Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-393/10/MN
z 12 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-393/10/MN
Data
2010.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
świadczenie usług
ubezpieczenia
usługi pomocnicze
usługi ubezpieczeniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
O ile przedmiotowe usługi mieszczą się w pozycji PKWiU 67.20.10-00.90, jako usługi pośrednictwa finansowego nie objęte żadnym z wyłączeń, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług zaklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 67.20.10-00.90 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług zaklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 67.20.10-00.90.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu energią elektryczną (wg PKD 2007-3514Z). Rozważa możliwość podpisania z firmą ubezpieczeniową umowy grupowego ubezpieczenia, na podstawie której zainteresowani klienci Spółki będą mogli korzystać z wybranego pakietu świadczeń takich jak: pomoc specjalisty (m.in. elektryk, hydraulik, ślusarz) w wyniku zdarzenia losowego lub kradzieży z włamaniem, opieka nad mieszkaniem w wyniku zdarzenia losowego lub kradzieży z włamaniem, transport osób w wyniku zdarzenia losowego lub kradzieży z włamaniem, pomoc w zastrzeżeniu kart płatniczych, czeków, dokumentów, telefonów komórkowych, pomoc w uzyskaniu informacji o agencjach ochrony, schroniskach dla zwierząt itd.

Zgodnie z warunkami zawarcia umowy poprzez zakup usługi ubezpieczeniowej Spółka będzie właścicielem polisy ubezpieczeniowej, natomiast zainteresowani klienci będą mogli zadeklarować chęć przystąpienia do przedmiotowego ubezpieczenia grupowego. Spółka zamierza świadczyć usługę polegającą na popularyzowaniu ubezpieczenia wśród klientów Spółki, informowaniu klientów o możliwości przystąpienia do ubezpieczenia, udzielaniu informacji o warunkach umowy ubezpieczenia, w tym sposobie realizacji świadczeń z jej tytułu, podejmowaniu niezbędnych czynności przygotowawczych, mających na celu umożliwienie klientom Spółki przystąpienie do umowy ubezpieczenia, niezwłocznym informowaniu ubezpieczyciela o wszelkich wypadkach, zastrzeżeniach czy reklamacjach z tytułu obsługi umowy ubezpieczenia, które zgłasza klient, obsłudze procesu windykacji. Z tytułu przedmiotowej usługi Spółka będzie otrzymywała od klienta we własnym imieniu i na własny rachunek wynagrodzenie, które w całości (składka wraz z marżą) będzie stanowiło jej obrót w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona usługa w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług...


Wnioskodawca, mając na uwadze scharakteryzowane zdarzenie przyszłe, powołując przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, stoi na stanowisku, że przedmiotowa usługa w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Wskazuje, że na podstawie dokonanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi klasyfikacji, przedmiotowa usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 67.20. 10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez ubezpieczeń społecznych), pozostałe".

W związku z powyższym, w opinii Spółki, usługa szczegółowo scharakteryzowana w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego, została enumeratywnie wymieniona przez ustawodawcę w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT (Sekcja J ex (65-67) usługi pośrednictwa finansowego), zatem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca dołączył kserokopię wniosku Spółki o nadanie symbolu klasyfikacyjnego oraz kserokopię pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi, stanowiącego odpowiedź na ten wniosek.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Ponadto zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, wprowadzono zwolnienie od podatku usług wymienionych w załączniku nr 4. W pozycji nr 3 powołanego załącznika, wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.


Ponadto, ustawodawca w objaśnieniach do ww. załącznika wskazał, iż oznaczenie „ex” dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka rozważa możliwość podpisania z firmą ubezpieczeniową umowę, w ramach której będzie świadczyć usługi zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 67.20.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”.

A zatem, o ile przedmiotowe usługi mieszczą się w pozycji PKWiU 67.20.10-00.90, jako usługi pośrednictwa finansowego nie objęte żadnym z wyłączeń, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.


Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj