Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-580/10/BG
z 8 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-580/10/BG
Data
2010.07.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
moment powstania przychodów
przedpłaty
przychód
usługi
wykonanie (wykonywanie)
wystawienie faktury
zaliczka


Istota interpretacji
Kiedy powstanie przychód do opodatkowania od tak zawartej umowy, przy założeniu spełnienia warunków zakupu oleju w ilościach i terminach określonych przez producenta?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 19 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu „umowy o świadczeniu usług promocji" – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu „umowy o świadczeniu usług promocji".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się handlem nowymi pojazdami i posiada autoryzację dla napraw serwisowych samochodów.

W marcu tego roku Spółka podpisała umowę z producentem olejów samochodowych. Umowa nazywa się „umowa o świadczeniu usług promocji".

Z pierwszego paragrafu tej umowy wynika, że Spółka zobowiązuje się do świadczenia usług promocji w trakcie sprzedaży produktów producenta, to jest:

  • umieszczanie na zajmowanym budynku i w pomieszczeniach Spółki reklamy, znaku towarowego producenta,
  • prowadzenie wśród klientów bezpośredniej, rzetelnej wyczerpującej informacji dotyczącej wyrobów producenta,
  • umieszczanie na samochodach, w których zastosowano produkty, trwałych oznaczeń,
  • umieszczanie podkładek z logo producenta pod tablice rejestracyjne klientów,
  • rozdawanie naklejek na szybę z logo wraz z formułą „stosujemy oleje producenta".

Z drugiego paragrafu umowy wynika, że jednym z podstawowych kryteriów wywiązania się przez Spółkę z obowiązków objętych umową obok należytego oznakowania siedziby Spółki, jest określenie minimalnych ilość produktów producenta, które Spółka będzie systematycznie nabywać celem dalszej odsprzedaży. Ustalono, że Spółka wywiąże się z obowiązku zakupów, jeżeli zakupi w ciągu pięciu lat 87.100 litrów produktów, dla każdego roku przypisano 17.420 litrów, ustalając tym samym limity miesięczne zakupu produktów. W trzecim paragrafie ustalono wynagrodzenie łączne z tytułu usług promocji i reklamy produktów za cały okres objęty umową na kwotę 810.000 zł netto. Ustalono wypłatę zaliczki w wysokości 90% wartości łącznego wynagrodzenia wypłaconą nie później niż 30 dnia od daty obowiązywania umowy, a pozostałe 10% łącznego wynagrodzenia będzie wypłacone po zakończeniu umowy.

W czwartym paragrafie zobowiązano producenta do specjalistycznych wyjaśnień dotyczących właściwości produktów.

W piątym paragrafie określono okres obowiązywania umowy na pięć lat. Napisano też, że producent może wypowiedzieć umowę natychmiast, gdy w jednym roku obowiązywania umowy łączna ilość produktów zakupionych przez Spółkę jest mniejsza niż 80% ilości określonych w umowie lub, gdy w kolejnych trzech miesiącach ilość zakupionych produktów jest mniejsza niż 80% miesięcznych limitów ustalonych za ten okres.

W szóstym paragrafie znalazł się zapis o przedterminowym rozwiązaniu umowy przez którąkolwiek ze stron, z którego wynika, że producentowi należny będzie zwrot wypłaconego wynagrodzenia (90% z kwoty 810.000 zł) w części pozostałej do pełnej realizacji umowy przy założeniu, że łączne wynagrodzenie rozłożone jest równomiernie na czas obowiązywania umowy.

Paragraf siódmy dotyczy zabezpieczenia ewentualnych roszczeń producenta: weksle, hipoteka kaucyjna na majątku, a paragraf ósmy zachowania poufności umowy.

W związku z realizacją umowy w dniu 31 marca br. wpłynęła do Spółki zaliczka w kwocie 889.380 zł. W tym samym dniu Spółka wystawiła fakturę VAT na kwotę brutto 889.380 zł, VAT 160.380 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy powstanie przychód do opodatkowania od tak zawartej umowy, przy założeniu spełnienia warunków zakupu oleju w ilościach i terminach określonych przez producenta...

Zdaniem Spółki, mamy tu do czynienia z usługą promocji i reklamy, przychód do opodatkowania powstanie po zakończeniu umowy, to jest po pięciu latach.

Według art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą, uważa się (z zastrzeżeniem ust. 3c-3e) dzień wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm., dalej: „ustawa o pdop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o pdop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do art. 12 ust. 3a ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury, albo
  • uregulowania należności.

Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o pdop, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (…).

Jak wynika z treści powołanych przepisów ustawy o pdop, przepis art. 12 ust. 3a ustawy o pdop nie ma zastosowania do otrzymanych zaliczek lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w późniejszych okresach sprawozdawczych, bowiem takie zaliczki lub zarachowane należności stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zaliczki (przedpłaty) nie mogą być anonimowe. Ich dokumentowanie i ewidencja powinna być prowadzona w sposób przejrzysty, pozwalający na przyporządkowanie zaliczek do danej usługi i konkretnego usługobiorcy. Z faktury lub umowy powinno jednoznacznie wynikać, które pobrane wpłaty zarachowane należności są zaliczkami (przedpłatami). Nie wszystkie zatem wpłaty będą zaliczkami i przedpłatami niestanowiącymi przychodów podatkowych. Do przychodów nie zalicza się tylko tych zaliczek i przedpłat, które można przyporządkować do konkretnych usług o określonym terminie realizacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zobowiązała się do świadczenia usług promocji w trakcie sprzedaży produktów producenta. W umowie ustalono wypłatę zaliczki w wysokości 90% wartości łącznego wynagrodzenia wypłaconą nie później niż 30 dnia od daty obowiązywania umowy, a pozostałe 10% łącznego wynagrodzenia będzie wypłacone po zakończeniu umowy oraz określono okres obowiązywania umowy na pięć lat. W związku z realizacją umowy w dniu 31 marca br. wpłynęła do Spółki zaliczka, a Spółka w tym samym dniu wystawiła fakturę VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie otrzymana kwota stanowi zaliczkę to zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o pdop jej otrzymanie przez Spółkę nie będzie stanowiło przychodu podatkowego w dniu wystawienia faktury zaliczkowej, lecz w momencie wystąpienia najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w cytowanym powyżej art. 12 ust. 3 ustawy o pdop. Przychód podatkowy powstanie zatem po wykonaniu usługi o ile przed jej wykonaniem nie zostanie wystawiona faktura końcowa.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki z ww. zastrzeżeniem należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj