Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-14/10/DG
z 31 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-14/10/DG
Data
2010.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy --> Obowiązki podatnika podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
obniżka (obniżenie)
podatek akcyzowy
procedura
procedura zawieszenia poboru akcyzy
wyroby tytoniowe
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może pomniejszyć wpłaty dzienne podatku akcyzowego o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych w 2009r. na opakowania jednostkowe przedmiotowych wyrobów akcyzowych zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009r. (data wpływu 7 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie pomniejszenia wpłaty dziennej podatku akcyzowego o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych w roku 2009r na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie pomniejszenia wpłaty dziennej podatku akcyzowego o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych w roku 2009r na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: P.) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wyrobów tytoniowych na terytorium kraju, oznaczonych polskimi znakami akcyzy.

W 2008r. Spółka (czyli inny podmiot gospodarczy) wyprodukowała i oznaczyła zakupionymi wcześniej znakami akcyzy wyroby tytoniowe, a następnie zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z 2004r.) dokonała pomniejszenia wpłat dziennych akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy. Wnioskodawca zakupił tę partię wyrobów tytoniowych w 2009 roku.

Z dniem 01 stycznia 2009 wprowadzono nowy wzór znaku akcyzy dla wyrobów tytoniowych. Po tej dacie wyroby oznaczone nieobowiązującym znakiem mogły znajdować się w obrocie do 30 czerwca 2009. Wnioskodawca nie wprowadził ww. partii wyrobów do obrotu przed upływem wspomnianej daty.

Wnioskodawca zdecydował się wprowadzić wspomnianą partię wyrobów tytoniowych po 30 czerwca 2009r. W tym celu nabył banderole podatkowe wg obowiązującego znaku akcyzy i nałożył je na opakowania, stosując się do normy zawartej w art. 117 ustawy. Tym samym każde opakowanie ww. partii wyrobów tytoniowych oznaczone było jednocześnie obowiązującym oraz nieobowiązującym znakiem akcyzy. Proces oznaczania odbył się pod nadzorem podatkowym.

Po prawidłowym oznaczeniu Wnioskodawca sprzedał ww. wyroby odbiorcom hurtowym wyprowadzając wyroby z procedury zawieszenia poboru akcyzy i płacąc należny podatek akcyzowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może pomniejszyć wpłaty dzienne podatku akcyzowego o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych w 2009r. na opakowania jednostkowe przedmiotowych wyrobów akcyzowych zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 7 ustawy daje możliwość obniżenia kwoty należnej akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy w przypadku oznaczania wyrobów przez właściciela wyrobów w rozumieniu art. 13 ust. 3 ustawy. W związku z faktem, iż Wnioskodawca magazynuje wyroby akcyzowe w składach podatkowych będących własnością P. oraz wyprowadza je z tych składów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy korzystając z zezwolenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy należy przyjąć, iż jest podatnikiem w rozumieniu art. 13 ust. 3 ustawy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż będąc w 2009r. w posiadaniu wyrobów tytoniowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz oznaczonych nieważnymi znakami akcyzy, należało oznaczyć je aktualnym znakiem akcyzy zgodnie z art. 117 ustawy, w sytuacji gdy chciał je wprowadzić do obrotu. Wnioskodawca nie miał, zgodnie z obowiązującym prawem, możliwości wprowadzenia tych wyrobów do obrotu oraz wyprowadzenia ze składu podatkowi poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Należy również podkreślić, że Wnioskodawca nie miał prawa do nałożenia legalizacyjnych znaków akcyzy na tę partię wyrobów tytoniowych na podstawie art. 116 ust. 3 ustawy, ponieważ wyroby znajdowały się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Wnioskodawca nabył znaki akcyzy na podstawie art. 125 ust. 1 pkt 6 ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca powinien mieć możliwość pomniejszenia wpłat dziennych podatku akcyzowego o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych w 2009r. na opakowania jednostkowe przedmiotowych wyrobów akcyzowych i sprzedanych odbiorcom po 30 czerwca 2009r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 3 poz. 11 ze zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 3 ww. ustawy podatnikiem z tytułu wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Stosownie zaś do art. 54 ust. 1 i 3 zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej "zezwoleniem wyprowadzenia", dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-4 i 6.

Do wniosku o wydanie zezwolenia wyprowadzenia załącza się pisemną zgodę podmiotu prowadzącego skład podatkowy na magazynowanie w tym składzie wyrobów akcyzowych podmiotu występującego z wnioskiem oraz dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 2-4 i 6.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego przez podmiot będący właścicielem tych wyrobów posiadającego zezwolenie, którym mowa w art. 54 ust. 1, następuje, zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W takiej sytuacji, w której powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Zgodnie z art. 21 ust. 7 pkt 4 lit. b ww. ustawy z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przez właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie zaś z art. 23 ust. 4 pkt 1 lit. c tiret drugi wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego – w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przez właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Mając powyższe na uwadze, w sytuacji przedstawionej we wniosku, w której Wnioskodawca - jako właściciel wyrobów akcyzowych posiadający zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1, przechowujący wyroby akcyzowe w cudzym składzie podatkowym, w którym dokona nałożenia podatkowych znaków akcyzy na te wyroby i wyroby te zostaną w tego składu wyprowadzone – jest zgodnie z art. 13 ust. 3 podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, któremu przysługuje następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego tj. wyprowadzeniu wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (stosownie do art. 21 ust. 7 pkt 4 lit. c, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 pkt 1 lit. c tiret drugie, w związku z art. 42 ust. 1 pkt 1) obniżka wpłat dziennych o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja dotyczy indywidualnej sprawy Wnioskodawcy. Stanowisko tut. organu w przedmiotowej sprawie odnosi się wyłącznie do stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie, w której jest Zainteresowanym. Zatem przedmiotem oceny stanowiska Wnioskodawcy nie mogła być ocena postępowania kontrahenta (nie będącego w tej prawie Zainteresowanym), od którego zostały zakupione w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe oznaczone znakami akcyzy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 35-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj