Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-350/10-4/JF
z 7 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-350/10-4/JF
Data
2010.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
podatek od towarów i usług
siedziba
świadczenie usług


Istota interpretacji
Świadczona przez Spółkę usługa produkcji na zlecenie oraz wymieniona usługa kompleksowa nie będą opodatkowane na terytorium kraju.



Wniosek ORD-IN 703 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.04.2010 r. (data wpływu 12.04.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20.05.2010 r. (dat wpływu 25.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia wskazanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia wskazanych usług.

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych. W związku z powyższym pismem z dnia 13.05.2010 r. znak IPPP3-443-350/10-2/JF tutejszy Organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnieniu przedmiotowego wniosku. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka oraz kontrahent należą do międzynarodowej Grupy. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki (Wnioskodawcy) jest produkcja artykułów spożywczych (przekąsek).

Współpraca pomiędzy dwoma podmiotami obejmuje dwa następujące rodzaje transakcji:

  1. Produkcja wyrobów gotowych (chipsów i chrupek) przez Spółkę na rzecz kontrahenta, na podstawie Umowy produkcji na zlecenie zawartej w dniu 2 stycznia 2008 r. (Usługi produkcji na zlecenie);
  2. Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahenta na podstawie Umowy o współpracy, zawartej również w dniu 2 stycznia 2008 r.

Niniejszy wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczy obu wymienionych kategorii transakcji.

Na podstawie Umowy produkcji na zlecenie, kontrahent zleca Spółce produkowanie wyrobów gotowych (Produkty), jak również ich pakowanie. Surowce i materiały do produkcji dostarczane są przez kontrahenta. Dodatkowo, kontrahent - jako właściciel praw własności intelektualnej i przemysłowej, jak również technologii potrzebnych dla celów produkcji (zdefiniowanych szerzej w umowie) - udostępnia te prawa i technologie Spółce dla celów realizacji umowy.

Podczas całego procesu produkcyjnego, odbywającego się na terytorium Polski, kontrahent pozostaje właścicielem zarówno surowców i materiałów dostarczanych do produkcji, jak również powstających z nich Produktów (przeznaczonych do działalności handlowej).

Kontrahent zobowiązany jest do utrzymywania uzgodnionego przez strony, odpowiedniego poziomu surowców do produkcji, przy czym Spółka, po uzgodnieniu i w imieniu kontrahenta, może odwołać dostawę surowca w ramach umowy kontrahenta z dostawcą. Spółka dokonuje też kontroli surowca dostarczanego do produkcji w celu stwierdzenia, czy odpowiada on specyfikacjom kontrahenta oraz postanowieniom ww. umowy.

Spółka zobowiązana jest produkować Produkty w ilościach zamówionych przez kontrahenta. Umowa przewiduje zobowiązanie kontrahenta do zamówienia określonej minimalnej ilości Produktów (jeśli faktycznie nie zostanie zlecona produkcja uzgodnionej minimalnej ilości Produktów; wynagrodzenie Spółki za usługi produkcyjne zostanie obliczone z uwzględnieniem kosztów, które zostałyby poniesione w celu wytworzenia takiej minimalnej ilości).

Wynagrodzenie należne Spółce z tytułu usług wykonywanych na podstawie Umowy produkcji na zlecenie obliczane jest jako suma następujących kwot, powiększonych o marżę Spółki:

  1. uzgodnionego, planowanego, zrealizowanego kosztu materiałów zużytych do wyprodukowania Produktu, bez materiałów dostarczonych przez kontrahenta (Komponent materiałowy),
  2. planowany koszt wyprodukowania przez Spółkę uzgadniany przez strony (komponent konwersji).

Umowa przewiduje, że w pewnych przypadkach możliwe jest skorygowanie wysokości tak obliczonego wynagrodzenia, w celu umożliwienia Spółce osiągnięcia odpowiedniej zyskowności. Powyższe wynagrodzenie płatne jest na podstawie faktur wystawianych za okresy miesięczne, w terminie 7 dni od zakończenia miesiąca.

Zgodnie z Umową o współpracy Spółka zobowiązała się świadczyć na rzecz kontrahenta usługi mające na celu wsparcie kontrahenta w zakresie prowadzonej przez tę spółkę działalności gospodarczej w Polsce. Przedmiotowe usługi świadczone są pomiędzy stronami od stycznia 2008 r.

Czynności podejmowane przez Spółkę dotyczą w szczególności doradztwa w obszarze agrotechniki, który ściśle wiąże się z działalnością kontrahenta wykonywaną w Polsce (w sektorze produkcji słonych przekąsek). Poniżej Spółka przedstawia czynności, które, w zamian za wynagrodzenie ustalone w umowie, są wykonywane na zlecenie kontrahenta:

  1. doradztwo w zakresie opracowywania planów dostaw ziemniaków, tak by zapewnić minimalizację kosztów operacyjnych, zwiększanie jakości produktów. W ramach świadczenia wyżej wymienionych usług Spółka podejmuje i wykonuje następujące czynności;
    - weryfikacja wykonalności budżetu związanego w zakresie realizacji kontraktów (nie obejmuje negocjowania ani też podpisywania kontraktów),
    - doradztwo w zakresie wdrażania nowych technologii z dziedziny agrotechniki,
    - nadzór administracyjny dostaw do fabryk,
    - czynności księgowo-finansowe.
  2. czynności związane ze wsparciem kontraktacji ziemniaków, w szczególności;
    - przekazywanie danych niezbędnych do zapewnianie sprawnego wywiązywania się dostawców z zawartych kontraktów,
    - dokonywanie optymalizacji procesów kontraktacji i dostaw, tworzenie planów zmniejszających koszty oraz zwiększających jakość ziemniaków dostarczanych do fabryk.
  3. koordynacja relacji z dostawcami Spółki w szczególności;
    - administrowanie bazami dostawców, co pomaga kreować i utrzymywać z nimi długotrwałe i zrównoważone relacje biznesowe,
    - gromadzenie informacji na temat lokalnych dostawców na potrzeby kontrahenta.

Mając na względzie zwiększenie jakości surowców, Spółka ponadto:

  • wspiera dostawców kontrahenta przy implementacji innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz tzw. najlepszych praktyk” w ich produkcji, jak również,
  • koordynuje szkolenia w zakresie nowych technologii produkcji ziemniaków zgodnie z zaleceniami oraz według uznanych standardów.

Ponadto, Wnioskodawca zajmuje się nadzorem nad efektywnością produkcji i transportu ziemniaków do fabryk poprzez pomoc w lokalizacji upraw ziemniaków, oraz optymalizację łańcucha dostaw ziemniaków do fabryki, jak też poprzez nadzór administracyjny nad dostawami do fabryk.

Spółka wykonuje również na rzecz kontrahenta czynności związane z zapewnieniem obsługi w zakresie wprowadzania księgowania faktur zakupu i faktur sprzedaży towarów w systemie finansowo-księgowym.

Wszelkie czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz kontrahenta są traktowane jako kompleksowa usługa.

W odniesieniu do usług opisanych w niniejszym punkcie Spółka dysponuje interpretacją indywidualną z dnia 8 marca 2010 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z upoważnienia Ministra Finansów, potwierdzającą stanowisko Spółki, że w świetle przepisów o VAT obowiązujących do końca grudnia 2009 r. miejscem świadczenia przedmiotowych usług było terytorium Szwajcarii, na podstawie art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT (pismo nr IPPP1/443-1383/09-3/AW). W związku z uchyleniem wymienionych przepisów, interpretacja ta nie obejmuje jednak stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r.

Jak wynika z powyższego, zakres współpracy pomiędzy kontrahentem i Spółka nie obejmuje kwestii związanych z dystrybucją towarów kontrahenta, w szczególności wytworzonych na podstawie Umowy produkcji na zlecenie. Należy jedynie nadmienić, że w tym zakresie kontrahent zawarł stosowne umowy z inną spółką z Grupy. Po pierwsze, na podstawie Umowy Komisu, spółka z Grupy (komisant) zajmuje się sprzedażą towarów handlowych należących do kontrahenta na rynku polskim oraz, w mniejszym zakresie, w Okręgu Kaliningradzkim. Po drugie, na podstawie Umowy Dystrybucyjnej (Distribution Agreement) komisant świadczy na rzecz kontrahenta usługi obsługi logistycznej (w tym przewóz towarów handlowych, usługi obsługi magazynowej).

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wskazano, że wobec braku legalnej definicji pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności” w obowiązujących przepisach dotyczących podatku VAT, odpowiadając na pytanie w tym zakresie należy odwołać się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w którym określono niezbędne elementy, którymi charakteryzować się powinno stałe miejsce prowadzenia działalności.

W orzeczeniu w sprawie C-168/84 Günter Berkholz stwierdzono, że danych usług nie można uznać za świadczone w miejscu prowadzenia działalności innym, niż miejsce siedziby usługodawcy, „chyba że to miejsce prowadzenia działalności jest pewnych minimalnych rozmiarów oraz stale obecne są w nim zasoby zarówno ludzkie, jak i techniczne, konieczne dla świadczenia usług”. W sprawie C-190/95 ARO Lease BV wskazano natomiast, że „miejsce prowadzenia działalności musi posiadać dostateczny poziom stałości oraz strukturę wystarczającą pod względem zasobów ludzkich i technicznych do świadczenia przedmiotowych usług w sposób niezależny”.

W świetle posiadanych przez Spółkę informacji, usługobiorca nie zatrudnia pracowników na terytorium Polski oraz nie posiada na terytorium kraju własnej infrastruktury technicznej (np. maszyn i urządzeń), nie jest właścicielem żadnych nieruchomości w Polsce (np. przeznaczonych na magazyn).

W tej sytuacji, w świetle cytowanego wyżej orzecznictwa, zdaniem Spółki nie można uznać, że usługobiorca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. zarówno usługi świadczone na podstawie Umowy produkcji na zlecenie, jak również usługi świadczone na podstawie Umowy o współpracę w całości nie będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, gdyż zgodnie z art. 28b ustawy o VAT miejscem opodatkowania tych usług jest Szwajcaria.

Zdaniem Wnioskodawcy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. zarówno usługi świadczone na podstawie Umowy produkcji na zlecenie jak również usługi świadczone na podstawie Umowy o współpracę w całości nie będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, gdyż zgodnie z art. 28b ustawy o VAT miejscem opodatkowania tych usług jest Szwajcaria.

Wniosek Spółki dotyczy kwestii zastosowania przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, wprowadzonych do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2010 r. do opisanych wyżej usług świadczonych przez nią na rzecz kontrahenta na podstawie Umowy produkcji na zlecenie oraz Umowy o współpracy.

Zgodnie zobowiązującą od 1 stycznia 2010 r. podstawową zasadą ujętą w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 281, 28j i 28n. Jednocześnie, zgodnie z art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby przepisów o miejscu świadczenia usług przez podatników rozumie się przede wszystkim podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarcza, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6.

Zatem w wyniku nowelizacji dokonanej z dniem 1 stycznia 2010 r. zasadą jest opodatkowanie usług świadczonych na rzecz przedsiębiorców w miejscu siedziby usługobiorcy. Wyjątki od tej zasady znajdują zastosowanie w ściśle określonych przypadkach, do których odwołuje się zastrzeżenie zawarte w art. 28b ustawy.

Zdaniem Spółki, powyższa ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia usług, określona w art. 28b ustawy o VAT, będzie miała zastosowanie w odniesieniu do obu rodzajów świadczonych przez nią usług.

Przede wszystkim, nie ulega wątpliwości, że zgodnie z art. 28a ustawy o VAT kontrahent powinien być uznawany za podatnika dla celów stosowania przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, jako podmiot prowadzący samodzielną działalność gospodarczą.

W następnej kolejności należy ustalić, czy do przedmiotowych usług może mieć zastosowanie którakolwiek z zasad szczególnych określonych w dalszych przepisach ustawy dotyczących miejsca świadczenia usług (art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n).

Usługi świadczone na podstawie Umowy produkcji na zlecenie stanowią tzw. usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Wyodrębnienie tej kategorii usług dla celów określania miejsca opodatkowania usług miało istotne znaczenie na gruncie stanu prawnego obowiązującego do końca 2009 r. Przepisy o VAT przewidywały wówczas szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia tych usług. Co do zasady, były one opodatkowane w miejscu (państwie), w którym faktycznie były wykonywane. Wyjątkiem była sytuacja, gdy usługi takie świadczone były na rzecz podatnika zidentyfikowanego dla celów VAT na terytorium innego państwa członkowskiego, a towary po wykonaniu usług zostały wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, w którym usługi były świadczone. W tym drugim przypadku, usługa podlegała opodatkowaniu w państwie członkowskim, w które wydało numer identyfikacyjny, którym posłużył się nabywca dla celów transakcji.

Uchylenie powyższych przepisów i wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2010 r. skutkowało zasadniczą zmianą w sposobie opodatkowania świadczonych na terytorium Polski usług na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych na rzecz zagranicznych podatników.

Obecnie, zdaniem Spółki, przepisy o VAT nie przewidują żadnych szczególnych regulacji dotyczących miejsca opodatkowania tego typu usług. W szczególności, kryterium miejsca, w którym takie usługi faktycznie były świadczone pozostaje bez znaczenia dla celów określania miejsca ich opodatkowania. Dlatego, miejsce świadczenia tych usług należy określać zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 28b ustawy o VAT.

Podobnie, przepisy o VAT nie przewidują obecnie żadnych szczególnych regulacji dotyczących miejsca opodatkowania usług takich, jakie są świadczone przez Spółkę na podstawie Umowy o współpracę. W odniesieniu do tych usług, jak już wspomniano Spółka dysponuje interpretacją indywidualną z dnia 8 marca 2010 r., potwierdzającą stanowisko Spółki, że w świetle przepisów o VAT obowiązujących do końca grudnia 2009 r. miejscem świadczenia przedmiotowych usług było terytorium Szwajcarii, na podstawie art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT. Zdaniem Spółki, w związku z uchyleniem z dniem 1 stycznia 2010 r. przepisów będących podstawą wydania ww. interpretacji, od tej daty miejsce świadczenia należy określać zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 28b ustawy o VAT.

Jak wynika z powyższej analizy, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem opodatkowania przedmiotowych usług świadczonych przez Spółkę na rzecz kontrahenta jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę (Szwajcaria). Konsekwentnie, należy uznać za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. zarówno usługi świadczone na podstawie Umowy produkcji na zlecenie, jak również usługi świadczone na podstawie Umowy o współpracę w całości nie będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, gdyż zgodnie z art. 28b ustawy o VAT miejscem opodatkowania tych usług jest Szwajcaria.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W celu określenia, czy przedmiotowe usługi, które świadczy i zamierza świadczyć Wnioskodawca, podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tych usług.

Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia usług określona została z dniem 1 stycznia 2010 r. w art. 28b ustawy, wprowadzonym ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504).

I tak, na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Stosownie do ust. 2 w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności. Natomiast w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu (ust. 3). Z kolei, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników, gdy usługi te przeznaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c (ust. 4).

Pozostałe z zastrzeżeń wymienionych w art. 28b ust. 1 uregulowane są w art. 28e, art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j oraz 28n i związane są z rodzajem świadczonej usługi, tj. dotyczą usług związanych z nieruchomościami, usług transportu pasażerów, usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne oraz usług restauracyjnych i cateringowych, usług krótkotrwałego wynajmu środków transportu, oraz usług turystyki. Jednak te szczególne rodzaje usług nie dotyczą rozpatrywanego przypadku, bowiem Wnioskodawca świadczy usługę produkcji na zlecenie kontrahenta z materiałów kontrahenta oraz kompleksową usługę wsparcia w zakresie prowadzonej przez kontrahenta działalności gospodarczej.

Należy podkreślić, iż wskazany przepis art. 28b ust. 1 ustawy odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy przedmiotowe usługi są świadczone na rzecz podmiotów będących podatnikami. Dlatego też należy przywołać art. 28a pkt 1 ustawy, na podstawie którego na potrzeby rozdziału określającego miejsce świadczenia przy świadczeniu usług za podatnika rozumie się:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

Powyższa definicja nie uzależnia posiadania statusu podatnika od miejsca wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, dlatego też przyjąć należy, iż obejmuje ona swoim zasięgiem również podmioty wykonujące działalność uznawaną za działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Powyższe uregulowania wskazują zatem, iż usługi opodatkowane są w miejscu gdzie nabywca będący podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności - ma swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Wobec tego usługa świadczona na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz podmiotu spoza Unii Europejskiej (np. Szwajcarii) prowadzącego działalność gospodarczą i nieposiadającego na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności, które uczestniczy w transakcji - nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka świadczy dwa rodzaje usług na rzecz kontrahenta z siedzibą w Szwajcarii, zarejestrowanego w Polsce dla celów VAT, ale nieposiadającego w kraju stałego miejsca prowadzenia działalności, które uczestniczy w transakcji będącej przedmiotem wniosku.

W ramach Umowy produkcji na zlecenie, Spółka na zlecenie - z surowców i materiałów dostarczanych przez kontrahenta i należących do niego - produkuje i pakuje wyroby gotowe. Przy czym, kontrahent - jako właściciel praw własności intelektualnej i przemysłowej, jak również technologii potrzebnych dla celów produkcji (zdefiniowanych szerzej w umowie) - udostępnia te prawa i technologie Spółce dla celów realizacji umowy, a także zobowiązany jest do utrzymywania uzgodnionego przez strony, odpowiedniego poziomu surowców do produkcji, zamówienia określonej minimalnej ilości Produktów. Spółka natomiast, po uzgodnieniu i w imieniu kontrahenta, może odwołać dostawę surowca w ramach umowy kontrahenta z dostawcą, dokonuje kontroli surowca dostarczanego do produkcji, zobowiązana jest produkować Produkty w ilościach zamówionych przez kontrahenta.

Zgodnie z Umową o współpracy Spółka zobowiązała się świadczyć na rzecz kontrahenta usługę kompleksową mającą na celu wsparcie kontrahenta w zakresie prowadzonej przez tę spółkę działalności gospodarczej w Polsce. Czynności podejmowane przez Spółkę dotyczą w szczególności: doradztwa w obszarze agrotechniki (który ściśle wiąże się z działalnością kontrahenta wykonywaną w Polsce), czynności związanych z zapewnieniem obsługi w zakresie wprowadzania księgowania faktur zakupu i faktur sprzedaży towarów w systemie finansowo-księgowym, wsparcia kontraktacji ziemniaków, koordynacji relacji z dostawcami Spółki (administrowanie bazami dostawców, gromadzenie informacji na temat lokalnych dostawców na potrzeby kontrahenta), wspieraniem dostawców kontrahenta przy implementacji innowacyjnych rozwiązań technologicznych, tzw. najlepszych praktyk w ich produkcji, koordynacji szkolenia w zakresie nowych technologii produkcji ziemniaków zgodnie z zaleceniami oraz według uznanych standardów, nadzoru nad efektywnością produkcji i transportu ziemniaków do fabryk poprzez pomoc w lokalizacji upraw ziemniaków oraz optymalizację łańcucha dostaw ziemniaków do fabryki, jak też poprzez nadzoru administracyjnego nad dostawami do fabryk.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe w świetle obowiązującego stanu prawnego stwierdzić należy, że przedmiotowe usługi, które świadczy i zamierza świadczyć Wnioskodawca, są/będą wykonywane na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy - spółki prowadzącej działalność gospodarczą, posiadającej siedzibę na terytorium Szwajcarii, zarejestrowanej na terytorium kraju dla celów VAT oraz nieposiadającej na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności.

Dokonując analizy przepisu art. 28b ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że zawarte w nich wyłączenia nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem charakter świadczonych usług nie pozwala na zakwalifikowanie ich do usług wymienionych w zastrzeżeniach. Miejsce świadczenia przedmiotowych usług należy ustalić więc na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w tym artykule. W konsekwencji miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Zatem stwierdzić należy, że świadczona przez Spółkę usługa produkcji na zlecenie oraz wymieniona usługa kompleksowa nie będą opodatkowane na terytorium kraju.

W związku z powyższym należy stanowisko Wnioskodawcy uznać na prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj