Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-339/10-2/MPe
z 30 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-339/10-2/MPe
Data
2010.06.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
nieruchomości
stawki podatku
usługi wynajmu


Istota interpretacji
w zakresie opodatkowania najmu lokali o charakterze mieszkalnym na cele inne niż mieszkalne



Wniosek ORD-IN 697 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01.04.2010 r. (data wpływu 06.04.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania najmu lokali o charakterze mieszkalnym na cele inne niż mieszkalne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania najmu lokali o charakterze mieszkalnym na cele inne niż mieszkalne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, posiadający obywatelstwo hiszpańskie, dokonywał w okresie od lipca do grudnia 2009 roku wpłat zaliczek na nabycie nieruchomości o charakterze mieszkalnym. Nieruchomości nabywane są z zamiarem ich przeznaczenia do działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży nieruchomości, najmie bądź świadczeniu usług zakwaterowania. W marcu 2010 roku Wnioskodawca zarejestrował w Polsce działalność gospodarczą. Wnioskodawca rozważa konsekwencje w podatku od towarów i usług, w przypadku wynajęcia nieruchomości Spółce z o.o., której przedmiotem działalności jest m.in. najem nieruchomości. Spółka z o.o. będzie wykorzystywać te nieruchomości w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej do ich dalszego podnajmu. Zgodnie z zawartą umową najmu Spółka z o.o. będzie miała dowolność w zakresie wyboru podmiotu, któremu podnajmie lokal oraz przeznaczenia lokalu przez podnajemcę. Wnioskodawca dokona w umowie zastrzeżeń w zakresie możliwości dokonywania zmian w nieruchomości oraz stanu, w jakim ma być zwrócona po zakończeniu umowy najmu, natomiast nie będzie uprawniony do ingerowania w wybór podnajmującego oraz przeznaczenia lokalu przez podnajemcę. Cel przeznaczenia lokalu przez podnajemcę będzie ustalany jedynie pomiędzy Spółką z o.o. a podnajemcą. Przedmiotowy wariant pozwala Wnioskodawcy na długotrwały wynajem nieruchomości bez konieczności sprawowania nadzoru nad jej stanem i sposobem wykorzystania, a także podejmowania działań w zakresie każdorazowego poszukiwania najemcy. Jest on szczególnie korzystny z uwagi na stałe przebywanie Wnioskodawcy poza terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytane.

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować usługę najmu lokalu mieszkalnego dla Spółki z o.o....

Zdaniem Wnioskodawcy:

Usługa najmu lokalu dla Spółki z o.o. podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT). W przedmiotowym przypadku nie będą bowiem miały zastosowania żadne regulacje przewidujące obniżoną stawkę podatku VAT bądź zwolnienie z podatku VAT. W szczególności do przedmiotowego przypadku nie znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku, o którym mowa w art. 43 ust 1 pkt 1 (poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.

W przedmiotowym przypadku nie można bowiem uznać, że najem lokalu mieszkaniowego przez Wnioskodawcę następuje na cele mieszkaniowe. Wnioskodawca dokonuje bowiem wynajmu lokalu mieszkalnego na cele prowadzenia działalności gospodarczej Spółki z o.o., która to działalność polega na wynajmie lokalu. Najemca lokalu (Spółka z o.o.) nie będzie wykorzystywać lokalu na własne potrzeby mieszkaniowe ale będzie go wykorzystywać do uzyskiwania dochodów w prowadzonej działalności gospodarczej polegającej m.in. na wynajmowaniu nieruchomości. Jeżeli Spółka z o.o. podnajmie następnie lokal na cele mieszkaniowe wówczas to do Spółki z o.o. znajdzie zastosowanie przepisz zwolnieniu świadczonych usług z podatku VAT z równoczesnym brakiem prawa do odliczenia podatku VAT wykazywanego w fakturze wystawionej za najem przez Wnioskodawcę.

Należy zatem uznać, że decydujące znaczenie do zastosowania zwolnienia z podatku ma cel wykorzystywania lokalu przez bezpośredniego najemcę. Zgodnie bowiem z zawartą umową Wnioskodawca nie ma prawa ingerowania komu Spółka z o.o. podnajmuje lokal oraz na jakie przeznaczenie. Równocześnie na podstawie zawartej umowy Spółka z o.o. nie jest zobligowana do informowania Wnioskodawcy o podmiocie, któremu podnajmuje lokal oraz o sposobie wykorzystania lokalu przez podnajemcę. Z powyższego wynika zatem, że skoro najemcą lokalu jest Spółka z o.o., która będzie wykorzystywać lokale do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na ich dalszym wynajmie, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zastosowania zwolnienia z podatku VAT. Usługa najmu dla Spółki z o.o. będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwana ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z ust. 3 tego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, posiadający obywatelstwo hiszpańskie, w marcu 2010 roku zarejestrował w Polsce działalność gospodarczą z zamiarem wynajęcia nieruchomości o charakterze mieszkalnym Spółce z o.o., która będzie je wykorzystywać w prowadzonej przez siebie działalności - do dalszego ich podnajmu. Zgodnie z zawartą umową najmu Spółka z o.o. będzie miała dowolność w zakresie wyboru podmiotu, któremu podnajmie lokal oraz przeznaczenia lokalu przez podnajemcę. Wnioskodawca dokona w umowie zastrzeżeń w zakresie możliwości dokonywania zmian w nieruchomości oraz stanu, w jakim ma być zwrócona po zakończeniu umowy najmu, natomiast nie będzie uprawniony do ingerowania w wybór podnajmującego oraz przeznaczenia lokalu przez podnajemcę. Cel przeznaczenia lokalu przez podnajemcę będzie ustalany jedynie pomiędzy Spółką z o.o. a podnajemcą.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 4 zostały wymienione usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe objęte symbolem PKWiU ex 70.20.11. Wskazać należy, że użycie przez ustawodawcę ,,ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Powyższe oznacza, że wynajem nieruchomości mieszkalnej na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Spółkę z o.o. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej opodatkowania najmu lokali o charakterze mieszkalnym na cele inne niż mieszkalne, natomiast w części dotyczącej opodatkowania usług krótkotrwałego zakwaterowania wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj