Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1570/09-2/EWW
z 5 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1570/09-2/EWW
Data
2010.02.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
podatek od towarów i usług
podatnik


Istota interpretacji
Rozliczenie podatku VAT przez zagranicznego przedsiębiorcę posiadającego Oddział w Polsce.



Wniosek ORD-IN 925 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Oddział w Polsce, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń podatku VAT przez zagranicznego przedsiębiorcę posiadającego Oddział w Polsce – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń podatku VAT przez zagranicznego przedsiębiorcę posiadającego Oddział w Polsce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca z siedzibą w Irlandii (zwany dalej Centrala) prowadzi w Polsce działalność gospodarczą poprzez Oddział. Oddział w Polsce (zwany dalej Oddział) jest wpisany do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Centrala poprzez Oddział jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym numer identyfikacji podatkowej.

Wnioskodawca rozlicza się w Polsce z podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej poprzez zarejestrowany Oddział.

Oddział nie posiada własnego kapitału zakładowego, jest on częścią Spółki z siedzibą w Irlandii dla działalności prowadzonej w Polsce, głównie w sektorze publicznym w zakresie architektury i inżynierii (usługi nadzoru kontraktowego). Natomiast zakres działalności Spółki Centrala jest znacznie szerszy niż jej Oddziału w Polsce.

Oprócz usług wykonywanych poprzez Oddział w Polsce, Centrala zawarła umowy z polskim kontrahentem (spółką y), w ramach których świadczy bezpośrednio dla tej spółki, bez wykorzystania aktywów znajdujących się w Oddziale w Polsce, usługi takie jak: oddelegowanie personelu, wspomaganie IT, dzierżawa oprogramowania komputerowego, tzw. usługi niematerialne. Usługi wykonywanie są przez Centralę przy wykorzystaniu tylko i wyłącznie aktywów znajdujących się w Irlandii. Oddział nie jest stroną w ramach tych transakcji. Ponadto, Oddział nie posiada aktywów zapewniających realną możliwość wykonywania tego rodzaju usług.

Miejscem świadczenia usług oddelegowania personelu jest Polska.

Usługa wspomagania IT polega na:

  • wsparciu technicznym dotyczącym oprogramowań, utrzymania łączy na serwerach znajdujących się w Irlandii, obsłudze poczty elektronicznej za pomocą serwera, który znajduje się w Irlandii – których miejscem świadczenia jest Irlandia,
  • łączach internetowych, z których spółka y korzysta w Polsce, a obciążana jest z tytułu abonamentu za uzyskiwanie przepustowości łączy, którą to usługę świadczy firma brytyjska. dzierżawa oprogramowania komputerowego polega na wykorzystaniu licencji na komputerach, które znajdują się w Polsce.

Umowa licencyjna zawarta jest między Centralą a dostawcą licencji w Irlandii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy na podstawie art. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., dla usług świadczonych przez Centralę dla spółki y, Oddział jest podatnikiem w zakresie tych transakcji...
  2. Czy Centrala dla usług świadczonych na rzecz spółki y powinien wystawić fakturę VAT ze wskazaniem numeru identyfikacji podatkowej NIP posiadanego przez zarejestrowany w Polsce Oddział i na tej podstawie wykazać podatek należny od tych transakcji w rejestrze i w deklaracji miesięcznej VAT-7 podmiotu Oddział...


Zdaniem Wnioskodawcy, do dnia 30 listopada 2008 r. dla usług niematerialnych świadczonych przez podmiot posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Polski, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikiem był ich nabywca.

Centrala, usługi świadczone dla spółki y dokumentowała zwykłą fakturą bez podatku VAT, wystawioną w Irlandii bez podawania polskiego numeru NIP, posiadanego poprzez Oddział w Polsce. Podatek od towarów i usług naliczany był w Polsce przez spółkę y, jako tzw. import usług, zgodnie z przepisami zawartymi w art. 17 i art. 27 ustawy o VAT.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., „(…) podatnikiem są również usługobiorcy usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju”. Zmiana brzmienia przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 spowodowała, że od dnia 1 grudnia 2008 r. podatnikami podatku od towarów i usług w Polsce stały się również podmioty nieposiadające w Polsce siedziby, ale posiadające na terenie Polski stałe miejsce prowadzenia działalności.

Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, stałe miejsce prowadzenia działalności występuje tylko, gdy podatnik posiada zasoby ludzkie i techniczne do prowadzenia w sposób stały działalności (orzeczenie z dnia 4 lipca 1985 r. w sprawie 168/84).

Zdaniem Wnioskodawcy, zarejestrowany w Polsce Oddział przedsiębiorcy zagranicznego mieści się w definicji stałego miejsca prowadzenia działalności.

Niewątpliwie intencją ustawodawcy było objęcie podatników będących zagranicznymi podmiotami, wykonujących na stałe w Polsce działalność gospodarczą, ogólnymi zasadami opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przypadek zaprezentowany powyżej odnosi się jednak do sytuacji, gdzie Oddział zagranicznej spółki nie świadczy usług dla spółki y, ponieważ są one wykonywane bezpośrednio przez XCentralę dla podmiotu polskiego, z pominięciem Oddziału.

Oddział w Polsce Spółki nie bierze żadnego udziału w tych transakcjach, ponieważ umowy, na podstawie których usługi są wykonywane zawarte, są pomiędzy Centralą a spółką y, natomiast Oddział nie posiada aktywów, które są potrzebne, żeby świadczyć takie usługi.

Pomimo tego jednak - zdaniem Zainteresowanego - z aktualnego brzmienia art. 17 ustawy o VAT wynika, że x Oddział jest podatnikiem podatku od towarów i usług, na którym ciąży obowiązek podatkowy od transakcji świadczonych przez Centralę dla spółki y.

Z treści art. 17 ustawy o VAT wynika, że poprzez fakt, że posiada w Polsce Oddział, czyli stałe miejsce prowadzenia działalności, jest podatnikiem VAT w Polsce od usług świadczonych dla spółki y.

Z kolei, dochody osiągane w związku ze świadczeniem powyższych usług, nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie uregulowań zawartych w Polsko-Irlandzkiej umowie z dnia 13 listopada 1995 r. o unikaniu podwójnego opodatkowania (publikacja: Dz. u. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 i z 2000 r. Nr 53, poz. 650) oraz na podstawie ustawy o pdop. Zgodnie z art. 7 umowy Polsko-Irlandzkiej, zyski przedsiębiorstwa z siedzibą w Irlandii podlegają opodatkowaniu w Irlandii, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w Polsce, poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w Polsce, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami - zwana dalej ustawą o pdop) stanowi, że podatnicy, którzy nie mają siedziby na terytorium Polski podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. Podatnikiem podatku dochodowego jest przedsiębiorca zagraniczny działający w formie oddziału. Przedsiębiorca zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce wyłącznie od dochodów generowanych przez oddział, zgodnie z zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego (art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy o pdop).

Oznacza to, że jeżeli Oddział nie jest w żaden sposób zaangażowany w realizację umów zawartych pomiędzy Centrala a spółką y, wówczas dochody osiągane przez Centralę ze świadczenia usług dla spółki y nie są opodatkowane w Polsce.

Zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie ze stanem faktycznym, stronami transakcji są Centrala - podmiot zagraniczny i spółka y - podmiot polski. Przepisy ustawy o VAT wskazują, że dla transakcji zawieranych pomiędzy tymi dwoma podmiotami, w sytuacji, gdy podmiot zagraniczny posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, a jest nim niewątpliwie zarejestrowany Oddział zagranicznego przedsiębiorcy w Polsce, podatnikiem na którym ciąży obowiązek podatkowy jest Oddział. Jednocześnie dochody uzyskiwane z powyższych transakcji Centrala opodatkowuje w Irlandii.

Pojawia się kwestia, na podstawie jakiego dokumentu/faktury ma prawidłowo zadeklarować podatek należny od tych transakcji.

Zgodnie z art. 19 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Na podstawie art. 106 ustawy o VAT, podatnik ma obowiązek wystawić fakturę VAT stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży (...).

Biorąc pod uwagę podmioty określone w zawartych umowach, stronami transakcji są Centrala i spółka y. Oddział nie jest stroną tych umów, nie uczestniczy w żaden sposób w wykonywaniu usług świadczonych dla spółki y. w związku z tym, podmiotem obowiązanym do wystawienia faktury VAT z wykazanym w niej podatkiem należnym, jest spółka zagraniczna Centrala. Zdaniem Wnioskodawcy, Centrala powinna wystawić fakturę VAT, jako x z siedzibą w Irlandii i podać numer NIP nadany w Polsce posiadanemu Oddziałowi. Zagraniczny podmiot, w tym przypadku Centrala i posiadany przez ten podmiot Oddział w Polsce - Oddział, są jednym i tym samym podmiotem prawnym.

Czynności opodatkowane VAT wykonywane w Polsce przez zagraniczny podmiot bez pośrednictwa Oddziału nie powodują powstania na terytorium Polski nowego podatnika podatku od towarów i usług. Numer NIP nadany Oddziałowi jest numerem identyfikacji podatkowej nadanym Spółce zagranicznej dla transakcji, w których ta Spółka jest podatnikiem podatku VAT w Polsce. Nie ma podstaw do odrębnej rejestracji dla podatku od towarów i usług.

Stanowisko to zostało potwierdzone w wydanej przez Ministra Finansów interpretacji z dnia 28 marca 2007 r. (nr ref.: PT5-033-4/2006/IN/665).

Wystawiona przez Centrala faktura VAT z nadanym w Polsce numerem NIP, powinna zdaniem Zainteresowanego, zostać wykazana w rejestrze sprzedaży VAT i zadeklarowana w deklaracji Oddział. Jednocześnie faktura VAT wystawiona przez Centralę z nadanym w Polsce numerem NIP, powinna spełniać wymogi określone w polskich przepisach, w tym zawierać informacje wymienione w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur (...) (Dz. u. z 2008 r., Nr 212, poz. 1337).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanie faktycznym wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 195, poz. 1504), zgodnie z którą uchylone zostały art. 27 i art. 28, a dodano art. 28a do art. 28o regulujące kwestię określenia miejsca świadczenia usług. Zmianie uległo także brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, a mianowicie:

  1. będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju;
  2. nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik niposiadający siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Do przepisów ustawy dodano również art. 17 ust. 1a, zgodnie z którym przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się również w przypadku, gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności lub inne miejsce prowadzenia działalności usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj