Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-134/10-2/EN
z 20 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-134/10-2/EN
Data
2010.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
faktura
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy dokonując wynajmu autobusu z kierowcą Gmina ma obowiązek ewidencjonować obrót za pośrednictwem kasy fiskalnej?



Wniosek ORD-IN 522 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Gmina – jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany dokonuje sprzedaży usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Są to usługi w zakresie rozprowadzania wody, wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne i niemieszkalne (świadczenie ich przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą), usługi w zakresie odprowadzania ścieków. Wnioskodawca wskazał, iż w poprzednim roku udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem na rzecz ludności był wyższy niż 70%. W związku z tym Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z ewidencji obrotu za pośrednictwem kasy na podstawie § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia. Oprócz sprzedaży wymienionej w poz. 1-33 tegoż rozporządzenia Zainteresowany dokonuje także wynajmu autobusu z kierowcą. Wnioskodawca wynajmuje autobus z kierowcą: szkołom, ZHP, zespołowi ludowemu, klubom sportowym, a także nauczycielom (tj. pracownikom jednostek budżetowych Gminy) na wycieczki szkolne. Każde świadczenie usług wynajmu dokumentowane jest fakturą, w której zawarte są wszystkie dane identyfikujące odbiorcę. W przypadku wynajmu autobusu na wycieczki szkolne faktura wystawiana jest na nauczyciela, z którym podpisywana jest umowa na wynajem autobusu z kierowcą i ustalana stawka za 1 km przejazdu. Zapłata za usługi wynajmu autobusu dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy. Dodatkowo każde świadczenie udokumentowane jest fakturą, a liczba wszystkich operacji świadczenia usług nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług jest mniejsza niż 20.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonując wynajmu autobusu z kierowcą Gmina ma obowiązek ewidencjonować obrót za pośrednictwem kasy fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu w kasie fiskalnej z tytułu świadczonych usług wynajmu autobusu z kierowcą.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednak minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. W celu wykonania powyższej delegacji Minister Finansów wydał w dniu 23 grudnia 2009 r. rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W rozporządzeniu tym Minister Finansów przewidział możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dla wybranych grup podatników oraz wybranych kategorii usług. Analogiczne zwolnienie przewidziane było również we wcześniejszych rozporządzeniach Ministra Finansów, w tym zakresie począwszy od rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r.

Zgodnie z § 2 obecnie obowiązującego rozporządzenia, od obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących zwolnieni są podatnicy dokonujący sprzedaży w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Natomiast w poz. 35 wskazanego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych jeśli świadczenie usług dokonane przez podatnika udokumentowane jest fakturą, a liczba wszystkich operacji nie przekroczyła 50, a liczba odbiorców tych usług była mniejsza niż 20.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z art. 111 ust. 1 ustawy wynika, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem, a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2010 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%.

Natomiast ust. 2 pkt 1 ww. paragrafu stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2010 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% – w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2010 r.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany dokonuje sprzedaży usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, są to usługi w zakresie rozprowadzania wody, wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne i niemieszkalne (świadczenie ich przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą), usługi w zakresie odprowadzania ścieków. Wnioskodawca wskazał, iż w poprzednim roku udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem na rzecz ludności był wyższy niż 70%. W związku z tym Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z ewidencji obrotu za pośrednictwem kasy na podstawie § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia. Oprócz sprzedaży wymienionej w poz. 1-33 tegoż rozporządzenia Zainteresowany dokonuje także wynajmu autobusu z kierowcą. Wnioskodawca wynajmuje autobus z kierowcą: szkołom, ZHP, zespołowi ludowemu, klubom sportowym, a także nauczycielom (tj. pracownikom jednostek budżetowych Gminy) na wycieczki szkolne. Każde świadczenie usług wynajmu dokumentowane jest fakturą, w której zawarte są wszystkie dane identyfikujące odbiorcę.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeżeli usługi wynajmu autobusu z kierowcą mieszczą się w obrotach ogólnych Wnioskodawcy, w których udział obrotów z tytułu usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (w przedmiotowej sprawie są to usługi w zakresie rozprowadzania wody, usługi wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne i niemieszkalne – świadczenie ich w całym zakresie dokumentowane jest fakturą, usługi w zakresie odprowadzania ścieków) jest wyższy niż 70%, to Zainteresowany nie ma obowiązku – na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia – instalowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Powyższe zwolnienie dotyczy całej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Na uwadze należy mieć jedynie przepis § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia. Jeżeli zatem Wnioskodawca chce korzystać ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, to po każdym sześciomiesięcznym okresie sprzedaży w 2010 r. musi zbadać, czy w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczy poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był nadal wyższy niż 70%.

Dodatkowo tut. Organ wskazuje, że Wnioskodawcy przysługuje również prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej określonego w § 2 rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe), jeżeli spełnia warunki określone w poz. 35 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 35 załącznika do rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę,
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2009 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.


Powyższe zwolnienie z ewidencjonowania, nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaż towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Odnosząc powyższe do opisu sprawy należy stwierdzić, że liczba wszystkich wystawionych przez Wnioskodawcę w 2009 r. faktur – tj. faktur dokumentujących usługi rozprowadzania wody, usługi wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne i niemieszkalne, usługi w zakresie odprowadzania ścieków oraz usługi wynajmu autobusu z kierowcą – nie powinna przekroczyć 50, a liczba odbiorców ww. usług powinna być mniejsza niż 20.

Podkreślić należy, iż zgodnie z § 2 rozporządzenia Wnioskodawca może nie ewidencjonować na kasie rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaży w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, jeżeli spełnia warunki określone w poz. 38 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 38 załącznika do rozporządzenia wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj