Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1218/09-4/ES
z 9 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1218/09-4/ES
Data
2010.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
najemcy
Polskie Koleje Państwowe
spółdzielnie mieszkaniowe
sprzedaż


Istota interpretacji
1. Czy przeniesienie aktem notarialnym wartości lokali na rzecz najemców mieszkań zakładowych celem pokrycia ich wartością wkładów mieszkaniowych stanowi dochód i podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Jeżeli przeniesienie to stanowi dochód do opodatkowania to na kim ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT (XXX czy Spółdzielnia)?



Wniosek ORD-IN 430 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu za pośrednictwem: faksu 5 lutego 2010 r., urzędu pocztowego 9 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia mieszkaniowa zamierza przejąć nieodpłatnie od XXX S.A. prawo posiadania 17 lokali mieszkalnych. Lokale te zostały wybudowane w latach 1980-1983 jako wspólna inwestycja Spółdzielni Mieszkaniowej i XXX. Lokale te znajdują się w budynku wchodzącym w skład nieruchomości gruntowej składającej się z 8 budynków. Zgodnie z aktem notarialnym wartość każdego lokalu zostanie zaliczona jako wkład mieszkaniowy na rzecz uprawnionych osób, zajmujących te lokale dotychczas na podstawie umów najmu mieszkań zakładowych.

Po złożeniu deklaracji przystąpienia do Spółdzielni i przyjęcia w poczet członków na rzecz tych osób zostaną ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawa do lokalu.

W opisanym przypadku nie znajduje zastosowanie art. 48 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. u z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, ze zm.), gdyż lokale mieszkalne nie zostaną przekazane Spółdzielni jako najem, lecz aktem notarialnym przeniesione na uprawnione osoby.

W uzupełnieniu do niniejszej sprawy Spółdzielnia doprecyzowała opis zdarzenia przyszłego o następujące niezbędne informacje.

Wnioskodawca posiada w budynku mieszkalnym, stanowiącym Jego współwłasność 17 lokali mieszkalnych będących w dyspozycji XXX S.A. Lokale te zostały wybudowane w całości ze środków XXX i zasiedlone na rzecz pracowników XXX S.A. na podstawie umów najmu mieszkań zakładowych.

Lokale mieszkalne są zlokalizowane w trzech klatach budynku, w którym znajdują się ponadto 224 lokale Spółdzielni. Budynek ten wchodzi w skład nieruchomości gruntowej obejmującej 8 budynków na działce o powierzchni xx xxx m2, stanowiącym współwłasność Spółdzielni.

W roku 2010 planowane jest przeprowadzenie termomodernizacji budynku, co wiąże się z koniecznością wnoszenia dodatkowych opłat na sfinansowanie kosztów. w celu uporządkowania statusu prawnego lokali mieszkalnych będących w dyspozycji XXX S.A. Spółka zwróciła się o przekazanie Spółdzielni tych lokali.

Na podstawie umowy notarialnej pomiędzy Zarządem Spółdzielni a XXX S.A. nastąpi przeniesienie nieodpłatne na rzecz Spółdzielni prawa posiadania 17 lokali mieszkalnych, w zamian za przyznanie osobom tam zamieszkałym spółdzielczych lokatorskich praw do lokali. Wartości nakładów poczynionych przez XXX S.A. na budowę tych lokali zostaną zaliczone na pokrycie wkładu mieszkaniowego na rzecz osób zajmujących te mieszkania. Osoby te zostaną przyjęte w poczet członków Spółdzielni oraz na ich rzecz zostaną przez Spółdzielnię ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych.

Występuje obawa czy transakcja ta jest objęta podatkiem od spadku i darowizn.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przeniesienie aktem notarialnym wartości lokali na rzecz najemców mieszkań zakładowych celem pokrycia ich wartością wkładów mieszkaniowych stanowi dochód i podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Jeżeli przeniesienie to stanowi dochód do opodatkowania to na kim ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT (XXX czy Spółdzielnia)...


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1 przeniesienie przez XXX na rzecz uprawnionych osób wartości zajmowanych przez nich lokali na wkład mieszkaniowy do Spółdzielni zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest zwolnione z opodatkowania.

Natomiast w kwestii pytania nr 2 Zainteresowany uważa, iż jeżeli jednak stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, to obowiązek sporządzenia informacji ciąży na XXX, jako stronie przenoszącej lokale.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych mogą być osiągane z wykonywania różnych czynności faktycznych i prawnych, które zostały sklasyfikowane przez ustawodawcę według źródeł przychodów.

Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Jednym ze źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, są „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do przepisu art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy). Oznacza to, że przychodem z tytułu uzyskania rzeczy lub prawa po obniżonej cenie (tj. częściowo odpłatnego) jest różnica pomiędzy ceną rynkową stosowaną w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, a kwotą zapłaconą zbywcy przez nabywcę.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem koniecznym do uznania świadczenia częściowo odpłatnego za przychód jest jego otrzymanie przez podatnika.

Z kolei art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Z przytoczonego przepisu jednoznacznie wynika, iż prawo do zwolnienia w nim zawarte dotyczy zakupu zakładowego (tj. stanowiącego własność pracodawcy lub byłego pracodawcy) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego przez osobę posiadającą do tego budynku lub lokalu tytuł prawny - umowę najmu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż na podstawie umowy notarialnej pomiędzy Spółdzielnią a XXX nastąpi przeniesienie nieodpłatne na rzecz Spółdzielni prawa posiadania 17 lokali mieszkalnych, w zamian za przyznanie osobom tam zamieszkałym (najemcom) spółdzielczych lokatorskich praw do tych lokali. Wartości nakładów poczynionych przez XXX na budowę tych lokali zostaną zaliczone na pokrycie wkładu mieszkaniowego na rzecz osób, które zostaną przyjęte w poczet członków Spółdzielni oraz na ich rzecz zostaną przez Spółdzielnię ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych.

Opisana powyżej sytuacja nie spełnia przesłanek, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc uzyskany przez najemców dochód nie będzie korzystał z przewidzianego w tym przepisie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. u. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) stanowi, że przez umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia zobowiązuje się oddać członkowi lokal mieszkalny do używania, a członek zobowiązuje się wnieść wkład mieszkaniowy oraz uiszczać opłaty określone w ustawie i w statucie spółdzielni.

W przedmiotowej sprawie to XXX pokryło wkłady mieszkaniowe do Spółdzielni za byłych pracowników pierwotnie będących wyłącznie najemcami tych lokali mieszkalnych.

Zatem wartość pokrytego przez XXX wkładu mieszkaniowego, będzie stanowić dla najemców na rzecz których ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego przychód podlegający opodatkowaniu, o którym mowa w art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast na Spółdzielni spoczywa obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości przychodów z tytułu wkładów mieszkaniowych i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania tej informacji byłym najemcom lokali mieszkalnych oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (art. 42a ww. ustawy).

Ponadto tut. Organ pragnie nadmienić, że dokument dołączony przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny dokumentów; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Końcowo należy również wskazać, że w treści uzupełnienia do przedmiotowej sprawy Wnioskodawca poinformował, iż zachodzi obawa czy transakcja ta jest objęta podatkiem od spadku i darowizn.

Tut. Organ informuje, iż w przypadku jeśli Spółdzielnia pragnie uzyskać odpowiedź w odniesieniu do tego pytania to należy zwrócić się z nowym wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w tym zakresie, tj. przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj