Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-81/10-2/MN
z 17 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-81/10-2/MN
Data
2010.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt
koszt kwalifikowany
odliczanie podatku naliczonego
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
projekt
samorząd
samorząd terytorialny


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – gminie nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku.



Wniosek ORD-IN 725 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina XXXX, jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, jest podatnikiem podatku VAT czynnym – prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków.

Zarząd Województwa XXXX wyłonił do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXXX na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Działanie III.5 Infrastruktura turystyczno-rekreacyjna, projekt, którego Liderem jest Gmina XXXX. Efektem realizacji Projektu jest jeden produkt turystyczny w postaci sieci szlaków tematycznych obejmujący gminy: XXXX, XXXX, XXXX, XXXX, XXXX i Miasto XXXX.

Projekt przewiduje realizację następujących zadań:

  1. Opracowanie koncepcji szlaków turystycznych – dokument inwentaryzujący atrakcje turystyczne i układający je w spójną całość w postaci tematycznych szlaków turystycznych.
  2. Oznakowanie wykreowanych szlaków tematycznych – oznakowanie powstałych szlaków jednolitymi, widocznymi z poruszającego się samochodu znakami, zawierającymi logo i nazwę szlaku, obiekty atrakcyjne zaznaczone zostaną tablicami i drogowskazami.
  3. Opracowanie portalu internetowego – strony internetowej zawierającej informacje na temat szlaków tematycznych oraz związaną z nimi historią. Strona stanie się także miejscem promocji przedsiębiorców oferujących usługi turystyczne i okołoturystyczne (gastronomia, noclegi, transport).
  4. Opracowanie i druk materiałów promocyjnych i informacyjnych – materiały drukowane w formie map, folderów i ulotek, zawierające informacje dotyczące przebiegu szlaków tematycznych, historii związanej z obiektami.
  5. Opracowanie koncepcji Historycznego Parku Tematycznego w XXXX – opracowanie dokumentu pozwalającego określić rentowność planowanej budowy Parku. Koncepcja zawierać musi: szacunki dotyczące liczby odwiedzających Park, metodologię i wyniki przeprowadzonych badań marketingowych, analizę finansową Parku.
  6. Szkolenia z zakresu informacji turystycznej – szkolenia przeznaczone dla mieszkańców gmin – beneficjentów projektu, przeprowadzane w oparciu o powstałe szlaki turystyczne. Szkolenia te mają dostarczyć wiedzy o walorach turystycznych regionu a także wyposażyć uczestników w umiejętności interesującego przekazywania posiadanej wiedzy.


W efekcie realizacji Projektu udostępnione zostaną nowe walory turystyczne, takie jak m.in. pozostałości po Operacji XXXX z 1914 roku. Projektowane szlaki staną się jedną z głównych atrakcji dla mieszkańców aglomeracji XXXX, gdyż do tej pory nie dysponowali oni produktem o podobnej formie. Wykreowane szlaki turystyczne powinno odwiedzić: w 2011 roku – 2.000 osób, w 2012 roku – 4.500 osób. Nie przewiduje się utworzenia nowych miejsc pracy w efekcie realizacji Projektu.

Po zakończeniu projektu, właścicielami jego produktów będą Gminy: XXXX, XXXX, XXXX, XXXX, XXXX i Miasto XXXX (podmioty, których trwałość instytucjonalna ma umocowanie ustrojowe). Uczestnicy Projektu zobowiązali się do utrzymania produktu Projektu przez 5 lat od daty jego finansowego zakończenia, zgodnie z art. 57 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) 1083/2006. Każdy z uczestników projektu odpowiadać będzie za cześć szlaków znajdujących się na jego terenie. Strona internetowa będzie administrowana przez Urząd Miejski w XXXX. Środki na realizację przedsięwzięcia zostały zabezpieczone w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym każdego z uczestników projektu. Jednocześnie Gmina XXXX, będąca liderem porozumienia zabezpieczyła całość kwoty projektu na mocy porozumienia, ze względu na fakt, iż posiada zasoby kadrowe oraz doświadczenie w realizacji projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej, co pozwoli na zapewnienie należytego poziomu zarządzania projektem. Jednym z załączników do wniosku jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT od towarów i usług, w związku z realizacją projektu, wydaną przez właściwego Dyrektora Izby Skarbowej. Z tytułu realizacji ww. zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, która jest podatnikiem podatku VAT czynnym, w związku z realizacją projektu ma możliwość prawną do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto należy zauważyć, iż jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które w szczególności obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy).

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe dotyczące realizacji zadania należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z tytułu realizacji opisanego wyżej zadania, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), jednakże uregulowania w zakresie zwolnienia od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (zawarte w § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia) – pozostały niezmienione.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj