Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-273/10/BJ
z 7 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-273/10/BJ
Data
2010.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
programy
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wynagrodzenie wnioskodawczyni, która realizuje cel projektu, finansowane ze środków Programu Ramowego Unii Europejskiej podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 01 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 08 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 18 maja 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wynagrodzenia za pracę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wynagrodzenia za pracę.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 29 kwietnia 2010r. Znak: IBPB II/1/415-273/10/BJ wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 18 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest laureatką grantu Unijnego, w kategorii P.. Temat: w języku polskim: „...". Uczelnia poinformowała ją, iż laureaci w poprzednim konkursie byli zwolnieni z podatku. W przypadku wnioskodawczyni uczelnia zdecydowała się na pobieranie podatku dochodowego automatycznie.

Wnioskodawczyni przywołała przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazała na pismo Ministra Finansów z dnia 27 lutego 2009r., z którego wynika, iż zwolnienie przedmiotowe dotyczy także środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej. Jednak norma ta zawiera szereg innych przesłanek, których spełnienie warunkuje zastosowanie zwolnienia, do których należy zaliczyć:

  • ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. ustalenie beneficjenta,
  • zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest finansowany/wynagradzany,
  • bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej bezzwrotnej pomocy.

Beneficjentem jest wnioskodawczyni. Jej dochody są pochodzenia unijnego i mają charakter bezzwrotny.

W piśmie z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu – 18 maja 2010r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, wnioskodawczyni poinformowała, iż:

  1. Jest autorką projektu badawczego, który stanął do konkursu i otrzymał finansowanie czyli grant, kategoria P. (...). Jest także jego jedynym wykonawcą i realizuje bezpośrednio cele tego projektu.
  2. Jest zatrudniona na umowę o pracę na Uczelni na czas realizacji projektu styczeń 2010r. - wrzesień 2012r.).
  3. Jej wynagrodzenie jest pokrywane z powyższego grantu czyli bezzwrotnej pomocy z UE.
  4. Uczelnia pozyskuje środki bezzwrotnej pomocy z UE na podstawie umowy (...) zawartej pomiędzy Uczelnią reprezentowaną przez prof. X a Unią Europejską reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich (Committion of the European Community).

Dodatkowo, wnioskodawczyni zwróciła uwagę na fakt, iż poprzednie tego typu granty były zwolnione z podatku dochodowego.

„Zgodnie z Decyzją Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (DSW-2-0412-06/ZM/2004) z dnia 06 lipca 2004r. stypendia otrzymane w ramach Systemu Stypendialnego oraz Wspólnotowego Centrum Badawczego Programu Ramowego są zwolnione z płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych:

Źródło: ...”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy płacenie podatku dochodowego jest w przypadku wnioskodawczyni prawidłowe oraz czy może się starać o zwrot odprowadzonego podatku w rozliczeniu rocznym, bądź w czasie późniejszym....

Zdaniem wnioskodawczyni, na podstawie faktu, iż jest laureatką konkursu wspierającego powrót wybitnych naukowców z zagranicy do Polski sponsorowanego w całości przez Unię Europejską, zgodnie z istniejącym w Polsce prawem powinna być zwolniona z podatku dochodowego. Dodatkowo zwróciła uwagę, iż laureaci podobnych konkursów w 6 programie ramowym byli automatycznie zwolnieni z podatku. Wnioskodawczyni przywołując pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27 lutego 2009 uważa, iż w przypadku spełnienia wszystkich wcześniej wspomnianych warunków przychody pochodzące ze środków programów ramowych badań Unii Europejskiej są zwolnione z opodatkowania. Dodatkowo wskazała, iż w ww. piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 27 lutego 2009r. umieszczono informację, iż stanowisko Ministerstwa Finansów z dnia 27 czerwca 2003r. zawarte w dokumencie Nr PB5/IMD-033-21-1128/03 jest nadal aktualne.

Ponadto, wnioskodawczyni wskazała na informację przedstawiciela Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE, iż w Polsce stypendia i dochody otrzymywane z programów ramowych zwolnione są z płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych. W przypadku poprawnie skonstruowanej umowy płacony jest tylko od wynagrodzenia ZUS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Powyższe oznacza, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek wynikających z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, (…), przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla oceny - czy wynagrodzenia wnioskodawczyni spełniają tę przesłankę znaczenie ma więc m.in. ustalenie źródła i sposobu finansowania tego wynagrodzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni jest laureatką grantu Unijnego w Programie Ramowym, w kategorii P.. Jest zatrudniona na umowę o pracę na Uczelni na czas realizacji projektu (styczeń 2010r. - wrzesień 2012r.). Wnioskodawczyni wskazała, iż jej wynagrodzenie jest pokrywane z powyższego grantu czyli bezzwrotnej pomocy z UE. Uczelnia pozyskuje środki bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej na podstawie umowy zawartej pomiędzy Uczelnią a Unią Europejską reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich.

Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną. Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Program stypendialny w ramach Programu Ramowego badań wchodzi w skład podprogramu szczegółowego P.. W skład programu wchodzi 14 różnych rodzajów stypendiów (zwanych w Programie Ramowym schematami finansowania), w ramach których finansowane mogą być wszystkie dziedziny naukowe i tematy badawcze, które mają znaczenie dla Wspólnoty Europejskiej a nie koncentrują się na potrzebach jednego kraju.

Jednym ze stypendiów w ramach programu jest ERG. O wsparcie w ramach grantu reintegracyjnego mogą się ubiegać naukowcy z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub z krajów stowarzyszonych z 7 PR posiadający co najmniej 4-letnie doświadczenie w prowadzeniu prac badawczych, liczone od momentu uzyskania tytułu magistra, lub posiadający tytuł doktorski, którzy byli stypendystami przez okres co najmniej 18 miesięcy. Naukowiec składa wniosek o przyznanie grantu wspólnie z instytucją, do której pragnie powrócić, ulokowaną w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub w kraju stowarzyszonym.

Z wniosku wynika, że wynagrodzenie wnioskodawczyni jest pokrywane z grantu czyli bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej. Wnioskodawczyni wskazała, iż jej dochody są pochodzenia unijnego i mają charakter bezzwrotny.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w dniu dokonywania wypłaty, wynagrodzenie wnioskodawczyni jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdy wynagrodzenie nie jest finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko jest np. wypłacane ze środków Uczelni a następnie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełnia warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Uczelnia (płatnik) ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań.

Zgodnie z powyższym wskazanemu zwolnieniu mogą podlegać jedynie wynagrodzenia wnioskodawczyni wypłacone bezpośrednio z konta wyodrębnionego na potrzeby projektu, na którym w momencie dokonywania wypłaty muszą znajdować się przekazane z Komisji Europejskiej środki, przy jednoczesnym spełnieniu drugiej z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Jak wynika z powyższego przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez podatnika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu projektu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

Tutejszy organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez wnioskodawczynię tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na wnioskodawczyni – jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia – w ewentualnym postępowaniu podatkowym – że bezpośrednio realizuje cele programu.

Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, iż jest jedynym wykonawcą i realizuje bezpośrednio cele tego projektu.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedmiotowej sytuacji wypełniona została druga z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Reasumując, wynagrodzenie wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, jedynie w sytuacji spełnienia obu przesłanek wskazanych w tym przepisie.

Wobec powyższego, jeżeli wynagrodzenie wnioskodawczyni spełnia warunki, o których mowa powyżej, to może ona wykazać z tego tytułu nadpłatę w zeznaniu rocznym składanym za 2010r.

Jednocześnie nadmienia się, iż jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawczyni, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj