Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-486/10-4/IB
z 13 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-486/10-4/IB
Data
2010.07.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
koszt przesyłki
pełnomocnicy
podstawa opodatkowania
świadczenie usług
usługi pocztowe


Istota interpretacji
Czy w nowej sytuacji, w której sprzedawca, posiadający stosowne pełnomocnictwo od kupującego, działałby w imieniu i na rzecz tego kupującego, podjęte przez sprzedawcę w tym zakresie działania nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako wykonywane przez pocztę państwową na rzecz nabywcy, działającego przez pełnomocnika, zaś pobrana przez sprzedawcę opłata byłaby wyłącznie zwrotem kosztów usługi wykonanej w imieniu nabywcy, co nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 404 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19.05.2010 r. (data wpływu 24.05.2010 r.) uzupełnionego w dniu 06.07.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 24.06.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.05.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 06.07.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 24.06.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi m.in. działalność polegającą na internetowej sprzedaży towarów. Zgodnie z regulaminem sprzedaży kosztami związanymi z wysyłką towarów za pośrednictwem poczty obciążany jest nabywca towaru. Do tej pory koszty przesyłki zwiększane były o 22% podatek VAT. Jednakże w obecnym stanie prawnym, na co wskazują indywidualne interpretacje podatkowe, możliwe jest wykonanie przez naszą Spółkę usługi pocztowej w imieniu i na rzecz nabywcy towaru w oparciu o udzielone przez kupującego odpowiednie pełnomocnictwo. Koszt tej usługi byłby zwracany Spółce przez nabywcę towaru.

W art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy przewidziano zwolnienie od podatku usług. W pozycji 2 załącznika nr 4 do ustawy wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową (PKWiU 64.11). Zwolnienie, o którym mowa wyżej ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez Pocztę Polską na rzecz zleceniodawcy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), dokonywanie czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumiane jest jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego (przedstawicielstwo). W przypadku gdyby sprzedawca posiadał stosowne pełnomocnictwo nabywcy, z którego jasno wynika umocowanie do zlecenia w jego imieniu Poczcie Polskiej przesłania danej przesyłki pod wskazany adres, to właśnie nabywca występowałby, jako zleceniodawca wobec Poczty Polskiej. Ponieważ przepisy nie określają dla pełnomocnictwa formy szczególnej, a więc może być dowolna, pełnomocnictwo do nadania przesyłki zostałoby uzgodnione w regulaminie sprzedaży wysyłkowej (regulaminie aukcji allegro) i udzielone przez nabywcę poprzez akceptację tego regulaminu. W takich okolicznościach nie występowałby obowiązek refakturowania usługi pocztowej, a jedynie obciążenie nabywcy zwrotem kosztów, który nie podlegałby opodatkowaniu podatkiem VAT oraz obowiązkowi ujmowania ich w ewidencji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w nowej sytuacji, w której sprzedawca, posiadający stosowne pełnomocnictwo od kupującego, działałby w imieniu i na rzecz tego kupującego, podjęte przez sprzedawcę w tym zakresie działania nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako wykonywane przez pocztę państwową na rzecz nabywcy, działającego przez pełnomocnika, zaś pobrana przez sprzedawcę opłata byłaby wyłącznie zwrotem kosztów usługi wykonanej w imieniu nabywcy, co nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, pełnomocnictwo jest umocowaniem do działania w cudzym imieniu, opartym na oświadczeniu reprezentowanego. Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Pełnomocnictwo nie będzie domniemane, gdyż zostanie udzielone przez nabywcę poprzez akceptację regulaminu sprzedaży (regulaminu aukcji allegro). W związku z powyższym, sprzedawca posiadający stosowne pełnomocnictwo od kupującego, działa w imieniu i na rzecz tego kupującego, w związku z czym, podjęte przez sprzedawcę w tym zakresie działania nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wykonywane są bowiem przez pocztę państwową na rzecz nabywcy, działającego przez pełnomocnika. Pobrana przez sprzedawcę opłata, będzie więc wyłącznie zwrotem kosztów usługi wykonanej w imieniu nabywcy, co nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 2 załącznika nr 4 zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową i oznaczone symbolem PKWiU 64.11. Przedmiotowe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez Pocztę Polską na rzecz podatnika (zleceniodawcy). Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w poz. 2 załącznika, wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98 – art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zmianami), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 ww. ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym i stanowisku Wnioskodawcy wskazano, iż Spółka prowadzi m.in. działalność polegającą na internetowej sprzedaży towarów, gdzie na podstawie regulaminu kosztami sprzedaży związanymi z wysyłką towarów za pośrednictwem poczty obciążany jest nabywca towaru. Do tej pory koszty przesyłki zwiększane były o 22% podatek VAT. Wnioskodawca rozpatruje przypadek gdyby sprzedawca posiadał stosowne pełnomocnictwo nabywcy, z którego jasno wynikałoby umocowanie do zlecenia w jego imieniu Poczcie Polskiej przesłania danej przesyłki pod wskazany adres, to właśnie nabywca występowałby, jako zleceniodawca wobec Poczty Polskiej. Ponieważ przepisy nie określają dla pełnomocnictwa formy szczególnej, a więc może być dowolna, pełnomocnictwo do nadania przesyłki zostałoby uzgodnione w regulaminie sprzedaży wysyłkowej (regulaminie aukcji allegro) i udzielone przez nabywcę poprzez akceptację tego regulaminu. Pobrana przez sprzedawcę opłata, byłaby wyłącznie zwrotem kosztów usługi wykonanej w imieniu nabywcy.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji, w której Spółka planuje posiadając stosowne pełnomocnictwo od kupującego, działać w imieniu i na rzecz tego kupującego, nie będzie Ona świadczyć usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem pobrana przez Spółkę opłata, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia prawidłowości udzielenia pełnomocnictwa w opisany przez Wnioskodawcę sposób ani kwestia udokumentowania udzielenia tego pełnomocnictwa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj