Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-354/10-4/KG/SM
z 8 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-354/10-4/KG/SM
Data
2010.07.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
miejsce wykonywania
miejsce wykonywania czynności
miejsce wykonywania działalności
stawki podatku


Istota interpretacji
podatku dla usług świadczonych dla kontrahenta zagranicznego



Wniosek ORD-IN 375 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.04.2010 r. (data wpływu 12.04.2010 r.), uzupełnionego w dniu 05.07.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-354/10-2/KG/SM z dnia 23.06.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkowej przy świadczeniu usług księgowych dla podmiotu zagranicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkowej przy świadczeniu usług księgowych dla podmiotu zagranicznego. Wniosek został uzupełniony w dniu 05.07.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-354/10-2/KG/SM z dnia 23.06.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka E za usługi księgowe polegające na sporządzaniu ewidencji podatkowej VAT i rozliczaniu deklaracji VAT-7 na terenie Polski wystawia faktury sprzedaży dla klienta V SA z siedzibą Paris. Powyższy podmiot został zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny i otrzymał NIP: PL. V SA prowadzi na terenie Polski działalność polegającą na sprzedaży półhurtowej towarów, które zostają zakupione na terenie Francji, przemieszczone do magazynu w Łodzi, a następnie są sprzedawane kontrahentom krajowym (polskim) ze stawką krajową. W odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-354/10-2/KG/SM z dnia 23.06.2010 r. (data wpływu odpowiedzi – 05.07.2010 r.) wyjaśniono, że Spółka V SA nie zatrudnia pracowników na terenie Polski. Wszystkie swoje czynności na terenie Polski (m.in. obsługa i rozliczenia magazynowe) realizuje przy pomocy podmiotu zewnętrznego – firmy outsourcingowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy spółka E za usługi księgowe polegające na sporządzaniu ewidencji podatkowej VAT i rozliczaniu deklaracji VAT-7 może zastosować stawkę NP, biorąc pod uwagę fakt, że V SA z siedzibą Paris na terenie Polski nie posiada oddziału, filii, itp. w rozumieniu art. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Francją w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. nr 1 z 1977 roku poz. 5).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka E powinna wystawiać faktury sprzedaży dla V SA ze stawką 22% ze względu na miejsce wykonywania działalności przez V SA - tzn. sprzedaż towarów na terenie Polski, co oznacza płatność podatku VAT w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W przypadku świadczenia usługi na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w innym kraju niż Polska, w celu określenia podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku należy wskazać miejsce świadczenia dla tejże usługi. Prawidłowe ustalenie miejsca świadczenia wskazuje, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czy też w innym kraju. Ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 192, poz. 1504) z mocą obowiązywania od 1 stycznia 2010 r. zmieniono ustawę o podatku od towarów i usług. Jedną z najistotniejszych zmian jest wykreślenie art. 27 i 28 ustawy i wprowadzenie nowych art. od 28a do 28o. Jest to bezpośrednia implementacja do przepisów o podatku od towarów i usług zmian wprowadzonych dyrektywą Rady Europy nr 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w zakresie miejsca świadczenia usług. Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług określona została w art. 28b ust. 1 ustawy, który stanowi, iż miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, 28i, 28j i 28n. Zakres pojęcia podatnika zawiera art. 28a, w którym stwierdza się, że przez to pojęcie rozumiemy:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

oraz podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia usług zgodnie z art. 28c jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n.

W świetle powyższego istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Usługi świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a są to m.in. czynności wykonywane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze prowadzoną na terenie innego niż Polska kraju. A contrario podmioty nie spełniające definicji zawartej w art. 28a ustawy nie są uważane za podatników dla celów określenia miejsca świadczenia usług. Zatem w sytuacji, gdy usługi będące przedmiotem wniosku świadczone są na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 28a ustawy miejscem ich świadczenia a zarazem opodatkowania, w myśl art. 28b ust. 1 jest kraj, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, 28i, 28j i 28n. Natomiast w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka E świadczy usługi księgowe polegające na sporządzaniu ewidencji podatkowej VAT i rozliczaniu deklaracji VAT-7 na terenie Polski dla klienta V SA z siedzibą Paris. Za powyższe Spółka wystawia faktury VAT. Firma V SA na terenie Polski nie posiada oddziału, filii, itp. w rozumieniu art. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Francją w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. nr 1 z 1977 roku poz. 5). Siedziba kontrahenta nie znajduje się zatem na terytorium Polski. W tym wypadku należy rozważyć, czy klient V SA posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium naszego kraju i czy te stałe miejsce prowadzenia działalności uczestniczy w transakcji będącej przedmiotem zapytania. Należy zauważyć, że kontrahent zakupuje towary we Francji, które następnie przemieszcza na terytorium Polski. Po dokonaniu tego przemieszczenia (do magazynu zlokalizowanego w Łodzi) następuje ich sprzedaż (polskim kontrahentom), opodatkowana krajową stawką podatku VAT. Podmiot jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i posiada numer identyfikacji podatkowej. Zatem w zaistniałej sytuacji należy uznać, że Spółka V SA posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium naszego kraju – Spółka dokonuje transakcji sprzedaży na terenie Polski; sprzedawane są towary nabyte w tym celu na terytorium innego kraju członkowskiego UE oraz w tym celu przemieszczone.

Ponadto należy stwierdzić, że świadczone przez Spółkę usługi na rzecz kontrahenta obejmują prowadzenie ewidencji podatkowej VAT i rozliczanie deklaracji VAT-7, a zatem dotyczą dostaw towarów lub świadczenia usług opodatkowanych przez V SA na terytorium Polski. W związku z tym należy uznać, że usługi te mają związek z tą działalnością, związane są ze stałym miejscem prowadzenia działalności w Polsce przez jej kontrahenta. W tym przypadku, dla określenia miejsca świadczenia usług księgowych przez Wnioskodawcę należy brać pod uwagę zapisy ww. art. 28 ust. 2 ustawy. Miejscem świadczenia tych usług, a więc i opodatkowania jest terytorium kraju i Spółka, jako podmiot zobowiązany do zapłaty podatku winna zastosować 22% stawkę podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj