Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-301/10/JS
z 17 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-301/10/JS
Data
2010.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
koszty uzyskania przychodów
osoba bezrobotna
wyposażenie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na nabycie wyposażenia i narzędzi służących do prowadzonej działalności gospodarczej, skoro źródłem ich finansowania był przychód, od którego zaniechano poboru podatku a fakt ten spowodował powstanie straty z działalności?
Czy prawidłowe jest nieuwzględnianie w kosztach uzyskania przychodów w 2010 roku wydatków sfinansowanych wsparciem pomostowym?



Wniosek ORD-IN 1024 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania wsparcia finansowego na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego, pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania wsparcia finansowego na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego, pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach działania 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia” programu operacyjnego Kapitał Ludzki, Wnioskodawca otrzymał ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa środki w wysokości 40.000 zł na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz przez okres 6-ciu miesięcy wsparcie pomostowe w wysokości 1.000 zł miesięcznie.

W dniu 01 września 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wynajmu narzędzi dla budownictwa, zagospodarowania i utrzymywania terenów zielonych. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Ze środków przeznaczonych na rozpoczęcie działalności gospodarczej, nie uwzględnionych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako przychód, Wnioskodawca zakupił wyposażenie i narzędzia do „zieleni” i budownictwa, które ze względu na niską cenę nabycia (ceny jednostkowe wahają się od 200 zł do 2.500 zł) jako wyposażenie zaliczył do kosztów uzyskania przychodów.

Środki ze wsparcia pomostowego (również nie uwzględnione jako przychód), zostały wykorzystane przez Wnioskodawcę do opłacenia składek ZUS, usług telekomunikacyjnych, marketingowych itp. i również zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Taki stan rzeczy spowodował, że Wnioskodawca zamknął 2009 rok stratą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na nabycie wyposażenia i narzędzi służących do prowadzonej działalności gospodarczej, skoro źródłem ich finansowania był przychód, od którego zaniechano poboru podatku a fakt ten spowodował powstanie straty z działalności...

Czy prawidłowe jest nieuwzględnianie w kosztach uzyskania przychodów w 2010 roku wydatków sfinansowanych wsparciem pomostowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane w 2009 roku środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej i wsparcie pomostowe, prawidłowo nie zostały zaliczone w podatkowej księdze przychodów i rozchodów do dochodów, jako dochody, od których zaniechano poboru podatku (art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako dochód określa wszelkiego rodzaju dochody podlegające opodatkowaniu, za wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52c oraz dochodów, od których na podstawie ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r.).

Jak twierdzi Wnioskodawca, wydatki sfinansowane środkami na rozpoczęcie działalności i wsparciem pomostowym, właściwie zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ wydatki te mają bezpośredni związek z uruchomieniem i prowadzeniem działalności gospodarczej i zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o pdof zostały poczynione w celu osiągnięcia przychodu. Jednocześnie wydatki te nie zostały wyszczególnione w katalogu kosztów i wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 23 ustawy o pdof. W 2010 roku katalog ten został rozszerzony i dlatego Wnioskodawca nie zalicza do kosztów uzyskania przychodów wydatków finansowanych wsparciem pomostowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika, nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku, podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zauważyć należy, iż ustawodawca różnicuje skutki otrzymanych dotacji, w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

  1. rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,
  2. wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

-stanowiących pomoc de minimis, udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym, zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

W świetle ww. przepisów, wskazane we wniosku środki otrzymane w 2009 r. (w tym wsparcie pomostowe), w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne, stanowią dochód Wnioskodawcy, od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym, jak wskazano, zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne, nie stanowią bowiem przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazano powyżej, zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008r. do dnia 31 grudnia 2009 r. W konsekwencji, do dochodów uzyskanych od dnia 01 stycznia 2010 r. ze wsparcia pomostowego, przedmiotowe zaniechanie poboru podatku nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Zatem środki otrzymane przez Wnioskodawcę po dniu 01 stycznia 2010 r. pochodzące ze wsparcia pomostowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy regulującej ten podatek.

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;
  • musi być należycie udokumentowany.

Generalnie przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie poniesione i racjonalnie uzasadnione wydatki, poza enumeratywnie wskazanymi w ustawie, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że ze środków otrzymanych w 2009 r. i przeznaczonych na rozpoczęcie działalności gospodarczej, Wnioskodawca zakupił wyposażenie i narzędzia służące do prowadzonej działalności gospodarczej, które ze względu na niską cenę nabycia (ceny jednostkowe wahają się od 200 zł do 2.500 zł), zaliczył jako wyposażenie do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast środki ze wsparcia pomostowego zostały wykorzystane przez Wnioskodawcę do opłacenia składek ZUS, usług telekomunikacyjnych, marketingowych itp. i również zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Taki stan rzeczy spowodował, że Wnioskodawca zamknął 2009 rok stratą.

Analizując treść przepisów art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r.) uznać należy, iż wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w 2009 r. na zakup wyposażenia i narzędzi oraz pozostałe wydatki z otrzymanego w tym roku wsparcia pomostowego (składki ZUS, usługi telekomunikacyjne, marketingowe) można zaliczyć w 2009 r. do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli poniesione zostały w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i zostaną należycie udokumentowane. Nie wyklucza tej możliwości sfinansowanie ww. wydatków ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

Pamiętać jednakże należy, iż w myśl art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 37 oraz art. 22 ust. 6bb, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Natomiast wydatki sfinansowane z otrzymanego w 2010 r. wsparcia pomostowego nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, albowiem sfinansowane zostały ze środków zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaznaczyć bowiem należy, iż w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj