Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-315/10/HK
z 15 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-315/10/HK
Data
2010.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Izrael
miejsce zamieszkania
nieograniczony obowiązek podatkowy
stypendia
stypendium naukowe
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Czy istnieje obowiązek rozliczenia stypendium post-doktoranckiego otrzymanego ze środków izraelsko-amerykańskiej fundacji Centrum Studiów Zaawansowanych (Matematycznych)?



Wniosek ORD-IN 946 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 16 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku rozliczenia stypendium post-doktoranckiego otrzymanego ze środków Izraelsko-Amerykańskiej Fundacji Centrum Studiów Zaawansowanych (Matematycznych) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku rozliczenia stypendium post-doktoranckiego otrzymanego ze środków Izraelsko-Amerykańskiej Fundacji Centrum Studiów Zaawansowanych (Matematycznych).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od listopada 2008r. do września 2009r. wnioskodawczyni otrzymywała stypendium post-doktoranckie ufundowane przez Centrum Studiów Zaawansowanych (Matematycznych). Jest to Izraelsko-Amerykańska Fundacja wspierająca młodych naukowców. Część tego stypendium była finansowana z grantu promotora wnioskodawczyni w Izraelu. W okresie od października 2008r. do października 2009r. wnioskodawczyni mieszkała na terenie Izraela.

Wnioskodawczyni od października 2005r. jest zatrudniona na stanowisku adiunkta Uniwersytetu. W okresie jej pobytu i pracy naukowej w Izraelu otrzymywała połowę wynagrodzenia ze stosunku pracy na Uniwersytecie i opłacała podatek dochodowy w Polsce. Stypendium post-doktoranckie było zwolnione z podatków w Izraelu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób należy rozliczyć ww. stypendium post-doktoranckie w Polsce...

Wnioskodawczyni - jako adiunkt – jest obecnie na etapie przygotowywania rozprawy habilitacyjnej. Zdaniem wnioskodawczyni, zgodnie z ustawą o stopniach naukowych i tytule naukowym może ona otrzymywać stypendium, które na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinno być zwolnione z podatku. W ocenie wnioskodawczyni, nie jest zobowiązana wykazywać stypendium post-doktoranckiego w zeznaniu podatkowym za 2009r.

Wnioskodawczyni powołuje się na treść interpretacji indywidualnej nr IPPB2/415-159/08-7/SP wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a tej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Należy podkreślić, iż przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pobyt wnioskodawczyni na terytorium Izraela miał charakter tymczasowy, a jej miejscem zamieszkania jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 21 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Państwa Izrael w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Jerozolimie dnia 22 maja 1991r. (Dz. U. z 1992r. Nr 28, poz. 124) osoba fizyczna, która przebywa czasowo w Umawiającym się Państwie (Izraelu) w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole pomaturalnej bądź innej placówce oświatowej, a która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie (Polsce), będzie zwolniona od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie (Izraelu) z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych, jeżeli okres pobytu tej osoby nie przekracza dwu lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu.

W myśl natomiast postanowień art. 23 ust. 2 lit. a) powołanej umowy – jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Izraelu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień litery b), taki dochód od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosuje tę stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Z powyższego wynika, iż dochód osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w Polsce lub osoby, która czasowo przebywa w Izraelu w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole pomaturalnej bądź innej placówce oświatowej, podlega zwolnieniu od opodatkowania w Izraelu przez okres pierwszych dwóch lat, natomiast podlega opodatkowaniu tylko w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl postanowień art. 20 ust. 1 wskazanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Regulacja omawianego przepisu nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem „dochodu z tytułu stypendium”.

Wobec tego, że ogólnej definicji tego pojęcia nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki i artystów. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

W świetle powyższego przychód uzyskany przez wnioskodawczynię ze stypendium stanowi przychód z innych źródeł.

Nie wszystkie jednak stypendia podlegają opodatkowaniu; niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wynika zatem, że powyższym zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria określone w cytowanym przepisie.

W przedmiotowej sprawie uzyskiwane przez wnioskodawczynię stypendium nie będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ww. przepis ma zastosowanie wyłącznie do stypendiów, jeżeli zasady ich przyznawania zostały zaakceptowane przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Nie dotyczy natomiast stypendiów opłacanych z funduszy pochodzących z zagranicy (co ma miejsce w przedmiotowej sprawie).

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż stypendium otrzymywane przez wnioskodawcę ze środków Izraelsko-Amerykańskiej Fundacji Centrum Studiów Zaawansowanych (Matematycznych) podlega opodatkowaniu w Polsce jako przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i powinno być wykazane w zeznaniach podatkowych za lata, w których było otrzymane, tj. za 2008 i 2009 rok.

Odnosząc się do wskazanej przez wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego, który – aczkolwiek nosi znamiona podobieństwa - nie jest zbieżny z przedmiotowym stanem faktycznym.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj