Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-195/10-4/AF
z 28 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-195/10-4/AF
Data
2010.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy --> Podmioty zobowiązane

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
nieruchomości
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
Skarb Państwa
umowa darowizny


Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż w sytuacji przekazania przez Skarb Państwa w drodze umowy darowizny Gminie przedmiotowej nieruchomości, na Wnioskodawcy, jako darczyńcy nie ciąży obowiązek podatkowy (art. 4 pkt 3 ustawy). Ewentualny obowiązek podatkowy ciążyć będzie na Gminie, jako obdarowanej. W związku z powyższym bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie wniosku pod kątem ewentualnego opodatkowania działek wchodzących w skład przedmiotowej nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 352 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2010 r. (data wpływu 31.05.2010 r.) uzupełnionym na wniosku ORD-IN z dnia 17.06.2010 r. (data wpływu 18.06.2010 r.) na wezwanie z dnia 11.06.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy darowizny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.05.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Aktem notarialnym – umową darowizny Skarb Państwa jako właściciel chce darować na rzecz Gminy nieruchomość stanowiącą kompleks sportowy „Klub Sportowy S”, składającą się z 22 działek ewidencyjnych. Przedmiotowa nieruchomość leży na obszarze, który nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta przewiduje na części z działek „obszar adaptacji i intensyfikacji wiodącej funkcji mieszkalnictwa jednorodzinnego” na pozostałych „adaptacji i rozwoju ogródków działkowych”.

W skład nieruchomości wchodzi działka 8/4 o pow. 2,2438 ha, która jest zabudowana budynkiem oddanym do użytku w 1972 r. Pozostałe 21 działek o powierzchni ogólnej 3,1121 ha stanowi nieruchomość niezabudową z zapisem w ewidencji gruntów i budynków jako tereny rekreacyjno – wypoczynkowe.

Pismem z dnia 11.06.2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia poprzez:

  • przesłanie pełnomocnictwa lub innego dokumentu (odpowiednio oryginału lub kopii urzędowo poświadczonej), z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana Dariusza D,
  • dokonanie opłaty w wysokości 80 zł, z uwagi na przedstawienie we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dwóch zdarzeń przyszłych, tzn. jednego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych i jednego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług,
  • uzupełnienie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług poprzez wskazanie, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Wezwanie skutecznie doręczono dniu 14.06.2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji przekazania przez Skarb Państwa w drodze umowy darowizny Gminie . przedmiotowej nieruchomości powstanie obowiązek podatkowy (od czynności cywilnoprawnych, VAT), a jeżeli tak, to na podstawie jakich przepisów i w jakiej stawce procentowej...
  2. Która ze stron będzie zobowiązana do uregulowania należności podatkowej...
  3. Czy ewentualnemu opodatkowaniu podlegałyby wszystkie działki wchodzące w skład przedmiotowej nieruchomości...

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług została wydana w dniu 24.06.2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy

Według oceny Wnioskodawcy ww. czynność powinna być zwolniona z podatku, zarówno od czynności cywilnoprawnych, jak i VAT.

Ewentualnie opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22% winny być objęte działki, dla których Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta Płocka przewiduje obszar „adaptacji i intensyfikacji wiodącej funkcji mieszkalnictwa jednorodzinnego”. Zwolnieniu podlegać winny działki leżące na obszarze „adaptacji i rozwoju ogrodów działkowych” oraz działka zabudowana budynkiem oddanym do użytku w 1972 r. Natomiast zobowiązanym do uiszczenia należnego podatku – Gmina P.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Skarb Państwa, jako właściciel, chce przekazać w formie umowy darowizny na rzecz Gminy nieruchomość stanowiącą kompleks sportowy „Klub Sportowy S”, składającą się z 22 działek ewidencyjnych.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) podatkowi podlegają:

  1. następujące czynności cywilnoprawne:
    a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
    b) umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
    c) (uchylona),
    d) umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
    e) umowy dożywocia,
    f) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
    g) (uchylona),
    h) ustanowienie hipoteki,
    i) ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
    j) umowy depozytu nieprawidłowego,
    k) umowy spółki;
  2. zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
  3. orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Z wyżej cytowanego art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż opodatkowaniu podatkiem podlegają wyłącznie umowy darowizny w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu nie podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom ustawy o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Stosownie do zapisu art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) ustawa określa zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 13 ust. 2 ww. ustawy nieruchomość może być, z zastrzeżeniem art. 59 ust. 1, przedmiotem darowizny na cele publiczne, a także przedmiotem darowizny dokonywanej między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego, a także między tymi jednostkami.

Zgodnie z art. 4 pkt 3) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży na obdarowanym.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w sytuacji przekazania przez Skarb Państwa w drodze umowy darowizny Gminie przedmiotowej nieruchomości, na Wnioskodawcy, jako darczyńcy nie ciąży obowiązek podatkowy (art. 4 pkt 3 ustawy). Ewentualny obowiązek podatkowy ciążyć będzie na Gminie, jako obdarowanej. W związku z powyższym bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie wniosku pod kątem ewentualnego opodatkowania działek wchodzących w skład przedmiotowej nieruchomości.

Końcowo należy wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Skarbu Państwa, jako występującego z wnioskiem. Nie chroni natomiast Gminy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj