Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-946/09/ŁW
z 22 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-946/09/ŁW
Data
2010.03.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy --> Obowiązki podatnika podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
energia elektryczna
koncesje
odliczenia
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010r. (data wpływu 9 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 lutego 2010r. (data wpływu), z dnia 15 lutego 2010r. (data wpływu 18 lutego 2010r.) oraz z dnia 26 lutego 2010r. (data wpływu 3 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia kwoty akcyzy należnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 5 lutego 2010r. oraz z dnia 15 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia kwoty akcyzy należnej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 19 lutego 2010r. znak: IBPP3/443-946/09/ŁW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca produkuje, magazynuje, przetwarza wyroby akcyzowe na terenie składu podatkowego. Do wyprodukowania wyrobów akcyzowych Spółka zużywa energię elektryczną. Spółka posiada koncesję na wytwarzanie, przesył i dystrybucję oraz obrót energii elektrycznej.

Zakupiona energia elektryczna jest zużywana w następujący sposób. Około 20% zakupionej energii elektrycznej jest sprzedawana końcowym odbiorcom.

Pozostała część jest zużywana przez Spółkę w następujący sposób:

  1. do oświetlenia budynków i placów należących do Spółki znajdujących się poza składem podatkowym.
  2. do oświetlenia dróg i placów na terenie składu podatkowego.
  3. do zasilania oczyszczalni ścieków, która pracuje na potrzeby Spółki.
  4. Poza powyższym zużyciem reszta energii zasila bezpośrednio istniejące produkcyjne w składzie podatkowym jednostki produkcyjne:
    1. Jednostka Produkcyjna ENERGETYKA zużywa energię do produkcji mediów energetycznych tj: energii cieplnej, sprężonego powietrza, azotu, wód chłodniczych oraz energii elektrycznej. Część tych mediów jest zużywana przez Spółkę. Część jest sprzedawana podmiotom zewnętrznym. Sprzedawane media oraz wykorzystywane bezpośrednio przez Spółkę są opomiarowane i jest możliwość ich dokładnego rozliczenia.
    2. Jednostka Produkcyjna PALIWA zużywa energię do produkcji między innymi takich wyrobów akcyzowych jak: olej opałowy (stawka pod. akcyzowego 232zł./1000l., kod CN 2710 19 61), olej opałowy ciężki (stawka pod. akcyzowego 60 zł./1000 kg. kod CN 2710 19 61), benzyna do lakierów, (stawka pod. akcyzowego „0" zł kod CN 2710 11 21), nafta do oświetlania, nafta zmywacz (stawka pod. akcyzowego 1822zł/1000l. kod CN 2710 1925).
    3. Jednostka Produkcyjna ROZPUSZCZALNIKI zużywa energię do produkcji między innymi takich wyrobów akcyzowych jak: Benzyna ekstrakcyjna III niskoaromatyczna, benzyna 110+, szeroka frakcja heksanowa, frakcja C-56 (stawka pod. akcyzowego „0" zł, lub 1822/1000l. kod CN 2710 11 25),
    4. Jednostka Produkcyjna REGENERACJA zużywa energię do produkcji między innymi takich wyrobów akcyzowych jak oleje bazowe (stawka pod. akcyzowego 1180zł/1000 litrów zł kod CN 2710 19 99), olej rozpałkowy wielkoprzemysłowy (stawka pod. akcyzowego 232zł/1000l, kod CN 2710 19 29),

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wymienione powyżej wyroby są sprzedawane w następujący sposób:

  • w trybie zawieszonego podatku akcyzowego (pomiędzy składami podatkowymi),
  • w trybie zwolnienia ze względu na przeznaczenie,
  • w trybie zapłaconego podatku akcyzowego.

Wyroby o kodach CN 2710 11 25, 2710 11 21 są wyrobami o „podwójnej" stawce akcyzy, to znaczy w przypadku ich wykorzystania na inne cele niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych ma zastosowanie stawka „0".

Dlatego nie jest możliwe dokładne przyporządkowanie kwoty akcyzy do danej partii produkcyjnej, gdyż wyroby sprzedane ze stawką „0" ,w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, oraz zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie „nie generują" obowiązku zapłaty akcyzy, a wobec powyższego niemożliwe jest pomniejszenie akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej zużytej do ich wyprodukowania.

Jednocześnie sprzedaż takich wyrobów jak np. oleje opałowe generuje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego w takiej wysokości, że Spółka mogłaby go obniżyć o podatek akcyzowy należny z tytułu zużycia energii elektrycznej do produkcji wszystkich wyrobów akcyzowych wytwarzanych na jednostkach produkcyjnych.

Wnioskodawca pragnie nadmienić, że posiadane przez nią urządzenia pomiarowe, pozwalają określić zużycie energii elektrycznej w procesach produkcji wyrobów akcyzowych oraz określenie zużywanej energii elektrycznej w procesach produkcji mediów energetycznych zużywanych w procesach produkcji wyrobów akcyzowych.

Pismami z dnia 15 lutego 2010r. oraz z dnia 26 lutego 2010r.

Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek wyjaśniając, iż energia elektryczna zasila istniejące w składzie podatkowym jednostki organizacyjne/produkcyjne i służy tam do:

  1. Jednostka Produkcyjna PALIWA – zasilanie urządzeń i maszyn, oraz pozostałych urządzeń pomocniczych. Ww. jednostka zasilana jest energią elektryczną za pomocą 11 przyłączy na których zabudowane są układy pomiarowe umożliwiające określenie zużycia energii elektrycznej. Energia elektryczna do produkcji wyrobów akcyzowych dla jednostki produkcyjnej Paliwa jest zużywana przez urządzenia sterujące instalacją, pompy procesowe, pompy manipulacyjne, oraz oświetlenie instalacji,
  2. Jednostka Produkcyjna ROZPUSZCZALNIKI – zasilanie urządzeń i maszyn, oraz pozostałych urządzeń pomocniczych. Ww. jednostka zasilana jest dwoma przyłączami z rozdzielni – stycznikowi R112 z zabudowanymi układami pomiarowymi, określającymi zużycie energii elektrycznej na tej instalacji. Energia elektryczna do produkcji wyrobów akcyzowych dla jednostki produkcyjnej Rozpuszczalniki jest zużywana przez piec technologiczny, urządzenia sterujące instalacją, kompresory, pompy procesowe, pompy manipulacyjne, oraz oświetlenie instalacji,
  3. Jednostka Produkcyjna REGENERACJA – zasilanie urządzeń i maszyn, oraz pozostałych urządzeń pomocniczych. Ww. jednostka zasilana jest energią elektryczną za pomocą 7 przyłączy z zabudowanymi układami pomiarowymi, określającymi zużycie energii elektrycznej na tych instalacjach. Energia elektryczna do produkcji wyrobów akcyzowych dla Jednostki Produkcyjnej REGENERACJA jest zużywana przez urządzenia sterujące instalacją, ogrzewania instalacji, kompresory, pompy procesowe, pompy manipulacyjne, oraz oświetlenie instalacji,
  4. Jednostka Organizacyjna ENEGETYKA zużywa energię do zasilania urządzeń i maszyn, pozostałych urządzeń pomocniczych oraz do produkcji mediów energetycznych tj: energii cieplnej, sprężonego powietrza, azotu, wód chłodniczych oraz energii elektrycznej. Część jest sprzedawana podmiotom zewnętrznym. Sprzedawane media oraz wykorzystywane bezpośrednio przez Wnioskodawcę są opomiarowane i jest możliwość ich dokładnego rozliczenia. Pozostała część jest zużywana w procesach produkcji wyrobów akcyzowych. Wyżej wymienione media (do których wytworzenia zużywana jest energia elektryczna) są zużywane w jednostkach produkcyjnych w następujący sposób:
    1. Jednostka Produkcyjna PALIWA zużywa:
      1. energię cieplną, (procesy technologiczne – odgrzewanie produktów w celu ich dalszej przeróbki),
      2. powietrze technologiczne, (komponowanie, mieszanie – półproduktów, produktów),
      3. powietrze osuszone (sterowanie urządzeniami pneumatycznymi instalacji produkcyjnych),
      4. azot, (zabezpieczenie przeciwwybuchowe instalacji produkcyjnych),
      5. wodę chłodniczą (procesy technologiczne – schładzanie poszczególnych frakcji surowca przed dalszym przerobem),
      do produkcji między innymi takich wyrobów akcyzowych jak:
      • olej opałowy (stawka pod. akcyzowego 232 zł/1000l., kod CN 2710 19 61) barwiony, sprzedawany w procedurze zawieszanego podatku akcyzowego, lub z zapłaconą akcyzą,
      • olej opałowy ciężki (stawka pod. akcyzowego 64 zł/1000l., kod CN 2710 19 61), niebarwiony, sprzedawany jako zwolniony na podstawie § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) lub w procedurze zawieszonego podatku akcyzowego lub zapłaconą akcyzą,
      • benzyna do lakierów, (stawka pod. akcyzowego „0” zł (lub 1822/1000l. (między składami podatkowymi) kod CN 2710 11 21, nafta do oświetlenia, nafta zmywacz (stawka pod. akcyzowego 1822/1000l. kod CN 2701 19 25), sprzedawane w procedurze zawieszonego podatku akcyzowego,
    2. Jednostka Produkcyjna ROZPUSZCZALNIKI zużywa:
      1. energię cieplną, (procesy technologiczne – podgrzewanie surowców, wygrzewanie półproduktów na kolumnach destylacyjnych aby uzyskać półprodukt gotowy do dalszych procesów technologicznych),
      2. powietrze technologiczne, (komponowanie, mieszanie – półproduktów, produktów),
      3. powietrze osuszone, (sterowanie urządzeniami pneumatycznymi instalacji produkcyjnych),
      4. azot, (zabezpieczenie przeciwwybuchowe instalacji produkcyjnych do stripingu wodoru i siarkowodoru),
      5. wodę chłodniczą (procesy technologiczne – do kondensacji półproduktów z fazy gazowej na fazę ciekłą i schładzania produktu gotowego po procesie, pompowanego na zbiorniki magazynowe),
      do produkcji między innymi takich wyrobów akcyzowych jak:
      • benzyna ekstrakcyjna III niskoaromatyczna, benzyna 110+, szeroka frakcja heksanowa, frakcja C-56 (stawka pod. akcyzowego „0” zł, lub 1822/1000l. - miedzy składami podatkowymi kod CN 2710 11 25), sprzedawane w procedurze zawieszonego podatku akcyzowego, lub z zapłaconą akcyzą.
    3. Jednostka Produkcyjna REGENERACJA zużywa:
      • energię cieplną (procesy technologiczne – podgrzewanie strumienia oleju, striping oleju, wytwarzanie próżni, striping – oczyszczanie wody odpadowej z zanieczyszczeń, podgrzewanie surowca),
      • powietrze technologiczne, (komponowanie, mieszanie produktów),
      • powietrze osuszone, (sterowanie urządzeniami pneumatycznymi instalacji produkcyjnych),
      • azot (zabezpieczenie przeciwwybuchowe instalacji produkcyjnych),
      • wodę chłodniczą (procesy technologiczne – schładzanie strumieni półproduktów w celu ich dalszej przeróbki,
      do produkcji miedzy innymi takich wyrobów akcyzowych jak:
      • oleje bazowe (stawka pod. akcyzowego 1180 zł/1000l. kod CN 2710 19 99), sprzedawane w procedurze zawieszonego podatku akcyzowego lub zapłaconą akcyzą,
      • olej rozpałkowy wielkoprzemysłowy (stawka pod. akcyzowego 232 zł/1000l., kod CN 2710 19 29) barwiony, sprzedawany w procedurze zawieszonego podatku akcyzowego lub z zapłaconą akcyzą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zgodnie z art. 21 ust. 8 nowej ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku akcyzowego od wyprodukowanych wszystkich wyrobów akcyzowych o akcyzę zapłacona od energii elektrycznej zużytej w procesach produkcji wyrobów akcyzowych...
  2. Czy zgodnie z art. 21 ust. 8 nowej ustawy o podatku akcyzowym, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku akcyzowego od wyprodukowanych wszystkich wyrobów akcyzowych o akcyzę zapłaconą od energii elektrycznej zużytej również w procesach produkcji mediów energetycznych zużywanych w procesach produkcji wyrobów akcyzowych...
  3. Ponieważ Spółka dokonuje płatności za podatek akcyzowy dotyczący energii elektrycznej do 25 dnia następnego miesiąca, po miesiącu rozliczeniowym, czy obniżenie kwoty należnego podatku akcyzowego może nastąpić przez obniżenie należnej kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej w danym miesiącu, którego dotyczy deklaracja AKC-4/H...

Zdaniem Wnioskodawcy, artykuł 21 ust. 8 nowej ustawy o podatku akcyzowym, który mówi że „Kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych", określa iż podatnikom produkującym wyroby akcyzowe w składzie podatkowym przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o akcyzę zapłaconą od zużytych w procesie produkcyjnym wyrobów akcyzowych niezależnie od tego, czy zostały zużyte bezpośrednio czy pośredniego do produkcji tych wyrobów. Również zdaniem Spółki, Ustawodawca w ww. artykule, nie zastrzegł że chodzi wyłącznie o zużycie bezpośrednie poprzez wskazanie, iż zużyciem wyrobów akcyzowych jest wykorzystanie tylko takich produktów, z których produkuje się inne wyroby akcyzowe.

Mając na uwadze powyższe Spółka uważa że możliwym jest obniżenie należnego podatku akcyzowego od wyprodukowanych wszystkich wyrobów akcyzowych (tj. wyrobów sprzedawanych w trybie: zawieszonego podatku akcyzowego (pomiędzy składami podatkowymi), w trybie zwolnienia ze względu na przeznaczenie, w trybie zapłaconego podatku akcyzowego, wysyłki produktu poza granice Unii Europejskiej) o kwotę podatku akcyzowego należną z tytułu zużycia energii elektrycznej do wyprodukowania wszystkich wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca uważa, że obniżenie podatku akcyzowego od energii elektrycznej z tytułu zużycia jej w procesach produkcji wyrobów akcyzowych, może dokonać poprzez obniżenie należnej kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej za dany miesiąc w miesiącu następnym.

Przykładowo:

Spółka za miesiąc styczeń ma zapłacić (do 25 dnia lutego) podatek akcyzowy od energii elektrycznej w wysokości 10 tys. zł. Ponieważ wysokość podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużytej do produkcji wyrobów akcyzowych wyniosła w styczniu 4 tys., więc o te kwotę Spółka pomniejsza należny podatek akcyzowy od energii elektrycznej i do 25 lutego wpłaci 6 tys. złotych. W deklaracji AKC-4/H w pozycji „zwolnienia i obniżenia” pole 10 zostanie wpisana kwota 4 tys.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca posiada koncesję na wytwarzanie, przesył i dystrybucję oraz obrót energią elektryczną. Do wyprodukowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych Wnioskodawca zużywa zakupioną uprzednio energię elektryczną.

Stosownie do art. 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 3, poz. 11 ze zm.) przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 11 ww. ustawy przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. wydania energii nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
  3. zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
  4. powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie zaś do art. 24 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zaś po myśli art. 89 ust. 3 ww. ustawy stawka akcyzy na energię elektryczną wynosi 20,00 zł za megawatogodzinę (MWh).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że Wnioskodawca z tytułu zużycia w procesie produkcji wyrobów akcyzowych, zakupionej uprzednio energii elektrycznej jest zobowiązany do naliczenia wg ww. stawki, zadeklarowania i odprowadzenia we wskazanym wyżej terminie należnego podatku akcyzowego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zakupiona energia elektryczna jest zużywana w następujący sposób:

  1. Zakupiona energia elektryczna zasila urządzenia i maszyny oraz pozostałe urządzenia pomocnicze tj. urządzenia sterujące instalacją, pompy procesowe, pompy manipulacyjne, piec technologiczny, kompresory, ogrzewania instalacji oraz oświetlenie instalacji. Ww. urządzenia znajdują się w jednostkach produkcyjnych PALIWA, ROZPUSZCZALNIKI, REGENERACJA i są wykorzystywane do produkcji następujących wyrobów akcyzowych:
    • olej opałowy CN 2710 19 61 , stawka akcyzy 232 zł za 1000l.,
    • olej opałowy ciężki CN 2710 19 61, stawka akcyzy 64 zł za 1000 kg,
    • benzyna do lakierów CN 2710 11 21, stawka akcyzy 0 zł
    • nafta do oświetlenia, nafta zmywacz CN 2710 19 25, stawka akcyzy 1822 zł za 1000 l
    • benzyna ekstrakcyjna III niskoaromatyczna, benzyna 110+, szeroka frakcja heksanowi, frakcja C-56 CN 2710 11 25, stawka akcyzy 0 lub 1822 zł za 1000l.,
    • oleje bazowe CN 2710 19 99, stawka akcyzy 1180 zł za 1000l.,
    • olej rozpałkowy wielkoprzemysłowy CN 2710 19 29, stawka akcyzy 232 zł za 1000l.,
      Ww. wyroby sprzedawane są w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jako zwolnione ze względu na przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą. Przy czym wyroby o kodach CN 2710 11 25 i 2710 11 21 są wyrobami o podwójnym zastosowaniu do których stosuje się stawkę pozytywną lub stawkę 0 w zależności od przeznaczenia.
  2. Zakupiona energia elektryczna zużywana jest w jednostce produkcyjnej ENERGETYKA do produkcji mediów energetycznych takich jak energia cieplna, powietrze technologiczne, powietrze osuszone, azot, woda chłodnicza. Ww. media z kolei zużywane w jednostkach produkcyjnych PALIWA, ROZPUSZCZALNIKI, REGENERACJA do produkcji ww. wyrobów akcyzowych w sposób następujący:
    1. energia cieplna w procesach technologicznych np. do podgrzewania surowców,
    2. powietrze technologiczne do komponowania mieszania np. produktów,
    3. powietrze osuszone do sterowania urządzeniami pneumatycznymi instalacji przemysłowych,
    4. azot do zabezpieczenia przeciwwybuchowego instalacji produkcyjnych
    5. woda chłodnicza np. do schładzania strumieni półproduktów przed dalszym przerobem.

Wnioskodawca zamierza dokonać obniżki należnego podatku akcyzowego od wszystkich wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, o których mowa w pkt I o podatek akcyzowy od energii elektrycznej uprzednio zakupionej i zużytej w sposób wskazany w pkt I i II.

Przy czym w ocenie Wnioskodawcy obniżki, o której mowa wyżej może on dokonać poprzez obniżenie należnej kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej za dany miesiąc w deklaracji AKC-4/H tj. w deklaracji na podatek akcyzowy od energii elektrycznej składanej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej w ww. procesach.

Stosownie do art. 21 ust. 8 ww. ustawy kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

Celem ww. przepisu jest uniknięcie podwójnego opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych, do produkcji których zużyto inny wyrób akcyzowy z zapłaconą akcyzą.

Z punktu widzenia powyższego przepisu, kluczowe jest aby wyroby akcyzowe zużywane przez Wnioskodawcę w składzie podatkowym do produkcji wyrobów energetycznych były zużywane w związku z produkcją wyrobu akcyzowego w ramach danego procesu technologicznego. To w jakim charakterze zużywane wyroby uczestniczą w tym procesie, tzn. czy są substancją, z której produkowane są wyroby akcyzowe, czy też służą dostarczeniu energii niezbędnej do przeprowadzenia procesu technologicznego dotyczącego produkcji lub też są wykorzystywane w procesie technologicznym służącym do wyprodukowania tego wyrobu akcyzowego, jest bez znaczenia z punktu widzenia treści zawartej w art. 21 ust. 8 ww. ustawy, który stanowi, że dany wyrób od którego została zapłacona akcyza winien być zużyty do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.

W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych w składzie podatkowym wyrobów energetycznych o akcyzę zapłaconą od energii elektrycznej zużytej do oświetlenia instalacji. Z treści powyższego przepisu wynika również, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych w składzie podatkowym wyrobów energetycznych w sytuacji, gdy do produkcji tych wyrobów zużywane są media w postaci energii cieplnej, powietrza technologicznego, powietrza osuszonego, azotu, wody chłodniczej mimo, iż do produkcji tych mediów została zużyta energia elektryczna, wymienione media nie są bowiem wyrobami akcyzowymi, od których zapłacono należną akcyzę.

Wskazać również należy, iż przepis art. 21 ust.8 ustawy o podatku akcyzowym należy interpretować w ten sposób, że jeżeli od wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów akcyzowych został zapłacony podatek akcyzowy, to podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku akcyzowego od wyprodukowanych wyrobów energetycznych o kwotę akcyzy zapłaconej od wyrobów zużytych do ich wyprodukowania.

Skoro zatem powyższy przepis uzależnia obniżkę od wystąpienia akcyzy należnej od gotowego wyrobu akcyzowego, do produkcji którego zużyto inny wyrób akcyzowy z zapłaconą akcyzą to zatem Wnioskodawca nie może dokonać obniżki, o której mowa w art. 21 ust. 8 ww. ustawy, w sytuacji, gdy od wyrobu gotowego nie wystąpi kwota akcyzy należnej tj. w sytuacji gdy wyprodukowane wyroby energetyczne będą sprzedawane :

  • jako zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie
    np. olej opałowy ciężki CN 2710 19 61, który Wnioskodawca zamierza sprzedawać jako zwolniony od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie,
  • ze stawką 0
    np. benzyna do lakierów CN 2710 11 21, benzyna ekstrakcyjna III niskoaromatyczna, benzyna 110+, szeroka frakcja heksanowi, frakcja C-56 CN 2710 11 25, które to wyroby gotowe Wnioskodawca zamierza sprzedawać również ze stawką 0,
  • w procedurze zawieszenia poboru podatku,
    np. olej opałowy CN 2710 19 61, olej opałowy ciężki CN 2710 19 61, oleje bazowe CN 2710 19 99, olej rozpałkowy wielkoprzemysłowy CN 2710 19 29 i inne wyroby, które Wnioskodawca wskazał, że zamierza sprzedawać w procedurze zawieszenia podatku akcyzowego.

W powyższych bowiem sytuacjach nie wystąpi kwota akcyzy należnej od gotowych wyrobów energetycznych co skutkuje brakiem możliwości jej obniżenia o akcyzę zapłaconą od zużytej do ich wyprodukowania energii elektrycznej.

Dotyczy to zarówno przypadków gdy wyroby gotowe będą sprzedawane ze stawką 0 lub zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie jak również kwota akcyzy należnej od gotowych wyrobów energetycznych nie wystąpi w przypadku sprzedaży tych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy co wynika wprost z art. 2 pk 12 i art. 45 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

Zaś stosownie do art. 45 ww. ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury (….).

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym obniżka, o której mowa w art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym będzie przysługiwała Wnioskodawcy, gdy od gotowych wyrobów energetycznych wystąpi akcyza należna, tj w sytuacji gdy będą one sprzedawane z zapłaconą akcyzą przy czym obniżka będzie obejmowała tę część akcyzy zapłaconej od zużytej energii elektrycznej przez jednostki produkcyjne PALIWA, ROZPUSZCZALNIKI, REGENERACJA na zasilanie urządzeń i maszyn wykorzystywanych w procesie technologicznym służącym do wyprodukowania tych gotowych wyrobów energetycznych , jak np. urządzenia sterujące instalacją, pompy procesorowe, piec technologiczny, pompy manipulacyjne, kompresory itp.

W świetle powyższego za nieuzasadnione należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że możliwym jest obniżenie podatku akcyzowego od wyprodukowanych wszystkich wyrobów akcyzowych ( tj. wyrobów sprzedawanych w trybie zawieszonego poboru akcyzy – pomiędzy składami podatkowymi-, w trybie zwolnienia ze względu na przeznaczenie, w trybie zapłaconego podatku akcyzowego) o akcyzę zapłaconą od energii elektrycznej zużytej zarówno w procesach produkcji wyrobów akcyzowych jak również w procesach produkcji mediów energetycznych, które to media zużywane są w procesach produkcji wyrobów akcyzowych.

Jak wskazano wyżej w świetle postanowień ww. art. 21 ust.8 ustawy kwota akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów energetycznych może zostać obniżona jedynie o akcyzę zapłaconą od energii elektrycznej, która została zużyta do wyprodukowania tych wyrobów energetycznych.

Z treści tego przepisu wynika, że z niniejszego uprawnienia podatnik może skorzystać, jeżeli wcześniej została zapłacona akcyza od energii elektrycznej zużytej do wyprodukowania wyrobów energetycznych.

Obniżki, o które mowa w art. 21 ust. 8 ustawy dokonuje się w deklaracji składanej na potrzeby podatku akcyzowego.

Stosownie do art. 21 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie sprzedawał z zapłaconą akcyzą wyroby energetyczne, w odniesieniu do których na mocy art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym będzie składał stosowne deklaracje tj. deklaracje: AKC – 4 /D na podatek akcyzowy od paliw silnikowych,

AKC – 4/I na podatek akcyzowy od paliw opałowych,

AKC – 4/K na podatek akcyzowy od olejów smarowych.

Zatem w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów energetycznych o akcyzę zapłaconą od bezpośrednio zużytej do ich wyprodukowania energii elektrycznej. Przedmiotowego obniżenia dokonuje się poprzez wykazanie obliczonej kwoty obniżenia w części C ww. deklaracji – Obliczenie kwoty podatku akcyzowego, poz. 12 – zwolnienia i obniżenia.

Wskazać również należy, iż obniżkę o której mowa Wnioskodawca zrealizować może również w dokonywanych na mocy art. 23 ww. ustawy wpłatach dziennych.

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1-3 oraz ust. 4 pkt 2 ww. ustawy podmioty prowadzące składy podatkowe są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

Wpłaty dzienne obniża się o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

Mając powyższe na uwadze za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że obniżenia kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej z tytułu zużycia jej w procesach produkcji wyrobów akcyzowych można dokonać poprzez obniżenie należnej kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej za dany miesiąc.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj