Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-112/10/BW
z 5 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-112/10/BW
Data
2010.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
montaż
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla usług polegających na zabudowie wnęk w budynkach mieszkalnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2010r. (data wpływu 5 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na zabudowie wnęk w budynkach mieszkalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na zabudowie wnęk w budynkach mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest produkcja mebli na wymiar. W najbliższym czasie w ramach tej działalności zamierza również rozpocząć wykonanie usług polegających na zabudowie wnęk w budynkach mieszkalnych (z zastrzeżeniem, iż usługi te będą wykonywane wyłącznie w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m2 i lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2).

Wnioskodawca wskazał, iż zabudowa ta nazywana jest „szafą wnękową” lub „zabudową wnęki” i będzie montowana na stałe bez możliwości jej przenoszenia w inne miejsce. Montaż „szafy wnękowej” będzie następował na podstawie umowy cywilno-prawnej, której przedmiotem jest praca remontowo-budowlana.

Szafa wnękowa wykonana będzie z własnych materiałów w zakładzie i dostarczona w elementach do mieszkania klienta, gdzie będzie montowana przy użyciu swoich narzędzi.

Po zamontowaniu zabudowa jest nierozerwalnie związana z pomieszczeniem. Faktura dokumentująca wykonanie wyżej opisanej transakcji będzie zawierała jedną pozycję obejmującą całość robót wraz z wykorzystanymi materiałami, „Montaż stałej zabudowy – szafa wnękowa”.

Faktury będą uzupełnione o właściwy ze względu na rodzaj budynku, w którym następuje montaż, symbol PKOB. W przypadku budynków mieszkalnych stosowane będą następujące symbole: PKOB 111 – budynki mieszkalne jednorodzinne, PKOB 112 – budynki o dwóch mieszkaniach, wielomieszkaniowe i podstawą prawną z u.p.t.u, tj. art. 41 ust. 12.

Zdaniem Wnioskodawcy prace w zakresie montażu trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej, o których mowa powyżej, zgodnie z PKWiU mieszczą się w następujących grupowaniach:

PKWiU 45.42.12–00.00 – roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej,

PKWiU 45.42.13-00.00 – roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów, robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą można zastosować opodatkowanie całości usługi preferencyjną stawką podatku VAT-7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres wykonywanych robót w oparciu o umowę cywilnoprawną w obiektach budownictwa mieszkaniowego (budynki mieszkalne sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych 111 oraz 112 będzie mieściło się w pojęciu robót budowlano-montażowych i podlegało 7% stawce podatku VAT od całej wartości usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c) ustawy.

Ponadto zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Analiza powołanych przepisów ustawowych oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego pozwala stwierdzić, że kompleksowa usługa budowlano-montażowa w obiektach mieszkalnych oznaczonych symbolem PKOB – 111 (Budynki mieszkalne jednorodzinne) oraz PKOB – 112 (Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe), podlega opodatkowaniu wg stawki 7%, lecz pod warunkiem, że budynki te są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania i usługa wykonywana jest wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach, a nie w lokalach użytkowych. Preferencyjna stawka opodatkowania znajduje zastosowanie niezależnie od powierzchni użytkowej budynków mieszkaniowych jednorodzinnych lub powierzchni lokali mieszkalnych wchodzących w skład budynków o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych.

Jednakże przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę.

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przy formułowaniu zakresu pojęciowego towarów i usług oraz wyjątków w dziedzinie ulgowego opodatkowania lub zwolnień od tego podatku – co do zasady - opierają się na klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Zatem dopiero ustalenie przez podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonanej czynności pozwala na określenie prawidłowej stawki podatku VAT.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby lub usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Urzędu Statystycznego

Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU (pkt 5. 3. 4) Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.), obowiązującej dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r., roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:

  • roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,
  • gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób,
  • budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45,
  • roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu 52.

Zastosowanie właściwej stawki podatku zależy więc od tego, co jest przedmiotem umowy cywilnoprawnej oraz rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane sklasyfikowane wg PKWiU 45, w ramach których podatnik wykonuje roboty budowlane w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania (PKOB 11) wówczas do całej wartości usługi zastosowanie ma jednolita 7% stawka podatku.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest produkcja mebli na wymiar. W najbliższym czasie w ramach tej działalności zamierza również rozpocząć wykonanie usług polegających na zabudowie wnęk w budynkach mieszkalnych.

Wnioskodawca wskazał, że usługi te będą wykonywane wyłącznie w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m2 i lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2 (PKOB 111 – budynki mieszkalne jednorodzinne, PKOB 112 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe).

Wnioskodawca wskazał, iż zabudowa ta nazywana jest „szafą wnękową” lub „zabudową wnęki” i będzie montowana na stale bez możliwości jej przenoszenia w inne miejsce. Montaż „szafy wnękowej” będzie następował na podstawie umowy cywilno-prawnej, której przedmiotem jest praca remontowo-budowlana.

Wskazał też, że szafa wnękowa wykonana będzie z własnych materiałów w zakładzie i dostarczona w elementach do mieszkania klienta, gdzie będzie montowana przy użyciu swoich narzędzi.

Faktura dokumentująca wykonanie wyżej opisanej transakcji będzie zawierała jedną pozycję obejmującą całość robót wraz z wykorzystanymi materiałami, „Montaż stałej zabudowy – szafa wnękowa”.

Zdaniem Wnioskodawcy montaż trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej, o której mowa powyżej, zgodnie z PKWiU mieści się w następujących grupowaniach:

  • PKWiU 45.42.12–00.00 – roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej,
  • PKWiU 45.42.13-00.00 – roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej.

W świetle powyższego, jeśli usługi zabudowy wnęk w mieszkaniach, których elementem składowym będą materiały własne Wnioskodawcy (co wynikać powinno z zawartej ze zleceniodawcą umowy), będą wykonywane w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego (PKOB 111, PKOB 112), to właściwą dla tych usług będzie stawka VAT w wysokości 7%.

W konsekwencji powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, lecz jedynie w zakresie stawki podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie tutaj bowiem wskazać, iż podstawę prawną zastosowania, do opisanych we wniosku usług, stawki podatku VAT 7% stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o podatku VAT oraz § 37 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a nie wskazany przez Wnioskodawcę art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Zauważyć należy, iż zgodnie z ww. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r., obniżoną do 7% stawką VAT objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

-jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2008r. zastosowanie 7% stawki podatku na podstawie tego właśnie przepisu nie jest już możliwe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj