Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-528/10/AJ
z 12 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-528/10/AJ
Data
2010.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
gmina
odliczenie podatku


Istota interpretacji
Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków UE.



Wniosek ORD-IN 560 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 2 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ”Jedz ryby, będziesz szczęśliwy” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 czerwca 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ”Jedz ryby, będziesz szczęśliwy”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina Miejska przystępuje do projektu Kampania promująca spożycie ryb pn.: „Jedz ryby, będziesz szczęśliwy”, na który otrzyma dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Obecnie przygotowywane są dokumenty niezbędne do podpisania umowy o dofinansowanie projektu. Jednym z niezbędnych załączników jest interpretacja Izby Skarbowej o możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w odniesieniu do ww. projektu.


Głównym celem projektu jest wzrost sprzedaży ryb, rozwój nowych rynków, co wzmocni konkurencyjność regionu, a tym samym zwiększy się liczba turystów, co z kolei przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego miasta. W ramach projektu realizowane będą następujące zadania:


  • zakup ryb, pieczywa, napojów, surówek (z których sporządzone zostaną potrawy rybne, a następnie nieodpłatnie degustowane przez widzów imprezy),
  • zakup produkcji i emisji filmów reklamowych, telewizyjnych i radiowych spotów reklamowych, produkcji i emisji reklamy w Internecie,
  • zakup wydawnictw poradnikowych, plakatów, ulotek, materiałów promocyjnych (np. artuszków, desek kuchennych, rękawic kuchennych, koszulek z logo kampanii, które nieodpłatnie przekazane zostaną uczestnikom imprezy),
  • reklama w prasie lokalnej i regionalnej,
  • opłaty artystów, prowadzącego i producenta konkursów,
  • wynajem wyposażenia niezbędnego do przygotowania potraw,
  • wynajem sceny wraz z nagłośnieniem i oświetleniem,
  • zakup obsługi kamer i montaż na żywo,
  • zakup usług ochroniarskich.


Akcja promocyjna przeprowadzona zostanie w plenerze na terenie Miasta. Realizacja projektu nie ma związku czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W wyniku jego realizacji Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów. Projekt dotyczy organizacji i przeprowadzenia szeregu imprez nieodpłatnych dla mieszkańców Miasta i turystów, przez co w sposób pośrednio promuje Miasto.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy od zakupów związanych z wymienionym projektem podatek naliczony nie podlega odliczeniu...


Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie własne (promocja Gminy), w tym zakresie jest zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. Nabyte towary i usługi związane z ww. projektem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem. Tym samym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie Miejskiej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki. Wobec powyższego podatek naliczony należy uznać za wydatek kwalifikowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Zatem, gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi, to prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w zakresie, w jakim związane są z pierwszym z powyższych rodzajów czynności.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w toku realizacji akcji promocyjnej, w której uczestnictwo mieszkańców i turystów będzie nieodpłatne, Gmina Miejska poniesie szereg kosztów związanych z przygotowaniem projektu i samą jego realizacją tj. zakup ryb, pieczywa, napojów, surówek (z których sporządzone zostaną potrawy rybne, a następnie nieodpłatnie degustowane przez uczestników imprezy), zakup produkcji i emisji filmów reklamowych, telewizyjnych i radiowych, spotów reklamowych, produkcji i emisji reklamy w Internecie, zakup wydawnictw poradnikowych, plakatów, ulotek, materiałów promocyjnych (np. fartuszków, desek kuchennych, rękawic kuchennych, koszulek z logo kampanii, które nieodpłatnie przekazane zostaną uczestnikom imprezy), reklamy w prasie lokalnej i regionalnej, wynagrodzenia artystów, prowadzącego i producenta konkursów, wynajem wyposażenia niezbędnego do przygotowania potraw, wynajmu sceny wraz z nagłośnieniem i oświetleniem, usługi obsługi kamer i montaż na żywo, zakup usług ochroniarskich.

W oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w związku z realizacją kampanii promującej spożycie ryb Gminie Miejskiej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, z uwagi na fakt, iż dokonane zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Końcowo wskazać należy, iż w niniejszej interpretacji tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj