przedmiotowe Projekty – „Edukacja przedszkola – lepszy rozwój dziecka” oraz „Rozwój Twojego dziecka jest zależny od edukacji przedszkolnej” są realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r., Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty,
  • Urząd Marszałkowski, z którym Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektów jest „Instytucją Pośredniczącą”, instytucją zarządzającą jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, Spółka jest Beneficjentem i jednocześnie jest wykonawcą projektów, a beneficjentem ostatecznym są dzieci i rodzice uczestniczący w projektach,
  • integralną częścią umowy o dofinansowanie jest sporządzony harmonogram płatności, który określa terminy przekazywania transz środków finansowych i okresów ich wydatkowania, a także rozliczania na podstawie par. 9 ust. 3 umowy o dofinansowanie. Formą przekazywania jest przelew zaliczki środków finansowych z Urzędu Marszałkowskiego. Spółka otrzymała zaliczki na wszystkie koszty kwalifikowane określone w budżecie finansowym projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do nie ujmowania przychodów i kosztów w ramach projektów w naliczeniach zaliczek miesięcznych na poczet podatku dochodowego w trakcie roku obrotowego i deklaracji CIT – 8...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadząc bieżącą działalność gospodarczą, Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego i stosuje przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 17 i 23 ustawy, przychód i koszty związane z realizacją projektów nie powinny być ujmowane w naliczeniach zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych i ujmowane w deklaracji CIT – 8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, iż art. 17 ust. 1 pkt 17 oraz pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), do środków pieniężnych wypłacanych przez instytucję pośredniczącą, a pochodzących ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego, nie mają zastosowania.

W tym miejscu należy wskazać, iż przedmiotowe dofinansowanie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.) oraz na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 stycznia 2010 r.).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia przychodu, określa natomiast, co w szczególności stanowi przychód na potrzeby tego podatku. Wymienione w przepisie art. 12 ww. ustawy kategorie uznane za przychód, nie wyczerpują zatem wszystkich kategorii, jakie mogą stanowić przychód na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych i tworzą tym samym katalog otwarty.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka podpisała z Urzędem Marszałkowskim, jako „instytucją pośredniczącą”, Umowę o dofinansowanie dwóch projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt pt.: „Edukacja przedszkola – lepszy rozwój dziecka” oraz projekt pt.: Rozwój Twojego dziecka jest zależny od edukacji przedszkolnej”. Spółka wskazała, iż realizując ww. projekty otrzymała środki finansowe na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektów.

Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku, Spółka doprecyzowała, iż dofinansowanie otrzymała w następujący sposób: do dnia 31 grudnia 2009 r. zaliczkowo kwotę w wysokości 101.000 zł na realizację projektu Punktu Przedszkolnego w X oraz kwotę w wysokości 95.000 zł na realizację projektu Punktu Przedszkolnego w Y. Pozostałe transze Spółka otrzyma w 2010 r.

Rozpatrując kwestię będącą przedmiotem zapytania, biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz fakt, iż z dniem 01 stycznia 2010 r. zmianie uległy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2009 r. (w części dotyczącej zaliczki otrzymanej w grudniu 2009 r.) oraz stan prawny obowiązujący od dnia 01 stycznia 2010 r. (w części dotyczącej transz otrzymanych przez Spółkę po tym dniu).

Stan prawny do dnia 31 grudnia 2009 r.

Realizowany w ramach perspektywy finansowej na lata 2007 - 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, będącego jednym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, został przyjęty do wykonania w trybie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.).

Jak stanowi art. 17 ust. 3 ww. ustawy, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Ustawa o finansach publicznych w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Zgodnie zaś z definicją zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, beneficjentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

W art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wskazano, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

A zatem, w świetle ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskie stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji, tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W przedmiocie sprawy, Wnioskodawca na podstawie umowy z Urzędem Marszałkowskim, jako „Instytucją Pośredniczącą” otrzymał w 2009 r. środki pieniężne na realizację dwóch projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Stwierdzić należy, iż otrzymane przez Spółkę (beneficjenta) środki stanowią Jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychód ten jest wolny od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Zgodnie bowiem z powołanym art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Odnosząc się natomiast do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wobec ogólnego charakteru powołanej definicji, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. W szczególności, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Na pokrycie kosztów kwalifikowanych realizowanych projektów Wnioskodawca otrzymał w grudniu 2009 r. zaliczkowo kwotę w wysokości 101.000 zł oraz kwotę w wysokości 95.000 zł. Środki te stanowią przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, dochód z tego tytułu wolny jest od opodatkowania podatkiem dochodowym. Natomiast na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z tego przychodu podlegają wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych.

Podkreślenia wymaga, iż czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby projektów.

Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.

Za wydatki kwalifikowane mogą być uznane wszystkie wydatki związane z danym projektem, o ile:

  • są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio z nim związane,
  • zostaną uwzględnione w budżecie projektu, we wniosku stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie projektu,
  • spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę,
  • zostały faktycznie poniesione (niekoniecznie w formie gotówkowej), wykazane w dokumentacji finansowej jednostki realizującej projekt i są poparte stosownymi dokumentami (faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej).

Uwzględnienie w budżecie projektu wydatków niekwalifikowanych jest również możliwe, ale jedynie jako dodatkowy element budżetu, finansowany wyłącznie ze środków własnych.

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego programu operacyjnego na lata 2007 - 2013.

Na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast kwoty stanowiące wkład własny dotyczą z reguły bieżącego funkcjonowania podmiotu, poprawienia efektywności prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki niekwalifikowane nie są sfinansowane z uzyskanej dotacji, która stanowi przychód wolny od podatku, lecz ze środków własnych, nie są zatem wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach.

Reasumując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, kwota przekazana Wnioskodawcy w grudniu 2009 r. nie podlega wyłączeniu z kategorii przychodów podatkowych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi ona przychód podatkowy Spółki w dacie jej otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 omawianej ustawy.

Koszty kwalifikowane bezpośrednio sfinansowane ze środków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Stan prawny od dnia 01 stycznia 2010 r.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), dokonano zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Art. 17 ust. 1 pkt 52 zmienionej ustawy stanowi, iż płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców będą również korzystały ze zwolnienia z opodatkowania.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 zmienionej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie bowiem z treścią art. 101 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia 2010 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

Ust. 3 wymienionego w zdaniu poprzednim artykułu stanowi, iż Instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie, informuje beneficjenta o zmianie instytucji dokonującej płatności, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.

W przedmiocie sprawy, środki pieniężne, które Spółka otrzyma w 2010 r. na podstawie umowy z Urzędem Marszałkowskim na realizację wskazanych projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowić będą Jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z wymienionym w zdaniu poprzednim artykułem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wobec ogólnego charakteru powołanej definicji, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. W szczególności, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Podsumowując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego transze otrzymane przez Spółkę w 2010 r. nie będą podlegać wyłączeniu z kategorii przychodów podatkowych. Mocą art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić będą przychód podatkowy w dacie ich otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych.

Koszty kwalifikowane bezpośrednio sfinansowane ze środków, z których dochód wolny będzie od podatku, podlegać będą wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Zasady, tryb i terminy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych w trakcie roku podatkowego określa art. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3 - 6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 tej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Wobec powyższego, dokonując rozliczenia poszczególnych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych oraz rocznego podatku (CIT – 8), Spółka winna po pierwsze zsumować uzyskane przychody podatkowe (w tym z tytułu otrzymanego dofinansowania). Następnie należy określić kwotę kosztów uzyskania przychodów, które ulegają pomniejszeniu o wydatki sfinansowane przedmiotową dotacją. Różnica pomiędzy przychodami, a kosztami ich uzyskania stanowi dochód, który pomniejszyć należy o dochody wolne od podatku, tj. o kwotę otrzymanego dofinansowania. Otrzymana w ten sposób wartość stanowi dopiero podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 25 stycznia 2010 r. nr ILPP2/443-1544/09-5/MR.

Na marginesie sprawy nadmienia się, iż do pisma uzupełniającego z dnia 14 stycznia 2010 r. Wnioskodawca dołączył dokumenty w postaci wniosków o dofinansowanie projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz umowy o dofinansowanie projektu w ramach wskazanego programu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w załączonych dokumentach), w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj