Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-305/10/WN
z 23 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-305/10/WN
Data
2010.06.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
dostawa
miejsce świadczenia usług
montaż
nadzór


Istota interpretacji
-uznanie dostawy towarów, gdy montażu towarów dokonuje kupujący, za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
-obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek i dostawy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania dostawy towarów, gdy montażu towarów dokonuje kupujący, za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych zaliczek i dostawy jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostawy towarów, gdy montażu towarów dokonuje kupujący, za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych zaliczek i dostawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) podpisał kontrakt na dostawę linii produkcyjnej z dostawcami z innych krajów UE. Warunki dostawy to DDL - dostawa na koszt dostawcy. Montaż oraz rozruch wszystkich urządzeń ma być przeprowadzony przez Wnioskodawcę pod nadzorem specjalistów Sprzedającego.

Podjęte czynności w zakresie montażu są istotne i nie stanowią prostych czynności montażowych. Jednakże, zgodnie z kontraktem odpowiedzialność Sprzedającego nie ogranicza się wyłącznie do dostawy. Wykonanie kontraktu to zakończenie czynności montażowych oraz uruchomienie linii produkcyjnej potwierdzone pozytywnym testem Koszty montażu nie są objęte kontraktem z dostawcą linii technologicznej. Wnioskodawca podpisuje umowy z firmami dokonującymi montażu oraz pokrywa koszty montażu. Przy czym to Sprzedający specyfikuje kryteria wymagane od specjalistów oraz zarządza i nadzoruje wykonywane prace montażowe. Kontrakt zakłada termin realizacji około 1 roku, płatność w systemie przedpłat do czasu kompletnej dostawy, a następnie ostateczna płatność po pozytywnym teście końcowym, uwzględniającym kompletny montaż, uruchomienie oraz pozytywny test końcowy.

Harmonogram uruchamiania linii będzie przedstawiał się następująco:

  1. Dostawa wszystkich podzespołów (może trwać więcej niż jeden miesiąc)
  2. Akceptacja przez Sprzedawcę kwalifikacji specjalistów dokonujących montażu
  3. Montaż pod nadzorem Sprzedawcy
  4. Próbne uruchomienie pod nadzorem Sprzedawcy
  5. Testy produkcyjne poci nadzorem Sprzedawcy
  6. Test końcowy.

Test końcowy polega na sprawdzeniu poprawności działania linii produkcyjnej po montażu i uruchomieniu. Poprawność działania polega na spełnianiu przez linię parametrów technicznych opisanych w kontrakcie. Poprzez akceptację testu końcowego Wnioskodawca potwierdza prawidłowość funkcjonowania linii produkcyjnej.

Fakturowanie przez dostawcę zagranicznego zgodnie z kontraktem będzie się odbywać poprzez wystawienie faktur na zaliczki, faktury po dostawie, faktury po pierwszym uruchomieniu oraz faktury po teście końcowym.

  1. Faktury na zaliczki dostawca zagraniczny będzie wystawiał na 30 dni przed terminem płatności kolejnej zaliczki. Poprzez zaliczki zostanie zapłacona znaczna część wartości kontraktu,
  2. Po dostawie kompletnej linii dostawca zagraniczny wystawi kolejną fakturę na określony procent wartości kontraktu,
  3. Po pierwszym uruchomieniu dostawca zagraniczny wystawi następną fakturę na określony procent wartości kontraktu,
  4. Po akceptacji końcowej dostawca zagraniczny wystawi fakturę na pozostałą kwotę wartości kontraktu.

Tak wystawione faktury pokryją 100% wartości kontraktu. Dostawca zagraniczny najprawdopodobniej nie będzie wystawiał faktur potwierdzających otrzymanie zaliczki, tj. nie będzie wystawiał faktur za zaliczki po otrzymaniu zaliczek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy powyższa dostawa to jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów czy też dostawa towarów co do której podatnikiem jest nabywca (dostawa towarów z montażem)...
  2. W jakim momencie powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu powyżej opisanych zaliczek oraz dostawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 1, w przedmiotowym stanie faktycznym będziemy mieć do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, gdyż montażu towarów będzie dokonywał kupujący (Wnioskodawca), natomiast sprzedawca będzie jedynie odpowiadał za nadzór nad montażem.

Natomiast w zakresie pytania 2, zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w przedmiotowym stanie faktycznym powstanie zgodnie z art. 20 ust. 5 i 6, tj. w 15. dniu miesiąca następnego po miesiącu dostarczenia kompletnego towaru niezmontowanego. Jeśli dostawa wszystkich podzespołów do montażu będzie trwała dłużej niż 1 miesiąc to obowiązek podatkowy powstanie 15. dnia po miesiącu, w którym dostarczono kompletną linię (wszystkie podzespoły).

W przypadku gdy dostawca przed tym terminem wystawi fakturę za dostawę, to obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia faktury. W przypadku zaliczek, również jeśli dostawca wystawi fakturę potwierdzającą otrzymanie zaliczki po zapłacie zaliczki przez Wnioskodawcę to obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia tej faktury (art. 20 ust. 7 ustawy o VAT).

Jednakże jeśli dostawca wystawi jedynie fakturę na zaliczkę wzywającą do zapłaty w przyszłości zaliczki, tj. wystawi fakturę przed otrzymaniem zaliczki obowiązek podatkowy w takim wypadku z tytułu zaliczki nie powstanie. Powyższe wynika z faktu, iż faktura na zaliczkę wystawiona przed otrzymaniem zaliczki nie potwierdza otrzymania zaliczki tj. nie spełnia wymogów określonych w art. 20 ust 7 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa powyżej, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz - przepis art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ww. przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w przypadku gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz. Natomiast stosownie do ust. 2 wskazanego artykułu, w przypadku gdy ustaną okoliczności, o których mowa w ust. 1, przemieszczenie towarów uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast w myśl art. 25 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wynika iż Wnioskodawca (dalej również Spółka) podpisał kontrakt na dostawę linii produkcyjnej z dostawcami z innych krajów UE. Warunki dostawy to DDL - dostawa na koszt dostawcy. Montaż oraz rozruch wszystkich urządzeń ma być przeprowadzony przez Wnioskodawcę pod nadzorem specjalistów Sprzedającego.

Podjęte czynności w zakresie montażu są istotne i nie stanowią prostych czynności montażowych. Jednakże, zgodnie z kontraktem odpowiedzialność Sprzedającego nie ogranicza się wyłącznie do dostawy. Wykonanie kontraktu to zakończenie czynności montażowych oraz uruchomienie linii produkcyjnej potwierdzone pozytywnym testem Koszty montażu nie są objęte kontraktem z dostawcą linii technologicznej. Wnioskodawca podpisuje umowy z firmami dokonującymi montażu oraz pokrywa koszty montażu. Przy czym to Sprzedający specyfikuje kryteria wymagane od specjalistów oraz zarządza i nadzoruje wykonywane prace montażowe. Kontrakt zakłada termin realizacji około 1 roku, płatność w systemie przedpłat do czasu kompletnej dostawy, a następnie ostateczna płatność po pozytywnym teście końcowym, uwzględniającym kompletny montaż, uruchomienie oraz pozytywny test końcowy.

Harmonogram uruchamiania linii będzie przedstawiał się następująco:

  • Dostawa wszystkich podzespołów (może trwać więcej niż jeden miesiąc)
  • Akceptacja przez Sprzedawcę kwalifikacji specjalistów dokonujących montażu
  • Montaż pod nadzorem Sprzedawcy
  • Próbne uruchomienie pod nadzorem Sprzedawcy
  • Testy produkcyjne poci nadzorem Sprzedawcy
  • Test końcowy

Test końcowy polega na sprawdzeniu poprawności działania linii produkcyjnej po montażu i uruchomieniu. Poprawność działania polega na spełnianiu przez linię parametrów technicznych opisanych w kontrakcie. Poprzez akceptację testu końcowego Wnioskodawca potwierdza prawidłowość funkcjonowania linii produkcyjnej.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że opisana we wniosku transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, gdyż jak wskazał Wnioskodawca urządzenia dostarczane przez zagranicznego kontrahenta będą montowane na zlecenie kupującego czyli Wnioskodawcy. W związku z tak zawartym kontraktem, Wnioskodawca podpisze stosowne umowy z firmami, którym te czynności powierzy oraz pokryje koszty montażu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania dostawy towarów za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, należało uznać za prawidłowe.

W myśl art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6 - 9.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z ust. 6 powyższego artykułu w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

A zgodnie z art. 20 ust. 7 ww. ustawy, przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.

W ocenie tut. organu, z powołanych wyżej przepisów wynika, że ustawodawca wyraźnie oddzielił sytuacje, w których nabywca dokonuje zapłaty części lub całości należności przed dokonaniem dostawy, a dostawca potwierdza ten fakt wystawiając fakturę potwierdzającą otrzymanie całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru, od sytuacji gdy przed dokonaniem dostawy kontrahent zagraniczny wystawia fakturę z żądaniem zapłaty całości lub części wartości realizowanej dostawy.

W przypadku wystawienia faktur zaliczkowych przez podatnika podatku od wartości dodanej istotna jest kolejność zdarzeń. Najpierw przyszły nabywca dokonuje wpłaty zaliczki, a następnie zagraniczny kontrahent wystawia fakturę potwierdzającą jej otrzymanie.

Jak wynika z treści wniosku, fakturowanie przez dostawcę zagranicznego zgodnie z kontraktem będzie się odbywać poprzez wystawienie faktur na zaliczki, faktury po dostawie, faktury po pierwszym uruchomieniu oraz faktury po teście końcowym.

  1. Faktury na zaliczki dostawca zagraniczny będzie wystawiał na 30 dni przed terminem płatności kolejnej zaliczki. Poprzez zaliczki zostanie zapłacona znaczna część wartości kontraktu,
  2. Po dostawie kompletnej linii dostawca zagraniczny wystawi kolejną fakturę na określony procent wartości kontraktu,
  3. Po pierwszym uruchomieniu dostawca zagraniczny wystawi następną fakturę na określony procent wartości kontraktu,
  4. Po akceptacji końcowej dostawca zagraniczny wystawi fakturę na pozostałą kwotę wartości kontraktu.

Tak wystawione faktury pokryją 100% wartości kontraktu. Dostawca zagraniczny najprawdopodobniej nie będzie wystawiał faktur potwierdzających otrzymanie zaliczki, tj. nie będzie wystawiał faktur za zaliczki po otrzymaniu zaliczek.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie w następującym czasie:

  • w 15. dniu miesiąca następnego po miesiącu dostarczenia wszystkich podzespołów do montażu (kompletnej linii produkcyjnej),
  • jeśli dostawa wszystkich podzespołów do montażu będzie trwała dłużej niż 1 miesiąc to obowiązek podatkowy powstanie 15. dnia po miesiącu, w którym dostarczono kompletną linię (wszystkie podzespoły), faktura końcowa wystawiona na całą wartość dostawy, dokumentująca dokonanie dostawy przez zagranicznego kontrahenta skutkować będzie powstaniem obowiązku podatkowego odpowiednio w trybie art. 20 ust. 6 ustawy o VAT, jeżeli zostanie wystawiona przed terminem, o którym mowa w art. 20 ust. 5 powołanej ustawy,
  • gdy dostawca przed tym terminem wystawi fakturę za dostawę, to obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia faktury,
  • jeśli dostawca wystawi fakturę potwierdzającą otrzymanie zaliczki po zapłacie zaliczki przez Wnioskodawcę to obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia tej faktury (art. 20 ust. 7 ustawy o VAT),
  • jeśli Wnioskodawca otrzyma przed wpłatą zaliczki faktury, ich wystawienie nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego z tytułu zaliczki w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, bowiem nie będą one dokumentować żadnego zdarzenia gospodarczego podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych zaliczek i dostawy, należało uznać za prawidłowe.

W konsekwencji oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj