Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-56/10-2/AW
z 24 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-56/10-2/AW
Data
2010.03.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
kultura
odliczenie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy w świetle obowiązujących przepisów Gmina realizując inwestycję polegająca na budowie Regionalnego Centrum Kultury i zakupie jego wyposażenia może odliczyć podatek VAT?



Wniosek ORD-IN 296 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy i Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. „Budowa Regionalnego Centrum Kultury” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. „Budowa Regionalnego Centrum Kultury”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto występuje o pozyskanie środków na dofinansowanie projektu pn. „Budowa Regionalnego Centrum Kultury” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx 2007-2013. Inwestycja obejmuje budowę i wyposażenie obiektu oraz zagospodarowanie terenu wokół budynku (parking, komunikacja, zieleń).

Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu, m. in.:

  • opłat za korzystanie z CO, energii, dostaw wody, odbioru śmieci w mieszkaniach służbowych i komunalnych,
  • sprzedaży gruntów i nieruchomości,
  • opłat za wieczyste użytkowanie,
  • opłat za włączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
  • opłat z tytułu najmu i dzierżawy mienia komunalnego i innych określonych ustawą.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), budowa Regionalnego Centrum Kultury stanowi zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie kultury. Realizacja inwestycji należy do zadań własnych gminy.

Wybudowany i wyposażony obiekt służyć będzie wszystkim mieszkańcom Gminy. Przyczyni się do podniesienia standardu infrastruktury oraz polepszenia zwiększenia dostępności do oferowanych usług kulturalnych z poszanowaniem zasady równości szans. Gmina kultywuje głęboko zakorzeniony folklor opoczyński stanowiący podregion kulturowy regionalnej tożsamości społeczeństwa województwa xxx. Inwestycja jest działaniem mającym na celu kształtowanie i rozwijanie kulturowej tożsamości regionalnej.

Budowa i wyposażenie obiektu – zakup tej usługi – nie będzie służyć sprzedaży. Gmina nie będzie pobierać opłat od mieszkańców za korzystanie z obiektu i usług kulturalnych, świadczonych przez Regionalne Centrum Kultury. Zakup towarów i usług dotyczących budowy i wyposażenia obiektu nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Korzystanie z obiektu i usług kulturalnych odbywać się będzie bezpłatnie. Gmina nie osiągnie żadnych dochodów z tego tytułu. Wybudowane i wyposażone Centrum Kultury będzie własnością Gminy, nie będzie przekazane innemu podmiotowi.

Zainteresowany wskazuje, iż interpretacja jest niezbędna w związku z ubieganiem się o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx. Do złożenia wniosku, zgodnie z pkt 7 listy załączników obligatoryjnych Gmina musi dołączyć, cyt. „W przypadku gdy Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny należy załączyć interpretację indywidualną w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów Gmina realizując inwestycję polegająca na budowie Regionalnego Centrum Kultury i zakupie jego wyposażenia może odliczyć podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, na bazie obowiązujących przepisów nie może on odliczyć podatku VAT realizując zadanie pn. „Budowa Regionalnego Centrum Kultury”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m. in. sprawy, w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Budowa Regionalnego Centrum Kultury” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx 2007-2013. Inwestycja, która należy do zadań własnych gminy, obejmuje budowę i wyposażenie obiektu oraz zagospodarowanie terenu wokół budynku (parking, komunikacja, zieleń).

Budowa i wyposażenie obiektu – zakup tej usługi – nie będzie służyć sprzedaży. Gmina nie będzie pobierać opłat od mieszkańców za korzystanie z obiektu i usług kulturalnych, świadczonych przez Regionalne Centrum Kultury. Wybudowany i wyposażony obiekt służyć będzie bezpłatnie wszystkim mieszkańcom Gminy. Zakup towarów i usług dotyczących budowy i wyposażenia obiektu nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina nie osiągnie żadnych dochodów z tego tytułu. Wybudowane i wyposażone Centrum Kultury będzie własnością Gminy, nie będzie przekazane innemu podmiotowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując inwestycję wykonuje zadania własne, a usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu pn. „Budowa Regionalnego Centrum Kultury”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj