Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-65/13-2/OS
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie 23% stawki podatku VAT dla świadczonych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie 23% stawki podatku VAT dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o rozstrzygniecie spornej kwestii wysokości stawki podatku VAT na prace w lesie, a dotyczące budowy i konserwacji grodzeń. Do tej pory na wszystkie prace związane z budową i konserwacją grodzeń na terenie Lasów Państwowych Zainteresowany stosował stawkę podstawową w wysokości 23%, a na wszystkie pozostałe, jako prace leśne preferencyjną stawkę 8%. Sporna kwestia zaistniała w momencie, gdy Nadleśnictwo odrzuciło ofertę Wnioskodawcy złożoną do przetargu nieograniczonego na prace z zakresu gospodarki leśnej w Nadleśnictwie na rok 2013. Uzasadniając, że Zainteresowany popełnił błąd wpisując niewłaściwą stawkę VAT 23% a nie 8%, w pozycjach konserwacja grodzeń które nie są jednocześnie połączone z transportem związanym z ww. konserwacją. Otóż zdaniem Nadleśnictwa, aby czynność konserwacja ogrodzeń była usługą budowlaną musi jej towarzyszyć transport np. słupków lub siatki, a jeśli nie ma tegoż transportu, wtedy jest to usługa leśna. I tak w leśnictwach gdzie leśniczowie zaplanowali czynność konserwacji grodzeń wraz z czynnością transport należy stosować stawkę VAT 23%, a w leśnictwach gdzie zaplanowana jest czynność grodzeń bez transportu 8% VAT.

Budowa nowych grodzeń młodych upraw leśnych służy do ochrony tychże upraw przed szkodami wyrządzonymi przez zwierzynę leśną. Budowa grodzeń polega na przygotowaniu słupów tj. pozyskaniu materiału z istniejących drzewostanów, okorowaniu, opaleniu końca który będzie wkopany w ziemię w celu zwiększenia jego odporności na grzybicę, przewiezienia go oraz siatki grodzeniowej na miejsce wykonania operacji, wkopania słupów na odpowiednią głębokość, rozciągnięcia i umocowania siatki na słupach oraz przytwierdzeniu jej do gruntu żerdziami. Natomiast konserwacja tych ogrodzeń polega na naprawie jakichkolwiek zniszczeń powstałych w okresie jej istnienia.

Mogą to być:

  • szkody wyrządzone przez zwierzynę, rozpędzony jeleń lub dzik potrafi przerwać siatkę,
  • szkody wyrządzone przez naturę, huragan przewróci drzewa stojące po sąsiedzku i upadając wyłamują słupki i targają siatkę,
  • same słupki często gniją, mimo stosowanych zabezpieczeń i przewracają się wraz ze siatką,
  • dochodzi także do kradzieży siatki z istniejących grodzeń.

A wiec, aby naprawić powstałe szkody, niezależnie od stopnia ich zniszczenia, praktycznie zawsze potrzebny jest transport w celu dowiezienia materiałów osób i narzędzi. Tłumaczenie Nadleśniczego, że Leśniczy celowo nie zaplanował w danej czynności transportu bo nie będzie on potrzebny, jest niesensowny i niezasadny, gdyż niemożliwym jest przewidzenie z rocznym wyprzedzeniem w jakim zakresie i stopniu nastąpi uszkodzenie i jaki rozmiar prac będzie trzeba wykonać. Leśniczy jak każdy człowiek jest po prostu omylny i zapomniał w planowaniu czynności na rok następny dodać usługi transportu do usługi konserwacji.

Abstrahując od powyższego tłumaczenia, samo słowo konserwacja ma ściśle określone znaczenie, i niezależnie z jakimi innymi czynnościami występuje, dalej ma znaczenie konserwacja.

Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz opis stanów faktycznych, Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi czy: budowa, konserwacje, naprawa grodzeń w lasach jest robotą budowlaną którą obowiązuje 23% stawką podatku VAT?

Na prace leśne wykonywane przez Wnioskodawcę obowiązuje PKWiU – 02.40.10, a na dodatkowe prace związane z budową i konserwacją grodzeń obowiązuje – PKWiU – 45.34.10-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi czy: budowa, konserwacja, naprawa grodzeń w lasach jest robotą budowlaną którą obowiązuje 23% stawką podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosował On prawidłową stawkę VAT 23% na usługę konserwacja grodzeń, gdyż jest to cały czas usługa budowlana. Właśnie taką stawkę Zainteresowany stosował w latach ubiegłych i nigdy nie była kwestionowana przez Nadleśnictwo czy Urząd Skarbowy. Wnioskodawca działał cały czas w dobrej wierze aby podporządkować się przepisom panującym w naszym kraju.

Na dowód tego, Zainteresowany dysponuję orzeczeniem Głównego Urzędu Statystycznego Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów z dnia 16.02.2010r. o wystawionym do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w którym czytamy:

  • podstawowym kryterium kwalifikacyjnym PKWiU jest rodzaj wykonywanej czynności i ich końcowy efekt.

I tak:

  • wykonywanie na rzecz Nadleśnictw (przez inne podmioty na zlecenie) - ogrodzeń (np. z drewna, drutu, stali, włókien szklanych) upraw leśnych, konserwacja ogrodzeń upraw leśnych oraz demontaż ogrodzeń upraw – mieści się w zakresie grupowań:
    • PKWiU 45.34.10-00.00 „Roboty związane ze stawianiem płotów i ogrodzeń” (wg. PKWiU z 1997r.)
    • PKWiU 45.34.10-00.00 „Roboty związane z zakładaniem grodzeń, balustrad i poręczy” (wg. PKWiU z 2004r.)


Wnioskodawca zwraca się z prośbą o bardzo pilne rozstrzygniecie wyżej poruszonej kwestii gdyż ma tylko dziesięć dni zapewnionych ustawowo na złożenie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Celem odwołania będzie udowodnienie słuszności zastosowanej stawki VAT, a tym samym oddalenia odrzucenia oferty Zainteresowanego do ww. przetargu.

Do wniosku załączono pismo Głównego Urzędu Statystycznego do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Ponadto należy wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% nie zostały wymienione usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.34.10-00.00. Pod pozycją 137 tego załącznika zostały wymienione, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 02.40.10 – „Usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem: patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami.

W związku z tym, iż pytanie Wnioskodawcy dotyczy robót budowlanych należy przeanalizować następujące przepisy.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
  4. w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Roboty budowlane o których mowa w opisie sprawy dotyczą budowy, konserwacji, naprawy grodzeń w lasach. Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika, iż 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie dla robót budowlanych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca ma wątpliwości w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla budowy, konserwacji oraz naprawy grodzeń w lasach. Do tej pory na wszystkie prace związane z budową i konserwacją grodzeń na terenie Lasów Państwowych Zainteresowany stosował stawkę podstawową w wysokości 23%, a na wszystkie pozostałe, jako prace leśne preferencyjną stawkę 8%. Wnioskodawca wskazał, iż na dodatkowe prace związane z budową i konserwacją grodzeń obowiązuje – PKWiU – 45.34.10-00.00.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz opisu stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż dla usług objętych zakresem pytania - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 45.34.10-00.00. - ustawodawca nie przewidział preferencyjnej stawki podatku VAT. Wobec powyższego usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej interpretacji indywidualnej udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj