Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-484/10/PK
z 5 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-484/10/PK
Data
2010.08.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna


Słowa kluczowe
akcyza
dostawa wewnątrzwspólnotowa
stawka
wyroby energetyczne
zawieszenie poboru


Istota interpretacji
wewnątrzwspólnotowa dostawa wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010r. (data wpływu 30 czerwca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem, zajmującym się produkcją i obrotem środkami smarnymi oraz innymi wyrobami energetycznymi, które nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka produkuje i magazynuje wyrób oznaczony kodem CN 2710 19 45 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym. Spółka dokonuje sprzedaży przedmiotowego wyrobu z przeznaczeniem do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych do podmiotów np. do stosowania jako środki ochrony przeciwkorozyjnej, do szlifowania łożysk, itp.

Spółka zamierza sprzedawać przedmiotowy wyrób także kontrahentom z państw członkowskich UE będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Kontrahenci Spółki nie będą przy tym posiadali żadnego statusu akcyzowego, w szczególności:

  1. nie prowadzą składu podatkowego,
  2. nie są uprawnieni przez właściwe organy państwa członkowskiego do odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego państwa członkowskiego.

Zdaniem Spółki, dostawa wewnątrzwspólnotowa ww. wyrobu nastąpi poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Karta 3 tego dokumentu po potwierdzeniu odbioru wyrobu przez odbiorcę zostanie odesłana do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób i na podstawie jakich dokumentów należy dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobu należącego do grupowania CN 2710 19 45 przeznaczonego do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych do podmiotów, którzy nie są uprawnieni przez właściwe organy państwa członkowskiego do odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego państwa członkowskiego oraz nie prowadzaj nie korzystają ze składów podatkowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm., zwanej dalej: „ustawą") do wyrobów akcyzowych zalicza się wyroby energetyczne, energię elektryczną napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 27 załącznika nr 1 do ustawy stanowiącego „Wykaz wyrobów akcyzowych" została ujęta grupa wyrobów oznaczona kodem CN 2710 tj. „Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe".

Tym samym wyroby klasyfikowane do grupowania CN 2710 19 45, stanowią w myśl ustawy wyroby akcyzowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, wyroby objęte kodami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715, w tym oleje napędowe do innych celów o kodzie CN 2710 19 45, zaliczone zostały przez ustawodawcę do wyrobów energetycznych.

Wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: „pozostałych paliw silnikowych" lub „pozostałych paliw opałowych", dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Jednocześnie w art. 89 ust. 2 ustawy, ustawodawca przyjął zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 45, przeznaczone do innych celów niż napędowe lub opałowe, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z czym nie może mieć do nich zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Powyższe wyroby, z uwagi na ich przeznaczenie (np. do stosowania jako środki ochrony przeciwkorozyjnej, do szlifowania łożysk, itp.), nie mogą być również opodatkowane według stawek akcyzy określonych dla „pozostałych paliw silnikowych" lub „pozostałych paliw opałowych". W związku z powyższym uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy dla ww. wyrobów, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł. (interpretacja indywidualna Ministra Finansów dla Wnioskodawcy z dnia 9 listopada 2009r. znak: IBPP3/443-612/09/PK). Podnieść należy, iż oleje napędowe do innych celów o kodzie CN 2710 19 45 są wyrobami energetycznymi ujętymi w załączniku nr 2 do ustawy, do których stosuje się wspólnotowy system w zakresie monitorowania, produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Umieszczenie wyżej wymienionych olejów napędowych w załączniku nr 2 do ustawy oznacza, że produkcja tych wyrobów musi odbywać się w składzie podatkowym, natomiast przy przemieszczaniu tych wyrobów stosuje się, co do zasady procedurę zawieszenia poboru akcyzy (zarówno na terytorium kraju jak i na terytorium państw członkowskich UE).

Jak podano w stanie faktycznym sprawy, kontrahenci Spółki (podmioty gospodarcze z innego państwa członkowskiego UE), nie prowadzą ani nie korzystają ze składów podatkowych oraz nie zostali uprawnieni przez właściwe organy państwa członkowskiego do odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego państwa członkowskiego. Powyższe oznacza, że dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobu klasyfikowanego do grupowania CN 2710 19 45 nie może nastąpić w procedurze zawieszonego poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, gdyż w takim przypadku procedura zawieszenia nie zostałaby nigdy zakończona.

W interpretacji indywidualnej Ministra Finansów dla Wnioskodawcy z dnia 9 listopada 2009r. znak: IBPP3/443-612/09/PK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, cyt: „ (...) Umieszczenie ww. olejów napędowych w załączniku nr 2 do ustawy oznacza, iż przy przemieszczaniu tych wyrobów stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy (chyba że wyprowadzenie wyrobów ze składu podatkowego odbywa się poza tą procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego np. do odbiorcy, który nie prowadzi własnego składu podatkowego), a ich produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym".

Mając na uwadze powyższe stwierdzenie, należy dokonać analizy przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych celem uzyskania odpowiedzi, czy możliwe jest dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów klasyfikowanych do grupowania CN 2710 19 45 poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy i na podstawie jakich dokumentów należy dokonać tej dostawy.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy - dostawa wewnątrzwspólnotowa jest to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy - uproszczony dokument towarzyszący to dokument, na którego podstawie przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą (...).

W myśl § 41 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 229 z późn. zm.; zwanego dalej: „rozporządzeniem0) wzór uproszczonego dokumentu towarzyszącego, wraz z wyjaśnieniami co do jego wypełniania i przeznaczenia, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, z tym że dopuszcza się również możliwość stosowania poprawnie wypełnionego uproszczonego dokumentu towarzyszącego zgodnie z wzorem zamieszczonym w załączniku do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przepływie produktów objętych podatkiem akcyzowym, przeznaczonych do konsumpcji w Państwie Członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216). Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym (art. 77 ust. 2 ustawy). Zgodnie z § 42 ust. 1 rozporządzenia w przypadku zastąpienia uproszczonego dokumentu towarzyszącego przez dokument handlowy, dane zawarte w dokumencie handlowym powinny być opatrzone numerem odpowiadającym numerowi właściwej rubryki w uproszczonym dokumencie towarzyszącym. Dokument handlowy powinien zawierać w widocznym miejscu napis: "UPROSZCZONY DOKUMENT TOWARZYSZĄCY DO CELÓW KONTROLI (WYROBY AKCYZOWE)".

W myśl § 43 ust. 1 rozporządzenia, uproszczony dokument towarzyszący składa się z trzech kart. Jeżeli wyroby akcyzowe, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej:

  1. karta 1 uproszczonego dokumentu towarzyszącego jest pozostawiana u dostawcy;
  2. karty 2 i 3 uproszczonego dokumentu towarzyszącego są dołączane do wysyłanych wyrobów akcyzowych.

Karty 1 i 3 uproszczonego dokumentu towarzyszącego powinny być przechowywane przez dostawcę przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym wyroby akcyzowe zostały wysłane.

W przypadku odbioru przez odbierającego wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona:

  1. karta 2 uproszczonego dokumentu towarzyszącego jest pozostawiana u odbierającego;
  2. karta 3 uproszczonego dokumentu towarzyszącego, po potwierdzeniu odbioru wyrobów przez odbierającego, jest przez niego przekazywana do dostawcy w państwie członkowskim.

Karta 2 uproszczonego dokumentu towarzyszącego powinna być przechowywana przez odbierającego przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym wyroby akcyzowe zostały otrzymane.

Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy dostawa wewnątrzwspólnotowa, od których została zapłacona akcyza, jest dokonywana na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 5 ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym, Spółka powinna dokonać opodatkowania wyrobu klasyfikowanego do grupowania CN 2710 19 45 według stawki podatku 0 zł. (wyrób przeznaczony jest do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych) a następnie dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Powyższe związane jest z tym, iż kontrahenci Spółki z Unii Europejskiej nie prowadzą ani nie korzystają ze składów podatkowych oraz nie zostali uprawnieni przez właściwe organy państwa członkowskiego do odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego państwa członkowskiego - co oznacza, że dostawa wewnątrzwspólnotowa tego wyrobu będzie musiała zostać dokonana poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy. Przemieszczenie przedmiotowego wyrobu nastąpi z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT), który będzie jednoznacznie potwierdzał, że wyrób znajduje się poza procedurą zawieszenia akcyzy; dodatkowo karta 3 UDT po potwierdzeniu odbioru wyrobów przez odbierającego, będzie dokumentowała dokonanie przemieszczenia wyrobu do kontrahenta w Unii Europejskiej. Spółka będzie jednocześnie zobowiązana do przechowywania k art. 1 i 3 UDT przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym wyroby akcyzowe zostały wysłane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj