Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-566/10/EJ/
z 14 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-566/10/EJ/
Data
2010.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
gmina
inwestycje
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
odprzedaż
prawo do odliczenia
projekt
sieć komputerowa
sprzęt
towar
usługi
zadania własne


Istota interpretacji
odsprzedaż towarów i usług przez Lidera projektu na rzecz współpartnerów projektu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2010r. (data wpływu 19 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych poniesionych na realizację projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych poniesionych na realizację projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie działania 2.2 „Rozwój elektronicznych usług publicznych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt Wnioskodawcy „…” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Bezpośrednim beneficjentem projektu, finansującym inwestycję jest Powiat wraz z trzema partnerskimi gminami – L., G. i C. Beneficjentami pośrednimi są mieszkańcy powiatu, którzy będą korzystać z infrastruktury informatycznej. Bezpośrednim celem projektu jest udostępnienie usług świadczonych drogą elektroniczną przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki zależne interesantom, przedsiębiorcom oraz lokalnym społecznościom na poziomie Powiatu poprzez bezpieczną platformę elektroniczną, wspomagającą zarządzanie poszczególnymi Urzędami, jednostkami organizacyjnymi oraz Starostwem Powiatowym. Przedmiotem projektu jest wdrożenie e-Urzędu i Systemów Elektronicznego Obiegu Dokumentów wraz z infrastrukturą teleinformatyczną w czterech jednostkach samorządu terytorialnego, w tym jednym starostwie powiatowym, jednym urzędzie gminy i miasta, dwóch urzędach gminy oraz wybranych jednostkach organizacyjnych tych jednostek samorządu terytorialnego. Zakres projektu obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną. Efektem realizacji projektu będzie modernizacja Urzędów tych jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Dzięki realizacji projektu wzrośnie poziom usług administracyjnych dla klientów, świadczonych drogą elektroniczną oraz zwiększy się efektywność pracy w administracji w zakresie realizacji tych usług. Planowany okres realizacji projektu to I kwartał 2010 – II kwartał 2011r. Wartość zadania inwestycyjnego wynosi 4.141.179,00 zł, z czego 3.520.002,15 zł to kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Powiatu. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów powiatu. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych obrotów z tytułu wykorzystywania mienia powstałego w trakcie realizacji projektu. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie czynności świadczone drogą elektroniczną nie będą generowały przychodu. W ramach projektu zostanie nabyty zarówno towar jak i usługi.

Etapy zadania:

  1. Opracowanie dokumentacji (VAT 14.999,60 PLN),
  2. Dostosowanie pomieszczeń serwerowi (VAT 36.476,00 PLN),
  3. Modernizacja sieci LAN (VAT 41.712,00 PLN),
  4. Wyposażenie serwerowi (VAT 177.518,00 PLN),
  5. Konfiguracja urządzeń (VAT 205.396,40 PLN),
  6. Prace wdrożeniowe (VAT 208.736,00 PLN),
  7. Szkolenia (VAT 28.248,00 PLN),
  8. Doradca technologiczny (VAT 20.737,70 zł),
  9. Promocja (VAT 12.945,82 PLN).

Wnioskodawca na mocy porozumienia z dnia 27 września 2007r. realizuje wraz z gminami partnerskimi projekt pn. „…”. Wnioskodawca jest liderem projektu, zaś gminy są partnerami. Każdy z partnerów projektu pokrywa wkład własny proporcjonalnie do odnoszonych korzyści, za wyjątkiem doradcy technologicznego i dokumentacji aplikacyjnej (po równo). Część zadań wspólnego projektu będzie realizowana przez poszczególnych partnerów samodzielnie (przeprowadzenie procedur wynikających ze stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych, odbiór usług i towarów), tak więc faktury będą wystawiane na poszczególnych partnerów projektu (dla następujących zadań: promocja projektu, dostosowanie pomieszczeń serwerowi, modernizacja sieci LAN, wyposażenie sterowni, konfiguracja urządzeń, polityka bezpieczeństwa, oprogramowanie dziedzinowe, szkolenia certyfikowane i Administratora Bezpieczeństwa Informacji), wtedy też zadaniem lidera będzie kierowanie jednego całościowego wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa. Elementy projektu realizowane samodzielnie przez poszczególnych partnerów projektu dla Powiatu są elementem realizowanych zadań własnych powiatu (zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym) i projektu służy zwiększeniu jakości wykonywanych zadań własnych. Projekt zakłada jednak także stworzenie wspólnej platformy sprzętowej dlatego procedury (przeprowadzenie procedur wynikających ze stosowania ustawy PZP, odbiór usług i towarów) związane z tym zadaniem (czyli system elektronicznego obiegu dokumentów-wdrożenie, licencje, opieka 3-letnia, szkolenia, integracja systemu z BIP urzędów) a także wyłonienie doradcy technologicznego projektu będą prowadzone przez lidera projektu - Powiat. W związku z powyższym faktury za te usługi i towary będą wystawiane na lidera projektu, a następnie w formie dotacji partnerzy projektu po otrzymaniu wniosku o płatność od lidera będą na rachunek projektowy przekazywać środki proporcjonalnie do odnoszonych korzyści.

W piśmie z dnia 25 czerwca 2010r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że Powiat na mocy porozumienia z dnia 27 września 2007r. realizuje wraz z Gminą C., Gminą G. i Gminą L. projekt „…”. Powiat jest liderem projektu, zaś gminy są partnerami, złożony wniosek o dofinansowanie jest wnioskiem porozumienia jednostek samorządu terytorialnego. W zakresie części wspólnej projektu tzn. utworzenia platformy sprzętowej oraz doradcy technologicznego to lider realizuje zadania i faktury wystawiane są na niego, a następnie partnerzy w formie dotacji po otrzymaniu wniosku o płatność od lidera będą na rachunek bankowy lidera przekazywać środki proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. Platforma sprzętowa będzie złożona z wdrożenia w każdej z jednostek systemu elektronicznego obiegu dokumentów (program) łącznie z wymaganymi w tym zakresie licencjami, opieką 3-letnią przy obsłudze i wdrażaniu systemu, szkoleniami, którymi zostaną objęci użytkownicy, liderzy i administratorzy. Ponadto system elektronicznego obiegu dokumentów zostanie zintegrowany z BIP poszczególnych urzędów partycypujących w projekcie. Każdy z partnerów projektu pokrywa wkład własny proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. W ramach części wspólnej zostanie nabyty zarówno towar jak i usługi. Zgodnie z porozumieniem oraz dokumentacją aplikacyjną został określony podział towarów i usług przypadających na poszczególnych partnerów projektu, dlatego też produkty będą bezpośrednio trafiały do gmin, wszelkie protokoły odbioru będą wystawiane na lidera i zatwierdzane ze strony lidera poprzez wyłonionego dla całego projektu doradcę technologicznego. Właścicielem ewentualnych środków trwałych w części wspólnej będzie lider projektu, który na mocy dodatkowego porozumienia w formie użyczenia przekaże gminom nabyty sprzęt/oprogramowanie i gminy będą zobowiązane do zapewnienia trwałości projektu przez okres 5 lat po zakończeniu projektu. Oznacza to, że każdy partner zobowiązany jest do utrzymywania platformy po zakończeniu projektu, w związku z czym w przypadku zaistnienia konieczności dokonania napraw lub aktualizacji wymagających poniesienia dodatkowych środków finansowych każdy z partnerów projektu ponosi je w wysokości przypadającej na jego część, którą dany partner wykorzystuje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i na jakich warunkach i w jakiej kwocie Wnioskodawca będzie mógł odzyskać od nakładów inwestycyjnych podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy w dokumentacji aplikacyjnej dla ww. zadania przyjęto, że projekt nie będzie generował przychodów, a co za tym idzie nie będzie miała miejsca sprzedaż opodatkowana. W świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie ma prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony ponieważ realizacja projektu nie jest związana z czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, a wszystkie zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Wyjątek stanowią towary i usługi, w których przypadku faktury będą wystawiane na lidera projektu (system elektronicznego obiegu dokumentów – wdrożenie, licencje, opieka 3-letnia, szkolenia, integracja systemu z BIP urzędów, doradca technologiczny). Powiat ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu w części związanej z ich przekazaniem partnerom projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r przepisie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowa osoba prawna (powiat) nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone zadania wykonuje za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiat realizuje projekt pn. „…”. Bezpośrednim celem projektu jest udostępnienie usług świadczonych drogą elektroniczną przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki zależne interesantom, przedsiębiorcom oraz lokalnym społecznościom na poziomie Powiatu poprzez bezpieczną platformę elektroniczną, wspomagającą zarządzanie poszczególnymi Urzędami, jednostkami organizacyjnymi oraz Starostwem Powiatowym. Przedmiotem projektu jest wdrożenie e-Urzędu i Systemów Elektronicznego Obiegu Dokumentów wraz z infrastrukturą teleinformatyczną w czterech jednostkach samorządu terytorialnego. Zakres projektu obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną. Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Powiatu. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie czynności świadczone drogą elektroniczną nie będą generowały przychodu. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów powiatu.

Wnioskodawca wskazał, że część zadań wspólnego projektu będzie realizowana przez poszczególnych partnerów, tak więc faktury będą wystawiane na poszczególnych partnerów. Projekt zakłada jednak stworzenie wspólnej platformy sprzętowej, a także wyłonienie doradcy technologicznego projektu. Działania w tym zakresie będą prowadzone przez Lidera – Powiat. W związku z tym faktury za te usługi i towary będą wystawione na lidera.

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przypadku towarów i usług nabywanych we własnym zakresie przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu, które pozostaną własnością Wnioskodawcy (nie zostaną przekazane partnerom) nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na inwestycję prowadzoną na majątku Wnioskodawcy nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu tj. Wnioskodawcę.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług, przekazanych partnerom należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 8 ww. ustawy w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Z cyt. wyżej przepisów art. 7 ust. 1 i ust. 8 wynika, że w sytuacji, w której podatnik, działając we własnym imieniu bierze udział w dostawie towaru w taki sposób, że zakupiony towar wydaje nabywcy lub też towar ten wydaje pierwszy z podmiotów na rzecz ostatniego w kolejności nabywcy, przyjmuje się, że podatnik ten nabył towar a następnie dokonał dostawy tego towaru. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje towar, a następnie w stanie „nieprzetworzonym” odsprzedaje go swojemu kontrahentowi. Zarówno przepisy cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie regulują zagadnienia odsprzedaży, towaru. Uznaje się, iż odsprzedaż towaru jest dostawą towaru realizowaną bezpośrednio przez podatnika (art. 7 ust. 1) lub realizowaną na zasadach określonych w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. W rezultacie w obu ww. przypadkach dostawy ostateczne obciążenie podatkiem VAT spoczywa nie na pierwotnym nabywcy towaru, lecz na ich rzeczywistym użytkowniku.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. UE L Nr 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Stosownie do przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego Wnioskodawca w realizowanym projekcie uczestniczy wraz z partnerami. W zakresie części wspólnej projektu tzn. utworzenia platformy sprzętowej oraz doradcy technologicznego to Lider tj. Wnioskodawca realizuje zadania i faktury wystawiane są na niego, a następnie partnerzy w formie dotacji po otrzymaniu wniosku o płatność od lidera będą na rachunek bankowy lidera przekazywać środki proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. Platforma sprzętowa będzie złożona z wdrożenia w każdej z jednostek systemu elektronicznego obiegu dokumentów (program) łącznie z wymaganymi w tym zakresie licencjami, opieką 3-letnią przy obsłudze i wdrażaniu systemu, szkoleniami, którymi zostaną objęci użytkownicy, liderzy i administratorzy. Ponadto system elektronicznego obiegu dokumentów zostanie zintegrowany z BIP poszczególnych urzędów partycypujących w projekcie. Każdy z partnerów projektu pokrywa wkład własny proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. W ramach części wspólnej zostanie nabyty zarówno towar jak i usługi. Zgodnie z porozumieniem oraz dokumentacją aplikacyjną został określony podział towarów i usług przypadających na poszczególnych partnerów projektu, dlatego też produkty będą bezpośrednio trafiały do gmin, wszelkie protokoły odbioru będą wystawiane na lidera i zatwierdzane ze strony lidera poprzez wyłonionego dla całego projektu doradcę technologicznego. Każdy partner zobowiązany jest do utrzymywania platformy po zakończeniu projektu, w związku z czym w przypadku zaistnienia konieczności dokonania napraw lub aktualizacji wymagających poniesienia dodatkowych środków finansowych każdy z partnerów projektu ponosi je w wysokości przypadającej na jego część, którą dany partner wykorzystuje.

W związku z faktem, iż partnerzy projektu z tytułu przekazania przez Wnioskodawcę towarów i usług, składających się na platformę sprzętową, zobowiązani są do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy (przekazują środki finansowe za dostarczony towary i usługi w kwotach przypadających ich udziałowi), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż usługi instalacyjne, szkoleniowe zostaną bezpośrednio wykonane w części na majątku partnerów projektu, którzy uczestniczą w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest Liderem projektu, czynności związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę na Wnioskodawcę - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. partnerów projektu.

A zatem koszty zakupu usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Powiat) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnera projektu).

Zatem, nabycie w ramach projektu usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę. Powiat występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz partnera projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę.

Również w przypadku dostawy towarów (program łącznie z licencjami), mając na uwadze cyt. wyżej art. 7 ustawy o VAT, Wnioskodawca jest obowiązany wystawić fakturę VAT dokumentującą odsprzedaż ww. towarów.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (Lider projektu) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na rzecz partnerów projektu, dokonywanego w ramach projektu pn.: „…”. Jednocześnie jest zobowiązany – jako świadczący usługę i dokonujący sprzedaży towarów - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. projektu w części, w jakiej jest on związany z realizacją projektu na rzecz partnerów projektu, bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż towarów i usług dla partnerów projektu).

W konsekwencji Wnioskodawca ma prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu tj. w zakresie przypadającym na Powiat, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Ww. uregulowania zostały w tym samym brzmieniu utrzymane w § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj